Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Stig's -97 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
62 replies to this topic

#61 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 01 January 2016 - 20:16

 

God kveld, og mange takk for det! Det tyder på at jeg også har snappet opp "mye godt" ila. de maaaaaange timene jeg har surfa rundt på det store internettet, før og samtidig som jeg har pusla med min Tahoe... 

 

Har desverre ennå ikke fått prøvekjørt bilen etter modifikasjon av luftinntak til turbo. 

Er ganske spent, jeg vet hva jeg forventer, men jeg er usikker på om resultatet står til forventningene.. 

Er som tidligere nevnt, ganske fornøyd så langt, mtp. masse nye deler i understell / styring... 

 

Har sett flere som er veldig fornøyd med bytte av eksosanlegg, det er neste punkt på listen,

samt "operation dieselflow", dog uten større fødepumpe. 

 

 

Bytta dieselfilter her forrige dagen, det gamle filteret var skikkelig rustbrunt... 

Så kanskje jeg burde plukke ned tanken til våren / sommeren igjen... 

Rusten tankarmatur er jo et velkjent tema på disse bilene... 

 

La også merke til, med motor stående på tomgang, så kunne jeg lett flytte på wastegate staget på turbo. Uten å bruke noe særlig makt på det. 

Uten å ha lest meg opp på vakuumsystemet på disse bilene, så kan en vel lett konkludere med at noe er feil.. Eller "er ikke som det skal være".... Det er mange forskjellige måter å se problemene på... 

Vurderer sterkt å bytte vakuumpumpe. Jeg vet det er mange som har kuttet ut vakuumpumpe, og erstattet original vakuum-operert WG med vanlig WG som kun jobber med/mot fjærtrykk og ladetrykk,

men jeg innbiller meg at motor/girkasse-styring har en viss interaksjon, og at eliminering av vakuumstyring for turbotrykk kan gi innvirkninger på f.eks tidspunkt for girskift etc.???

 

Har du noe som helst praktisk erfaring med dette? Så setter jeg pris på om du deler dette med meg / oss (offroad.no) og skriver noen ord i tråden her. 

For min del så må det ikke væreoriginalt for enhver pris, men ved et evt. salg i fremtiden så er alt så mye greiere om ting & tang er i tilnærmet original stand... På en selv kjenner'n andre best osv.... 

Derfor vil jeg gi vakuumsystemet er sjanse til, når systemet i seg selv fungerer så er det nok bra nok for en såpass "original" bil som min er.... 

 

 

 

SÅ! Er det noen som har no' input til meg? Siden jeg lett kan bevege WG staget når motor går på tomgang?

 

 

 

 

 

 

MVH

S-A
 

 

God kveld,

 

Quoter "meg sjæl" her, og spør igjen; Er det noen her som har bytta vakuumpumpe på 6,5'n sin?

 

Var ute å prøvekjørte idag, og en kan vel trygt si at "det er noe som mangler".... 

Har montert turbotrykksmåler, borret & gjenget direkte i øvre innsug. 

Slange derfra og inn i kupé, til et industrimanometer, gradert fra (minus) -0,5 BAR til +1,5 bar. 

Manometeret er forøvrig nytt, fra TESS. 

Kjørte litt idag, og uansett hva jeg gjorde, så fikk jeg ikke mer ladetrykk enn 0,1 BAR / 1,45 PSI. 

Det er jo i praksis ingenting... 

 

Så, jeg tipper at det er på tide å bytte vakuumpumpe. 

Skal riktignok sjekke først, om jeg kan måle noe vakuum fra pumpa, men siden wastegate-staget kan beveges lett når motor går, så tyder det på at det ikke er vakuum der.... 

 

 

Råtips, anyone??

 

 

 

MVH

S-A
 



#62 SOFAN

SOFAN

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 01 January 2016 - 22:02

Hei stig.
Løsne reima og prøv og drei reimhjulet på vakumpump rundt, hvis den går lett rundt så kan du skifte pumpa, pumpa skel være hard og dra rundt.
Trond

#63 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 02 January 2016 - 22:14

Hei stig.
Løsne reima og prøv og drei reimhjulet på vakumpump rundt, hvis den går lett rundt så kan du skifte pumpa, pumpa skel være hard og dra rundt.
Trond

 

God kveld, 

 

 

OK, takk for info, da vet jeg hva jeg hva jeg skal gjøre neste gang jeg får litt tid til overs. 

 

 

MVH

S-A