Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Stig's -97 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
62 replies to this topic

#41 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 29 September 2015 - 11:57

uploadfromtaptalk1443524139221.jpg

uploadfromtaptalk1443524156610.jpg

uploadfromtaptalk1443524172030.jpg

Dette er bildene som forsvant når jeg editerte en post igår kveld.

Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

#42 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 29 September 2015 - 12:23

Ja, tålamod får man ha om man skall fylla via avluftningen....
Bromsrör till avluftning kanske lite mjukt att kunna pressa ner, ev ett tunt stålrör.

Har själv varit ute för att påfyllningen sitter fast/ sönderdragen.

En enkel möjlighet är:
Ta plåtkåpan borra hål i denna i höjd med påfyllning "10mm". Svetsa fast en mutter på utsidan m10.
Med en KORT skruv/ bult m10 och kopparbricka så har du ny påfyllning.
Detta kan du också göra för avluftning lite högre upp i kåpan med passande koppling och storlek och bara täta orginalhålet.
Fördelen är, att detta kan göras inne på bänken med full översikt.
Måtten m10/10mm etc är bara exempel m8 eller m12 går säkert bra detta också.

 

Mvh

Manfred

 

 

Hei Manfred,

 

 

Takk for innspill, det blir mest sannsynlig en slik løsning. 

Jeg tenkte på om jeg kanskje skulle få lagd til en liten solid bit rundstang, f.eks kobber, dreie en liten kon på den, og banke den ned i hullet etter den avrivi originale avluftninga. 

Kanskje brukt litt pakningssilikon også, så en er sikker på at det blir / er tett. 

 

 

Idag blir det lufting av bremser, fikk tak i 2 stk. freshe luftenipler til kaliperne foran, via en på jobben. Som nesten er nabon min. Litt flaks må en ha innimellom. 

har også bestilt EU kontroll om 2 ukers tid, så da gjelder det å bli ferdig til den til. Et mentalt "spark i ræva"   :rolleyes:

 

 

 

MVH

S-A



#43 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 06 October 2015 - 20:36

Skip o'hoi,

 

Her går det smått om dagen, har vært 4 relativt intensive dager med rundballepressing, og dagsformen har ikke vært optimal heller, men denne uka blir det forhåpentligvis litt fremskritt..

Lufte bremser og flushe servosystem er vel det mest "omfattende" som står igjen, ellers er det stramming av alle bolter i for/bakstilling som har vært løsna på, samt fylle olje på bakaksel og bytte olje på transferkasse.

 

 

Er fortsatt ikke enig med meg selv hvordan jeg skal plugge den originale avluftningen på bakaksel.

Hvis jeg skal banke nedi "ett eller annet" i hullet etter avluftningen, burde jeg vel eeeegentlig ta av baklokket igjen, ta av C-klipset og ta ut drivakselen..

Så ikke det drøsser ned no gammalt snærk inn i akselen, rustflak og grus... Hmm.. Litt mer jobb. Men det er mere jobb med havarert bakaksel.

Eller er det kanskje ikke så farlig med det lille som evt. måtte komme inn i akselen, hvis jeg banker ned noe?

Må jo antakeligvis ha av baklokket uansett hvis jeg skal sveise inn luftenippel / påfylling. Burde vel strengt tatt sveise inn tilsvarende så langt ned som overhode mulig, så

blir det veldig enkelt, lettvint og renslig neste gang jeg skal bytte olje på bakaksel...

 

 

Er det forresten noen som vet hva slags materiale selve stempelet i bremsekaliperen er laget av? Jeg var sikker på det var stål, men så hørte jeg noen si at

stempelet er laget av bakelitt? Noen som kan bekrefte / avkrefte?

 

 

MVH

S-A
 



#44 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 21 October 2015 - 21:41

Kort bilde oppdatering fra telefonen;


uploadfromtaptalk1445459965643.jpg

 

Bakaksellokket. Siden den originale avluftnings-stussen var rusta i stykker, så ble det gjort radikale forandringer... 

Fikk sveiset inn mutter for olje-avtapping. Så slipper jeg å løsne lokket når en skal bytte olje. Mutter er sveiset inn såpass lavt, at mesteparten av olja renner ut ved oljebytta. 

Mtp. hvor mye lettere / mindre gris det er å bytte olje nå, så får en heller bytte oftere. Siden en ikke får "skrapa rent" for gammel olje og snærk, slik som man gjør ved å fjerne lokket for oljebytte. 


uploadfromtaptalk1445459999324.jpg

 

Operasjon "Frisk luft til 6,5'n" er i gang. Tenkte å montere K&N-filter under batteriet på høyre side. 


uploadfromtaptalk1445460016751.jpg


uploadfromtaptalk1445460033391.jpg

 

 

Så da må en ta fram hullsaga med 76mm (3") utvendig diameter.... 

uploadfromtaptalk1445460055245.jpg

 

Ref. posten jeg har laget i "GMC & Chevy" forumet, avbildet er MAP-sensor som henger på torpedoveggen. Denne er altså koblet til vakuumsystemet. 

Siden jeg kjøpte "feil" sensor på forrige bestilling fra rockauto, så får jeg bytte denne nå, og sensor på innsug får jeg bytte senere, hvis dette ikke hjelper... 


uploadfromtaptalk1445460066338.jpg

 

Innsug, øvre del. Tok det av, for å borre & gjenge hull til nippel så jeg kan montere trykksensor. 

 

 

 

Mer bilder / oppdatering kommer imorgen.

 

For de som leser, øs på med kommentarer, konstruktiv kritikk er like velkomment som blondiner i en militærleir. 

(ref. Martin Schanche og seansen i en skolevalg-debatt for noen år siden  :lol: )



Tekst kommer!


MVH
S-A


Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

 

 

EDIT; Lagt til tekst til bildene... 


Edited by S-A, 25 October 2015 - 00:05.


#45 TahoePeder

TahoePeder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 225 Innlegg:

Posted 26 October 2015 - 22:07

Bra garasjetråd!

Bare du ikke glemmer å sjekke/bytte brytepinne i bakakselen, no når du har gjort det så lettvint å skifte olje. Men helt klart mye rensligere :thumbsup:

 

Ett lite tips: Regner med bakakselen din er "samme" som på min, jeg hadde på sånn ekstra smørestoff (husker ikke helt hva det heter, men er på en liten tube) sammen med bakakselolje tidligere. Sperra koblet inn for tidlig. På asfalt skrek framhjula som på amerikansk film og presset framhjula "rett fram" i grus, ved skarp sving. Skiftet olje uten ekstrasmørestoffet og sperra funke som den skal. Står visstnok feil i tabeller for Tahoe ang ekstrasmøremiddel. :book:   



#46 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 27 October 2015 - 10:41

Bra garasjetråd!

Bare du ikke glemmer å sjekke/bytte brytepinne i bakakselen, no når du har gjort det så lettvint å skifte olje. Men helt klart mye rensligere :thumbsup:

 

Ett lite tips: Regner med bakakselen din er "samme" som på min, jeg hadde på sånn ekstra smørestoff (husker ikke helt hva det heter, men er på en liten tube) sammen med bakakselolje tidligere. Sperra koblet inn for tidlig. På asfalt skrek framhjula som på amerikansk film og presset framhjula "rett fram" i grus, ved skarp sving. Skiftet olje uten ekstrasmørestoffet og sperra funke som den skal. Står visstnok feil i tabeller for Tahoe ang ekstrasmøremiddel. :book:   

 

Hei og god dag, 

 

Takk for påminnelse, bytte av brytepinne + bolt er heldigvis allerede gjort, det er nok på forrige side i tråden tenker jeg. 

Bytta C-klips, bolt og pinne. Og hadde bare på olje, og ikke noe ekstra hubba-baluba :) 

 

 

Idag hadde jeg håpet å få gjort litt mere, har skrudd bort batterikasse og braketten som holder denne, slik at jeg skal få plass til åpent filter under batteriet. 

Måtte skjære ut litt under øvre frontlykt, så det var ganske på håret at filteret fikk plass. 

Filteret skulle helst vært ett hakk større, men det får bli et kompromiss mellom filterstørrelse og "tilgang på frisk luft for 6,5'n. 

Håper og tror at det blir betraktelig bedre enn den labyrinten som er originalt. 

 

Tenker å bygge bort EGR luftmengdemåler også, så da må jeg vel en tur til Bergheim ila. snar fremtid. 

Pluss at jeg vil skru ut nippel for innkommende diesel på dieselpumpa, og borre opp hull, slik som vist i "mere diesel" tråden på v8dieseltech. 

Også har jeg jo tatt hjem 4" eksosen.... Hmmm.....

 

 

MVH

S-A



#47 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 October 2015 - 17:35

Merkelig det der, at amerikanerne MÅ gjøre ting vanskeligst mulig for at service og vedlikehold skal bli gjort... Den bakdiffen blir jo som automatkassene deres, som også leveres uten tappeskrue. Du får ikke lov å bare tappe ned automaten og skifte olje, du må demontere hele bunnpanna, og få 4l ATF I fjeset, slik at de er sikre på at filteret til automaten byttes samtidig.

 

MEN DET HADDE JO VÆRT SÅ J***LIG MYE ENKLERE Å KUNNE TAPPE NED AUTOMATEN FØRST, for SÅ å byte filteret!!! Resultatet blir jo det motsatte, folk gidder ikke å byte olje engang fordi det er så vanskelig.


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#48 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 27 October 2015 - 22:48

Hehe... På én måte skjønner jeg tankegangen til konstruktørene, "vi gjør det slik, for da bytter de filter samtidig", men det er nå engang slik at teori og praksis ikke alltid går hånd i hånd... Har ikke fått ut fingern til å bytte olje og filter på kassa ennå, men det kommer...


Dagens lille kveldsøkt;

uploadfromtaptalk1445982170022.jpg

Borre og gjenge for uttak til turbotrykksmåler.

uploadfromtaptalk1445982202769.jpg

Bor, gjengetapper og svingjern.

uploadfromtaptalk1445982246798.jpg

Gjenger på gang... G 1/8

uploadfromtaptalk1445982300707.jpg

Når øvre del av innsuget først var av, så tenkte jeg at det skader ikke å åpne litt her heller. Detta er bare første runde med grovskjæring, rakk ikke mer ikveld.
Skal skjære noe mer med vinkelsliper,
også blir det noen (altså mange) runder med roterende fil for å gjøre det hele symmetrisk, samt lage fine radier overalt.

Også blir det sikkert 4 bokser Brake Clean til slutt for å sanere bort alt griset...

Forhåpentligvis mer updates i løpet av uka :)


MVH
S-A

 

 

EDIT; Hadde skrivi feil ang. størrelsen på gjengetapp. 

 

Og bildene ble jo på skakka. Sorry for det, laster opp direkte fra telefon via tapatalk. Har ikke satt meg inn i hvordan jeg roterer bildene derfra. 

 

(Kan forresten anbefale det til alle andre som er sånn delvis forum-aktive. Merker selv at jeg har lav terskel for å slenge opp en post når jeg kan laste opp direkte fra telefonen, kontra å 

måtte overføre bilder til pc'n først....)

Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.


Edited by S-A, 27 October 2015 - 22:58.


#49 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 31 October 2015 - 09:03

Ahoy.


Gårsdagens aktiviteter;


uploadfromtaptalk1446277853093.jpg

Litt mer saging med hullsag.
Mest for å få fine radier der hvor det skal være igjen gods.



uploadfromtaptalk1446277970661.jpg

Grovskjært litt mer med vinkelsliper,
begynt på "fin-sliping" med roterende fil.



uploadfromtaptalk1446278080749.jpg


Mere filing. Tror det ble feil rekkefølgen disse 2 bildene...



uploadfromtaptalk1446278213725.jpg


Sier det er bra slik i første omgang.
6,5'n er ikke no raser-maskin, og kommer heller aldri til å bli det, samme hvor mye arbeid jeg legger i finish på denne jobben..
Så lenge det blir bedre enn det var, så er jeg fornøyd.



uploadfromtaptalk1446278323469.jpg


Siden jeg skal bygge om det originale luft inntak opplegget, så tenke jeg å lage en ekstra "boks" for ånding fra toppdekselet.

Mer bilder kommer i kvellinga.


MVH
S-A

Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

#50 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 05 November 2015 - 08:52

Skip o'hoi,

 

 

Dårlig med bilder denne gangen... 

 

Det ble en liten time med verksted-arbeid igår. 

 

Til den tenkte catchtanken, har jeg borret en del hull i en Ø 25mm rørstump. Siden det ble ganske mye grader og "rester" etter boring inne i røret, så ble det

en god runde med roterende fil, fo rå fjerne grader på innsiden av hullene jeg borret. Tok også ei runde utvendig. 

 

Skal prøve å få tak i en bit 4" rør idag, 3" syns jeg ble litt i minste laget. (For å få ned lufthastigheten, slik at oljen som evt. kommer via åndinga, separerer og blir liggende i boksen. 

Istedenfor at den blir med inn gjennom turbo / innsug. 

 

 

 

Satser på en aksjon ikveld og, hvis jeg husker på det skal jeg ta litt bilder. 

 

 

 

MVH

S-A
 



#51 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 05 November 2015 - 22:42

God kveld,


Kort oppdatering;

uploadfromtaptalk1446759294408.jpg

Kappe til en rørstump. Siden jeg ikke har bandsag, og øyemålet tidvis er skralt, så ruller jeg et A4 ark rundt røret. Når det ligger kant i kant, er det bare å tegne en strek å skjære etter den. Resultatet avhenger av vedkommende som holder vinkelsliperen


uploadfromtaptalk1446759501066.jpg

25mm rørstumpen som skal sveises fast i lokket.


uploadfromtaptalk1446759562865.jpg

Slik er det tenkt at det skal bli...


uploadfromtaptalk1446759613633.jpg

Bunnlokk, med mulighet for avtapping.


uploadfromtaptalk1446759642828.jpg

Og lokket sveiset sammen med røret.
3" rør, 20 cm langt.

Det var alt for idag, håper det blir noen timer imorra kveld også.

Over & out!


MVH
S-A



Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

 

 

 

EDIT; Bildene havner jo på skakka når jeg laster opp fra telefonen. Er det mulig å rotere bildene, etter at posten er publisert? Antone?

 


Edited by S-A, 06 November 2015 - 07:52.


#52 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 09 November 2015 - 07:09

Kort oppdatering.

Har fått gjort litt mer enn det som syntes på bilde, men dette er det eneste jeg hadde.

uploadfromtaptalk1447049296841.jpg

Finni frem i klemme som skal holde catchtanken. Skal sveise på ett eller annet som mekanisk låser røret fra å gli ned, så trenger jeg ikke å stramme mutterne så grådig hardt..


More to come!


MVH
S-A

Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

#53 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 12 November 2015 - 18:55

Kort oppdatering.

Har fått gjort litt mer enn det som syntes på bilde, men dette er det eneste jeg hadde.

uploadfromtaptalk1447049296841.jpg

Finni frem i klemme som skal holde catchtanken. Skal sveise på ett eller annet som mekanisk låser røret fra å gli ned, så trenger jeg ikke å stramme mutterne så grådig hardt..


More to come!


MVH
S-A

Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

#54 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 12 November 2015 - 19:15

Kort oppdatering.

Har fått gjort litt mer enn det som syntes på bilde, men dette er det eneste jeg hadde.

attachicon.gif20151107_212347.jpg

Finni frem i klemme som skal holde catchtanken. Skal sveise på ett eller annet som mekanisk låser røret fra å gli ned, så trenger jeg ikke å stramme mutterne så grådig hardt..


More to come!


MVH
S-A

Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

Det var da som $&@!***$.

Ble en dobbeltpost gitt. Kommer ikke alltid overens med Tapatalk appen.


Kort oppdatering med siste dagers aktiviteter:


uploadfromtaptalk1447351265140.jpg

Sveiset på muttere slik at batterihylla er til å skru fast.



uploadfromtaptalk1447351315995.jpg

Sveiset fast klemme som skal holde catchtanken.



uploadfromtaptalk1447351361542.jpg

uploadfromtaptalk1447351379175.jpg

uploadfromtaptalk1447351393550.jpg

Prøvemontering. Punkter bitene sammen, slik at det forhåpentligvis passer etter å ha blitt hel-sveisa.


uploadfromtaptalk1447351472178.jpg

uploadfromtaptalk1447351493073.jpg

uploadfromtaptalk1447351515144.jpg

Siste bildet; Fjerning av grader innvendig i røret, før sveising.


uploadfromtaptalk1447351577695.jpg

Var litt raus når jeg borre hull, kom frem til at det var best å sveise igjen de øverste hullene, slik at det ikke ble tilnærmet fri passasje videre ut i røret som går til innsug rør mellom turbo og filter.


uploadfromtaptalk1447351721472.jpg

Sveising..


uploadfromtaptalk1447351742454.jpg

Mer sveising..


uploadfromtaptalk1447351777260.jpg

uploadfromtaptalk1447351812189.jpg

Ikke de vakreste sveisene, men så lenge de er tette er jeg fornøyd.

Som julenissen sa; "i've seen your welds, you're getting a grinder for christmas"


Satser på ei runde med sliping idag, hvis jeg er / blir fornøyd, kanskje jeg spruter på litt svartfarge.

Da er jeg igrunn ganske nær oppstart, er spent på hvordan det blir med "frisert" innsug, om det gjør noe på lyden.


Satser på en oppdatering til ila. kvelden!


MVH
S-A




Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

#55 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 18 November 2015 - 17:10

Kort oppdatering av siste dagers aktiviteter...

uploadfromtaptalk1447862908331.jpg

Begynt montering...



uploadfromtaptalk1447862930924.jpg

 

 


uploadfromtaptalk1447862955620.jpg

 

 


uploadfromtaptalk1447862972436.jpg

 

Raskeste måten å pusse pol-sko innvendig; 

Litt "matte-vatt" / nylonduk + gjengetapp eller noe annet som biter seg fast i slipeduken. Og en drill. 

 

 

 

uploadfromtaptalk1447862990286.jpg
 

Da er bilen klar for oppstart. Endte med å bytte ut Optima-batteriene mot konvensjonelle blybatterier, pga Optima-batteriene ikke orka å dra rundt startmotoren.. 

Mistenker at det er en kombinasjon av flere ting, blant annet at batteriene ikke er heeelt 100% i effekt lenger, de begynner å bli gamle. 

Og når de i tillegg bare er på 50Ah, så er det ganske mye mindre enn originalt. 

Et av de store salgs-argumentene til Optima-batterier er jo den heftige startstrømmen de gir (815 Cold Cranking Amperes for 50Ah batteriet), men batteriet er fortsatt bare på 50Ah. 

De vanlige blybatteriene jeg prøvde med var på 75Ah, det er jo 25% mere enn Optima-batteriene, men de har fortsatt noe lavere CCA. 

 

Jeg er langt fra noen batteri-ekspert, så jeg er ikke heeelt enig med meg selv om resonnementet stemmer, at det er mer "gøs" i 75Ah blybatterier kontra 50Ah gelebatteri. 

Uansett, bilen starta og var gla', så da er jeg fornøyd. 

 

Må forske litt mere på dette med batterier. 

 

Et senere prosjekt blir å bytte kabler mellom batterier, mellom batterier og gods, samt ledningen som går ned til startmotor. 

Jeg syntes de ser litt små ut. Til sammenligning så er det like grove (eller spinkle om du vil) kabler på Volvo 940, som det er på Tahoe'n. 

Og det går en del strøm når 6,5 oljebrenneren skal startes.... 

Etter er par runder med gløding igår, så kjente jeg på batteripolene. Det var grei lunk i de.. 

 

 

Lot bilen stå og gå en stund, når det var blitt bra temperatur på den så rusa jeg den litt, og det virka som den "tok gassen" lettere / raskere enn tidligere. 

Blir artig med prøvekjøring, forhåpentligvis så har modifikasjonen med sliping i innsug og nytt luftfilter en positiv virking. 

 

Operation Dieselflow får vente, vinteren er her, og mer blir det, og jeg trenger en operativ 4wd. 

 

Hvis noen har ei havarert pumpe, kunne jeg tenkt meg å kjøpe den originale stussen / koblinga der hvor dieselen kommer inn. 

Samt et originalt filterhus for 6,5. 

 

 

 



MVH
S-A



Sendt fra min Commodore 64 via Tapatalk.

 

 

EDIT; La til tekst....


Edited by S-A, 19 November 2015 - 08:53.


#56 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 20 November 2015 - 23:27

God kveld, 

 

 

"Kjip" oppdatering idag, bare tekst, mest ment som en "Note to self" om hva som er gjort med bilen pr. dags dato.

 

 

Høsten 2014 ble det byttet;

- Dyser. Delphi dyser, originale. 

- Glødeplugger, Bosch. 

- Innsugspakninger, begge sider. Federal Mogul. 

- Termostater, 2 stk. AC Delco

- FSD. DTech. 

- Fødepumpe. Carter. 

- Bremseskiver foran

- Bremseklosser foran.

- Hovedpluss-kabel fra batteri til startmotor. 

 

Høsten 2015 ble det byttet;

- Styresnekke, AC Delco. 

- Styrearm på hjelpesnekke, MOOG.

- Olje på servosystem. 

- Hjelpesnekke, AC Delco.

- Laget til fordelingsblokk med slange, for lett tilang til smøring av hjelpesnekke.

- Pitmanarm, MOOG.

- Øvre og nedre bærekule, begge sider, MOOG. 

- Indre og ytre styrekule, begge sider. MOOG. 

- Stabstag-foringer, begge sider, MOOG. 

- Stag m/ foringer mellom bærebru og stab. stag, begge sider. MOOG. 

- Komplette nye hjullager, begge sider foran. MOOG. 

- Bremseslanger, begge sider. 

- Støtdempere, begge foran. Sachs.

- Bremserør fra ABS-enhet ned til rammevange, foran. 

- MAP-sensor for vakuum system, den som sitter på torpedovegg. AC Delco. 

 

- Bladfjærer bak, begge sider. Med nye foringer i fremre innfesting mot ramme. Kjøpt nye hos Phoenix US Cars Tønsberg. 

- Sjakler som fester bladfjær mot ramme, bakre innfesting. Med nye foringer. 

- Draband / U-Bolter. 

- Støtdempere bak, begge sider. Sachs. 

- Bremsepumper bak, begge sider, AC Delco.

- Bremseband bak, begge sider. AC Delco. 

- Bremserør fra rammevange, til overgang til slange ned mot bakaksel. 

- Bremseslange mellom ramme / bakaksel. 

- Bremserør på bakaksel, til begge sider. 

- C-klips i bakaksel, begge sider. 

- Brytebolt i bakaksel. 

- Bolt / aksel i bakaksel.

- Pakning til lokk over differensial, bak. 

- Sveiset inn påfyllings og avtappingsplugg for olje på bakaksel. 

- Smørt opp håndbrekk-wire. 

- Bremsetromler, vasket i lut-bad, sandblåst og lakkert. 

- Bremsevæske. Ifb. med bytte av pumper / rør etc. 

- Olje på bakaksel. 

- Olje på transferkasse. 

- Olje på diff. foran. 

- Smørt opp alle nipler, forstilling og drivverk. 

- Nytt tanklokk, låsbart. AC Delco. 

 

 

I tillegg så har jeg;

- Laget nytt luftinntak, 3" rør mellom K&N-filter og turbo. Filter er plassert under høyre batteri. 

- Laget ny olje-catchtank, i tillegg til den originale. 

- Åpnet opp øvre innsug innvendig, for bedre flow. 

- Byttet diverse lyspærer. 

 

Neste prosjekt blir å bytte setebelter, slik at bilen kan nedregistreres til personbil under 3500 kg. 

Og montere 4" eksos med 3" downpipe, samt bytte crossover-rør. 

Skal også forske litt mer på vakuum systemet, har tidvis lite turbotrykk, mistenker dårlig vakuumpumpe. 

 

 

Det var alt for i kveld. 

 

 

MVH

S-A



#57 Golgate

Golgate

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 440 Innlegg:

Posted 21 November 2015 - 20:08

Du må aldri selge denne bilen iallefall!!! Veldig bra garasje, følger med her ja😄😄

#58 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 23 November 2015 - 07:21

Du må aldri selge denne bilen iallefall!!! Veldig bra garasje, følger med her ja😄😄

 

Hei og god dag,

 

Mange takk for det! 

Nei, nå som jeg har kosta på bilen såpass mye $$$ og tid, så burde jeg hvertfall ikke selge den, med det første... 
Litt av motivasjonen for å spytte inn såpass mye tid og penger, er jo at man får relativt god kontroll på bilens tilstand. Like greit å spytte 30 K i Tahoen, og få en bil som forhåpentligvis går gjennom 2, og kanskje 3 EU kontroller uten nevneverdige problemer. 
(Lett lastebil, så EU hvert år, inntil jeg får nedregistrert)

Også får en jo glede av å kjøre "ganske fresh" bil med masse nye deler. Istedenfor å måtte bytte masse deler etter en EU kontroll, for så å bli lei, og selge bilen med masse nye deler som en ikke får glede av selv. 

Også ender man opp med å kjøpe en annen bil, som "bare" trenger litt oppstrekk før EU kontroll, også er rund-dansen i gang igjen...  :blink:

 

Denne uken skal jeg til Biltilsynet for å få nøsta opp i en anmerkning fra EU kontrollen, de fant ikke rammenummer. Så det kan bli spennende.. 

Ellers så begynner det å bli ganske friskt å jobbe ute i "blåhallen", så det blir nok ikke så tette oppdateringer den nærmeste tiden. 

 

 

MVH

S-A



#59 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 26 November 2015 - 14:45

Kjempetøff garasje. Har eg mange tips til eg skal kjøpe min første Tahoe når den tiden kommer :)

#60 S-A

S-A

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 27 November 2015 - 23:46

Kjempetøff garasje. Har eg mange tips til eg skal kjøpe min første Tahoe når den tiden kommer :)

 

God kveld, og mange takk for det! Det tyder på at jeg også har snappet opp "mye godt" ila. de maaaaaange timene jeg har surfa rundt på det store internettet, før og samtidig som jeg har pusla med min Tahoe... 

 

Har desverre ennå ikke fått prøvekjørt bilen etter modifikasjon av luftinntak til turbo. 

Er ganske spent, jeg vet hva jeg forventer, men jeg er usikker på om resultatet står til forventningene.. 

Er som tidligere nevnt, ganske fornøyd så langt, mtp. masse nye deler i understell / styring... 

 

Har sett flere som er veldig fornøyd med bytte av eksosanlegg, det er neste punkt på listen,

samt "operation dieselflow", dog uten større fødepumpe. 

 

 

Bytta dieselfilter her forrige dagen, det gamle filteret var skikkelig rustbrunt... 

Så kanskje jeg burde plukke ned tanken til våren / sommeren igjen... 

Rusten tankarmatur er jo et velkjent tema på disse bilene... 

 

La også merke til, med motor stående på tomgang, så kunne jeg lett flytte på wastegate staget på turbo. Uten å bruke noe særlig makt på det. 

Uten å ha lest meg opp på vakuumsystemet på disse bilene, så kan en vel lett konkludere med at noe er feil.. Eller "er ikke som det skal være".... Det er mange forskjellige måter å se problemene på... 

Vurderer sterkt å bytte vakuumpumpe. Jeg vet det er mange som har kuttet ut vakuumpumpe, og erstattet original vakuum-operert WG med vanlig WG som kun jobber med/mot fjærtrykk og ladetrykk,

men jeg innbiller meg at motor/girkasse-styring har en viss interaksjon, og at eliminering av vakuumstyring for turbotrykk kan gi innvirkninger på f.eks tidspunkt for girskift etc.???

 

Har du noe som helst praktisk erfaring med dette? Så setter jeg pris på om du deler dette med meg / oss (offroad.no) og skriver noen ord i tråden her. 

For min del så må det ikke væreoriginalt for enhver pris, men ved et evt. salg i fremtiden så er alt så mye greiere om ting & tang er i tilnærmet original stand... På en selv kjenner'n andre best osv.... 

Derfor vil jeg gi vakuumsystemet er sjanse til, når systemet i seg selv fungerer så er det nok bra nok for en såpass "original" bil som min er.... 

 

 

 

SÅ! Er det noen som har no' input til meg? Siden jeg lett kan bevege WG staget når motor går på tomgang?

 

 

 

 

 

 

MVH

S-A