Gå til innhold



Foto
- - - - -

Tahoe 2000


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
113 replies to this topic

#81 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 24 February 2017 - 14:10

Kjørte en liten tur på 30km, og oppdaget når jeg kom hjem att oljelampa begynte å lyse.
Tom for olje, oljekjølerslangen var løs fra blokka.😨
Positive er vel att jeg har liggende nye på boden, da var det bare å lage seg en bukk å kjøre bilen opp. 😋
Den ble da sort og fin under, og vil vel ikke ruste i år. 😊IMG_20170224_134050.jpg IMG_20170224_134226.jpg
Kjørte en liten tur på 30km, og oppdaget når jeg kom hjem att oljelampa begynte å lyse.
Tom for olje, oljekjølerslangen var løs fra blokka.😨
Positive er vel att jeg har liggende nye på boden, da var det bare å lage seg en bukk å kjøre bilen opp. 😋
Den ble da sort og fin under, og vil vel ikke ruste i år. 😊IMG_20170224_134050.jpg IMG_20170224_134226.jpg

#82 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 26 February 2017 - 00:22

Da var slangene byttet, trangt og godt over brua og under motor.
Planen var å ta en av gangen, men måtte løsne begge for å få de ut.
Tok kun av filterbrakketten og løsnet grillen, grei jobb når vi var to.
Vasket godt av under bilen, og får kjøre en tur i morgen for å se.
Abs lyser fortsatt, bestilt ett par nye følere og prøver igjen.
Hadde vært greit å få slukket det lyset, før EU i juni.


#83 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 14 April 2017 - 13:09

Fikk byttet tettningen foran på veiva, svettet en god stund men nå kom det dråper på bakken.
Får vaske av igjen, og se om det er tett nå.
Byttet også til nye abs følere, lyset slukket i 2 mil før det begynte å lyse igjen.
Må nok forske litt mer, får nok bytte abs modulen og se om det kan hjelpe.
Noen som har en liggende ???
Fortsatt litt tid igjen til juni og EU.

#84 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 21 May 2017 - 22:51

Nå det blitt lekkasje mellom motor å girkasse, ser ut for att jeg får alt på en gang nå.
Vurderer sterkt å ta av skiltene nå, får heller bruke tid på å få motor overhalt når garasjen er på plass.
Orker ikke å stå ute i grusen å skru med en rygg som skrangler, kun kort tid igjen til EU i juni så nå får det være bra.
Men kan vel ikke forvente att en 18 år gammel bil skal gå evig, men vil vel ikke gi den helt opp enda.
Lite rust å finne, kun bjelken bak støtfangeren bak og litt på hengerfestet.
Har vært lite tull med den, og vil nok gå en stund til, etter å fått tettet oljelekkasjene og abs problemet.
Får vel levere inn lotto lappen og håpe det vil løse seg før juli, ellers blir det vel bare en oppdatering til her på laaang tid.

#85 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 15 June 2017 - 10:15

Byttet simmeringen på oljefilter adapter, nytt filter og 2 bokser med omega 917, så ser det ut for att den har blitt tett under.
En god vask av hele understellet gjenstår, og en lengre prøvetur.
Ytre drivknute mansjetten høyre side er sprukket, bestilt på Sarpsborg Motor og blir hentet i morgen.
Godt å ha noe å gjøre i helgen også.
Da gjenstår det abs modulen, tråler nå nettet i Sverige etter en fungerende ny elektronikkboks.
Får håpe jeg slipper å kjøpe ny, den var det ikke tilbud på her.


#86 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 22 June 2017 - 18:31

Nå er bilen tett under, vasket og sjekket for lekkasjer.
Abs modul på vei fra Notodden i posten, fra en donor subb som skal hugges.
Mansjetten står på kommoden og om været er med, blir den byttet i morgen.
EU eller PKK er utsatt til 31. August, men bestiller nok time nå midt i ferie kaoset så er jeg sikker.
Greit å ha noen dager i ferien om de skulle finne noe mer å henge seg opp i.
Får bytte litt pærer på skilt lysene også, har vel vært mørkt der en stund.

Nå er det 5 år siden jeg tok bilen under med owatrol, det er ikke mye rust å se enda, men vil vel ta en runde nå som det er rent under.


#87 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 16 July 2017 - 17:33

Modulen fra donorsubben gikk ikke, den kuttet IP og bilen ville ikke starte etter byttet.
Tok løs kontaktene fra IP da startet bilen og gikk som normalt, vet ikke helt hva de har med hverandre å gjøre men noe kluss ble det.
Åpnet abs modulen og loddet alle punkter på nytt og sjekket etter synlige defekter, samme resultat som før.
Fikk tak i en ny modul med motor og fordeler i USA, ligger nå på Arlanda flyplass og venter på posten skal få den videre i Sverige.
Betalte den nette sum 887,85 skr. Ink shipping og import charges, så da håper jeg abs lyset vil slutte å lyse.
Nå er den nye fristen for visning 31 august, så da blir det nok tid til å forske litt til om det viser seg å være noe mer feil med abs.
Da blir det ferie og litt pusling innvendig på bilen den uka som kommer, greit å ta det nå som det er meldt fint og varmt her ute på øya.

#88 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 July 2017 - 14:19

Puslet litt mer med bilen, mens jentene ligger på stranda, må jo jeg ha litt å gjøre også.
Byttet termostater og luftet den etter å ha kjørt den varm, ble god å varm i varmeapparatet nå i sommervarmen.
Lakkert litt tromler og calippere i metallic gold, ser bedre ut enn rustrødt.
Sitter å følger absmoduen på tvers av USA, gått fra La California til Kentucky, der det ble bråstopp mandag morgen.
Estimert levering lørdag om 4 dager, det er vel optimistisk tror jeg.
Satser på i løpet av neste uke, bilen funker greit uten sikkring på abs.
Sitter å tenker på å bytte foringane på stabstag, de er frønsette og ser ikke gode ut.
Tar nok en runde til med owatrololje på ramma, det har holdt i 5 år siden sist men ser det begynner å bli rødt i steinspruten under skjermene og på utsiden av ramma.
Blir nok bra for en ny vinter på vei og litt utenfor.

#89 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 22 August 2017 - 14:16

Da var lyset til abs slukket, og EU kontroll bestilt på torsdag 24/8-17.
Takker for hjelpen Manfred. ☺
Da er det byttet mansjett yttere høyre drivknute, stabstag foringer, kyllingbeina begge sider, o ring oljefilteretadapteren, filter, olje, bremsevæske, termostater, sensorer abs foran, absmodul og sentral og begge hovedlys pærer i sommer.
Tok en tur under i dag og dro over bremserørene over bakaksel med stålbørste, og tar et tynt lag med tynn tektyl utenpå i morgen.
Da gjenstår det å se om det blir null hull i år igjen.

#90 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 28 August 2017 - 12:33

Jada sååå, ble vel en EU kontroll med overraskelse dette.
Møtte til timen i god tid, mekanikeren fikk nøkler og verksmester fikk vongnkortet.
Etter en halvtime kom verksmester inn å sa bilen ser veldig fin ut, han hadde vært ute å sett under den.
Ren å fin og ikke mye rust å finne på den, ryddig å fint motorolje også.
Men han kunne ikke godkjenne den
For jeg var 10 måneder for tidlig ute, men jeg er velkommen til godkjenning neste år.
Bilen er jo en 99 mod. Men ble første gang registrert i 2000, derfor skal den vises på partall.
Så mye styr og fikk til og med utsettelse på biltilsynet, uten att de heller reagerte.
Får vel se det positive i det hele, bilen er i orden og forhåpentligvis er det lite som må gjøres fram til juni neste år.
Ett par nye vinterdekk bak, og sjekke litt opp i rullelager og ventilfjører.
Ta en ny runde med owatrol nå som den er ren og fin under, da går den sikkert denne vinteren også uten store problemer


#91 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 01 March 2018 - 21:21

Fått byttet styresnekka nå februar, ble litt skjevt ratt igjen.
Fikk bestilt time til 4 hjulskontroll og PKK 5. Mars så får vi se hva de sier denne gangen.
Sist var jeg jo bare ett år for tidlig til PKK, så da prøver jeg igjen.
Får ta vekk 4 av parklysa som jeg fikk mangellapp på når veivesenet sto i buskene, lite å gjøre eller så var det en elbil fantast som jeg uheldigvis ble vinket inn av.
Blir en god runde med vask og sjekke opp litt rundt bilen før mandag.


#92 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 19 March 2018 - 16:56

2 dager igjen til 2. Runde på eu kontrollen, får legge på orginal hjul for 4 hjulskontroll.
Byttet bremseskive og klosser foran på høyre side, der var skiva begynt å gå i oppløsning på innsiden.
Verksted time først med bytte av opphengskule og en frønsete foring i ramma som ikke jeg fikk mangel på.
Da skulle det vel ikke være mer denne gangen, og bilen klar for 2 nye år 22. mars i år.

#93 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 24 March 2018 - 12:31

2 dager igjen til 2. Runde på eu kontrollen, får legge på orginal hjul for 4 hjulskontroll.
Byttet bremseskive og klosser foran på høyre side, der var skiva begynt å gå i oppløsning på innsiden.
Verksted time først med bytte av opphengskule og en frønsete foring i ramma som ikke jeg fikk mangel på.
Da skulle det vel ikke være mer denne gangen, og bilen klar for 2 nye år 22. mars i år.

 

Då va de 2 nya år eller????? 

GLAD PÅSK :)



#94 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 24 March 2018 - 13:25

Den er klar for 2 nye år på veien, breifelgene på og lyspærene kommer når været tilsier litt vask og stell.
Byttet nedre opphengskule og en foring på bærebru inn mot ramma, 4 hjulskontroll etter skifte av styresnekka.
Da ble det litt i år, godt å få tatt det som begynner å bli slitt.

#95 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 13 April 2018 - 14:59

I dag knakk det i styringa, stabstaglinken på venstre side takket for seg.
Selvsagt på en fredag, så da blir det en tur til sm på mandag.
Håpe været er greit så jeg kan få byttet det, før det blir tur med henger på Tirsdag.

#96 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 01 May 2018 - 08:01

Stabstag linken byttet 16. April, da er den grei.
Sjekket opp med en oljebehandling, bør nok få tatt den nå før sommeren.
Får ta en sandblåsing av undersiden av kanalene, kjenner det begynner å bli bobbler i lakken.
Legge en svart boddyskyts og litt klarlakk over, kan være greit å få tatt det før oljebehandling.
Kommer vel til å sitte litt i tenkeboksen, funderer litt på motorbytte eller en overhaling med nye topper er mye lyder som ikke jeg liker.
Begynner jo å nærme seg 400K, så noe må vel gjøres om den skal gå noen år til.
Får ta meg en tur opp til minge før sommerferien, og få en tilstand rapport og ett overslag på jobben.


#97 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 30 November 2018 - 20:46

Da ble det 4 nye vinterdekk og 2 nye batterier på bilen, fortsatt problemer med å få start på varm bil.
Starteren går sakte rundt når bilen er varm, så da er det bestilt en ny starter og relle.
Slengte like godt på nye glødeplugger, de er vel 10 år gamle og da er det greit å få byttet de også.
Begynner å bli kaldt og diesel filter ble byttet i våres, da tar jeg å byttet det og olje med filter samtidig.
Ser litt på ny radio, må vel krype seg over på DAB+ og oppgradere seg inn i 2019.
Ser vel etter en med flippskjerm, for det blir vel litt for trangt med en 2 din spiller i det hullet ???
Får sjekke litt rundt, så blir det vel en julepresang i år også fra nissen.

#98 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 05 December 2018 - 11:34

Lysene forsvant på bilen i mørket, så jeg slo bryteren ned på 0 og fikk lys igjen.
Dagen etter virker de igjen som normalt på alle stillingene på bryteren, men 1000 meterene slår seg ikke på.
Sjekket sikringer både i motorom, under dæsjen og i sikringsluka, finner ingen som har gått.
Klikker i releet til 1000 meterene når jeg slår på og av knappen, fint vær idag og vil sjekke en runde til.
Tenkte å få byttet og lagt opp nytt stereoanlegg i bilen, bytter samtidig ut Bergheim boksen og legger ut nye ledninger til lys så er siste delen av klipp og lim opplegget borte.
Nå er alt ute i motorrommet til lys byttet ut med mer kvadrat, så da blir lysbryter og boksen byttet nå.


#99 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 09 December 2018 - 07:08

De passar ju fint när de är så trevlig temp o stå ute ....  :shiftyninja:

 

//M



#100 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 15 December 2018 - 15:17

Har liten lyst til det, da går nok ryggen i stå og funker ikke ut på ny året.

Blir nok å få kjøpt inn ett lysforsterker sett og legger opp resten nytt, så både hovedlykter og 1000ingene får nye ledninger og releer.
Har også sett på en ny stereo, så da blir inn i varmen og legge opp nytt.