Gå til innhold



Foto

Motor 300 GD OM617 Hvor er hestene


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#21 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 17 October 2017 - 14:44

Jeg tenker å prøve ut en del ting før eventuelt motorbytte og det er:

Gå over dysene, null stille pumpa og justere den til at den går bra, om den gjør det, og ikke minst ta en komp test for å se om kompresjonen er ok. Dette koster ikke all verdens penger for å få utført. Skulle det vise seg at det er noen form for avvik og store kostnader blir det mest sannsynlig motor bytte.

Der der det en del å velge mellom. Jeg sikler mest på en 300 6 sylinders motor på ca 100 Kw gange det med 1,37 så er vi oppe på ca 136 hk, så parer jeg den med en turbo og da er jeg nær en 200 hk motor tror jeg.

Det andre alternativet er en 2,7 L motor på ca 400 Nm og har ca 160 hk, litt mindre hester men bra med Nm.

Som sagd så er det ikke fart jeg er ute etter men at den drar godt slik at jeg kan hilse på kjentfolk langs veien uten at jeg må se en annen vei. 

Jeg har troen på 300 dieselen og skal gi den en kjanksje til å vise hvor god den er får jeg tar den steget ut.

Det er jo en her som klarer å spinne på tør asfalt med G wagen sin. Bilen er ikke så veldig tung i ræva at det gjør noe.

 

Hva mener dere. Hva slags motor bør jeg gå for om jeg skulle bytte. Men ikke bensin.

Men i alle fall så har jeg fått en del gode råd fra dere og det takker jeg for.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#22 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 18 October 2017 - 18:34

Fikk bytte bremsesylinderen  på v side bak. Jeg er glad at det var grovt stål der hvor sylinderen var festet i. Jeg hadde beregnet ca en times arbeid. Det tok ca 4 timer å bytte dette.

Skruen til bremserøret satt bom fast, måtte klippe av røret og lage et nytt rør. Bremsesylinderen måtte jeg bruke kubein for å rikke den løs. Så nå virker bremsene på dråget.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#23 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 18 October 2017 - 18:50

Jeg lurer på. Er en OM 662 D SsangYong og OM 602 D Mercedes den samme motoren???

Begge er en 2,9 motor

 

Det er bedre å spørre en gang for mye enn ikke å spørre i det hele tatt for da får man jo ikke noe svar.  


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#24 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 19 October 2017 - 05:48

Hei!

 

Synes å huske at de er like utvendig. Vet ikke helt hvordan de er innvendig og  hvem som er laget hvor av hvem. Fortrengt mest mulig om 602 motoren da den er (var)?)en 250 diesel som det er økt volum og dermed økt antall hester og moment uten at resten av motor er tilstrekkelig forsterket. Fikk råder ut gjennom blokka på to nye motorer og en gammel av denne typen. Mulig MB gjorde forandringer etterhvert men gikk selv over til 603. Ikke angret på det.

 

Lykke til!



#25 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 20 October 2017 - 10:03

Jeg har en svensk bilmekaniker i  Hedekas i Sverge. Han kan en del om motorer. Han har jobbet på Scania fabrikken så han kan en del om motorer.

 

Henry Ford sa: Du kan velge hvilken som helst farge på bilen, bare den er svart. 


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#26 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 21 October 2017 - 19:42

Prøvelampe og leita meg igjennom sikringene og fant dem som har med parklys å gjøre. Ja det er 2 sikringer en til hvær sinn side.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#27 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 22 October 2017 - 11:42

Forskjellen på en 617 og 617a. I utgangspunktet er det ikke en A motor for den fins ikke. Den rette beskrivelsen burde ha vert er T for turbo. For den 617 a-en er den som man har en standard 300 turbodieselmotor som har underkjøling  og er bygget for turbo originalt.

Eller er jeg på dypt vann nå? Om så, så kan jeg svømme.  


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#28 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 October 2017 - 11:55

Stemmer. Du har nok en vanlig OM617 - motor med ettermontert turbo (STT). OM617A er den som kom i blant annet W123 og W126, og som har underspyling av stempler og spesielle ventiler o.l for bedre kjøling. Det er en mer "beafy" variant enn OM617, og er laget for å være en turbomotor. Det tilsier at om man skal lage en "Super turbo diesel", så bør du ha en OM617A som utgangspunkt, og ikke en OM617.  Eller ennå bedre, bruke OM603 som Nielsa eller en OM606 med OM603 - pumpe. Tror det siste er "the ultimate".


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#29 Erik T

Erik T

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 22 October 2017 - 12:13

Ang. din 617:

 

Justering av ventiler. Du bruker 14mm nøkler og søkeblad på 0,10 og 0,35mm itillegg bør du ha 0,15 og 0,40mm til "no-go" kontroll.

Å gjøre dette med vanlige 14mm fastnøkler blir mer knotete og man må fort ut med dysene også. Da må man bytte varmeskjoldet også. Men skal du uansett ut med dem for å overhale dem gjør det jo ikke noe.

Jeg kjøpe bare de offisielle verktøyet (14mm fastnøkler med vinkler slik at man kommer over dyser) hos VTP og mener personlig de er verdt det.

 

Dyser: jeg ville ikke kjøpt nye, men derimot bare fått Dieselmeken til å overhale de du har.

Skal du ha pumpe av han, er det jo enkelt å få det gjort samtidig.

 

 

Du kan evt bytte til noe annet som OM603 hvis du ikke har runde motorfester. Men husk det med godkjenning hos BT. Setter du inn en 603 istedenfor 617 skal verkstedet i utgangspunktet gi deg en 2-er feil på EU kontrollen. Du kan jo være heldig og at de ikke legger merke til det,men det er jo en gambling.



#30 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 23 October 2017 - 11:33

Først og fremst tusen takk til dere, jeg liker det som dere har skrivet, en meget god informasjon.

 

Da kommer spørsmålet: Ved motorbytte, skall man gå først til BT og få det data som trengs. Jeg har da sett dem som har en 240 og bytter til 300 D og dem som har bensin som bytter til diesel og omvendt.

Hva gjør dem for å få det godkjent hos BT og stempel i boka. 

Jeg har en rød bil på papiret, selv om han jeg kjøpte bilen av satte en strek over rød og skreiv svart, men når jeg fikk vondkortet står det fortsatt rød. Så jeg får vel ta med en tue ned til dem og vise dem bilen.

 

Jeg er like forvirra som en fjert i en kurvstol :)    


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#31 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 23 October 2017 - 20:06

Ja ja. Da har jeg skaffet meg oljefilter på Veng i Halden i dag.

Jeg er litt red for den olja som dem finner i nordsjøen er noe tunere enn det som er i min bil.

Det var nesten som jeg måtte bruke kniv til skrape av peilepinnen for olje.

Jeg må vel bruke propanbrenner unner oljepanna. Ja det for jevnlig at noen ikke kan det med å holde en bil ved ilke.

I går så gjorde jeg reint i clutch olja. Det var det tykk lag med gjørme i bunn av koppen, det er men en under at clutchen har virka.

 

Den som leter, er den som finner, men ikke alltid. Jeg tant, jeg fant, en rakafant.     


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#32 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 24 October 2017 - 13:08

Idag har man såkalte multigrade oljer. Dette for at man skal kunne bruke en type olje hele året. Eksempelvis 10w40. Så slipper du propanbrenner, eller å elle bål under motor om morgenen.

#33 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 24 October 2017 - 17:48

Jeg leste her på google om 2,9 motoren, både den fra Mercedes og SsangYong Korandoen. Den fra Ssang Yong med turbo er en forsterka motor fra Mercedes.

Mulig jeg går for den. SsangYong fins det noe av i Norge og den får man jo for en billig penge.

En på YouTube, han har en slik en i en G-wagen med 6 trinse kasse. Hvis jeg husker riktig så har han montert en OM 606 oljepumpe og turbo fra OM 606.

Fytti rakken som den bilen gikk. Han sier først at det er en OM 602 og etter hvert så kommer det frem at det er en OM 662 som sitter i bilen.

Den bilen har drag som jeg er ute etter, det er ikke nøye med farten men at den sparker i fra.

Den Patrolen  jeg hadde, den spant jo så og si på tomgang. Det tror jeg neste denne G wagen gjør også.

 

Det blir ikke mer spennende enn det man gjør selv.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#34 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 24 October 2017 - 18:01

https://youtu.be/fOMkbkpDvOc Her er G-wagen med OM662 motoren.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#35 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 26 October 2017 - 17:34

Ja da har jeg fått håndboka til g.wagen. Det må jo være en del varianter av dem. Så på sikringene og her viste dem bare 12 sikringer og jeg har da bra mye mer enn det. Ikke sto det noe om sentrallåsen og sikkert enda med som jeg har som ikke sto i boka. Da blir det å ta seg en tur til Mercedes og håre om dem kan skaffe frem en riktig bok.

 

En bokorm, leser seg til visdom. Men hva hjelper det meg, når det han lese ikke er til hjelp. 


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#36 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 27 October 2017 - 07:49

Jeg har en svensk bilmekaniker i  Hedekas i Sverge. Han kan en del om motorer. Han har jobbet på Scania fabrikken så han kan en del om motorer.
 
Henry Ford sa: Du kan velge hvilken som helst farge på bilen, bare den er svart.

Tllfälligtvis inte en man vid namnet Stefan G?

 

//M



#37 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 27 October 2017 - 17:30

Nei Jeg mener han heter Svein. Av alt. Vanlig er som Pateic, Håkan, Roger, Jøran, Mats osv Nei da han  heter Svein

 

Et navn skjemmer ingen, men det betyr noe for den som bærer den.   


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#38 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 27 October 2017 - 20:36

Jeg prøver å få bytter olje på motoren i går. Men nei da. Det er en banjo kobling og + avtapning skruen på banjoen. Jeg har skaffet meg en 1/2" kopp til skralla i dag. For 13 mm bie litt for stor og 12 mm akkurat for liten.

Mulig denne røret er retur fra turboen. Jeg vet ikke. Men i morgen så prøver jeg på nytt.

 

Det man ikke vet, har man ikke godt av å vite heller.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#39 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 27 October 2017 - 21:21

Jeg søkte på 300 d her på forumet.og fant en del om litt av hvert.

Så jeg tenker på uten å skryte, det var da en her som har tatt til en tak på motoren og byttet det som byttes kan.

Ja tenkte jeg det er sikkert ikke så dumt. 

Dysene er vel fra krigens dager og mulig ennå mer enn det, en test på dem og bytte. Hva er da best: bytte dysene eller bare dyse hode. Kjeden i motoren, den da? Bilen har vel rullet som ca 500.000 og mer til, hvem vet.

Så var det kammen da, er det noe å hente der? Dieselpumpa hva har jeg for noe alternativ der. Jeg har jo lyst til å oppgradere den på en eller annen måte. Jeg tenker på å bytte til en fra 2,9 SsangYong, den er vel halv elektronisk eller noe slik.

Oljepumpa er vel mye å hente på. Jeg tenker på en fra OM 606 som formsikkerhet skyld. Den bør jo passe på denne motoren.

Er det noe jeg har glemt her. Ja turboen får ta en titt på den også. Er det noe mer man bør se på. Hva mener dere. Hva ville dere gjort?

Ellers så tenker jeg mye på en OM 606 og eventuelt en OM 662

 

Det er bedre å prøve ut ting nå enn å tenke på alt det man ikke prøvde på når man hadde muligheten til det.     


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#40 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 29 October 2017 - 06:06

Det er jo ikke noen fasit på dette.

 

Handler jo mye om penger da, Skal du bruke ubegrenset er det jo bare å begynne med en OM606 med elektronisk styrt girkasse, frittstående controller, Dieselmeken pumpe og intercooler. Går fort 150K.

 

SKal du ta det litt mer rolig med pengene kan du jo få tak i en 617A som du monterer dieselmeken pumpe på og luft-luft intercooler.  Går som en kule dette og du får gjort mye for 50K.

 

Hvis du er ny på G kan det jo være fornuftig å starte med 617A alternativet. Bra mye enklere.

 

Lykke til!