Jeg tenker å prøve ut en del ting før eventuelt motorbytte og det er:
Gå over dysene, null stille pumpa og justere den til at den går bra, om den gjør det, og ikke minst ta en komp test for å se om kompresjonen er ok. Dette koster ikke all verdens penger for å få utført. Skulle det vise seg at det er noen form for avvik og store kostnader blir det mest sannsynlig motor bytte.
Der der det en del å velge mellom. Jeg sikler mest på en 300 6 sylinders motor på ca 100 Kw gange det med 1,37 så er vi oppe på ca 136 hk, så parer jeg den med en turbo og da er jeg nær en 200 hk motor tror jeg.
Det andre alternativet er en 2,7 L motor på ca 400 Nm og har ca 160 hk, litt mindre hester men bra med Nm.
Som sagd så er det ikke fart jeg er ute etter men at den drar godt slik at jeg kan hilse på kjentfolk langs veien uten at jeg må se en annen vei.
Jeg har troen på 300 dieselen og skal gi den en kjanksje til å vise hvor god den er får jeg tar den steget ut.
Det er jo en her som klarer å spinne på tør asfalt med G wagen sin. Bilen er ikke så veldig tung i ræva at det gjør noe.
Hva mener dere. Hva slags motor bør jeg gå for om jeg skulle bytte. Men ikke bensin.
Men i alle fall så har jeg fått en del gode råd fra dere og det takker jeg for.