Mulig jeg tar feil her. Men vil det virkelig hjelpe å endre utveksling i akslene annet enn at det blir lettere å ta løs i 1.?
Momentet man mister er pga større hjul og det vil være slik uansett utveksling på aksler og girkasse?
Momentet fra motoren går igjennom girkassa, deretter til fordelingskassa, til akslene og tilsist får du en funksjon med kraft x arm i forhold til hjulstørrelsen som setter momentet ned i bakken.
Momentet som er tilgjengelig er påvirket av girkassen - første gir, mere moment, mindre fart, men påvirkningen gjelder i alle gir.
Når du kjører etter landeveien, og du kjører opp en bakke, så må du ha nok moment for å holde farten. Om tilgjengelig moment som går i bakken er for lite, så må du velge mellom å miste fart eller å gire ned.
Et godt eksempel på hvordan dette funker. Min gamle 300GD hadde jeg 235/75R15 vinterdekk på og 255/75R15 sommerdekk. Det er ikke store forskjellen i diameter, men akkurat nok til at om jeg kjørte de bratte bakkene fra E6 langs E10 opp til Riksgrensen på handlerunde, så holdt jeg farta oppe med vinterdekkene, men måtte gire ned på sommerdekk.
300TD (altså 617A) har 230Nm, mens 300D (617) har 172Nm. Effekten av å gå opp på hjuldiameteren fra 235/75R15 til 315/85R16 tilvarer at du taper akkurat like mye dreiemoment som du vinner med å gå på turbomodifikasjonen. (230x0,75 = 172,5). Trådstarter sitter mao igjen med en treg 300D, og i tillegg får han ulempene med at han taper 25% bremseeffekt.
Det er kanskje tøft med svære hjul, men det er ikke nødvendigvis så veldig fordelaktig.
Johan-Kr
Edited by Fenalaar, 30 October 2017 - 15:36.