Gå til innhold



Foto

Motor 300 GD OM617 Hvor er hestene


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#61 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 09 November 2017 - 16:06

Tanker om min bil og hva jeg skal gjøre:

 

Som der fleste vet så er motor og det som har med det å gjøre, få det til å gå bra.

Ta det lille rusten som er på bilen, en halv dags arbeid +++. Den er veldig fin under tektyl så og si nesten ikke noe rust.

Så er det å gå over det elektroniske delen sentral lås og mer. Dynamoen vet ikke helt men lysene blir plutselig veldige skarp, blinker på en måte, mulig ladder relé.

Så skal jeg anskaffe meg ledlys foran som er e- merke. Da snakker jeg om helt nye hovedlykter som er led. 

Jeg har blanke blinklys glass på skjermene fora, så der blir det park og blinklys i et. Ser på et sett som man montere og det se ikke så mye jobb med det.

Jeg kommer nok til å beholde baklysene men jeg setter inn led der.

Jeg skal prøve å få laget meg en tak konsoll som går helt til baksetene og former seg som et t på slutten med lys.

Dekk ja 235 75 15 eller 245 75 15. 

Motor med 6 trinns kasse.

Til slutt ny lakk av same farge som den har og det er svart.

 

Det er lov å ha drømmer om ikke alle er oppnåelig så er det vært det.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#62 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 10 November 2017 - 14:39

I dag skal jeg få en prisoverslag på Gelender-indewagen. Litt sveising og hel lakkering.

 

I do not know what it's called in English, but in Norwegian we call it intercooler.

Ja hvem sa dette på tv.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#63 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 10 November 2017 - 18:57

Rundt 25.000 for rustsveising og lakkering av bilen.

Det skall man ikke klag på.

Han sier at når man begynner å sveise rust så finner man alltid noe mer. 

 

Da har jeg kommet litt på vei og legger nå planer for neste års prosjekt  


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#64 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 11 November 2017 - 19:43

Jeg vet ikke hvilken eBay dere bruker.

 

Jeg fant mer på eBay.de enn på de andre eBay sidene, når det gjeller Mercedes G-Wagen 

 

På den Tyske siden finner man alt, om men bare søker på Mercedes G og Mercedes W 460 osv.

 

Selv på års tall er bedre der. 

 

Kan virke noe dyrere, jeg vet ikke


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#65 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 14 November 2017 - 19:56

En ting er iallefall sikkert oppgradering av min pumpe. Ikke er det noe spesielt dyrt heller ny uten å bytte eller å levere inn den gamle kommer det på ca 9 lapper. Det er en ok pris.

Selv om jeg kommer til å bytte motor så blir pumpe gradert opp.

 

Jeg skal bare ut å lete etter en venn av meg han heter arbeidslyst, Ja for her skal det motstand til  


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#66 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 16 November 2017 - 15:33

Jeg må vel legge ut noe bilder av Gelender-indeWagen.

Grei bil, glede meg til når den er ferdig

 

 

20171116_150105.jpg

 

20171116_150118.jpg

 

Det er ikke mye rust som må taes 

Det man ser her er ca 70 % av rust.

 

20171116_150523.jpg

 

20171116_150527.jpg


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#67 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 16 November 2017 - 15:35

Hva er dette for noe???????

 

20171116_150301.jpg

 

20171116_150431.jpg

 

 

 

 


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#68 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 24 November 2017 - 23:41

Var en tur hos BT i dag og forhørte meg om hva som må til for å få til en motor bytte.

Så på mandag er det en tur til Mercedes for handelen i Askim og høre med dem om dem kan hjelpe meg med det som trengs av dokumenter for å få til en motor bytte.

BT ville ha papirer på den motor som jeg skal bytte og hvilken bil den stod i. Jaja. Det må vel gå an.

Jeg vet ikke helt hva det blir til, men OM 603 er jo fra den tiden når min bil var ny, og den har suge pumpe. 

Jeg vet litt for lite om den motoren men nok til at den går mer eller mindre rett ned i bilen.

Den andre er en OM 606. Det som skremmer meg er at den er en nyere utgave av 603 og mulig at jeg må bygge om en del av den elektriske delen.

Det jeg har fått med at den har mer elektroniske deler??????????? Jeg vet ikke.

Uten turbo så ligger dem på omtrent det samme ca 148 hk? Og mulig 177 hk med turbo??????.

Den ene har dobbel kam, altså OM 606.

 

Man lærer av sine feil. Men hva er da problemet? 


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#69 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 25 November 2017 - 18:34

Det du trenger av papirer blir typisk at du å ha deleliste fra en 280GE av samme årgang og din egen, og så vise at bremser osv er akkurat de samme som står på begge. Da kan du få igjennom opp til originalt 156Hk (eller hva det nå var) som 280GE hadde. Svenskepumpa setter du på i etterkant...

 

Johan-Kr


MB 300GD '86

#70 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 03 December 2017 - 17:12

Det er jo rart at en OM 617 motor får betegnelse som en 2,9 motor.

Det eneste jeg ikke vet om motoren er om den er en OM 617.940 - 942 eller 951 osv.

Det er en del tall som kommer etter 617 og hvor viktig er dem?

 

Jeg har i det minste funnet ut at det er en 617 som er i bilen og bare det er stort for meg. Da kan jeg legge død en OM 602 som jeg trodde det var.


GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#71 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 11 December 2017 - 21:46

617.910 var på 80Hk og kom i W115

617.912 var på 80Hk og kom i W123

617.931 var på 88Hk og kom i 460 (G)

617.950 er originalt med turbo og har underspylte stempler, natriumfylte ventiler og sterkere veiv, samt kraftigere oljepumpe. Første utgaver 111Hk, senere 121Hk.

617.951 er en oppgradert 950. Originalt 121Hk, senere 125Hk.

617.952 har mindre endringer, og var levert i europeiske W123 med turbodiesel. Originalt 121Hk, etter okt 82 125Hk. Ble også brukt i BV206.

 

Johan-Kr 


MB 300GD '86