Gå til innhold



Foto

Walkie Talki


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
79 replies to this topic

#21 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 30 September 2004 - 23:00

K-40 var en av de bedre antennene den gangen husker jeg, og den var dyr også. Man fikk K-60 også husker jeg, var em på Jessheim som hadde en slik.

Jeg har ikke sett noen slike som jeg kan komme på sånn i farta heller.

Utviklingen har jo gått fremover, men ikke så veldig fort. Du får fremdeles kjøpt akkurat de samme antennene hos f.eks Ditt Valg nå som man fikk kjøpt i 1985.

Men jeg tror det er lettere å få tak i dårlige antenner nå enn før. Mye av de billige antennene er skikkelige drittantenner, og utvalget i Norge har blitt veldig dårlig på de siste 10 årene.

Men det er jo egentlig "vår" skyld. Det er jo "vi" som slutta å kjøpe sånt utstyr når mobiltlf ble så liten at du kunne ta den med deg uten nevneverdige problemer.

I Sverige finnes det fremdeles et godt utvalg til normale priser. Der kan du kjøpe antenner som tåler store effekter (5000watt) til under 1000 lappen. Her i Norge er det blitt vanskelig å finne gode antenner i det hele tatt, desverre.

Så hvis man er ute etter en god antenne for litt seriøst bruk så hadde jeg nok satsa på å kjøpe den i Sverige. Snakker om mobilantenner da.

Subbeløs, men ikke motløs

#22 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 28 September 2004 - 23:00

Med ei god antenne i begge ender er det mange mil vi snakker om ja.

Jeg kan stå på gjelleråsen utenfor Oslo med radio i bilen, og få nesten fullt meter i Asker, med orginal radio.

Jeg har også hatt en god baseantenne der. Antenna var ca 5.5 meter høy, og sto 9 meter over bakken. Da prata jeg fint med Jessheim og Eidsvoll, og Drammen på fullt meter. Kongsberg gikk såvidt, hadde også kontakt med Halden, men dette var under bra forhold, men uten brenner.

Bruker man en slik brenner vil det bli en stor forskjell, men da må man ha en god antenne. Det nytter ikke med ei drittantenne til 400kr som er 60cm høy. I bil burde man ha ei antenne på borti 2 meter eller mer for å sikre god rekkevidde. Og enda er dette den verste plassen å ha en slik radio på. Det er hele tiden bevegelser og retningsskifte, fjell og daler, søkk og tunneller, så mobilt blir som regel ikke rekkevidden all verden.

Husk at hvis man bruker en brenner og forstyrrer noen kan man fort få NPT på døra (Norsk Post&Teletilsyn) dem har ingen prioitert oppgave med å peile privatradiobrukere (dem gjorde det før) men får dem en melding så kommer dem. Og vips, så er du uten brenner og kanskje litt penger.

I bil holder det som regel med 25-30 watt. Det gir det lille ekstra som skal til. Dette er jo ikke laget for å prate jorda rundt med (dessuten er radiokontakt med andre land forbudt på dette frekvensbåndet, men hvem kan ta deg liksom !! )

Det går fint å prate med andre land på sånt utstyr, men det er en litt annen greie som jeg kan skrive om hvis noen ønsker det.

Selv om du har en diger antenne godt over taket hjemme, og brenner, og diger antenne og brenner i bilen kan rekkevidde variere veldig pga topografien. Dent spørs også på vilken antenne man bruker. Noen antenner er gode hvis det er mye fjell og daler, pga dem kaster bølgene annerledes. og andre er gode der landskapet er mer flatt, altså uten de verste toppene og dalene. Romsås i Oslo er en sånn topp som kan være litt kjip å komme "forbi" hvis du f.eks bor på Jessheim.

Bor man i Oslo sentrum kan det være problemer å komme forbi Gjelleråsen og ned i dumpa på baksiden. Der vil forskjellige antenner ha mye å si.

Så det lønner seg å spørre forhandleren. Vet han ikke så kjøp et annet sted.

biggrin.gif



Subbeløs, men ikke motløs

#23 bjørn

bjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 28 September 2004 - 23:00

Men hvis alle har kraftig sendeeffekt trenger man vel ikke tenke på mottakseffekten så mye kanskje..?

Men sånn i praksis. Hva slags rekkevidder snakker man om? Hvis man har en passelig stor antenne og en kraftig brenner (300w som du snakker om) - på bilen vel å merke. Snakker vi flere mil eller bare noen kilometer?

Hvis man har ei diger antenne hjemme og en passelig stor på bilen, vil man kunne prate sammen over flere mil da?!

tongue.gif

#24 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 27 September 2004 - 23:00

Du får ekstra lang rekkevidde ja. Men man må også ha en antenne som tåler den effekten man sender ut.

Men du vil ikke ta inn noe bedre, da må du ha en mottaksforsterker, som også øker all støy.

På en pr radio har man som regel et meter som viser mottat signalstyrke, S-meter. Det går fra 1-9, og +20 eller 30, som er full guffe inn.

Hvis man skal øke det signalet på meteret (S= Santiago) må du doble antall watt for hver S.

Si at du og jeg skravler, og vi får 3 S hos hverandre, fordi vi sender med lik wattstyrke. 3 S er relativt dårlig signal (Men kraftig modulasjon kan oppveie for dette, da man høres godt selv med lav S) men altså 3 S. For å øke til 4 S må vi doble den senderstyrken vi har (4 watt) opp til 8 watt. Skal vi øke fra 4 S og opp til 5 S må vi øke de 8 til 16 watt. Skal vi opp til 6 S må vi øke de 16 til 32 watt, og skal vi opp enda en S må vi doble de 32 og gå opp til 64, osv osv. Dette er litt teoretisk beregnet, men pleier å stemme sånn ca.

Så 100 watt vil hjelpe en del, men ikke sinnsykt mye, men det vil være myyyye bedre en 4watt.

Man må huske på at hvis man bruker en radio hjemme, med et power på ca 2-5 amp, som de fleste bruker, så blir dette for lite hvis man vil koble på et effektrinn på 100-200watt. Et trinn på 100watt vil trekke mellom 5-10amp, ca. et 300 watt vil trekke mellom 16 og 25, sånn ca.

I bil spiller ikke dette noen rolle, da har man strøm nok.

Brenner er kult det, men man må huske på at det ikke er lov (alt som er kult i det landet her er forbudt!!!!) og at man kan forstyrre TV/Radio, og andre ting.

Rekorden (Fra USA selvfølgelig) i watt, fra bil, har en peak-effekt (toppeffekt) på 70.000watt !!

Det er så kraftig at videokameraer etc slutter å virke på 30 meters avstand.

Da bruker dem som regel Chevy Suburban (Chevysubs, he he) og 6 dynamoer, mange antenner, og full gass på motoren. Men noen hensikt har det ikke. Dem må også skravle noen få ord som skal være hørbare, men det er litt sykt da biggrin.gif og kult biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#25 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 06 September 2004 - 23:00

Det ligger en PR tråd under teknisk også cool.gif



Subbeløs, men ikke motløs

#26 bjørn

bjørn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 27 September 2004 - 23:00

Har lest igjennom tråden med stor beundring ...

Chevysub: Du prater om en sånn brenner? JEg har sett at på den svenske siden der så selger dem slutsteg/forsterkere som kan forsterke 4-5w opp til flere hundre. Hvis man monterer en sånn må man vel få en laaang rekkevidde?!

Det er vel heller ikke "lov" sånn egentlig kanskje?

#27 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 25 September 2004 - 23:00

Du kan sette på en antenne beregnet for bruk på båt. Hvis du skal ha den på taket/glassfiber.

Hvis du ikke trenger optimal rekkevidde kan du godt sette en vanlig antenne på skjermen bak eller foran. Du må selvfølgelig bruke en antenne som er beregnet for cb/pr, eller walkie-talkie som mange sier.

Subbeløs, men ikke motløs

#28 Hans Holmboe

Hans Holmboe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 360 Innlegg:

Posted 24 September 2004 - 23:00

Jeg har ikke så veldig mye peiling på radioer, men jeg har forstått ay det er viktig med jordplan. Bilen min (LandCruiser LJ73) har glassfivertak og er vel derfor ikke serlig egnet til antennemontasje. Hva slaks antenne bør jeg satse på og hvor bør jeg montere den for å få best mulig forhold.

Hans

#29 -=Vollan=-

-=Vollan=-

    Submarine'r

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Jeg tror det er bare VHF radioen som man må ha konsesjon for å bruke. Finnes det noen frekvens på VHF som motorsport interiserte kan bruke til feks offroad? Tror jeg skal skaffe meg en stasjoner walkie jeg å...

"kjør hardt, kjør stil..."
D E GOOD!!!

Mine linker:
Garasjen min
Motoroverhaling
Drivverk
Karosseri

#30 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

Har inntrykk av at den Danita-modellen til 12-1300 kroner med magnetfot er populær hos offroadere.

Spørsmål: Er slike radioer konsesjonsfrie, og bare å kjøpe uten noen dikkedarier?

Leser for øvrig i linken om push to talk-telefoner at telenor avventer for å se på markedet, det vil vel i god Telenor-ånd si at de lurer på hvordan de skal organisere dette for å sope inn mest mulig penger på det... Telenor har skrekk for ting som er billig eller gratis, og hadde helst sett at de hadde monopol igjen....

Suzuki sj 410

#31 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

På noen nye mobiltelefoner er det en funksjon som heter "push to talk" eller noe sånt.. Skal funke slik at en kan snakke med en annen mobil direkte uten å gå gjennom sentralen og uten å betale for det. Kravet er at en er i nærheten av den andre mobilen.
her står det beskrevet:
http://www.itavisen....rt/1302359.html

Noen som har en slik som mobil som har fått prøvd det ut?

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#32 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 29 September 2004 - 23:00

På '80-tallet hadde jeg PR-radio i min gamle Volvo... Kalte meg "Mobil 142"...hehe Da hadde jeg en TransVoice Royal 226A og en K40-antenne bak på bagasjelokket... De sa i hvertfall den gangen at K-40'in var av det beste man kunne få tak i...
Finnes disse fortsatt...og er/var de så bra som det ble sagt??
Jeg synes i hverfall at jeg hadde bedre forhold ofte enn andre jeg kjente...som brukte en litt mindre type antenne som også var en veldig kjent type den gangen... Husker ikke hva de het.


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#33 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

http://www.dittvalg.no/

Mvh
Stian F


_________________________________________

"TRYING IS THE FIRST STEP TOWARDS FAILURE"

Homer Simpson
_________________________________________


#34 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 18 August 2004 - 23:00

De enkleste ligger på ca. 1000 kr, de litt mer avanserte ligger på 1500 og oppover...

Dette er noe alle som kjører offroad i gruppe bør ha, utrolig kjekt å kunne komunisere bilene imellom på en enkel måte. Sett at det er flere i gruppa du kjører sammen med som også har walkie talki...;-)

Mvh
Stian F


_________________________________________

"TRYING IS THE FIRST STEP TOWARDS FAILURE"

Homer Simpson
_________________________________________


#35 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Og den som bare var 6.5 meter høy. Godt jeg ikke kjøpte den på 9 meter da smile.gif


Naboen der vi bodde tidligere er radioamatør, han starta med ei lita fiseantenne på veggen. Nå ser det ut som huset er tilleggsutstyr...biggrin.gif Fort gjort å bli grepet av basiller...


Suzuki sj 410
Ja til skuddpremie på Stålmark!

#36 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

Akkurat ja, så får jeg bank hvis den antenna er bære drit biggrin.gif

Sirio er en stor produsent, og leverer bra saker. Jeg har hatt ei baseantenne fra Sirio selv, og var kjempefornøyd med den. Men solgte den siden enkelte mennesker i borettslaget fikk hysteriske tendenser av den. Og den som bare var 6.5 meter høy. Godt jeg ikke kjøpte den på 9 meter da smile.gif

Besøk er alltid hyggelig, så det er bare å gi lyd.

Men hvordan ble det med frakt? Du må vel hente den i Sverige? Bare å få den med buss eller tog til Strømstad det i tilfelle.

Subbeløs, men ikke motløs

#37 banditten

banditten

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 29 August 2004 - 23:00

jepp biggrin.gif

da var sirio antennen bestillt. pluss at jeg skal ha en stasjonær antenne for basebruk hjemme. husker ikke åssen antenne det er men... så snart kommer jeg på besøk tore! hehe cool.gif

Sondre



Suzuki SJ 413 JX 84
Mercedes 280s 80

#38 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Forskjellen på disse antennene er egentlig hvor mye watt dem tåler. Den billigste tåler 500 watt, den dyreste 5000. En vanlig radio sender som kjent med 4 watt, og slenger du på en brenner på 300-600 watt går det så det uler, og du klarer det mer en godt nok med den billigste.

Det er bare bortkasta penger å kjøpe ei antenne som tåler 5000 watt, når man har en radio som sender med 4 ikke sant.

Lengde er viktig. Kort antenne = Ræva, lang antenne= Gromt. biggrin.gif

Gå for den billige du, den holder plenty. Garantert

Subbeløs, men ikke motløs

#39 banditten

banditten

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

jojo.. hehe

SIRIO DV27L 26-30MHz, 500W, 275cm, svart glasfiberspröt, DV-fäste, 1/4 våg, avstämbar. 119:-
WILSON 1000F 26-30MHz, 3000W, 171cm, rostfritt spröt, silverplät spole, fot, 6m kabel. 599:-
WILSON 5000F 26-30MHz, 5000W, 180cm, rostfritt spröt, silverplät spole, fot, 6m kabel. 719:-
WILSON 1000M 26-30MHz, 3000W, 171cm, rostfritt spröt, silverp spole, magnetfot, 6m kabel. 719:-
WILSON 5000M 26-30MHz, 5000W, 180cm, rostfritt spröt, silverp spole, magnetfot, 6m kabel. 819:-


hva anbefaler du her da? hva er den beste?

Suzuki SJ 413 JX 84
Mercedes 280s 80

#40 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Jepp, det er billig der. Og Sirio er bra ja, anbefaler det merket uten problemer.

Jeg sa det var billig ikke sant biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs