Gå til innhold

Foto
- - - - -

HH's garasje (og Hilux verksted)

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#21 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 06 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
"En såkalt "IFS Truss" (nederste bilde) bør egentlig monteres på alle Hiluxer uansett om den er hevet eller ikke."
Mulig at dette e et dumt spøtsmål. men ka e den saken godt for?blush.gif

Opprinnelig postet av chri_heim

Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar smile.gif

Bildet er litt dårlig og jeg uttrykte meg kanskje litt uklart, men la meg forsøke og forklare:

På Hiluxer med IFS (1989-) samt 4Runner (1990-1995), er de nedre bærebruene (A-armene) festet på braketter montert ca. 15 cm lavere enn rammevangen. Det er to braketter på hver side av rammen. De to fremste brakettene på hver side er forbundet med en travers som også brukes til feste av fremre differensial. Men de to bakre festene henger i "løse lufta". ohmy.gif

Dette er sannsynligvis ikke noe problem på en original bil som kun brukes til forsiktig terrengkjøring, men så snart du setter på større hjul, øker sporviden og hever bilen på torsjonsstavene, vil belastningen (momentet) øke. Hvis du i tillegg bruker bilen hardt i terrenget, vil belastningen kunne bli så stor at bakre innfestning til de nedre bærebruene presses utover eller innover. Dette vil igjen medføre at rammen vrir seg og blir skjev. fish.gif

Så en såkalt "IFS front truss" er en billig forsikring mot vridning i rammen. wink.gif

PS: Hvis du har planer om å heve bilen med hevesett som flytter bærebruenes innfestning og fremre diff lavere, f. eks. Pro Comp settene, så følger den bakre forsterkningen med.

#22 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Kopi av melding:
Flott garasje og mye gromsaker!!

Thanks! smile.gif

Jeg er fornøyd med garasjen min, men skulle gjerne hatt litt mer takhøyde. wink.gif Dette var opprinnelig en dobbelgarasje som ble påbygd til trippel. Den "gamle" dobbeltgarasjen er isolert, mens det nye påbygget er uisolert.

Det er for såvidt greit når jeg jobber der om vinteren så slipper jeg å varme opp mer luft enn nødvendig.

Kopi av melding:
Jeg valgte multimount og er meget fornøyd med muligheten til å vinsje bak og frem, pluss at vinsjen alltid er rein og tørr og beskyttet mot klåfingrer.

Jeg er ikke i tvil om at det er den beste løsningen, hvis man ikke monterer vinsj BÅDE foran og bak da....

Kopi av melding:
Vinsjen kom høyt og fint og jeg kan fint kjøre med den der uten å mose den i bakken hele tiden. Men som regel prøver jeg å sette den på plass etterhvert.

Opprinnelig postet av Espen87sub

Dette ser veldig bra ut!!! Satser på å få til noe lignende på Lux'en.

#23 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 23 September 2004 - 23:00

En rask oppdatering:

Støtfanger foran er ferdig. Monteres i morgen.
Skliplate er 70% ferdig. Må sveise på noen forsterkninger + lakkering
CB radio + antenne er montert
Alarm.... blir kanskje ferdig i morgen.

Satser på å begynne på diff-jobbene til uka.

Var i Oslo i dag i jobbsammenheng. Stakk innom BGNor før jeg dro hjemover, og fikk lyst på en Steel Tiger veltebøyle til Luxen. Litt dyrt, meeeeen........ Jeg får tenke litt på det. wink.gif

#24 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 18 September 2004 - 23:00

Fikk gjort alt det jeg hadde planer om i dag (det er ikke ofte DET skjer...!!). Vinsjefestet er ferdig lakkert og montert, støtfangeren er ferdig lakkert, pluss at jeg fikk fixet en del småting.

Har tatt bilder med mitt analoge (APS) kamera, men det tar nok "litt" tid før de er fremkalt, scannet og lagt ut her... Kameraet er ikke mer enn 3-4 år gammelt, men teknologien er steinalder i forhold til digitalt! I følge fotosjappa må jeg vente 2-3 uker på å få reparert digitalkameraet! mad.gif

I morgen må jeg ut og lete etter emne til skliplate! Satser på at det holder med 3-4 mm tykkelse.

#25 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 17 September 2004 - 23:00

Det har vært et par dager uten fremdrift i garasjen grunnet forkjølelse sleep.gif

Men i dag fikk jeg kuttet og sveiset ferdig støtfangerhjørnene. Så hvis det blir oppholdsvær i morgen blir det nok lakkering av støtfanger og vinsjefeste.

Lager vel en ny skliplate også når jeg førtst er i gang. Får se om jeg kan finne en passende stålplate til mandag.

Med støtfangeren, vinsjefestet og skliplata på plass er det bare litt kosejobb inni bilen som gjenstår tongue.gif ....pluss å montere ARB sperrene og nye gearinger da selvsagt...

#26 HighwayPatrol

HighwayPatrol

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Posted 14 September 2004 - 23:00

Om eg ska ha større hjul på min so blir det meir kapping.. Har vore litt beskjeden med kappinga, so de subba litt når eg flexa max me 33":mellow: men når eg får breddarane so blir det å kappe i veg.. Håpa å kunne få til plass for 37" utan å heve meir(spørs om A.T må ta på seg den jobben) eller kansje eg går berre for 35"..då blir kje det so forfedelig arbeid

Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
user posted image
Alltid foran Kjøsen
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=9150

#27 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Kopi av melding:
Får ta meg ein titt innom garasjedøra di, eg og.. Hmm her var det pent biggrin.gif

Thanks! Jeg liker å holde det rent og pent i garasjen, men når jeg holder på med "større prosjekter" blir det gjerne litt rot... smile.gif

Kopi av melding:
Er det 2" bodylift du driv å montera?? 35" dekk??

Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
user posted image
Alltid foran Kjøsen

Opprinnelig postet av HighwayPatrol

Yes! Det er BFG MT 315/75-16 (tilsvarer 35'') på 10x16'' felger.

Jeg er tilhenger av størst mulig hjul med minst mulig heving, så jeg ville egentlig kappet litt mer i innerskjermene for å få plass til 35'' (kjører på 33'' nå, og har kappet litt allerede for å få plass til disse). Bodylift er kun montert for å klargjøre bilen for motorbytte.

Har veldig lyst på en GM V6 eller V8 med TH700 cool.gif
Får se til vinteren....

#28 HighwayPatrol

HighwayPatrol

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1502 Innlegg:

Får ta meg ein titt innom garasjedøra di, eg og.. Hmm her var det pent:D
Er det 2" bodylift du driv å montera?? 35" dekk??

Jon Svår, 97 15 49 87
Member of DEA fan club
user posted image
Alltid foran Kjøsen

#29 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Det ble ikke Hilux mekking i kveld.... Måtte gjøre en liten ekstrainnsats på jobben. mellow.gif

Men overtid = avspasering, så da blir nok mesteparten av morgendagen tilbragt i garasjen cool.gif

#30 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 12 September 2004 - 23:00

Dessverre sluttet kameraet å virke på fredag, så det blir dårlig med bilder i dag....

De nye gummiklossene til festene mellom ramma og hytta dukket opp. Pris: 1100 kr. ohmy.gif De gamle var både nedslitte og morkne, og jeg tror det ville blitt litt ustabilt hvis jeg satte 5cm. heveklosser oppå dem... Bilder av gamle vs. nye klosser er tatt, og kommer så snart jeg får kameraet tilbake fra rep.

Bodylift er ferdig, bortsett fra planet. Oppdaget noe overflaterust som det kan være greit å fikse først. (nå har jeg jo plutselig fått god tid wink.gif) Planet vil bli tatt av for å komme lettere til.

Siden jeg likevel ikke rakk treffet på Rena i helgen, så har jeg brukt en god del tid på å finpusse detaljer. Bl. a. har jeg laget bryterpanel til ARB-switchene slik at de passer i plastkonsollen rett foran gearspakene. Bryter til varmesete ble flyttet på venstre side av konsollen. Bilder kommer!

Har også begynt å montere PR radioen og alarmen. Med så mye snadder på bilen kan det være en fordel med alarm devil.gif.

Ang. vinsjefeste, så fikk jeg tak i en stålbjelke hos et lokalt sveiseverksted som passet PERFEKT! Prisen passet meg også perfekt: Kr. 0,- cool.gif Tror jeg skal bli ferdig med vinsjefestet i kveld hvis ikke det dukker opp noen uforutsette problemer (....noe det forøvrig gjør stadig vekk smile.gif)

#31 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 08 September 2004 - 23:00

Brakett til vinsjkontakten er ferdig. Som dere ser av bildene er den festet til karosseriet med to skruer, en oppe og en nede. På min bil var det ferdig gjengede hull som passet perfekt til montasje av denne braketten (M8 hvis jeg ikke husker feil). smile.gif

Stort enklere enn dette kan det ikke gjøres.

user posted image

user posted image

user posted image

Andre ting:

* All elektrisk wiring til ARB'ene er ferdig. Bilder kommer!
* Ombygging av vinsjfestet foran er i gang. Blir ferdig i dag hvis jeg får tak i stål.
* Bodylift er IKKE ferdig. Har fremdeles ikke fått de nye gummiforingene til karosserifestene som jeg bestillte i forrige uke. sleep.gif Satser på at de kommer i dag...

Planen var å få alt untatt montering av ARB diffene og 5,29 gearingene ferdig til helgens treff på Rena, men det skjærer seg. mellow.gif Skulle nok startet på jobben 2-3 dager tidligere...

#32 chri_heim

chri_heim

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Takk for svar. Det va jo ikke en dum ting. Æ må bare suge til mæ det æ klare av kunnskap om modifisering av de her bilan. Får forhåpentligvis bil snart.....Glede mæ som en unge:D:D:D:D

#33 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 05 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
gøy med snacks...... lykke til med monteringen smile.gif

Opprinnelig postet av Roffy

Thanks! Trenger litt moralsk støtte smile.gif

Det har blitt gjort endel i helgen.

2'' bodylift er nesten ferdig montert. Hadde blitt ferdig hvis ikke det hadde vært for et par morkne gummiforinger i festebrakettene. Hytta er festet til ramma på 6 steder: 2 helt foran (se bilde), to rett bak forhjulet og to helt bakerst. Gummiforingene på de to fremre festene var OK, men jeg valgte å bestille et sett nye foringer til de fire andre brakettene. Dessverre måtte dette skaffes fra hovedlageret i Belgia, men jeg får dem (forhåpentligvis ) i morgen.

user posted image

Hmmm. Hva er dette festet til da?

user posted image

Riktig svar: ARB kompressoren! cool.gif

user posted image

#34 Roffy

Roffy

Roffy

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 04 September 2004 - 23:00

gøy med snacks...... lykke til med monteringen smile.gif

Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

#35 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Bilen har fungert bra, men lysten på større hjul ble etterhvert FOR stor (noen som kjenner seg igjen? wink.gif). Derfor ble det storhandel i sommer: Nye dekk, felger, vinsj med multi-mount kit, 2xARB, 5,29 gearinger, 2'' bodylift + div. annet snadder cool.gif

Dessverre kom jeg ikke skikkelig i gang før 1. september ohmy.gif Er "litt" bekymret for om jeg blir ferdig til Rena neste helg blush.gif

Her er i hvertfall hjulene klare til montering:

Vinsjen:

user posted image

Diverse snacks:

user posted image

#36 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Hiluxen er en 1989 model med 2,2 liter bensinmotor. Kjøpte den "bone stock" i 2001. Den ble bygd om med OME hevesett og 33'' vinteren 2002/2003. Spec. og bilder på RIGS.

Siden bildene på RIGS ble tatt, har jeg montert styredemper og hvite blinklys.

user posted image

Detaljer av styredemperen:

user posted image

#37 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Av andre ting som er verdt å nevne, så har jeg montert rammeforsterkning og hjelpesnekkeforsterkning fra Downey.

user posted image

Har også overhalt hjelpesnekka og satt inn en smørenippel.

user posted image

En såkalt "IFS Truss" (nederste bilde) bør egentlig monteres på alle Hiluxer uansett om den er hevet eller ikke. Skjønner ikke hvorfor Toyota ikke monterte en travers der....

#38 chri_heim

chri_heim

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

En såkalt "IFS Truss" (nederste bilde) bør egentlig monteres på alle Hiluxer uansett om den er hevet eller ikke. Mulig at dette e et dumt spøtsmål. men ka e den saken godt for?blush.gif

#39 Espen4x4

Espen4x4

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Flott garasje og mye gromsaker!! Jeg valgte multimount og er meget fornøyd med muligheten til å vinsje bak og frem, pluss at vinsjen alltid er rein og tørr og beskyttet mot klåfingrer.
Her er frontfestet jeg lagde, kjenner en som sveiser "for a living" og tiggde meg noen kapp på ei maskinerings sjappe:

Vinsjen kom høyt og fint og jeg kan fint kjøre med den der uten å mose den i bakken hele tiden. Men som regel prøver jeg å sette den på plass etterhvert.

1988 Suburban.hevet 4".315 75 16

#40 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Kopi av melding:
Tøff garasje du har. Veldig bra at det er toyota, Da kand jeg lære noe nytt

Opprinnelig postet av Runner

Takk! smile.gif

Kommer til å jobbe ganske intensivt i garasjen de nærmeste dagene, og skal legge ut noen flere bilder etterhvert.

Det er vel ikke umulig at du kan få noen ideer til egne prosjekter. wink.gif Jeg har i hvertfall hatt veldig mye nytte av informasjonen jeg har funnet på garasjesidene her på forumet.