Kopi av melding:
"En såkalt "IFS Truss" (nederste bilde) bør egentlig monteres på alle Hiluxer uansett om den er hevet eller ikke."
Mulig at dette e et dumt spøtsmål. men ka e den saken godt for?![]()
Opprinnelig postet av chri_heim
Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar
Bildet er litt dårlig og jeg uttrykte meg kanskje litt uklart, men la meg forsøke og forklare:
På Hiluxer med IFS (1989-) samt 4Runner (1990-1995), er de nedre bærebruene (A-armene) festet på braketter montert ca. 15 cm lavere enn rammevangen. Det er to braketter på hver side av rammen. De to fremste brakettene på hver side er forbundet med en travers som også brukes til feste av fremre differensial. Men de to bakre festene henger i "løse lufta".
Dette er sannsynligvis ikke noe problem på en original bil som kun brukes til forsiktig terrengkjøring, men så snart du setter på større hjul, øker sporviden og hever bilen på torsjonsstavene, vil belastningen (momentet) øke. Hvis du i tillegg bruker bilen hardt i terrenget, vil belastningen kunne bli så stor at bakre innfestning til de nedre bærebruene presses utover eller innover. Dette vil igjen medføre at rammen vrir seg og blir skjev.
Så en såkalt "IFS front truss" er en billig forsikring mot vridning i rammen.
PS: Hvis du har planer om å heve bilen med hevesett som flytter bærebruenes innfestning og fremre diff lavere, f. eks. Pro Comp settene, så følger den bakre forsterkningen med.