Gå til innhold



Foto
- - - - -

HH's garasje (og Hilux verksted)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#41 Runner

Runner

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1736 Innlegg:

Posted 06 September 2004 - 23:00

Tøff garasje du har. Veldig bra at det er toyota, Da kand jeg lære noe nytt



Leon Enge

#42 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 18 September 2004 - 23:00

Høres bra ut, i mangelen på digitalt kamera, fikk du vel tatt bilder med analogt ? Alltid kjekt å ha bilder :-)

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#43 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 14 September 2004 - 23:00

Har vært ganske flink i dag! tongue.gif Vinsjefestet er ferdig sveist og grunnet. Kun lakkering gjenstår.

Har også startet på en modifisering av støtfangeren foran. Det nedre hjørnet kommer litt nærme dekket, så her må det gjøres en kuttejobb. Har fjernet et stykke av hjørnet slik at det flukter med konturnene av skjermbuen. Dette medfører en del sveising - bl.a. må festet bygges om. Bytter vel farge til svart siden støtfangeren likevel må lakeres på nytt cool.gif

(.....må ringe fotosjappa i morgen og be dem reparere kameraet mitt fort som f*** devil.gif )

#44 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 06 September 2004 - 23:00

Slik blir vinsjen stående hvis du bruker det originale Warn multi-mount festet til Hilux:

user posted image

Det er ikke hverken pent eller praktisk. Dere som vurderer en avtagbar vinsj til Hilux bør styre unna dette festet, og heller satse på å lage feste selv evt. få et sveiseverksted til å gjøre jobben. Bilder av et hjemmelaget feste til Hilux finnes i Blom's garasje.

Jeg kommer til å bygge om Warn-festet mitt. Bilder kommer etterhvert....

#45 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 13 September 2004 - 23:00

Det ble bare et par timer i garasjen i går. Måtte prioritere andre ting....

Vinsjefestet nærmer seg ferdig. All kapping og boring er unnagjort. Festet er prøvemontert og alt ser ut til å passe perfekt. Det som gjenstår er å sveise fast restene av det originale Warn-festet på den stålbjelken jeg nevnte i det forrige innlegget, samt å lakkere det. Dette bør bli ferdig i kveld.........

Vinsjefestet blir festet til ramma med hele 10 bolter ohmy.gif
Satser på at dette blir solid nok for å holde en M8000 på plass. cool.gif

Bilder blir det lite av foreløpig. Kameraet blir ikke ferdig reparert før til uka mad.gif

#46 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 05 September 2004 - 23:00

Winchen er et annet prosjekt som tar en del tid... Siden den blir montert på multi-mounts må det monteres en stikkontakt i grillen. Laget derfor en brakkett som kontakten skrus fast i. Skal montere kontakten i kveld. Flere bilder kommer.

user posted image

Den største jobben blir likevel å bygge om det originale Warn-festet til Hilux. Det er konstruert slik at winchen kommer så lavt at den kan brukes som plog mad.gif

#47 cat.o

cat.o

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 10 December 2004 - 00:00

Spørsmål fra en amatør .hvis det er slakke i pinjonglagerene er det da grei nødløsning å skru sentermutteren strammere.eller blir noe ødelakt da?
takk ellers for glimrende forklaring og bilder ,har lært mye av å se på denne siden.smile.gif

elsker å bytte

#48 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 10 December 2004 - 00:00

Shims til diffen ble levert sammen med ARB'en! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Så da er det bare å sette i gang med jobben i morgen.
Hadde tenkt å tilbringe kvelden i garasjen, men så kom jeg plutselig på at jeg hadde meldt meg på et julebord. blush.gif

Så nå må jeg dra....

#49 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 10 December 2004 - 00:00

Ja, denne måten å ha garasjesidene på (som en del av forumet) er ikke PERFEKT, men den er etter min mening et bedre alternativ enn de nye garasjesidene. Det jeg savner mest her er en mulighet for å redigere og/eller slette andres innlegg. Nå har vel ikke dette vært noe stort problem i MIN garasje, men......

Lufteslange og nipler til bakakselen kjøpte jeg hos Downey, men det var bare fordi jeg skulle ha noe annet i samme slengen. Det er nemlig UNDER halv pris og kjøpe delene hos TESS. Lufteslangen til forakselen kjøpte jeg hos TESS sist onsdag, men da må jeg bruke den gamle ventilen om igjen.

Bak ligger nippelen omtrent på nivå med oversiden av rammevangen. Foran tenkte jeg å trekke den opp til batteriet. Kommer vannet høyere enn dette, så har jeg større problemer enn bare vann i diffene ohmy.gif

Mener å huske at det fulgte med shims til diffen.... Kanskje dette lå i ARB esken? Får sjekke opp dette i kveld!

#50 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 10 December 2004 - 00:00

Masse shims i en størrelse er til pinjongen... Clas Ohlson har messingplate i 0,2 og 0,3 tykkelse som jeg klippet til med vanlig saks.

Må legge inn litt flere innlegg når garasjen ennå er åpen - har jo et håp om at A&A ombestemmer seg, for jeg likte, som du,virkelig denne måten å ha garasje på. Kjøpte du ferdig sett for å flytte luftingen opp ? Jeg kjøpte 2 stk slangenipler med 1/8" rørgjenger i ene enden og omtrent tilsvarende stuss for slange på andre siden og så satte jeg rett og slett nippelen som stod på akselhuset i andre enden.
Foran strakk jeg denne opp i bakkant av batteriet på høyre side, mens bak strakk jeg den helt opp til underside av karmen mellom hytte og plan.

Blir prøvetur med nymontert turbo om noen timer, sveise eksosanlegg er ikke det jeg er mest glad i. Blir mye bøyer og greier som må på plass !

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#51 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 10 December 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Ser ikke ut som den er stengt ennå biggrin.gif


Nei, men nå er det vel kun snakk om timer........

Kopi av melding:
Forskjellen fra bak til foran er at foran justeres carrier sideveis med shims og ikke med justeringsmutter som på bakakselen. Vanligvis leveres ikke master overhaul settene med sideshims, slik at her må man skaffe seg shims fra Toyota eller lage shims selv. Artic Trucks er vel dem i Norge som har shims på lager, da de bruker disse når de bytter utveksling i Hiluxene med 35" og større dekk.


Yes, I know.... Men det fulgte med masse shims i mitt "Master Overhaul Kit", så jeg satser på at jeg har det jeg trenger.

Kopi av melding:
Regner med du har vært ute å prøvd kjøretøyet nå, fornøyd med både 35" og ny utveksling ? Og sperren fungerer så bra at du kan løfte bakhjulet selv i 2wd ?


Har ikke kjørt så mye, men det virker som om 5:29 og 35'' hjul er en OK kombinasjon. ARB'en fungerer perfekt! laugh.gif Av naturlige årsaker har jeg ikke fått prøvd bilen med annet enn bakhjulstrekk. wink.gif

Kopi av melding:
Lykke til videre og God Jul Halvor !


Thanks! Og god (h)jul til deg også!!! smile.gif

#52 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 10 December 2004 - 00:00

Ser ikke ut som den er stengt ennå biggrin.gif

Forskjellen fra bak til foran er at foran justeres carrier sideveis med shims og ikke med justeringsmutter som på bakakselen. Vanligvis leveres ikke master overhaul settene med sideshims, slik at her må man skaffe seg shims fra Toyota eller lage shims selv. Artic Trucks er vel dem i Norge som har shims på lager, da de bruker disse når de bytter utveksling i Hiluxene med 35" og større dekk.

Regner med du har vært ute å prøvd kjøretøyet nå, fornøyd med både 35" og ny utveksling ?
Og sperren fungerer så bra at du kan løfte bakhjulet selv i 2wd ?

Lykke tl videre og God Jul Halvor !

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#53 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 10 December 2004 - 00:00

Ja, ja. Dette er dagen da våre kjære garasjer skal stenges for godt.... fish.gif

En siste oppdatering på prosjekt HøyLux: Jeg har enda ikke kommet i gang med montering av ARB og 5:29 gearing i forakselen, men skal prøve å få begynt nå til helgen. Dette bør vel ta vesentlig kortere tid enn bakakselen, siden jeg har alle delene og verktøyet jeg trenger (tror jeg....). Det bør holde med to dagers effektiv jobbing, men å få satt av to hele dager i garasjen nå før jul kan bli en utfordring. ohmy.gif

#54 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 06 December 2004 - 00:00

Da blir dette mitt nest siste innlegg i denne garasjen...... sleep.gif

Følg med videre på prosjekt HøyLux her: http://www.bilbyggin...topic.php?t=128 biggrin.gif

#55 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 04 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
skal låne noen 38,5 jeg... vet dog ikke helt...

Opprinnelig postet av Blom



Mange hevder at man bør ikke ha større hjul enn 35-37'' hvis bilen skal brukes daglig og kjøres på vanlig vei. Argumentene for dette er bl. a. at det er vanskelig å få balansert store hjul, og at det må mye kutting til for å få plass. Hvis ikke man gjør som i USA da, og setter på 15'' hevesett fish.gif

#56 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 04 November 2004 - 00:00

I går fikk jeg endelig begynt på jobben med å montere ARB og 5:29 gearinger:

user posted image

user posted image

Satser på å fortsette i kveld cool.gif

#57 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 05 November 2004 - 00:00

Da fikk jeg gjort litt i går smile.gif
I kveld har det ikke blitt tid til Hilux-skruing, men i morgen er vi i gang igjen cool.gif

user posted image
Drivakslene løsnet veldig enkelt. Det var ikke nødvendig å bruke avdrager (hammer). Vurderer å bytte hjullagrene når jeg først er i gang. Får sjekke slittasjen først.


user posted image
Her ser det rent og pent ut.


user posted image
10 skruer må løsnes....


user posted image
... og så er diffklumpen ute.


user posted image
Ved første øyekast ser det ut til å være lite slittasje på R&P. Men bilen har jo bare gått 250.000, så den er jo såvidt innkjørt cool.gif


user posted image
Her skal den nye ARB diffen bo! laugh.gif Må vel gjøre rent først kanskje. smile.gif

#58 Toy1

Toy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 404 Innlegg:

Posted 06 November 2004 - 00:00

Brrrr Pssjj he he:D Go lydB)
Stopet seg litt for meg, viste seg at High Pinion fra LC 70 har mindre lager på pinion enn LC 80, dermed må vi på leting etter et brukt LC 80 hus, eller så får jeg ringe over til All Pro å bestille et der.

Kunne ha satt i mindre lager men:o

Blir bra dette her:)



Go Live...

#59 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 08 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Brrrr Pssjj he he:D Go lydB) Stopet seg litt for meg, viste seg at High Pinion fra LC 70 har mindre lager på pinion enn LC 80, dermed må vi på leting etter et brukt LC 80 hus, eller så får jeg ringe over til All Pro å bestille et der.

Kunne ha satt i mindre lager men:o

Opprinnelig postet av Toy1



Tror nok det er temmelig umulig å få tak i et "pent brukt" diffhus fra LC80 her i Norge. Ser at Allpro selger nye LC80 high pinion hus for $289, men at disse passet rett på vanlige 8'' Hilux aksler var nytt for meg.

#60 HH

HH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 08 November 2004 - 00:00

Ja da ble det noen timer i garasjen i går:

user posted image
Her måler jeg backlash på den originale LSD-diffen. Det er greit å sammenligne med det som er oppgitt i verkstedsmanualen. Denne diffen var satt opp med 16/100mm backlash.


user posted image
Da er den ute. Det finnes ingen slittasje på R&P så vidt jeg kan se. Skulle ikke tro at denne hadde gått 250.000 km. laugh.gif. Men selve diffbremsen (lamellene) virker dårlig. Får se om jeg gidder å åpne den og sjekke hvordan de ser ut.


user posted image
Lagerskålene til pinjongen trekkes ut. Ingen slittasje å se her heller. laugh.gif Men jeg har kjøpt "Master Overhaul Kit" med nye lager, så det er ingen grunn til å beholde de gamle.


user posted image
Det nye kronhjulet slipes for å fjerne evt. grader før montasje.


user posted image
Kronhjulet ble lagt i stekeovnen på 100 grader i ca. tre kvarter, og ARB'en havnet i fryseren. Da gikk monteringen veldig greit cool.gif


user posted image
Tomt diffhus og ARB med kronhjulet ferdig montert. Da skulle jeg egentlig montert lagrene på ARB'en, men de som fulgte med repsettet passet ikke. Dette var jeg klar over, så det kom ikke som noen overraskelse. wink.gif

I USA finnes det to typer differ til Hilux. Den ene typen ble levert i biler med std. R4 motorer, og den andre i biler med V6 motor og R4 Turbo. Diffene i biler med R4 motorer er åpne (LSD ble ikke levert originalt i USA) og har 45mm diameter på lagertappen. Våre biler med LSD har 50mm. ARB kan leveres både i 45mm og 50mm utgave, men jeg har valgt 50mm siden den skal være mer solid. Pinjonglagrene er de samme både på norske og amerikanske Hilux med R4.


user posted image
Neste step var da å bore hull til luftrøret. Det skal bores med 11,2mm bor og gjenges med 1/4'' NPT gjengetapp (konisk).


user posted image
Så langt kom jeg i går. Da fikk jeg problemer med gjenger som ikke passet.


user posted image
Har bestillt nytt komplett sett med delene som vist på bildet, så da satser jeg på at dette lar seg løse om et par dager. smile.gif