HH's garasje (og Hilux verksted)
Posted 06 September 2004 - 23:00
Leon Enge
Posted 18 September 2004 - 23:00
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
Posted 14 September 2004 - 23:00
Har også startet på en modifisering av støtfangeren foran. Det nedre hjørnet kommer litt nærme dekket, så her må det gjøres en kuttejobb. Har fjernet et stykke av hjørnet slik at det flukter med konturnene av skjermbuen. Dette medfører en del sveising - bl.a. må festet bygges om. Bytter vel farge til svart siden støtfangeren likevel må lakeres på nytt
(.....må ringe fotosjappa i morgen og be dem reparere kameraet mitt fort som f***
Posted 06 September 2004 - 23:00
Det er ikke hverken pent eller praktisk. Dere som vurderer en avtagbar vinsj til Hilux bør styre unna dette festet, og heller satse på å lage feste selv evt. få et sveiseverksted til å gjøre jobben. Bilder av et hjemmelaget feste til Hilux finnes i Blom's garasje.
Jeg kommer til å bygge om Warn-festet mitt. Bilder kommer etterhvert....
Posted 13 September 2004 - 23:00
Vinsjefestet nærmer seg ferdig. All kapping og boring er unnagjort. Festet er prøvemontert og alt ser ut til å passe perfekt. Det som gjenstår er å sveise fast restene av det originale Warn-festet på den stålbjelken jeg nevnte i det forrige innlegget, samt å lakkere det. Dette bør bli ferdig i kveld.........
Vinsjefestet blir festet til ramma med hele 10 bolter
Satser på at dette blir solid nok for å holde en M8000 på plass.
Bilder blir det lite av foreløpig. Kameraet blir ikke ferdig reparert før til uka
Posted 05 September 2004 - 23:00
Den største jobben blir likevel å bygge om det originale Warn-festet til Hilux. Det er konstruert slik at winchen kommer så lavt at den kan brukes som plog
Posted 10 December 2004 - 00:00
takk ellers for glimrende forklaring og bilder ,har lært mye av å se på denne siden.
elsker å bytte
Så da er det bare å sette i gang med jobben i morgen.
Hadde tenkt å tilbringe kvelden i garasjen, men så kom jeg plutselig på at jeg hadde meldt meg på et julebord.
Så nå må jeg dra....
Lufteslange og nipler til bakakselen kjøpte jeg hos Downey, men det var bare fordi jeg skulle ha noe annet i samme slengen. Det er nemlig UNDER halv pris og kjøpe delene hos TESS. Lufteslangen til forakselen kjøpte jeg hos TESS sist onsdag, men da må jeg bruke den gamle ventilen om igjen.
Bak ligger nippelen omtrent på nivå med oversiden av rammevangen. Foran tenkte jeg å trekke den opp til batteriet. Kommer vannet høyere enn dette, så har jeg større problemer enn bare vann i diffene
Mener å huske at det fulgte med shims til diffen.... Kanskje dette lå i ARB esken? Får sjekke opp dette i kveld!
Må legge inn litt flere innlegg når garasjen ennå er åpen - har jo et håp om at A&A ombestemmer seg, for jeg likte, som du,virkelig denne måten å ha garasje på. Kjøpte du ferdig sett for å flytte luftingen opp ? Jeg kjøpte 2 stk slangenipler med 1/8" rørgjenger i ene enden og omtrent tilsvarende stuss for slange på andre siden og så satte jeg rett og slett nippelen som stod på akselhuset i andre enden.
Foran strakk jeg denne opp i bakkant av batteriet på høyre side, mens bak strakk jeg den helt opp til underside av karmen mellom hytte og plan.
Blir prøvetur med nymontert turbo om noen timer, sveise eksosanlegg er ikke det jeg er mest glad i. Blir mye bøyer og greier som må på plass !
Kopi av melding:
Ser ikke ut som den er stengt ennå ![]()
Nei, men nå er det vel kun snakk om timer........
Kopi av melding:
Forskjellen fra bak til foran er at foran justeres carrier sideveis med shims og ikke med justeringsmutter som på bakakselen. Vanligvis leveres ikke master overhaul settene med sideshims, slik at her må man skaffe seg shims fra Toyota eller lage shims selv. Artic Trucks er vel dem i Norge som har shims på lager, da de bruker disse når de bytter utveksling i Hiluxene med 35" og større dekk.
Yes, I know.... Men det fulgte med masse shims i mitt "Master Overhaul Kit", så jeg satser på at jeg har det jeg trenger.
Kopi av melding:
Regner med du har vært ute å prøvd kjøretøyet nå, fornøyd med både 35" og ny utveksling ? Og sperren fungerer så bra at du kan løfte bakhjulet selv i 2wd ?
Har ikke kjørt så mye, men det virker som om 5:29 og 35'' hjul er en OK kombinasjon. ARB'en fungerer perfekt!
Kopi av melding:
Lykke til videre og God Jul Halvor !
Thanks! Og god (h)jul til deg også!!!
Forskjellen fra bak til foran er at foran justeres carrier sideveis med shims og ikke med justeringsmutter som på bakakselen. Vanligvis leveres ikke master overhaul settene med sideshims, slik at her må man skaffe seg shims fra Toyota eller lage shims selv. Artic Trucks er vel dem i Norge som har shims på lager, da de bruker disse når de bytter utveksling i Hiluxene med 35" og større dekk.
Regner med du har vært ute å prøvd kjøretøyet nå, fornøyd med både 35" og ny utveksling ?
Og sperren fungerer så bra at du kan løfte bakhjulet selv i 2wd ?
Lykke tl videre og God Jul Halvor !
En siste oppdatering på prosjekt HøyLux: Jeg har enda ikke kommet i gang med montering av ARB og 5:29 gearing i forakselen, men skal prøve å få begynt nå til helgen. Dette bør vel ta vesentlig kortere tid enn bakakselen, siden jeg har alle delene og verktøyet jeg trenger (tror jeg....). Det bør holde med to dagers effektiv jobbing, men å få satt av to hele dager i garasjen nå før jul kan bli en utfordring.
Posted 06 December 2004 - 00:00
Følg med videre på prosjekt HøyLux her: http://www.bilbyggin...topic.php?t=128
Posted 04 November 2004 - 00:00
Kopi av melding:
skal låne noen 38,5 jeg... vet dog ikke helt...
Opprinnelig postet av Blom
Mange hevder at man bør ikke ha større hjul enn 35-37'' hvis bilen skal brukes daglig og kjøres på vanlig vei. Argumentene for dette er bl. a. at det er vanskelig å få balansert store hjul, og at det må mye kutting til for å få plass. Hvis ikke man gjør som i USA da, og setter på 15'' hevesett
Posted 04 November 2004 - 00:00
Satser på å fortsette i kveld
Posted 05 November 2004 - 00:00
I kveld har det ikke blitt tid til Hilux-skruing, men i morgen er vi i gang igjen
Drivakslene løsnet veldig enkelt. Det var ikke nødvendig å bruke avdrager (hammer). Vurderer å bytte hjullagrene når jeg først er i gang. Får sjekke slittasjen først.
Her ser det rent og pent ut.
10 skruer må løsnes....
... og så er diffklumpen ute.
Ved første øyekast ser det ut til å være lite slittasje på R&P. Men bilen har jo bare gått 250.000, så den er jo såvidt innkjørt
Her skal den nye ARB diffen bo!
Posted 06 November 2004 - 00:00
Stopet seg litt for meg, viste seg at High Pinion fra LC 70 har mindre lager på pinion enn LC 80, dermed må vi på leting etter et brukt LC 80 hus, eller så får jeg ringe over til All Pro å bestille et der.
Kunne ha satt i mindre lager men:o
Blir bra dette her:)
Go Live...
Posted 08 November 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Brrrr Pssjj he he:D Go lydB) Stopet seg litt for meg, viste seg at High Pinion fra LC 70 har mindre lager på pinion enn LC 80, dermed må vi på leting etter et brukt LC 80 hus, eller så får jeg ringe over til All Pro å bestille et der.
Kunne ha satt i mindre lager men:o
Opprinnelig postet av Toy1
Tror nok det er temmelig umulig å få tak i et "pent brukt" diffhus fra LC80 her i Norge. Ser at Allpro selger nye LC80 high pinion hus for $289, men at disse passet rett på vanlige 8'' Hilux aksler var nytt for meg.
Posted 08 November 2004 - 00:00
Her måler jeg backlash på den originale LSD-diffen. Det er greit å sammenligne med det som er oppgitt i verkstedsmanualen. Denne diffen var satt opp med 16/100mm backlash.
Da er den ute. Det finnes ingen slittasje på R&P så vidt jeg kan se. Skulle ikke tro at denne hadde gått 250.000 km.
Lagerskålene til pinjongen trekkes ut. Ingen slittasje å se her heller.
Det nye kronhjulet slipes for å fjerne evt. grader før montasje.
Kronhjulet ble lagt i stekeovnen på 100 grader i ca. tre kvarter, og ARB'en havnet i fryseren. Da gikk monteringen veldig greit
Tomt diffhus og ARB med kronhjulet ferdig montert. Da skulle jeg egentlig montert lagrene på ARB'en, men de som fulgte med repsettet passet ikke. Dette var jeg klar over, så det kom ikke som noen overraskelse.
I USA finnes det to typer differ til Hilux. Den ene typen ble levert i biler med std. R4 motorer, og den andre i biler med V6 motor og R4 Turbo. Diffene i biler med R4 motorer er åpne (LSD ble ikke levert originalt i USA) og har 45mm diameter på lagertappen. Våre biler med LSD har 50mm. ARB kan leveres både i 45mm og 50mm utgave, men jeg har valgt 50mm siden den skal være mer solid. Pinjonglagrene er de samme både på norske og amerikanske Hilux med R4.
Neste step var da å bore hull til luftrøret. Det skal bores med 11,2mm bor og gjenges med 1/4'' NPT gjengetapp (konisk).
Så langt kom jeg i går. Da fikk jeg problemer med gjenger som ikke passet.
Har bestillt nytt komplett sett med delene som vist på bildet, så da satser jeg på at dette lar seg løse om et par dager.