Hilux med samme dekor som Toyota F1? Ja hvorfor ikke
Men jeg må bli ferdig med diffjobbene først....
Når man har fått satt korrekt pinjongdybde (dvs. fått avtrykket korrekt) må diffen ut av diffhuset igjen. Pinjongen skal monteres med presshylse / crush sleeve og settes opp med riktig forspenning.
Her er pinjongen med indre lager montert. Øverst fra venstre sees pinjongmutter (ny), skive, drivakselflens, "oil slinger" skive, ytre pinjonglager og presshylse.
Prøvemontering.
Her er pingongen satt på plass, med presshylse, ytre pinjonglager, "oil slinger" skive samt ny bakre tetningsring.
Nå begynner den morsomme delen av jobben.

Pinjonglagrene skal ha en viss forspenning. Denne måles som et slippmomeent, og skal være 12-15 inch lbs.
Det finnes måleinstrumenter / slippmomentnøkler i handelen, men det koster flere tusen kr. Så da må man være litt kreativ. Her har jeg skrudd på en brakett for å få en "passende" momentarm. Fra senter av pinjongen til senter av hulet i braketten er det 11,8 cm. 1 inch lbs = 0,11299 Nm = 0,0115212 kgm = 1,15212 kgcm
12-15 inch lbs tilsvarer altså 13,8-17,3 kgcm. Med momentarm på 11,8 cm skal draget være 1,17-1,47 kg.
Når man monterer pinjongen med presshylse er det ca. 5-6 mm avstand mellom lagrene. Man må derfor skru inn pinjongmutteren til presshylsen trykkes sammen og lagrene får kontakt. Deretter må man skru FORSIKTIG videre til man har korrekt forspenning. Skrur man for mye må man installere ny presshylse og starte på nytt!
Det kreves MYE kraft for å klemme sammen presshylsa, rundt 150-200Nm.

Som bildet viser må man bruke ganske lange forlengere for å få nok moment...
Her måles forspenningen. Slippmomentet skal måles når pinjongen dras rundt med jevn hastighet. Det kreves litt mer moment for å få dratt den i gang.
Når pinjongen er montert og slippmomentet er korrekt er det bare å fortsette på resten av jobben. Her monteres gjennomføringen til luftslangen.
Backlash justeres til 0,008'' = 0,2mm. Det er viktig at man tenker på forspenningen på difflagrene når man justerer backlash. Nye lager skal dras til "passe hardt" med justeringsmutterne på sidene mens lagerbukkene er skrudd til for hånd. Når alt er OK skrus lagerbukkene til med moment.
Da jeg satt på trykkluft for å teste om det var lekkasjer, oppdaget jeg at det blåste ut av dette hullet. Dt viste seg at det manglet en skrue. Jeg skrudde inn en 2mm skrue med Locktite. Satser på at dette holder.
Nå er det meste på plass. Legg merke til at luftrøret kunne gjerne vært litt kortere. Et tips til dere som har tenkt å montere ARB: Sjekk hvor langt luftrør som er nødvendig. Det er vanskelig å korte inn røret med diffen på plass.