Gå til innhold

Foto
- - - - -

HH's garasje (og Hilux verksted)

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#61 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 16 November 2004 - 00:00

I går fikk jeg de nye difflagrene, så da fikk jeg kommet litt videre.

user posted image
Jeg benyttet samme teknikk som tidligere, dvs. avkjøling av diffen og oppvarming av lagrene. Men her var det litt trangere, så jeg måtte slå litt forsiktig på lagrene for å få dem helt inn.

user posted image
Backlash og forspenning på difflagrene justeres ved å flytte diffen mot høyre eller venstre ved å skru på justeringsringene. Dette gjøres enklest med et slikt verktøy. Vet ikke om det finnes noe slikt å få kjøpt, men har man to skruer, en jernbit og et sveiseapparat lager man det selv smile.gif

user posted image
Så er det bare å sette diffen på plass i diffhuset, og justere inn ca. backlash og lagerforspenning. Anbefalt backlash for mitt R&P sett er 0,008'', dvs. 0,2mm.

user posted image
Neste steg er å sjekke pinjongdybden. Da smører man maling på 4-5 tenner på kronhjulet og drar det rundt 3-4 ganger hver vei. Avtrykket sier noe om hvordan pinjongen er posisjonert i forhold til kronhjulet. Avtrykket her forteller at pinjongen skal lengre FRA kronhjulet. Dvs. jeg må demontere pinjongen og fjerne shims. HVOR mye vet jeg ikke, men jeg skal først prøve å ta bort de to 0,3mm shimsene som ligger der.

Mer rakk jeg ikke i går, og i dag har jeg andre avtaler....
Så da blir det å fortsette i morgen kveld.

#62 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 09 November 2004 - 00:00

Har vært en tur i garasjen i kveld og gjort noen småting. Men det har stoppet litt opp med diffjobben. Følgende mangler:

1) Nye difflager. Disse er bestillt og kommer forhåpentligvis i morgen.

2) Gjenomføringsnippler til ARB'en, ref. forrige innlegg. Har bestillt nytt sett hos 4x4 Supply. Det bør komme med posten i morgen hvis de har fått sendt det i dag.....

3) Avdrager til indre pinjonglager. Dette lageret må sannsynligvis av og på noen ganger før man har fått lagt inn korrekt mengde shims og satt riktig pinjongdybde. Problemet er at ingen "normale" avdragere fungerer (i hvertfall ikke de jeg har forsøkt...). Derfor må man bruke en avtrekkerplate. Skal forsøke å skaffe en slik i morgen:

#63 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 14 November 2004 - 00:00

Jeg må innrømme at jeg jobbet lenge med å finne noen som kunne levere en slik avtrekkerplate:

user posted image

De fleste jeg ringte til visste ikke engang hva jeg snakket om....

Jeg kom over denne i Luna katalogen. Den er av merket Baldur, og er i smidd stål. Den fåes i flere størrelser, men den nest minste er passe til pinjonglager. Art. nr. er 11436-0209

http://www.luna.no/w...=968&dokid=2048

Avtrekkerplaten må selvsagt brukes i kombinasjon med en toarmet avdrager. Det finnes avdragere spesiellt beregnet for bruk sammen med avtrekkerplater. Avdragerens armer skrus da fast i de to hullene man ser på bildet.

Men som bildene over viser så går det bra med en vanlig avdrager også.

#64 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 11 November 2004 - 00:00

I kveld fikk jeg gjort litt igjen. tongue.gif

Avdragerplaten jeg bestillte kom i dag. Denne var nødvendig for å få av det indre pinjonglageret uten å ødelegge det. Nå hadde vel ikke det vært noen krise, siden jeg skal inn med ny pinjong og nye lager.

user posted image
Dette bildet viser hvordan man tar av indre pinjonglager. Tror det blir temmelig umulig uten en slik avdragerplate. Ingen av de "standard" avdragerne jeg så på kunne brukes, pga. klørne var for grove. Det er kun ca. 2mm mellom lagret og drevet.

user posted image
Her begynner det å løsne, men jeg måtte varme ganske mye med propanbrenner før det slapp.

user posted image
Grunnen til at jeg ville ha det gamle lageret av var for å få tak i shimsen som lå der.

user posted image
Den gamle shimsen + to stk. 0,3mm shims ble satt på den nye pinjongen. Jeg la pinjongen i fryseren og det indre lageret på peishyla i 15-20 minutter, så smatt det rett på.

Så var det å montere pinjongen med indre og ytre lager og drivakselflens, men UTEN "crush sleeve" (presshylse på norsk??). Neste step er nå å montere diffen, sette ca. backlash og sjekke pinjongdybrden ved å smøre en spesiell maling på drevene for å sjekke hvordan tennene griper i hverandre.

Hvis ikke avtrykket er korrekt, må pinjongen ut igjen og man må legge til eller fjerne shims for å endre pinjongdybden. Da får jeg bruk for avtrekkerplaten igjen. Men siden difflagrene ikke dukket opp i dag, så må dette vente til i morgen.

#65 ljokjell

ljokjell

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 12 November 2004 - 00:00

Veldig bra beskrivelse av arbeidet, HH! Nå blir det lettere for oss som skal komme etter. Ser ut som det beste er å bestille deler i Norge slik at en kan få riktig oppfølging med deler og lignende.

Bra jobba!

ljokjell
LJ 73 & Volvo L3314N

#66 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 14 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Veldig bra beskrivelse av arbeidet, HH! Nå blir det lettere for oss som skal komme etter. Ser ut som det beste er å bestille deler i Norge slik at en kan få riktig oppfølging med deler og lignende.

Bra jobba!

Opprinnelig postet av ljokjell

Takk for hyggelig tilbakemelding! Noe av hensikten med å legge ut dette er å gi andre tips og ideer til egne prosjekter.

De fleste er oppttatt av pris når de skal handle deler. For de som vurderer å handle fra utlandet (les: USA) har jeg følgende tips:

Finn ut NØYAKTIG hva du skal ha. Skaff deg ALL nødvendig informasjon om delen før du bestiller. Vær HELT sikker på at de sender NØYAKTIG det du har bestillt. Be om ordrebekreftelse! Be dem om å pakke så kompakt som mulig (det er dyrt å sende luft...).

Det KAN være mye å spare på å handle fra USA, man KUN hvis man er villig til å bruke tid og krefter på å skaffe seg den nødvendige kunnskapen FØR man bestiller. Likevel er det alltid en risiko for at ting kan gå galt. Er du villig til å ta denne risikoen? Husk at returfrakt er DYRT.

For "the average 4x4 owner" vil det nok totalt sett lønne seg å handle fra norske leverandører, særlig hvis det er snakk om store, tunge og/eller teknisk avanserte varer.

#67 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 19 November 2004 - 00:00

I går fikk jeg endelig gjort litt igjen. Snøværet i forgårs (17.11) gjorde at jeg fikk mer enn nok med å bytte til vinterdekk på BMW'en. Dunlop SP Sport 9000 er ikke de beste dekkene på snø, for å si det pent! ohmy.gif Det var såpass glatt at jeg måtte parkere hos naboen og skifte dekk utendørs i et jæ**** snøvær. sleep.gif

user posted image

user posted image
Her tar jeg av indre pinjonglager igjen. Da jeg satte lageret på brukte jeg shimsen fra den originale pinjongen pluss 1 stk. 0,3mm shims og 1 stk. 0,4mm shims. Dette viste seg å bli for mye, så jeg tar av begge to for å se hvordan det blir.

user posted image
Slik så det ut med kun den originale shimsen. Avtrykket viser at pinjongen nå kom for langt UT. Dermed må alt demonteres IGJEN for å legge på en av de shimsene jeg fjernet. Jeg valgte å legge på EN 0,3mm shims, siden jeg visste at originalshims + 0,7mm var for mye og kun originalshims var for lite.

user posted image
Slik ble det seende ut. Sier meg fornøyd med dette laugh.gif
Neste step er å montere pinjongen med presshylse og trekke til slik at lagerforspennet blir korrekt. Så da vet jeg hva fredagskvelden skal brukes til biggrin.gif

#68 RonMaster

RonMaster

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1130 Innlegg:

Posted 25 November 2004 - 00:00

Hvordan går det? , har vært stille på grasje'n din. Er begge alt ferdig eller hva?.Nyskjerig:D

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

#69 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Hvordan går det? , har vært stille på grasje'n din. Er begge alt ferdig eller hva?.Nyskjerig:D

Man hever ikke 4x4 man bredder dem.

Hilsen
Ronny

Opprinnelig postet av RonMaster

He, he... I det siste innlegget skriver jeg at jeg skulle fortsette på fredag (altså forrige fredag). Men fredagen var jeg lat, og bestemte meg for å vente til lørdag. Lørdagen ble jeg opptatt med andre ting. Disse tingene tok så lang tid at det ikke ble tid igjen til jobbing i garasjen sleep.gif. Søndagen gikk med til å pakke å dra til Tyskland (jobb). Kom hjem på tirsdags kvelden fish.gif

Ting Tar Tid......... Men jeg fikk da gjort litt både i går og i dag. Bilder kommer i morgen.

#70 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 26 November 2004 - 00:00

Denne stod utstillt i avgangshallen på flyplassen i Frankfurt:

user posted image

user posted image

Dette er definitivt en off-road bil, siden den ikke kan kjøres på vei - kun på bane. cool.gif Kanskje litt utenfor vår definisjon av offroad, men....

Det skal uansett bli gøy å se om Toyota får mer fart på F1 bilen sin neste sessong. Med Ralf Schumacher og Jarno Trulli på laget kan de i hvertfall ikke skylde på dårlige førere hvis sessongen går i dass, selv om begge er kjent for sine noe ujevne prestasjoner. Dvs. de kan vinne ett løp og være totalt fraværende i det neste...

Forsøkte også å ta noen flybilder gjennom vinduet, men det ble ikke vellykket:

user posted image
Airbus A340 fra Lufthansa

#71 Runner

Runner

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1736 Innlegg:

Posted 28 November 2004 - 00:00

Tøff fargekombinasjon på den F1. Har ikke du hvit bil? da er det bare å få skoret ut noe teip. Og klistre på. Da blir din like tøff;)tongue.gif

Leon Enge

Rana Offroad Team

#72 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 28 November 2004 - 00:00

Hilux med samme dekor som Toyota F1? Ja hvorfor ikke cool.gif
Men jeg må bli ferdig med diffjobbene først....

Når man har fått satt korrekt pinjongdybde (dvs. fått avtrykket korrekt) må diffen ut av diffhuset igjen. Pinjongen skal monteres med presshylse / crush sleeve og settes opp med riktig forspenning.

user posted image
Her er pinjongen med indre lager montert. Øverst fra venstre sees pinjongmutter (ny), skive, drivakselflens, "oil slinger" skive, ytre pinjonglager og presshylse.

user posted image
Prøvemontering.

user posted image
Her er pingongen satt på plass, med presshylse, ytre pinjonglager, "oil slinger" skive samt ny bakre tetningsring.

user posted image
Nå begynner den morsomme delen av jobben. cool.gif Pinjonglagrene skal ha en viss forspenning. Denne måles som et slippmomeent, og skal være 12-15 inch lbs.

Det finnes måleinstrumenter / slippmomentnøkler i handelen, men det koster flere tusen kr. Så da må man være litt kreativ. Her har jeg skrudd på en brakett for å få en "passende" momentarm. Fra senter av pinjongen til senter av hulet i braketten er det 11,8 cm. 1 inch lbs = 0,11299 Nm = 0,0115212 kgm = 1,15212 kgcm

12-15 inch lbs tilsvarer altså 13,8-17,3 kgcm. Med momentarm på 11,8 cm skal draget være 1,17-1,47 kg.

user posted image
Når man monterer pinjongen med presshylse er det ca. 5-6 mm avstand mellom lagrene. Man må derfor skru inn pinjongmutteren til presshylsen trykkes sammen og lagrene får kontakt. Deretter må man skru FORSIKTIG videre til man har korrekt forspenning. Skrur man for mye må man installere ny presshylse og starte på nytt!
Det kreves MYE kraft for å klemme sammen presshylsa, rundt 150-200Nm. ohmy.gif Som bildet viser må man bruke ganske lange forlengere for å få nok moment...

user posted image
Her måles forspenningen. Slippmomentet skal måles når pinjongen dras rundt med jevn hastighet. Det kreves litt mer moment for å få dratt den i gang.

user posted image
Når pinjongen er montert og slippmomentet er korrekt er det bare å fortsette på resten av jobben. Her monteres gjennomføringen til luftslangen.

user posted image
Backlash justeres til 0,008'' = 0,2mm. Det er viktig at man tenker på forspenningen på difflagrene når man justerer backlash. Nye lager skal dras til "passe hardt" med justeringsmutterne på sidene mens lagerbukkene er skrudd til for hånd. Når alt er OK skrus lagerbukkene til med moment.

user posted image
Da jeg satt på trykkluft for å teste om det var lekkasjer, oppdaget jeg at det blåste ut av dette hullet. Dt viste seg at det manglet en skrue. Jeg skrudde inn en 2mm skrue med Locktite. Satser på at dette holder.

user posted image
Nå er det meste på plass. Legg merke til at luftrøret kunne gjerne vært litt kortere. Et tips til dere som har tenkt å montere ARB: Sjekk hvor langt luftrør som er nødvendig. Det er vanskelig å korte inn røret med diffen på plass.

#73 HH

HH

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 29 November 2004 - 00:00

I går kveld ble jeg 100% ferdig med bakakselen.

user posted image
Her er komplett diffhus med ARB og 5,29 gearing klar til montering. Luftrøret ble litt i lengste laget, men det er ikke noe problem... Det blir bare litt mer jobb å bøye det. Det er viktig å sette på trykkluft og sjekke at alt virker FØR montering. Kjedelig å oppdage luftlekkasje inne i bakakselen når alt er montert blush.gif

user posted image
Her er det meste på plass. Legg merke til at jeg har montert "differential breather relocation kit" for å få bakakselens lufteventil høyere opp. Nå slipper jeg å bekymre meg for å få vann i bakakselen så lenge vannstanden er under en meter cool.gif

Dette har tatt tid! Skal jeg tippe, så har det gått med tre LANGE dager med effektiv jobbing bare til skruinga. I tillegg har jeg brukt MINST like lang tid for å finne ut hvordan joben skal gjøres, dvs. lese bruksanvisninger, manualer, etc....

Men neste gang jeg monterer en ARB diff i en 8'' Hilux aksel skal jeg klare det på EN dag med effektiv jobbing! (OK, en LANG dag da wink.gif)

Denne uka begynner jeg på diffen foran. Dessverre er 7,5'' IFS diffen litt annerledes enn 8'' diffen, bl. a. må backlash justeres med shims. Men jeg satser på at mye av det jeg har lært hittil kan brukes cool.gif