Gå til innhold



Foto
- - - - -

The CHEVY Garage


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
589 replies to this topic

#41 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 25 May 2003 - 23:00

Her er helgens gjøremål:
Sveisa diffen bak på sub-up'n. Snakk om forandring !!!! Pløya opp noen bakker jeg bare hadde kommet halveis opp før, og trøkka meg mellom to trær hvor det egentilg kun var plass til en suzuki. Detta var gøy !!!!
Bilder ???? Kanskje... fant ikke det digitale kameraet, men prøvde å ta noen "shots" med videokameraet. Må sette meg ned å lese bruksanvisninga til kameraet, før jeg får ut noen bilder...

Den sveisa diffen kom egentlig fra Van, samme aksel og utveksling...foreløpig. Diff bremsen på van tok kvelden for noen uker siden. Planethjula var plutselig uten tenner. Tok et kastebytte, satt på en annen 14 bolter jeg hadde liggende. Brukte den allerede ødelagte diff-bremsen,og sveisa "Esab" sperre, vel..nå heter sveiseapperatet mitt genisis det da..: Genesis sperre !!! Tok ut av sub-up'n en helt nydelig diff-brems, ikke tegn på ødeleggende slitasje.... kjekt å ha i reserve !!! I løpet av uka bør van være satt opp med sin gamle aksel, men da med 4.56 giring og ARB, nye lager,simringer,bremser,ect....
(PS!!! detta blir dyrt...ikke si no til kjerringa!!!)

Trond

Go Chevy and Go diesel - twice the size and twice the stink !!!!!!!

#42 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 25 May 2003 - 23:00

Hehe, sperre er ganske rått ja, ante egentlig ikke at det hjalp så mye før jeg prøvde det selv.

#43 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 25 May 2003 - 23:00

Tenk på den overgangen jeg hadde fra Suzuki til Unimog
hehe
En smule forskjell på grepet der ja!!!



Let`s go Offroading

#44 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 25 May 2003 - 23:00

Hehe.. jeg syns det er mye tøffere med litt avstand mellom hjula, i alle retninger, og litt størrelse på doningen. Oppi skauen min er det ei grøft vi må over for å kommer rundt bommen på skogsbilveien, som man alltid glemmer nøkkelen til. En kamerat av meg har en volvo valp, den kom akkurat over, men ble nesten stående på nesa i bånn, og subba bra i begge ender. En gang lånte jeg en Landcruiser LJ73, den ble hengende på hengerfestet og støtfangern bak med hjula i lufta.. jeg moste tilhengerkontakten til han jeg hadde lånt den av og sånt. smile.gif MEN, da jeg endelig fikk liv i slugga og skulle over der var det en litt annen historie. Det kjentes mer ut som man satt i en båt, som kjørte over en liten bølge. Og så var jeg over. Drittøft, noe helt annet enn dissa småbilene..

Akk ja, jeepen er nok for liten, må bygge noe stort! Tenker litt på 50" traktorhjul, 2x traktorforaksler med styring på alle 4, V8 og automat. Det tror jeg kan bli gøy.

#45 Abo Rashoul

Abo Rashoul

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 25 May 2003 - 23:00

Du tenker på den for mye du Amund. Hva med å gjøre noe med den bilen i stedet? Nå har du fått så ganske mange hint snart at.....

Har du noen konkrete planer? Eller skal du bare ha alt på av det meste bare du får tid, penger, lyst osv.

Keep on dreaming

Den Chevy så forresten ut som en sjårøverskuta. Tøfft

Abo

Yoohoo...i make you famous

#46 Arib

Arib

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 26 May 2003 - 23:00

Sitat:
Bak er det shackel-flip. Da skjærer man ut til lenken i underkant av fjørfeste, og man får 4 tommers løft


Det blir ikke svekket innfesting av det der da
Og, det går vel ikke på en bil som er registrert. Tenker da på Tilsynet den dagen det er dags for vising. ColoradoK5 har bilder og omtale om akkurat denne ommgjøringen.

"Ride on....Blazer boyz"

#47 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 26 May 2003 - 23:00

Sitat:

Har du noen konkrete planer? Eller skal du bare ha alt på av det meste bare du får tid, penger, lyst osv.



Jeg har konkrete planer.. som er at jeg skal ha alt på det meste når jeg får tid og penger! (Lyst har jeg i bøtter og spann). Neida, jeg har noen vage planer, som det kan hende det blir noe av i løpet av sommer'n, må bare få tak i noen feite aksler.

#48 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 26 May 2003 - 23:00

Sitat:

Hehe.. jeg syns det er mye tøffere med litt avstand mellom hjula, i alle retninger, og litt størrelse på doningen.
Tenker litt på 50" traktorhjul, 2x traktorforaksler med styring på alle 4, V8 og automat. Det tror jeg kan bli gøy.



...ikke bare gøy, men det er høres D**T gøy ut....

Go Chevy and Go diesel - twice the size and twice the stink !!!!!!!

#49 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 26 May 2003 - 23:00

Sitat:

Det blir ikke svekket innfesting av det der da
Og, det går vel ikke på en bil som er registrert. Tenker da på Tilsynet den dagen det er dags for vising. ColoradoK5 har bilder og omtale om akkurat denne ommgjøringen.



Ser du nøye på bildet har jeg forsterket feste med ett flattjern på skrå opp. Og det har holdt til nå!!!! selv om denne skuta har fått mye juling. Noen av gutta på colorado har gjort dette på bl.a en blazer uten å forsterke, og det holdt det også. Men ikke prøv hvis bilen skal på veien, Tilsynet liker slike ting dårlig. Da får du kjøpt ett schackel-flip kit, med helt nye braketter. Gir en 4-5 tommers løft.

Go Chevy and Go diesel - twice the size and twice the stink !!!!!!!

#50 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

det der blir skikkelig rått Trond!!!

Tommy Olsen

#51 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

cool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gifcool.gif

ARB innstallasjon i 14 boltern til van var helgens store gjøremål:

Her er delene: ARB til for og bakaksel, nye 4:56 gear'inger, alle lager og simringer:


Noe spesialverktøy, som pils, avtrekker og startgass:



Akselen ferdig malt med hammerslagslakk, nye bremsepumper, bremserør, lager, tettinger, ect:



ARB'en og ny gearing innsatt:



Nå gjenstår montasje av aksel og kompressor på bilen, og å få satt opp forakselen.
Tror dette blir helt råbra!!!



Trond


Go Chevy and Go diesel - twice the size and twice the stink !!!!!!!

#52 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

Istemmer med Tommy !

Er det ikke bare helt lekkert med masse nye bokser med spennende ting oppi ?

Helt Julaften !

Tipper du gleder deg som en unge til å få prøvd detta og at fruen ser hvor gøy du har det...

Barfot
Ennå ikke helt bilaus...

#53 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

Dette ble bærre lækkert...

Keep up the good work

Let`s go Offroading

#54 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

Gromt! Jeg syntes du er tøff som setter opp diffene sjelv!



Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#55 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

Det var riktig nok, både julaften,bursdag,nyttåsaften og ramadan på en gang !!!!!
Og det toppet seg virkelig da vi fikk gratis øl og pølser utover ettermiddagen/kvelden. Broder'n var med i ett utdrikkningslag, og som innslag skulle brudgommen kjøre Sub-up, mens laget skulle grille. Etter en tur i sub-up'n var nok en off-road entusiast født!!!! Som takk for kjøringen fikk vi altså bælme ØL.
....jeg håper vi fylte olje på diffen og ikke øl....

Trond

Go Chevy and Go diesel - twice the size and twice the stink !!!!!!!

#56 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

Grattis med nye gromdeler, skal si gutten har ivestert, hva kosta de "ring and pinion" setta ? hva slags utveksling var det i den 14-bolteren orginalt ? hva slags aksling skal du bruke framme ?

Hilsen nysjerrig CHEVY-fa(e)n

FULL SIZE OR NO SIZE

#57 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 01 June 2003 - 23:00

Steintøft! Jeg skulle gjerne satt opp diffene mine selv, men jeg aner ikke åssen.. kan noen gi et lynkurs? Må man ha noe spesialverktøy (måleklokke osv.) ?

#58 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 02 June 2003 - 23:00

Det satt 3.73 utveksling i akslene fra før, dette er "standard" utveksling for sub og van fra 80 tallet.
Foran er det en Dana 44, med 3/4 tonn chevy ytterdeler. Nå er jo D44 og GM's 10 bolter nesten like, men på 44'in er den innere stikkakselen tykkere (28 vs 30 spline, tror jeg).

Man trenger en del spesial utstyr for å sette opp en diff. Å lage ett lynkurs er ikke lett, da dette ikke er en "lynjobb".
I grove trekk : shimse opp pinion riktig. Finne riktig backlash, "slakk", mellom kronhjul og pinion. Krever bl.a måleur får å få de riktige 1/100 millimeter'ne.

Trond

Go Chevy and Go diesel - twice the size and twice the stink !!!!!!!

#59 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 02 June 2003 - 23:00

Hvor mye "backlash" skal det være i en GM 10-bolt og GM 14-Bolt ??

FULL SIZE OR NO SIZE

#60 EspenK5

EspenK5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 201 Innlegg:

Posted 02 June 2003 - 23:00

YeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeHaaaaaaaaaaaaaw Bra jobba! ps. bud er lagt inn på subb'n..70....shhhh ikke så høyt, kjerringa!



Will travel for mud

Endret av - EspenK5 on 03 jun 2003 21:21:52