The CHEVY Garage
Posted 25 May 2003 - 23:00
Sveisa diffen bak på sub-up'n. Snakk om forandring !!!! Pløya opp noen bakker jeg bare hadde kommet halveis opp før, og trøkka meg mellom to trær hvor det egentilg kun var plass til en suzuki. Detta var gøy !!!!
Bilder ???? Kanskje... fant ikke det digitale kameraet, men prøvde å ta noen "shots" med videokameraet. Må sette meg ned å lese bruksanvisninga til kameraet, før jeg får ut noen bilder...
Den sveisa diffen kom egentlig fra Van, samme aksel og utveksling...foreløpig. Diff bremsen på van tok kvelden for noen uker siden. Planethjula var plutselig uten tenner. Tok et kastebytte, satt på en annen 14 bolter jeg hadde liggende. Brukte den allerede ødelagte diff-bremsen,og sveisa "Esab" sperre, vel..nå heter sveiseapperatet mitt genisis det da..: Genesis sperre !!! Tok ut av sub-up'n en helt nydelig diff-brems, ikke tegn på ødeleggende slitasje.... kjekt å ha i reserve !!! I løpet av uka bør van være satt opp med sin gamle aksel, men da med 4.56 giring og ARB, nye lager,simringer,bremser,ect....
(PS!!! detta blir dyrt...ikke si no til kjerringa!!!)
Trond
Go Chevy and Go diesel - twice the size and twice the stink !!!!!!!
hehe
En smule forskjell på grepet der ja!!!

Let`s go Offroading

Akk ja, jeepen er nok for liten, må bygge noe stort! Tenker litt på 50" traktorhjul, 2x traktorforaksler med styring på alle 4, V8 og automat. Det tror jeg kan bli gøy.

Har du noen konkrete planer? Eller skal du bare ha alt på av det meste bare du får tid, penger, lyst osv.

Keep on dreaming

Den Chevy så forresten ut som en sjårøverskuta. Tøfft
Abo
Yoohoo...i make you famous
Posted 26 May 2003 - 23:00
Sitat:
Bak er det shackel-flip. Da skjærer man ut til lenken i underkant av fjørfeste, og man får 4 tommers løft
Det blir ikke svekket innfesting av det der da

Og, det går vel ikke på en bil som er registrert. Tenker da på Tilsynet den dagen det er dags for vising. ColoradoK5 har bilder og omtale om akkurat denne ommgjøringen.
"Ride on....Blazer boyz"
Sitat:
Har du noen konkrete planer? Eller skal du bare ha alt på av det meste bare du får tid, penger, lyst osv.![]()
Jeg har konkrete planer.. som er at jeg skal ha alt på det meste når jeg får tid og penger! (Lyst har jeg i bøtter og spann). Neida, jeg har noen vage planer, som det kan hende det blir noe av i løpet av sommer'n, må bare få tak i noen feite aksler.
Sitat:
Hehe.. jeg syns det er mye tøffere med litt avstand mellom hjula, i alle retninger, og litt størrelse på doningen.
Tenker litt på 50" traktorhjul, 2x traktorforaksler med styring på alle 4, V8 og automat. Det tror jeg kan bli gøy.
...ikke bare gøy, men det er høres D**T gøy ut....
Sitat:
Det blir ikke svekket innfesting av det der da![]()
Og, det går vel ikke på en bil som er registrert. Tenker da på Tilsynet den dagen det er dags for vising. ColoradoK5 har bilder og omtale om akkurat denne ommgjøringen.
Ser du nøye på bildet har jeg forsterket feste med ett flattjern på skrå opp. Og det har holdt til nå!!!! selv om denne skuta har fått mye juling. Noen av gutta på colorado har gjort dette på bl.a en blazer uten å forsterke, og det holdt det også. Men ikke prøv hvis bilen skal på veien, Tilsynet liker slike ting dårlig. Da får du kjøpt ett schackel-flip kit, med helt nye braketter. Gir en 4-5 tommers løft.
Posted 01 June 2003 - 23:00
Tommy Olsen

ARB innstallasjon i 14 boltern til van var helgens store gjøremål:
Her er delene: ARB til for og bakaksel, nye 4:56 gear'inger, alle lager og simringer:

Noe spesialverktøy, som pils, avtrekker og startgass:

Akselen ferdig malt med hammerslagslakk, nye bremsepumper, bremserør, lager, tettinger, ect:

ARB'en og ny gearing innsatt:

Nå gjenstår montasje av aksel og kompressor på bilen, og å få satt opp forakselen.
Tror dette blir helt råbra!!!
Trond
Er det ikke bare helt lekkert med masse nye bokser med spennende ting oppi ?
Helt Julaften !
Tipper du gleder deg som en unge til å få prøvd detta og at fruen ser hvor gøy du har det...
Barfot
Ennå ikke helt bilaus...
Keep up the good work

Let`s go Offroading
Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404
Og det toppet seg virkelig da vi fikk gratis øl og pølser utover ettermiddagen/kvelden. Broder'n var med i ett utdrikkningslag, og som innslag skulle brudgommen kjøre Sub-up, mens laget skulle grille. Etter en tur i sub-up'n var nok en off-road entusiast født!!!! Som takk for kjøringen fikk vi altså bælme ØL.
....jeg håper vi fylte olje på diffen og ikke øl....
Trond

Hilsen nysjerrig CHEVY-fa(e)n

FULL SIZE OR NO SIZE
Posted 02 June 2003 - 23:00
Foran er det en Dana 44, med 3/4 tonn chevy ytterdeler. Nå er jo D44 og GM's 10 bolter nesten like, men på 44'in er den innere stikkakselen tykkere (28 vs 30 spline, tror jeg).
Man trenger en del spesial utstyr for å sette opp en diff. Å lage ett lynkurs er ikke lett, da dette ikke er en "lynjobb".
I grove trekk : shimse opp pinion riktig. Finne riktig backlash, "slakk", mellom kronhjul og pinion. Krever bl.a måleur får å få de riktige 1/100 millimeter'ne.
Trond
FULL SIZE OR NO SIZE

Will travel for mud
Endret av - EspenK5 on 03 jun 2003 21:21:52