Nå når disse garasjesidene teller timer, får jeg legge inn ett par bilder av mitt seneste prosjekt. Håper ikke dette føyer seg inn i rekken av prosjekter som blir satt igang, for så å bli stuet bort, dette også...
I motsetning til min andre LJ80, så har dette chassiet norsk ID på seg, men har vært avregistrert de siste 6 årene. Karosseriet dukker vel opp på en Pro-Modified biltrail bil basert på innkortet Suki 413 rammetil neste år, så det fikk jeg desverre ikke med meg. Meningen er å få dette opp å gå som en veibil, men er nok endel jobb å gjøre først.
Om du ser en Cherry i bakgrunnen, så er det den daglige bruksbilen for tiden. Hiluxen står i garasjen for litt frontdiff-justering, turbomontering, nye høyttalere, rustpussing og generell oppussing.
Har bestilt 10x15 Rockcrawler felger med påsveist Bead-lock yttering for å unngå flere skader på felghornet, så de gamle 8x15" Crome spokene står nå på vinterhjulene.
Fikk dog en litt uheldig opplevelse da jeg skulle justere frontdiffen, da det viste seg å være umulig å få ut den ene stikkakselen fra Truetrac diffbremsen foran. Innerst på stikkakselen er det en bitteliten låsering og det er meningen at splinsen i den delen i Truetrac'en skal ha en 45º grader slik at når stikkakselen terses ut, så klemmes låseringen inn og man får ut akselen. På min del var det en 90º kant, så det var ikke mye sammenklemming av låseringen, nei
Det endte faktisk at jeg måtte kappe av stikkakselen, slipe ned både lagre på carrier og faktisk slipe ned kronhjul for å få vridd hele Truetrac'en ut av diffhuset, kutte ned stikkakselen enda mer, demontere hele Truetrac'en og slå stikkaksel stussen ut innover for at den i det hele tatt skulle komme ut. Ser du nøye, og om bildet er noenlunde klart, klaret du å se sporene på låseringen etter splinsen på tannhjulet i Truetrac'en.
Dette tannhjulet ble etterpå, selvfølgelig, levert inn på et maskineringsverksted for å lage den 45º graden på splinsen, slik at dette ikke skjer en gang til.
Slik ser iallefall en Detroit Truetrac ut innvendig...
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80