Blom'en sin Hilux & LJ80 garasje
#241
Posted 25 April 2004 - 23:00
#242
Posted 25 April 2004 - 23:00
Selv boltene til låseblekket er satt inn med lokketite
Denne diffklumpen ble jo tatt fra en 87 modell Hiace 4x4 med 5,13 giring i og siden bilen var gått "bare" 179.000 lot vi hele pinjongen være som den var. Fast og fin i fisken og trillet lett uten lugging.
Carrier er tatt fra en Hilux med stiv framaksel, mens kronhjulet er da tatt fra Hiace'en slik at kronhjul og pinjong "stemmer overens" Det er selvfølgelig nye lagre på carrier. carrier ble lagt i frysen og lagre varmet i ovnen til ca. 120 grader og med litt dunking smatt de enkelt på plass på stussene til carrieren.
OM noen skal kjøpe nye lagre, så vær obs på at carrier med LSD diffbrems har 50 mm stusser for lagrene, mens gamle, åpne carriere har 45 mm stusser.
Tok noe pakningssilikon, samt ny pakning og satte hele 3rd member inn igjen baki... det som er litt småkjedelig er at bremserørene var akkurat litt for kort til at jeg slapp å demontere dem, så det blir en bremseluftejobb på meg også før jeg kan prøvekjøre
(Per, hvorfor lagde du ikke bremserørene 5 cm lengre når du først lagde ny til meg ??? )
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#243
Posted 26 April 2004 - 23:00
Bremserørene ble laget så korte for å plage deg.....!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#244
Posted 29 April 2004 - 23:00
Hvar det mye jobb (shimsing, justering) for å få på plass de nye utvekslingene?
Bra bilder og beskrivelser her.....!
TOYOTA OffRoad Big Boy`s Drive Big Toy`s
#245
Posted 24 July 2004 - 23:00
Alt så veldig fint ut inni, ingen antydninger til slitasje på hverken drev eller sperre, men pinjongen gikk noe hakkete. Plukket derfor lageret og fant følgende på det indre pinjonglageret :
Regner med at dette feltet med ujevnheter bare kommer til å utvide seg, så da er det best å bytte lagrene på pinjongen. Desverre hadde jeg bare lagre til V6 liggende, så da må jeg skaffe meg noen riktige lagre før jeg får montert sammen igjen.
I mellomtiden får jeg kjøre rundt med denne i bakakselen :
Oppstrammet original toyota LSD og 4,56 giring
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#246
Posted 01 May 2004 - 23:00
5te giret har jeg ikke kunne brukt etter jeg satte på 35"
Har satt alt sammen på plass igjen, prøvekjørt og iallefall sperra bak fungerer. Nå kan jeg kjøre opp på rampe kun med bakhjulstrekk OG løfte det ene bakhjulet i luften mens det andre driver bilen oppover rampa.
Foran er det mye samme jobb som bak gjort, men siden Detroit Truetrac diffbremsen er levert som hel carrier som ikke skal åpnes før montering :
Pinjongen på Toyota har et såkalt "crush-sleve" design. Dette er et stålrør som ligger mellom indre og ytre lager på pinjonen og du skal sette inn en ny slik "crush-sleve" når du monterer dette på nytt :
Når du monterer dette sammen, skal du trekke til med rundt 5-600 NM, altså et ganske stort moment. Dette bør man overlate til noen som har gjort dette før ved montering. uansett skal det ganske kraftigt verktøy til for å komme opp i så mye moment, samt at diffklumpen bør sitte veldig godt fast !
Kronhjul er satt på Truetrac og prøvemontering i diffhuset med prøving frem og tilbake med forskjellige shims.
Lagre ble satt på ved hjelp av kulde (fryseboks) på Truetrac og i ovnen på ca. 150º C på lagrene, litt lett dunking, så skled de på plass rimelig greit.
Toyota leverer shims i området 2,61 til 3,24 mm, men på ene siden er jeg nå oppe i ca. 3,50 mm. Nye shims, som vist på bildet bla laget av messingplater i tykkelse 0,20 og 0,30 som jeg kjøpte på Claes Ohlson.
Ved å kombinere 0,20 og 0,30 mm tykkelse kan jeg begynne på 0,40 (som var for lite) i steg på 0,10 mm oppover. Nå har jeg 2x0,30mm shims i tillegg til den originale Toyota shimsen. Dette indikerer at Truetrac'en kanskje er bittelitt tynnere enn Toyota sin egen carrier.
Slik kan det se ut under utprøving når man flytter kronhjul nærmere eller lengre vekk fra pinjong. Dere ser skyggene i gulmalingen ?
Mønsteret i malingen forteller også om pinjong skal nærmere, lengre vekk eller er i passelig dybde i diffhuset.
På andre siden kan mønsteret se slik ut :
Beviset på at sperra bak virker, opp i skråningen kun på bakhjulsdrift. Dette hadde den ikke klart uten sperre, da ville den ha stoppet pga hjulspinn på det nærmeste hjulet.
5,13 giringene har nå også gjort at mine 7 km/t for mye fart i forhold til speedometeret nok har blitt til at bilen kjører i 76,4 km/t når speedo viser 80. Dette har GPS'en fortalt meg !
Når speedo viser 90 km/t blank, kjører bilen nøyaktig i 85 km/t
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#247
Posted 01 May 2004 - 23:00
Det sitter en låsering i drivakselen inne i carrier på begge sider og det er bare å terse ut begge stussene, på siden med hylsen på må man jo ta av de 4 skruene før man kan terse ut...
Klar for å installere Truetrac, eller kanskje ikke... Bildene her viser Hiace klumpen under demontering av de brukte 5,13 giringene... I prinsippet er det helt likt, men klumpene er på forskjellig side på bilen på Hiace kontra Hilux slik at man ikke kan bruke diffhusene om hverandre.
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#248
Posted 01 May 2004 - 23:00
#249
Posted 02 May 2004 - 23:00
enkelt og greit. Som sagt, jeg kan kjøre opp rampen og løfte det ene bakhjulet i lufta kun med bakhjulsdrift.
Klikker litt i sving, spesielt i lav hastighet, men føler ikke at det er noe som "henger". Altså bare klikk - klikk - klikk lyd, men mye saktere enn hva jeg skulle først anta, altså kanskje maks 1-2 klikk pr. sekund. Dette har jo da sikkert med at forskjellen i rulledistanse på vanlig vei ikke er så veldig stor kontra full sving.
I sving vil jeg tro at det er TrueTrac'en foran som "bremser" litt og gjør bilen mer understyrt, siden dette er gjort oppmerksom på fra USA.
Pris er vanskelig å si, siden den kom sammen med andre deler og med litt lav sum på fakturaen fra broderen, men innkjøpsprisen var 226,- USD inkl. intern frakt i USA (1628,- NOK). Spør heller Amund, siden han nettopp fikk sin i en enkelt-leveranse.
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#250
Posted 04 August 2004 - 23:00
#251
Posted 05 May 2004 - 23:00
Er bilen virkelig så høy ??
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#252
Posted 05 May 2004 - 23:00
Jeg digger egentlig biler som ikke gjør så mye ut av seg visuelt, men bare gjør jobben (slik din gjør mer og mer)!!
Nå begynner det å bli skikkelig bil.
#253
Posted 05 May 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Fantastisk pågangsmot, vilje, evne! Jeg bøyer meg i støvet.
Jeg digger egentlig biler som ikke gjør så mye ut av seg visuelt, men bare gjør jobben (slik din gjør mer og mer)!!
Nå begynner det å bli skikkelig bil.
Opprinnelig postet av Reven
Helt enig, ikke noe jåleri-greier (lys osv.), kun det som gjør at bilen fungerer best mulig i terrenget. Jeg synes det beste er å bygge en bil som har så mye offroad-egenskaper som økonomien tillater og samtidig er kjørtbart på vei, til og fra jobb osv. Så lenge bilen brukes på vei, så bør det se ordentlig ut, men å bygge for at det skal se tøft ut har jeg ikke mye til overs. Foretrekker heller biler som bygges for å brukes tøft, fremfor å se tøft ut. Bilen din har blitt skikkelig bra blom, gleder meg til å se den på rena:D
#254
Posted 06 May 2004 - 23:00
Offroader med sikkelige egenskaper og "normalt" utseende står det respekt av!
TOYOTA OffRoad Big Boy`s Drive Big Toy`s
#255
Posted 06 May 2004 - 23:00
Bilen ser helt rå ut, iallefall for oss som vet hva som ligger bak!
Hvordan går det med Lj´en, jeg har fått litt info fra usa i det siste: det ser ut som om vi kan bruke sj413 birfield-joint i knokkelen til lj80 foran, mye sterkere..
Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823
#256
Posted 14 May 2004 - 23:00
er makne til de du har satt inn,full bruksanvisning med test kjøring
er det ikke mange dele pushere som gir:D
den ?**?*/&*& chevy vanèn har faktisk gått som ei klokke etter besøket hos deg også,var nok lufta som var for tjukk der nede
ved havet:D
ingar
///////
(O)(O)
-(__)oOO-----------
: WILL WORK FOR :
: .Jeep Parts :
:-------------oOO-:
|__| |__|
.|~| |~|
.ooO Ooo
#257
Posted 19 May 2004 - 23:00
da blir det 33" på 10" felg. har felgene, mangler dekka.
bør få på skjerm utbyggere så ikke "onkel" maser for mye.
hvis naboen får bøyd ferdig rør fanger for meg skal den også på plass.
#258
Posted 19 May 2004 - 23:00
Holder stadig på med "småting" på bilen. Den tidligere omtalte frontbøylen som jeg mekket til er nå modifisert slik at jeg får vinsjen på plass under det øvre røret og denne vil bli påmontert før Rena. Har laget noen bøyler/løfteøyer på den bøyla for å få kunne bruke HiLift, samt forsterkning nedover til forstillingen i samme slengen. Bilder senere.
Skulle jo hatt et nedre rør fra side til side om jeg f.eks. skulle kjøre ned et lite tre så jeg ikke ødelegger støtfangeren min, men da får jeg igjen problemer med å få inn låsebolten til vinsjen. alltid noe som trenger endel tenking før den rette løsningen er på plass.
Den nye parkbremsen blir ikke montert før etter Rena, da frontrøret på eksosen må bygges om. Det er jo selvfølgelig lagt slik at det kommer i konflikt med den nye parkbrems mekanismen
Som nevnt i et inlegg tidligere så er det ikke mye å kjenne til Aussie-lockeren under vanlig kjøring. På styringen er det faktisk Detroit truetrac'en diffbremsen foran som gjør mest av seg, men når frihjulsnavene (hubbene, Vidar ) er koblet ut, så merker man ikke noe til denne.
Som nevnt vil du med en automat lockern bak (Diff-sperre, Vidar ) være utsatt for om bilen er stivere bak enn foran og kjøring uten stabstag foran gjør at den gjerne lugger litt i skarpe svinger, siden bilen krenger mer foran og det innerste bakhjulet da løfter litt ekstra på seg.
Med innkoblet stab-stag foran blir dette bedre.
Må nok lage meg quick-disconnects (hurtigkobling, Vidar ) på ene siden på stab-staget foran, er ikke mye vits med "Rockstomper IFS Flex kit" om stabstaget skal ødelegge de ekstra 3" innfleks jeg nå har.
Og for de som lurer, 35x12,5" går på bilen med et nødskrik med de modifikasjoner jeg har gjort på bilen. Fleks kitet gjør dog at jeg får mer innflex og jeg hører godt at hjulet tar oppi innerskjermer foran med maks innfleks i skogen. Dette er dog ikke noe problem på veien.
Det er nok ikke plass for større dekk før jeg har modifisert innerskjermer og fått på andre skjermbreddere. selv bak er det maks en liten cm's klaring før det tar borti med maks innfleks.
Treffes på Rena !
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#259
Posted 19 May 2004 - 23:00
bilen blir helt rå den. du får si ifra hvis du setter på nye skjerm breddere, så kommer jeg og henter de gamle hvis du skal kvitte deg med dem.
christian
#260
Posted 19 May 2004 - 23:00
Bilder av bilen din nå Christian ? Gjort noe mer med den eller ? kjører på 33x12,5 ?
Mandag er det besøk hos Team Bertelsen i danmark og tirsdag tenkte jeg meg innom Gested auto Ophug på veien hjem igjen
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80