Gå til innhold



Foto

Automat eller manuell i skogen?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#41 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 02 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Har bare biler med automat,og synes det er helt topp.Men hadde jeg drevet mye med rock crawling,så hadde jeg KANSJE foretrukkket manuell.


Klatring er hovedgrunnen til at jeg kjører automat! wink.gif
Kan ikke se noe fordel med manuell i stein.


Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Member of Insane Rock Crawling Association
PUT UP or SHUT UP! cool.gif


Fat people are harder to kidnap!!

#42 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 04 May 2005 - 23:00

Jeg har kjørt begge deler. og jeg tror ikke automat har noe dårligere fremkommelig het i terrenget enn manuell. Jeg har ivertfall aldri merket noe til det. Men jeg kan være enig i at automat KAN være noe mer "risky" på vintersføre. Men alt dette har også med biletype å gjøre. man kan ikke bare si at automat er dritt og manuell er best. Tror det har mye å si hva slags bil man kjører også. I tillegg spesielt viktig om bilen har mulighet til å koble mellom 4 og 2 hjulstrekk.
Jeg kjører Wrangler TJ, og syns automat kan være noe dritt på vintersføre pga kort hjulavstand, bakhjulstrekk og VELDIG fort gjort å få sladd og snurre med bilen. Da likte jeg manuell bedre. Men istedet kjører jeg noe mer med 4-hjulstrekk inne nå når jeg har automat, og da går alt så fint.
Det som er et faktum er at biler med automat sliter noe mer bremser enn biler med manuell. Men om jeg bytter klosser hvert 5 år eller hvert 3 eller 4 år, det er ett fett for meg.
Jeg hadde aldri byttet tilbake til manuell.

2.5" Procomp
7" WarnFlares
33x12,5 MTR
Warn x8000i Winch

#43 Krølle

Krølle

    4 over krøn

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 694 Innlegg:

Posted 06 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hvis du e ut i skogen, går tom for strøm e d da bare å trillstart en bil me automat? eller hvis automaten skull få et høl å mist oljen. e d da bare å kjør vidre?

Opprinnelig postet av Taco




Hvis du er ute i skogen å går tom for strøm,må du reparere dynamo eller bytte batteri biggrin.gif Hvis du kjører hull i kassa så du mister olje tror jeg det er bedre at den slutter å gire ,en at du tør kjører den manuelle og må koste på masse penger for å få reparert den igjen + Hull i kasse = for liten skli plate:D
Har manuell ønsker meg automat(+ flere sylindere) cool.gif

skogens lille grønne
BÅNNGASS

#44 larsern

larsern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 126 Innlegg:

Posted 19 May 2005 - 23:00

Sier bare en ting: Smak og behag!! automat eller manuell, tror det kan være vanskelig å diskutere!!!! Har nok begge gode og dårlige "sider"
Så lenge det står i en JEEP, så er det jo fett uansett:D:DB)

#45 HILLBILLY

HILLBILLY

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 19 May 2005 - 23:00

Kjørte GMCen min med 6,2 manuell i skauen. Jeg ble positivt over rasket over hvor fint og behaglig det var. bare tøffet rundt. Men prøv begge deler å velg det som passer deg best, er jo ikke sikkert det nabon liker er det du liker.

#46 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 19 May 2005 - 23:00

det viktigste er vel at man har nok POWER, uansett om man har manuell eller automat, diesel eller bensin, amerikaner eller ...nei forresten: det viktigste er vel at man har nok POWER og en amerikansk bil! biggrin.gif


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16

Fullsize or no size


#47 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 19 May 2005 - 23:00

laugh.giflaugh.giflaugh.gifbiggrin.gif:D:D

mob nr 95142673


Mo i Rana Offroad Team

#48 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

Regner med at du mener girer opp, dvs til et høyere gir. Hvis kassa er i orden skal ikke dette være noe problem i motbakker. Men det kan være et problem i nedoverbakker. Da får du ikke nok motorbrems og må hjelpe til med bremsene.
Løsningen er et manuellt/automatisk ventilhus. Det lar deg velge f.eks første gear og kassa vil ikke gire opp. Et slikt fungerer som normalt i drive. Et helt manuellt ventilhus har ikke automatisk funksjon i drive og du må gire hele tiden. Fordelen er kontroll og et enklere ventilhus med færre ventiler som kan henge seg opp. Bakdelen er harde skift som kan oppleves som plagsomt ved vanlig kjøring.
Men kassa har bare godt av det. Myke skift=sluring=mye varme. Harde skift=lite sluring=lite varme.


Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"

#49 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

Jeg prøvde bil med automat i skogen for første gang på Pinsetreffet på Rena, må si meg enig i at det var betryggende å kunne krype som en vil uten å tenke på om klutsjen slurer eller om det er usunt for ting og tank å holde igjen på bremsen når utvekslingen blir for høy på den manuelle...

Den største ulempen jeg fant var at bilen giret ned i motbakker noen ganger uten at jeg kunne gjøre noe for å forhindre det...med påfølgende fastkjøring... Hadde jeg kjørt en manuell bil hadde jeg bare latt den fortsette å dra i det litt for høye giret (kjører man diesel så drar det ofte bra nok uansett). Alternativt kunne jeg ha beholdt det giret jeg hadde og bare sluret litt for å få opp turtallet en smule. Er det noen som vet om man kan gjøre noe lurt med en automastkasse for å hindre den i å gire ned?

#50 Er ikke her lengre

Er ikke her lengre

    http://www.pirate4x4.no/welcome1.php

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4358 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

Da tror jeg du må høre med Formulakara.De girer visst manuelt med automatkassa.
Kopi av melding:
Jeg prøvde bil med automat i skogen for første gang på Pinsetreffet på Rena, må si meg enig i at det var betryggende å kunne krype som en vil uten å tenke på om klutsjen slurer eller om det er usunt for ting og tank å holde igjen på bremsen når utvekslingen blir for høy på den manuelle...

Den største ulempen jeg fant var at bilen giret ned i motbakker noen ganger uten at jeg kunne gjøre noe for å forhindre det...med påfølgende fastkjøring... Hadde jeg kjørt en manuell bil hadde jeg bare latt den fortsette å dra i det litt for høye giret (kjører man diesel så drar det ofte bra nok uansett). Alternativt kunne jeg ha beholdt det giret jeg hadde og bare sluret litt for å få opp turtallet en smule. Er det noen som vet om man kan gjøre noe lurt med en automastkasse for å hindre den i å gire ned?

Opprinnelig postet av Partypatrol



JAN
TLF.99206547/99455292
GÆRHØLET OFFROADERS
http://www.offroad.n...wGalery&id=4039

#51 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

jeg ar ALDRI opplevd at girkassa girer opp når jeg ikke rører gassen i nedoverbakker...det å tvinge den ned er jo bare å bruke girvelgeren, det er værre å tvinge den opp...hvis man ikke har tiptronic/steptronic....


1988 Chevy Subb 6.2D - th400 - 208 - 265/75-16

Fullsize or no size


#52 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

Kanskje jeg var litt uklar???: Jeg kan å tvangskjøre kassa mi, ikke noe problem å holde den i første hvis jeg vil det ned en bakke. Problemet var at den giret NED til et lavere gir når det ble stor motstand i bratte bakker og turtallet falt. Det er dette jeg lurer på om man kan bygge om slik at man får absolutt tvangskjøring eller hva man skal kalle det c",)

#53 Partypatrol

Partypatrol

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 978 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

Nytt spørsmal manuellt ventilhus: Jeg har fire gir, med tvangskjøring i 1.,2. og 3.. Hvordan får jeg 4. til å virke hvis "drive" er satt ut av spill??

#54 Frank

Frank

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1339 Innlegg:

Posted 31 May 2005 - 23:00

Det jeg mente med at drive ble borte var at den ikke lenger gearer automatisk i drive. drive blir et rent fjerdegir

Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab

"alt kan hjemmelages"

#55 hc

hc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 01 June 2005 - 23:00

Partypatrol:
Landrover har jo en slik funksjon. Der benyttes 'mode'-knappen også i lavserie. I høyserie får man 'Sportmode' (som i og for seg er totalt meningsløst på en slik bil), men i lavserie så får man altså en 'manuellmode'. Da står kassa i det gearet man setter stikka i, og gearer hverken opp eller ned. Skulle gjerne hatt denne funksjonen i høyserien også men...
Dette er jo på ei elektronisk styrt ZF-kasse, så det er sikkert mulig å få til noe slikt på andre biler også.... ?

mvh
HC

#56 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 01 June 2005 - 23:00

På cherokee'n er det bare å nappe ut pluggen til automatcomputer'n, så blir'n manuell. Eneste ulempe er at spaken mangler 2. gir, så det får du ikke (men det er lett å lage en vribryter for alle 4 gira + en for lockup.)

#57 dalix

dalix

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2225 Innlegg:

Posted 01 June 2005 - 23:00

MEN automat har jo en voldsom fordel i skogen , da du slipper å trå inn clutch å frikoble hjula når du er nødt til å holde pådrag for å komme deg frem!



Rana Offroad Team

"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"

Save a Horse, Ride a Cowboy