Regner med at du mener girer opp, dvs til et høyere gir. Hvis kassa er i orden skal ikke dette være noe problem i motbakker. Men det kan være et problem i nedoverbakker. Da får du ikke nok motorbrems og må hjelpe til med bremsene.
Løsningen er et manuellt/automatisk ventilhus. Det lar deg velge f.eks første gear og kassa vil ikke gire opp. Et slikt fungerer som normalt i drive. Et helt manuellt ventilhus har ikke automatisk funksjon i drive og du må gire hele tiden. Fordelen er kontroll og et enklere ventilhus med færre ventiler som kan henge seg opp. Bakdelen er harde skift som kan oppleves som plagsomt ved vanlig kjøring.
Men kassa har bare godt av det. Myke skift=sluring=mye varme. Harde skift=lite sluring=lite varme.
Frank
'77 Wagoneer (AMC 360, D60 f&b, ARB, spiraler, +++)
'77 J20 (AMC 258, TBI, D44, D60)
'03 King Cab
"alt kan hjemmelages"