Subaruombyggingsprosjekt
#1
Posted 29 April 2005 - 23:00
tenkte å legg ut nån bilda og oppdatering av Subaruprosjektet her, treng kanskje hjelp og sånn etterhvert så da kan det jo vær greit å ha en tråd om det her, eller? Vess ikkje nån av over-redaktøran synes at det her bli feil da, eller at min med-redaktør eventtuellt synes det da. Da kan jo han lås, og eg lås opp igjen!, hehe
Veit at dette har vært gjort før, men finn ikkje nåkka på nettet om det. Derfor tenkt eg at eg sku prøv å legg ut ting her etterhvert sånn at "framtidige generasjona" og andre pellementmakera kan lær av mine feil, og se korsn det IKKJE ska gjøres. For det bli eg sekkert å finn ut!
I alle fall, for de som ikkje e oppdatert e prosjektet e som følger:
Min Subaru "Konebil" (som eg sjøl bruka mest:blush:) ska få et nytt liv! Det e en 1990 modell som e renska for alt utstyr, og med billigste sort interiør. Egentlig billigste sort ALT for å vær heilt ærlig. Men den e nu ikkje HEILT opprusta sånn som de fleste sånne bila e, selv om det finns nåkka småtteri...
Planen e å fløtt over ALT utenom luftfjæringa fra min eminente 1500,- kroners delebil som e opprusta. Altså Turbomotor, 4 tr elektronisk styrt automatkasse, full time elektronisk 4wd system, sentrallås, el vindua, komplett interiør, dashbord, instrumenta, seta og ledningsnett! Urlittegranne jobb med andre ord, og t opplysning så e det iverksatt tiltak for to daga sia!
Så langt går ting greit, har fjerna interiør, dashbord, motor/gir og det meste av ledningsnett fra Delebiln. Og så har eg demontert bakerste del av Konebiln, bag. rom og bakseta. Første punkt e å fiks det som e av rust, så for 10 min sia så blei det bestillt produkter fra Ferromax, som visstnok ska vær bra! Corroflux for fjerning av overflaterust, Rustkiller for etterbehandling og spesiell grunning før lakking. Bilen bli nok fremdeles rød, men i stedet for svære rustflækka så bli det denne gangen med svære innsekta og støv/småsteina i lakken!
Ska legg ut bilda etterhvert som det skjer ting, så får vi håp at Admin/redaktører lar tråden vær i fred.
Stefan
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Chevrolet Caprice
stv 355
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#2
Posted 29 April 2005 - 23:00
Og et såpass, ja ka ska man sei, ekstraordinært prosjekt får vi håpe De Store Administratorer lar være i fred!
Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”
#3
Posted 09 May 2005 - 23:00
Synd du e Billaus når du e så flenk:D:D
mob nr 95142673
Mo i Rana Offroad Team
#4
Posted 01 May 2005 - 23:00
Neida, det e jo mykkje arbei, men det kosta jo nesten ingenteng i kroner og øre. Så da e det jo på en måte greit. Dessuten e det jo eg som bruka Konebiln mest i alle fall, og eg har løst på litt meir "ordna" forhold rundt meg førr å sei det sånn. E veldig fornøyd med Subaruen sånn som den va, en skikkelig grei bil. Sa da bli det sekkert enda bedre. Når man ikkje har råd å kjøp nytt etterhvert så må man jo berre gjør det beste ut av det man har!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Chevrolet Caprice
stv 355
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#5
Posted 01 May 2005 - 23:00
Rana Offroad Team
"HELLER EN RUNDBUNGLET STYGG AMERIKANER ENN EN BLANKPOLERT FIN JAPANER"
Save a Horse, Ride a Cowboy
#6
Posted 01 May 2005 - 23:00
Da va første skruan tatt...
Selv om det e en 17 år gammel bil så e den akkurat nok moderne t at det e en skog av ledninge å dritt å hold styr på. Her e dashbordet og rattstammen borte, men ledningsnettet ligg igjen!
Det e kjekt å ha han Gulasj når man ikkje har telgang på løftebukk! Her e det donorbiln som må finn seg i å bli operert fra undersia i forbindelse med uttaking av motor og gir!
Der har vi den, klar t vask! Subaru 1800 bokser Turbo, km stand ca 185000 km med 4 trinns grom-automat-girkasse og full-time 4wd system
En demontering av toppdeksel avslørte kam i meget bra stand, ingen synlig slitasje å se! Heldigvis!
Når man først e i gang så ska det fikses rust også, det som e å finn! Det så jo egentlig ikkje så galt ut, t gammel Subaru å vær... I morra ska det handles stålplate! Så bli det vel ei ordning!
Jaja, det va nu litt her og! Så ska vel få varme i ESAB'en i løpet av uka! Og så blir det jo test av Ferromax sine produkter, det ska bli spennanes!
Og der va steget tatt, nu e det ingen vei tilbake før det bli oppstart med nymotor og ny-ledningsnett! Heldigvis så det greit ut med rust utenom det som va heilt bakerst i hjulbuan.
Her e et bilde tatt i samme posisjon som det over, men inni donor-biln. Observer forskjellen i størrelse, ledningsnett! (Og nei, ingenting av ledningsnettet e tatt ut av min bil på bildet over)
Pedalsett e en del av gamet, å e kjekt å ha! Her ska det byttes!
Dennan karn for også å vasa å sku hjelp t! Lille Hjelper heite jo han lyspære-karn som han Petter Smart har, kanskje en ide t navneskifte der? Det vis seg jo at han hjelparn nu e lurar enn han Petter sjøl som regel....
Og der va første delen montert! Og delen d e snakk om e den lednings-nett enden som kommer ut t høyre der. Det e alle kablan t girkassen, spylertanken samt nåkka anna tjafs!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Chevrolet Caprice
stv 355
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#7
Posted 01 May 2005 - 23:00
-1969 Volvo Amazon m/3 elektroda i bakakslingen
-1962 Mercury Comet V8
#8
Posted 01 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
gleda meg til å hør om det der ferromax gusjet virke bra
Hehe, ja det kan eg lov deg at eg og gjør! Har ikkje spesielt bra erfaring med sånne "rustomvandlingsstoff" fra før av, men nu e jo ikkje dette sånn stoff da. Men tenkt å ta goe bilda og dokumenter virkninga a stoffet! Det HØRES jo veldig bra ut!
I dag va Vikingen og ga ei hjelpanes hand eller to, og dermed så va motor og gir tatt ut av den røde Subaruen og! I tillegg blei det bytta ledningsnett t lys og motor, og inn i kupeen! Så det går nu frammover! Vess teng går super-bra i morra så bli det enda meir ledningsnett-bytting og kanskje montering av motor og gir! Jepp! Det e nu i hvert fall den store planen!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Chevrolet Caprice
stv 355
-Subaru 1800 stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#9
Posted 03 May 2005 - 23:00
Ledningsnett komplett e montert, pedalsett e montert, tiltrattstamme med overfløtta tenningslås e montert, og nu gjenstår det berre å ta av drivakslingan for å kom t å sett i motor og gir! Det gikk å få det ut, men det såg ikkje ut t å gå an å sett det inn igjen uten å få drivakslingan heilt vekk!
Og i morra e det jo helligdag, så da kan man jo få gjort nåkka og! Olje, filter og girolje samt kjølevæske e innkjøpt og ligg baki det "nye" admin-kjøretøyet å venta på å bli brukt!
Stefan - atter igjen med 4x4 admin-kjøretøy!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#10
Posted 03 May 2005 - 23:00
#11
Posted 03 May 2005 - 23:00
Og sia femie bila e for.. ja du veit... h.... og småpie, så kommer bildan når eg får på Muddisan fra Corolluxen:lol: Så smør deg inn med litt tålmodighet, eller baconfett eller ka du vil, så kommer bilda i ei anna anledning! Og på en anna tråd! Kanskje Rigs? (!)
Stefan - som akkurat har prata med storfornøyd Caprice-eiar!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#12
Posted 05 May 2005 - 23:00
Satte i motorn i går, og etter å ha fått han festa i bakkant og sku ha motorfestan på plass, så oppdaga eg at.... ja! Det va forskjell på selve traversen!!!
Så da va det berre å tilkall hjelp, og fløtt over heile traversen, med motorn i biln! Det vist seg at turboutgaven må ha litt ekstra plass for å få t å la eksosrøran gå rundt motorn i fremkant!
Her har vi dagen innpiska skrue-hjelp, min far!
Ledningsnettet e kommen på plass, berre selve det til dashbordet igjen! Og en ting til har eg lært, at det går nemlig an å monter dashbordet komplett med leningsnett på forhånd, og deretter sett det inn i bilen komplett!
Ellers har eg vært så opptatt med å skru at det å ta bilda e blitt avglømt! Men meir kommer! Vess alt går VELDIG bra så bli det oppstart kanskje allerede i morra, Lørdag!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#13
Posted 06 May 2005 - 23:00
Og blei det oppstart? Neeei, det blei det FAN ikkje!
E nu kommen så langt at det e kommen olje på motor, diff og gir, samt kjølevæske på motor. Dashbord e løselig montert, og de fleste kontaktan har funne sin "make". Men tydeligvis ikkje alle, førr etter å ha panikk-montert batteri i bilen, og stokke nøkkeln i tenningslåsen skjer ikkje alt sånn som eg hadd planlagt!
Det blei lys i alt på dashbordet, men litt for mange lys i gir-indikator-panelet! Så nåkka e ikkje som det ska vær! Dermed slår ikkje startern inn, førr han trur sekkert at han står i gir, den der idioten!
Og når eg spreng fram og panikk-ser/kjenn på kontaktan t girkassen, så e den eine varm! Dvs, ei enslig lita grønn ledning i kabelbunten har funne ut at ho ska vær varm! Så det kan jo se ut som det bli et langvarig prosjekt, for koblingsskjema, det har eg ikkje!
I morra bli det litt fri fra skruinga, i hvert fall ei stund, grunnet Offroadkjøring! Men så blir det vel å fortsett! Hmm, eg e nu gla for at eg bytta bort Capricen i anna bil i stedet for i pæng, så slepp eg nu i hvert fall å vær bil-laus!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#14
Posted 06 May 2005 - 23:00
mob nr 95142673
Mo i Rana Offroad Team
#15
Posted 06 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:Sjøl æ, som i Blazerteam sine aua sekkert e like billaus, syns det der va en makalaust god komentar!!!
DU E BILLAUS NO:D:D Opprinnelig postet av blazerteam
Æ må bærre innrøm æ gapskratta av den der.....:D
Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”
#16
Posted 06 May 2005 - 23:00
mob nr 95142673
Mo i Rana Offroad Team
#17
Posted 06 May 2005 - 23:00
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#18
Posted 07 May 2005 - 23:00
Fra spøk t revolver, etter litt meir forsking att og fram så prøvd eg å start han ved å kortslutte startern. Og det gikk jo greit, starta ommentrent umiddelbart! Og alle "check engine"-lys og svineri forsvant. Kort sagt så e det nu mest den der girvelgerindikatorsaken som ikkje heilt heng med! Han går t.o.m. i gir! Så det ser nu ikkje så galt ut sånn alt i alt! Det hjalp vess på å kjør litt Offroad i dag! I hvertfall på humøret!
Så nu e d berre å håp at den lokale Subarusjappa velvillig lån ut koblingsskjema og kopimaskin! Så ska det vel bli greier det her!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"
#19
Posted 07 May 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Så nu e d berre å håp at den lokale Subarusjappa velvillig lån ut koblingsskjema og kopimaskin! Så ska det vel bli greier det her! Opprinnelig postet av Stefan E.
Den lokale Subarusjappa e skyldig mæ litt "goodwill" (etter mi meining i alle fall ) fra tidligere tider!!
Så vesst de bi "vanskelig", kan æ prøv å innkassere litt!!!
Jarl Martinussen
Sekretær Nordland Offroaders
-93 Hilux 2,4 D
-84 Pajero 2,3 TD "Røder" 33x12,5x15 Mud
-75 Volvo 242 automat
-00 BMW R 1100 RT
-04 Tysse 6320 (4x0, for transport av Røder)
”Neitakk, æ kjør…”
#20
Posted 07 May 2005 - 23:00
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"