PG og Vegard's
#21
Posted 29 July 2003 - 23:00
Jeg husker ikke alle de type betengelsene på gearkasser og aksler lengere. Så jeg vet ikke om den kassen du har er fra en senere modell. 89 model og senre fikk vel modifisert dette.
Jepp jeg bor i Tromsø. hvis jeg kan bidra med noe så er jeg glad.
Min erfaring er at bilen bør ikke være tungere enn 2000kg ferdig rigget, med folk i. Man kan bruke vekta i tromsdalen til veiing. Den er ubemannet og man kan gjøre det på kveldstid.
Snowman
Defender 300 Tdi
#22
Posted 29 July 2003 - 23:00
Er det senterdiff på den bilen? Kom til å tenke på at når du setter nye/andre dekk bak, som sannsynligvis ikke er helt like store som de foran, blir det kanskje mye belastninger på drivverket hvis man kjører med full firehjulstrekk (ikke senterdiff). Det bør du kanskje tenke på (dvs. åpne senterdiffen, eller koble ut 4x4) hvis det blir lengre etapper på noenlunde vanlig vei?
#23
Posted 30 July 2003 - 23:00
Snowman: Ser ut til at vi bruker 4-trinns kassa, har egentlig ikke ikke tid og penger til ombygging nå. Og etter hva jeg hører fra deg er det kanskje like greit. Hadde jo vært flott om bilen ikke veide mer enn 2000 kg ferdig rigga. Men den veier jo 2150 tom... Vi får prates i Tromsø om et par uker!
Amund: Har ikke senterdiff, evt forskjell i hjuldiameter bekymrer meg ikke. 4-trekken brukes ikke med mindre det er sleipt underlag.
Henta karosseri i går! Var veldig spente da, prisen på det var så lav at vi hadde vondt for å tro at det skulle være no særlig å samle på... Men der tok vi feil gitt!!! Nok en gang takk til ROGGI for tipset, og en stor takk til Kristiand i Kongssvinger som solgte oss dette.
Vi fikk lånt oss en liten lastebil, det viste seg at den akkurat hadde plass til en G.
Vegard.
Endret av - vegard on 15 aug 2003 22:17:43
#24
Posted 30 July 2003 - 23:00
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#25
Posted 30 July 2003 - 23:00
Sitat:
Vegard, hva er det som står i bakgrunnen der dere hentet karosseriet?
Hehe,lurte på hvor lang tid det ville gå før noen spurte... Tror det var en BJ42, det satt en 3B motor i den og mener det sitter B (1B?)motor i BJ40. Den var veldig veldig rusten dessverre. Så ikke på ramma. Kristian fortalte det var sønnen hans som eide den.
Vegard.
#26
Posted 30 July 2003 - 23:00
#27
Posted 30 July 2003 - 23:00
Sitat:
Men den veier jo 2150 tom
Man kan slanke en Gelandewagen betraktelig. Det er minst 500 kg unødvendig innredning i en slik bil.
Snowman
Defender 300 Tdi
#28
Posted 31 July 2003 - 23:00
Vegard.
#29
Posted 01 August 2003 - 23:00
Per-Gunnar skrur...
Karosseriet er løst og heisa litt opp.
Vegard.
#30
Posted 03 August 2003 - 23:00
Bra traktor, vi har to. Bra foraksler på de der: Dobbeltkryss, planetgir og Detroit Locker!
#31
Posted 05 August 2003 - 23:00
Vegard.
#32
Posted 05 August 2003 - 23:00
#33
Posted 11 August 2003 - 23:00
Dagene har blitt lange, har ikke hatt tid til å legge ut bilder, men her kommer de.
Onsdag fikk vi hjelp av kjetila og Svein Erik fra nlck. De overhalte kalippere og monterte nye skive og klosser. Styredemperen hjalp de og til med. Mange takk til dere!!
Den nye girkassa ser slik ut:
Så var det på med det "nye" karosseriet. Det gikk faktisk veldig greit. I forgrunnen ser dere noen av klossene til bodyliften. De er av et materiale som kalles POM.
Sliten men fornøyd.
Tar tid med interiøret og skal det vise seg... Mange av ledningene i det nye karosseriet var kappet, så det ble en omgang med lodding.
Det endelige resultatet!!!!
Et tekninsk spørsmål: Hvor i .... er lufteniplene på tromlene bak?? Det var seint i går da vi så etter dem, men burde da klart å finne dem likevel...
Det må vel være nipler? Noen som veit?
Vegard.
#34
Posted 11 August 2003 - 23:00
Vegard.
#35
Posted 11 August 2003 - 23:00
FULL SIZE OR NO SIZE
#36
Posted 11 August 2003 - 23:00
Sitat:
Kult prosjekt, det går unna i PG og Vegard's garasje, men det var et billig fototriks med den -03 V8'eren...
BILLIG kan det ikke ha vært! Bra jobba karer, dette går jo over alle forventninger! Spar litt bil til dere kommer hjem, denne blir jo alt for fin til å kjøre ihjel! Og så må dere ha med dere masse utstyr så vi kan få en saftig rapport. Helst live oppdatert! (Få noen til å sponse dere med mobil som kan surfe og sende bilder... )
#37
Posted 12 August 2003 - 23:00
Det skal være en nippel i et hull helt øverst på baksiden av trommelen. se bildet fra rep-håndboka.
#38
Posted 13 August 2003 - 23:00
Bilen er nesten ferdig nå, har vært litt tull med bremsene. De bremser veldig godt, men mister vakumet fort. Har ikke funnet lekkasje noe sted. Vakumpumpa suger ok tror jeg, tommelen fester seg tett inntil ihvertfall. Har bytta master og bremsekraftforsterker. Det hjalp lite. Kanskje er disse bilene slik??
Bilde fra i natt:
Avreise til Tromsø i løpet av to timer.
Vegard.
#39
Posted 13 August 2003 - 23:00
BGNor låner oss vinsj for turen!!! Hoelern sørget for å sveise på vinsjfester framme og bak, samt legge opp strømmen. Dette har gjort bilen mye bedre forberedt for turen! Tusen tusen takk til BGNor og Hoelern!!
Har kjørt de første milene på de nye Procomp X-terrain dekka. Og ja, det er sant som de sier, disse dekkene er stille! Hadde BF mud før, foskjellen er stor. X-terrain anbefales!
Vegard.
Endret av - vegard on 14 aug 2003 09:29:15
#40
Posted 13 August 2003 - 23:00
og lykke til på ferden
mvh
EvoMan