Rekruttering til Norgescupen
#21
Posted 06 August 2005 - 23:00
sliten gammel zuki 413: 0-5000
bur: 1000-1500
Sele®: 500-2500
Dekk: 0-8000
evt sperrer: 12000
Total pris: 1500-41000
Så legger folk lista der di vil...får en HELT ok orginal ellar standard zuki t ca 10000
Hvis det i framtida blir et faktum at NC blir mer spredd (at midt å nord norge bør ha någe) vett jaffal eg at eg slide med reising...ikje gratis å frakta bil så langt...då e d nye allerede diskuterta systemet bra...men då bør d vær sånn at antall deltagara blir ca likt i alle "dela"...som tommy seie, MANGE så kjøre på sørlandet....di sosiale konkuransan me he pr i dag vil nesten forsvinna....vett at hvis me sgo hatt vestlandscup her heima hadde d blitt mellom 2 å 20 bila, å bortimod ingen publikum
MEN igjen så hadde då et NM t slutt konne dratt eindel folk, å d måtte jo blitt delt på mellom di forskjellie landsdelene....
#22
Posted 06 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Vel, nå vet ikke jeg så mye om hvordan det er andre steder, men her på Haugalandet sliter vi litt med at vi ikke har et godt godkjent kjøreområde. Vi har et håp, men som alle vet tar ting litt mer enn normal tid i kommuner og fylker...
Og uten et skikkelig kjøreområde er det vanskelig å få til et godt miljø for offroad. Jeg tipper at de fleste som kjører biltrail har en bakgrunn fra kjøring med "vanlige" biler i en liten klubb(?)
Som Øystein her sier er det mangel på godkjent område® som har mye av skylden.
For mange er søknadsskriving / kommunale papirmøller ukjent farvann. Hva med å lage en seksjon her på forumet der man hjelper hverandre med nettopp dette som omhandler søknader og tips for hvordan man "approacher" kommunen/fylkeskommunen.
Kanskje vi også kunne laget et dokument som enkelt forklarer hva Offroad / Trail går ut på; for en grå funkjonær kan det høres det ut som en sær hobby eller organisert hærverk.
#23
Posted 06 August 2005 - 23:00
Vi har jo TT da.. hvor biler uten bur kan kjøre enkle konkurranser..
Tommy Olsen
#24
Posted 06 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
For mange er søknadsskriving / kommunale papirmøller ukjent farvann. Hva med å lage en seksjon her på forumet der man hjelper hverandre med nettopp dette som omhandler søknader og tips for hvordan man "approacher" kommunen/fylkeskommunen.
God ide!
Alle søknadskjemaer som trengs i forbindelse med trial burde ligge her!
Da kan alle hente ut nesten ferdige søknader og tillatelser fra nettet i stedet for å gruble på hvordan dette skal gjøres.
Vil oppfordre Biltrial ansvarlig til å lage en enkel huskeliste for arrangører som viser punktvis hva som må ordnes for å gjennomføre ett arrangement innenfor reglene.
En slik liste vil kunne utvides etter hvert som gode løsninger dukker opp og gjøre uerfarene (og erfarene) arrangørers jobb mye lettere!
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
"4X4'S ARE LIKE WOMEN, IF YOU DON'T SERVICE THEM ENOUGH THEY WON'T LET YOU GO WHEELIN' "
#25
Posted 06 August 2005 - 23:00
Tror at mange kommer tilbake ettherhvert som de får se at dette er noe å satse på. Vi har hatt et ganske stort forfall her med oss men det ser ut som at flere kommer tilbake.
Håper rekruteringen til trial blir mye lettere (i allefall for vår sin del) hvis vi går over til forslaget til Bjørnar. Mange ser svart på å måtte reise såpass langt for å kunne delta på Norges-cup. Har virkelig sansen for bilcross modellen.
abotte@frisurf.no
www.angelfire.com/yt/botters
www.nmk.no/molde/Offroad
#26
Posted 06 August 2005 - 23:00
Tommy Olsen
#27
Posted 06 August 2005 - 23:00
Ref. vår lille tur til Valen, med kjøring av Valencupen.
Spørsmålet er vel da om man kan bruke det for å kvalifisere seg til landsfinalene?
Per
Privat: 91791531 Per@offroad.no
#28
Posted 06 August 2005 - 23:00
Bjornar@henriksen.cc
#29
Posted 06 August 2005 - 23:00
De to gangene vi i Østfold har arrangert Nc har det vært et lite publikum. Den første gangen la vi ned en del energi på annonsering, men alikevel kom det lite folk. Mitt forslag er å undersøke muligheten for å legge siste runden av Nc neste år til samme dato som Gatebil på Rudskogen en gang i september. I år var det ca 25.000 besøkende på dette stevnet i juli. Tenk muligheten, det skjer jo ikke mest på banen. Skogen ville vært full av folk. Vi trenger jo ikke så stor plass til trekkvognene.
#30
Posted 07 August 2005 - 23:00
Nivået er høyt i biltrial,og løypene er tøffe.Mange har deltatt i mange år,og har derfor utviklet seg som førere i takt med at det er blitt tøffere.Prisen å betale blir da at de som kaster seg inn nå,kommer inn på dagens nivå på løyper og trenger noen sesonger på å ta igjen "eliten".Slik er det bare.Problemet er om debutanten synes det er "gøy" å delta i mange år og alltid komme sist.Vi i DORK kastet oss for alvor inn i sporten i fjor.Ikke har vi dyre biler,og nivået er vel ikke i verdenstoppen.Men du verden så gøy vi har hatt det.Og noen pokaler detter inn av og til også.Og kjører man mange runder kommer man også høyt sammenlagt.Enkelte deltakere har også sett på oss som en bremsekloss på kostnad nivået.Våre fire biler har tilsammen kostet omtrent det ett sett portaler koster,og vi har vel vist alle att man kan drive denne sporten med svert begrensede midler.
Jeg håper også at flere blir med,men tror avstanden mellom konkuranser og frikjøring nå er blitt så stor at man må/vil velge en av delene.
#31
Posted 09 August 2005 - 23:00
Oppsumering av ødelagte deler for 2004 sesongen: 1 stk stikkaksel (1500,-) + 1 stk støtfanger (500,-)
I 2005 har jeg enda ikke knekt noen deler.
Regner ikke med dekk, olje, filter o.l. som man sliter uansett hvordan løypene er.
Sven Arne
#32
Posted 09 August 2005 - 23:00
Men det er klart at vil man ødelegge mer så klarer man fint det.. men det gjelder å bruke hodet...
Tommy Olsen
#33
Posted 09 August 2005 - 23:00
tror det er mange som har samme følelsen som jeg hadde med at dette var virkelig mye og tung lest "bare for å kunne kjøre litt.."
kansje det er ide å lage en "hånbok" eller quick manual på dette området samt samle det litt mere??
still to low...
#34
Posted 09 August 2005 - 23:00
Derfor er originalklassen grei. Ufattelig lite du har lov til å gjøre. Sveis eller sett in sperre i bakakselen, eller skal den være original. + det som går inn under sikkerhet da. Deretter kan man utvide etterhvert som man blir kjent med ting og tang.
Sven Arne
#35
Posted 09 August 2005 - 23:00
eller med andre ord komme igang..
er ganske mye du kan "rote" deg bort på.
med tanke på forskjellige instanser, kunne samlet dette mer som en "trail for dummis" utgave.?
still to low...
#36
Posted 09 August 2005 - 23:00
http://www.bilsport....08_biltrial.htm
http://www.bilsport.no/lisenser.htm
http://www.bilsport.no/skjemaer.htm
Sånn....da skulle du vel ha det du trenger av lesestoff. Bare husk at du må være medlem av en organisasjon eller klubb som er tilknyttet NBF, som f.eks. NAF, KNA, NMK......
Sven Arne
#37
Posted 10 August 2005 - 23:00
righthttp://www.otc-mc.org/~087/mc/SigOffroaders.jpg[/img=right]
Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404
#38
Posted 10 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Frikjøring har jeg ingen tro på, se hva som har skjedd med Raymond...
righthttp://www.otc-mc.org/~087/mc/SigOffroaders.jpg[/img=right]
Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404Opprinnelig postet av Tom A-G
HEHE
-Raymond, formann i Kortitdsminneforeningen Kort.
-88 Jeep YJ 4.0 HO #IT`S ALIVE!!!# 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, Nå har`n Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger
#39
Posted 10 August 2005 - 23:00
men tenkte på for andre som vil begynne og som kansje ikke har funnet en klubb eller forumet.
still to low...
#40
Posted 10 August 2005 - 23:00
Vil det, i regelverket, være fullstendig utelukket at man kjører en terrengtouring i originalsporet, nesten som en egen terrengtouring klasse, samtidig med biltrailen ?
Jeg vet dette er å gå tilbake til slik det var før, men man kunne tenke seg at det ikke var premiering i TT klassen og at man dermed får en roligere kjøring. Slik får man prøve seg på dette men uten å måtte investere i fullt sikkerhetstutstyr. kanskje en grense på maks 3 løp i TT klassen kunne vært noe å tenke på også for å sikre rekrutteringen.
Er enig med at bur og annet sikkerhetstutstyr bør være på plass i biltrail, da det viser seg at man klarer å velte selv i original/standard løypene.
Skal jeg si litt om deltakelse i NC, så er det for min del ikke lysten det skorter på, men kanskje like mye økonomi. Det koster mye penger bare å reise, spesielt for oss på vestlandet der en tur til Sokndal fort beveger seg opp mot 2000 bare for ferger og bompenger med bil og henger tur/retur. Det er adskillig rimeligere å reise østover da man fort må ut med 300 bare for en kort fergetur t/r om man må benytte ferge. I tillegg kommer da utgifter til selve løpene og sist på Valen, dog med engangslisens for både fører og bil, var dette på nesten 1000 lappen. Bare til vårt "lokale" anlegg på Valen er det en tur på nærmere 4 timer for meg en vei...
Jeg kan skjønne at det er et adskillig mer aktivt miljø på det blide sørland, der banene ligger "tett" og man har relativt lave transportkostnader og korte transportetapper. Så slik sett vil bruken av egne cuper i regionene være en stor fordel, sammen med en landsfinale i slutten på sesongen. Som perF nevner bør det være mulig også å reise til en annen region og kjøre der og samle opp plasseringer, enten fordi man har lyst å reise på tur eller kanskje fordi nivået er (midlertidig) lavere i en annen region. Burde være enkelt at man har samme system for plasseringer slik at alle NC regionløp teller på samme måte.
Så, hvis jeg skal nevne noe om egne regioncuper så kommer vi også inn på dette med arrangement rundt disse. Jeg føler det slik at her vest er vi så få at vi har problemer å stille opp det nødvendige antall funksjonærer fra egen klubb. Tross alt vil jo helst flesteparten kjøre. Hittill har vi fått hjelp fra KNA til jury og slikt, men det kan være et problem skal vi gjøre dette 4-5 ganger i sesongen. Reglene om at stevneleder og en del andre funksjonærer ikke selv skal delta i løpene gjør at vi kanskje må stå over løp for å dekke disse rollene. Jeg vet ikke om det kan gies dispensasjon på dette, slik at funksjonærer også kan kjøre i løpet. Vanligvis er det jo en rimelig fast kjerne av folk som er med hele tiden og man kan kanskje ikke alltid få tak i de litt løsere fuglene i periferien til å forplikte seg til disse funksjonær rollene.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no