Posted 10 August 2005 - 23:00
Som vi leser over så virker det som et tydelig skille mellom biltrail som "hardbarka" konkurranse på den ene siden med det som kreves med tanke på fullt bur og 4 punkts seler og over til mer uformell kjøring alla frikjøring/terrengtouring.
Vil det, i regelverket, være fullstendig utelukket at man kjører en terrengtouring i originalsporet, nesten som en egen terrengtouring klasse, samtidig med biltrailen ?
Jeg vet dette er å gå tilbake til slik det var før, men man kunne tenke seg at det ikke var premiering i TT klassen og at man dermed får en roligere kjøring. Slik får man prøve seg på dette men uten å måtte investere i fullt sikkerhetstutstyr. kanskje en grense på maks 3 løp i TT klassen kunne vært noe å tenke på også for å sikre rekrutteringen.
Er enig med at bur og annet sikkerhetstutstyr bør være på plass i biltrail, da det viser seg at man klarer å velte selv i original/standard løypene.
Skal jeg si litt om deltakelse i NC, så er det for min del ikke lysten det skorter på, men kanskje like mye økonomi. Det koster mye penger bare å reise, spesielt for oss på vestlandet der en tur til Sokndal fort beveger seg opp mot 2000 bare for ferger og bompenger med bil og henger tur/retur. Det er adskillig rimeligere å reise østover da man fort må ut med 300 bare for en kort fergetur t/r om man må benytte ferge. I tillegg kommer da utgifter til selve løpene og sist på Valen, dog med engangslisens for både fører og bil, var dette på nesten 1000 lappen. Bare til vårt "lokale" anlegg på Valen er det en tur på nærmere 4 timer for meg en vei...
Jeg kan skjønne at det er et adskillig mer aktivt miljø på det blide sørland, der banene ligger "tett" og man har relativt lave transportkostnader og korte transportetapper. Så slik sett vil bruken av egne cuper i regionene være en stor fordel, sammen med en landsfinale i slutten på sesongen. Som perF nevner bør det være mulig også å reise til en annen region og kjøre der og samle opp plasseringer, enten fordi man har lyst å reise på tur eller kanskje fordi nivået er (midlertidig) lavere i en annen region. Burde være enkelt at man har samme system for plasseringer slik at alle NC regionløp teller på samme måte.
Så, hvis jeg skal nevne noe om egne regioncuper så kommer vi også inn på dette med arrangement rundt disse. Jeg føler det slik at her vest er vi så få at vi har problemer å stille opp det nødvendige antall funksjonærer fra egen klubb. Tross alt vil jo helst flesteparten kjøre. Hittill har vi fått hjelp fra KNA til jury og slikt, men det kan være et problem skal vi gjøre dette 4-5 ganger i sesongen. Reglene om at stevneleder og en del andre funksjonærer ikke selv skal delta i løpene gjør at vi kanskje må stå over løp for å dekke disse rollene. Jeg vet ikke om det kan gies dispensasjon på dette, slik at funksjonærer også kan kjøre i løpet. Vanligvis er det jo en rimelig fast kjerne av folk som er med hele tiden og man kan kanskje ikke alltid få tak i de litt løsere fuglene i periferien til å forplikte seg til disse funksjonær rollene.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no