Gå til innhold



Foto

Rekruttering til Norgescupen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#41 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Blander meg litt inn fortsatt jeg......
Terreng Touring må skilles ut som eget arrangment, dette har med forsikringer i forhold til risiko. I utgangspunktet er ikke TT ment som en konkurransegren, men som kjøreopplæring.

Når det gjelder det å være funksjonær samtidig som man er deltager, betinger dette at arrangementet deles opp slik at man ikke har noe ansvar for arrangementet når ens egen klasse kjøres. Samtig må man være på plass når de man har ansvar for skal kjøre, det nytter ikke å stå i depotet å reparere hvis man har en jobb å gjøre. Det er fullt mulig å gjennomføre dette, men det betinger at 2 funkjsonærer ivaretar samme funksjon.

Arne

#42 Sven Arne

Sven Arne

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 10 August 2005 - 23:00

Greit nok dette med regionscuper, for deretter et NM. I så fall må antallet fra de forskjellige regionene reguleres etter antall aktive deltakere i den enkelte region. Det blir jo ikke riktig om en region med 3 aktive i en klasse kan sende alle sammen, mens en region med 15 også bare kan sende 3 stk. Kankjse greit å begynne så smått å tenke i retningen av kvalifisering til et NM, siden sporten nå brer om seg ganske langt. Det er jo tross alt like langt fra Arendal til Alta, som fra arendal til Ungarn....

Sven Arne

#43 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kankjse greit å begynne så smått å tenke i retningen av kvalifisering til et NM, siden sporten nå brer om seg ganske langt. Det er jo tross alt like langt fra Arendal til Alta, som fra arendal til Ungarn....

Sven Arne

Opprinnelig postet av Sven Arne



Jeg kan se det for meg nå. De beste fra hvert distrikt etter 4-5 lokale runder møtes en helg utpå høsten. Tipper det ville blitt rift om å få det arrangementet.
Kanskje noe å tenke på for 2007-sesongen?

#44 ludvig

ludvig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 21 August 2005 - 23:00

Har fulgt med på denne tråden, og synes det er en fin diskusjon, men den burde vært døpt om.
Dette gjelder vel ikke bare rekrutering til norgescupen, men til sporten generelt.
Skal det bli bedre rekrutering i cupen fordrer det førere og biler å rekrutere fra, og da er spørsmålet: hvordan gjør man det?
Det virker som om det er en vegring mot det med å montere sikerhetsutstyr og konkurrere med biler som allerede brukes til "trail" på frikjøringer.
Har dette med reglene å gjøre, at det rett og slett blir for mye byråkrati for den enkelte å forholde seg til?
Har det noe med kostnadene å gjøre, at folk tror dette koster skjorta å drive med?

Det som tidligere er nevnt med en "håndbok" for klubber om hvordan gå frem for å få et godkjent område er jo en glimrende ide, men her kan det også nevnes,på en grei og lettfattet måte, hva dette egentlig går ut på. Skal man knytte seg til en eksisterende klubb i nærområdet sitt, er det ikke en selvfølge at de har peiling på trail eller TT.
Forbundet bør også se litt i seg selv for å bedre kunne hjelpe klubber og fremtidige førere med informasjon når dette trengs, for det er mye byråkrati å forholde seg til, selv for TT.

Et NM i trail er vel sansynligvis veien det må gå om rekruteringen blir stor nok rundt om i landet. For min del blir det dyrt å delta på alle 6 rundene i cupen slik det er nå. Men vi får se når neste års sesong starter, kansje vi treffes..

#45 Toresailor

Toresailor

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Vil rette en takk til dere alle sammen for den kjempe jobben dere gjør. Selv har jeg nå tenkt til å debutere i egen bil, (takk til Sven Arne som ville selge sin SJ). Har prøvd å kjøre tidligere i lånt bil, men fikk av en eller annen grunn ikke låne den mer??.

Når det gjelder rekrutering tror jeg at god profilert stevner er den beste måten å få folk til å ville prøve dette. Jeg har i mange år hatt lyst til å kjøre i egen bil, men nye regler hvert år gjør at en er redd for å måtte koste på bilen evnt. utstyr flere tusen hvert år. Nå ble vel det snakket om FIA godkjent kjøredress gjort om til flamme hemmende kjeledress om jeg ikke forstod bilboka feil, men bare kjøredressen koster vel noe slik som 2-3000 kr. Og på et relativt smalt familie budsjett er det endel penger. Selvfølgelig skjønner jeg og at sikkerheten er viktig, og at det er bare til oss som sjåfører og co-drivere eget beste men det koster likevel. Er ikke like lett å få sponsorer når en ikke har kjørt før.

Litt off topic: Trenger litt hjelp for å bli helt klar til Gjerstad sladden, Skal sende søknad om vogn lisens en av dagene, er medlem av arendal offroad klubb, hva mer må jeg få ordnet før start?

Gleder meg noe sinnsykt til å prøve!smile.gif

Mvh

Tore J. Frigstad

#46 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 20 September 2005 - 23:00

Litt sent, men må bare føye til at vi hadde besøk av André Bakke på jeeptreff i Kongsberg nå i helga. Veldig gøy å se på, mye gisping og mange som syns dette var tøft. Veldig mange merkenerder og "vanlige" offroadere med skilt på bilen har aldri har sett en skikkelig trialbil i aksjon, og syns dette er veldig tøft. Jeg tror det å dukke opp med grombiler på frikjøringstreff er veldig bra, både for å skaffe nytt publikum, førere, og nye biler...

#47 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Litt sent, men må bare føye til at vi hadde besøk av André Bakke på jeeptreff i Kongsberg nå i helga. Veldig gøy å se på, mye gisping og mange som syns dette var tøft. Veldig mange merkenerder og "vanlige" offroadere med skilt på bilen har aldri har sett en skikkelig trialbil i aksjon, og syns dette er veldig tøft. Jeg tror det å dukke opp med grombiler på frikjøringstreff er veldig bra, både for å skaffe nytt publikum, førere, og nye biler...

Opprinnelig postet av Amund



Jasså var det der han var.......mad.gifmad.gifwink.gif

Ellers enig med Amund... tror det er bra rekrutering å dukke opp her og der med trialbiler for å vise seg fram og for å ufarligjøre Biltrial litt...

Tommy Olsen

#48 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Det er vel og bra - og jeg ser helt klart det som et positivt tiltak, men i 99% av disse innbydelsene gjøres det klart at det kun gjelder for registrert biler.

For da å kunne gjøre en slik "promo-opptreden" må vi bli invitert - evt. at vi sørger for å bli invitert.

Slike treff burde absolutt være helt i smørøyet av vår målgruppe - mange av gutta(og jentene) i slike miljø, koster på vognene sine langt mer enn hva en trial-bil trenger å koste.

Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com

#49 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Slike oppvisninger kan for en rimelig penge arrangeres som Motordag, slik at lisenser og forsikringer vil gjelde.
"Private" oppvisninger på kjøretreff vil foregå på egen risiko.

Arne, Lightfoot Racing

#50 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Hvis du bare skal kjøre dette ene løpet, kan du like gjerne løse engangslisens på stedet.
Årslisensene gjelder for et kalenderår (ikke 12 løpende måneder), men det er halv pris nå etter 1.9.

Arne, Lightfoot Racing

#51 Toresailor

Toresailor

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Det gjelder fører lisens vel, ikke bilen??

Tore J.

#52 BH

BH

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 900 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det gjelder fører lisens vel, ikke bilen??

Tore J.


Opprinnelig postet av Toresailor



Du kan løse en kombinert lisens på bil og fører. Koster 250.-

Bjornar@henriksen.cc

#53 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Jeg er desverre også redd for at kjøredresskravet vil hemme rekrutteringen...
På sør-øst landet er det stort sett greit, men jeg la merke til at på Valen ble ikke engang kravet om kjeledress fulgt. Da blir overgangen stor neste år når alle må ha dresser.
Og det er ikke lett å få lånt seg en dress hvis man vil prøve trial!
Hvordan er dette i Sverige?

Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!

#54 supersvein

supersvein

    BilKiller

  • Validating
  • PipPipPipPipPip
  • 1095 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Det er jeg også redd for...
Er det noen som forøvrig vil ta seg bryderiet med å spesifisere dette nye kravet?
...innebærer dette at de fleste dresser (kjeledresser fra Biltema, sveise-dresser, russe-dresser etc.) som brukes i dag ikke lenger blir godkjent?

Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com

#55 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 21 September 2005 - 23:00

Kan noen tipse om noen som selger en godkjent dress, til en OK pris. Og som tidligere nevnt, i størrelse superlangbein...

#56 Toresailor

Toresailor

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

Her er hva jeg fant:

"Kjøredressen skal bestå av hel overall som kan lukkes tett ved hals, håndledd og ankler. Dressen skal være laget av flammehemmende materiale. De mest brukte tekstiler er Normex III og Proban behandlet bomull. I internasjonale løp kreves dress godkjent av FIA. FIA-merkingen skal være brodert inn i dressen (påsydd merke godkjennes ikke) ved internasjonale løp. I nasjonale løp og i nasjonale klasser gjelder tidligere bestemmelser om merking"

Det over er det jeg kan klare å finne i sikkerhetsbestemmelsene, side 106. Fant dette på nett, Håper det stemmer, for slik jeg tolker dette, kan vi bruke en kjeldedress som er flammehemende, så lenge den kan lukke tett rundt hals håndledd, og ankler. Mener dette skal være noe billigere enn en FIA dress. Ca 3000 kr på Autopower i Arendal.

Er det noe andre som har funnet noe annet ville jeg gjerne hørt om det og.biggrin.gif

Tore J.

#57 ludvig

ludvig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

Dette med kjøredress har vært diskutert tidligere her:
http://www.offroad.n...

En mekanikerdress får man hos bla. Kollevold fra 670,-
http://www.kollevold.no/

En 3-lags kartingdress til 1380,- med FIA godkjenning.

#58 Arne

Arne

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 715 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

Dagens §304 i Bilsportboka er uklar ettersom det vises til gamle nasjonale regler. Ordlyden i denne paragrafen vil bli endret og vi må forholde oss til denne. Utfallet vil uansett bli at enkleste type kjøredress aksepteres.

Arne, Lightfoot Racing

#59 ludvig

ludvig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

Der, Arne , er du inne på et av problemene med rekrutering.
Reglene forandres hvert år, slik at om man skal begynne å bygge bil, og investere i sikkerhetsutstyr, f.eks. om høsten for å være klar til første løp i mai, så er det ikke sikkert at de reglene man har benyttet fortsatt gjelder når vi har påssert nyttår.

Lag nye regler i år, med virkning fra 2007 f.eks. Dette må da være en mye mere oversiktlig måte å gjøre det på enn slik det er i dag.

#60 Toresailor

Toresailor

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 22 September 2005 - 23:00

Hørtes veldig fornuftig ut, da har vi nybegynnere en sesong å prøve å finne ut hva det nye regelverket vil bety for oss. Kan hende det blir mye spørsmål til dere som har lang fartstid i gamet, men har bare blitt møt med smil til nå, så det skulle vel gå greit

Tore J.