
Rekruttering til Norgescupen
#41
Posted 10 August 2005 - 23:00
Terreng Touring må skilles ut som eget arrangment, dette har med forsikringer i forhold til risiko. I utgangspunktet er ikke TT ment som en konkurransegren, men som kjøreopplæring.
Når det gjelder det å være funksjonær samtidig som man er deltager, betinger dette at arrangementet deles opp slik at man ikke har noe ansvar for arrangementet når ens egen klasse kjøres. Samtig må man være på plass når de man har ansvar for skal kjøre, det nytter ikke å stå i depotet å reparere hvis man har en jobb å gjøre. Det er fullt mulig å gjennomføre dette, men det betinger at 2 funkjsonærer ivaretar samme funksjon.
Arne
#42
Posted 10 August 2005 - 23:00
Sven Arne
#43
Posted 21 August 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Kankjse greit å begynne så smått å tenke i retningen av kvalifisering til et NM, siden sporten nå brer om seg ganske langt. Det er jo tross alt like langt fra Arendal til Alta, som fra arendal til Ungarn....
Sven Arne
Opprinnelig postet av Sven Arne
Jeg kan se det for meg nå. De beste fra hvert distrikt etter 4-5 lokale runder møtes en helg utpå høsten. Tipper det ville blitt rift om å få det arrangementet.
Kanskje noe å tenke på for 2007-sesongen?
#44
Posted 21 August 2005 - 23:00
Dette gjelder vel ikke bare rekrutering til norgescupen, men til sporten generelt.
Skal det bli bedre rekrutering i cupen fordrer det førere og biler å rekrutere fra, og da er spørsmålet: hvordan gjør man det?
Det virker som om det er en vegring mot det med å montere sikerhetsutstyr og konkurrere med biler som allerede brukes til "trail" på frikjøringer.
Har dette med reglene å gjøre, at det rett og slett blir for mye byråkrati for den enkelte å forholde seg til?
Har det noe med kostnadene å gjøre, at folk tror dette koster skjorta å drive med?
Det som tidligere er nevnt med en "håndbok" for klubber om hvordan gå frem for å få et godkjent område er jo en glimrende ide, men her kan det også nevnes,på en grei og lettfattet måte, hva dette egentlig går ut på. Skal man knytte seg til en eksisterende klubb i nærområdet sitt, er det ikke en selvfølge at de har peiling på trail eller TT.
Forbundet bør også se litt i seg selv for å bedre kunne hjelpe klubber og fremtidige førere med informasjon når dette trengs, for det er mye byråkrati å forholde seg til, selv for TT.
Et NM i trail er vel sansynligvis veien det må gå om rekruteringen blir stor nok rundt om i landet. For min del blir det dyrt å delta på alle 6 rundene i cupen slik det er nå. Men vi får se når neste års sesong starter, kansje vi treffes..
#45
Posted 21 September 2005 - 23:00
Når det gjelder rekrutering tror jeg at god profilert stevner er den beste måten å få folk til å ville prøve dette. Jeg har i mange år hatt lyst til å kjøre i egen bil, men nye regler hvert år gjør at en er redd for å måtte koste på bilen evnt. utstyr flere tusen hvert år. Nå ble vel det snakket om FIA godkjent kjøredress gjort om til flamme hemmende kjeledress om jeg ikke forstod bilboka feil, men bare kjøredressen koster vel noe slik som 2-3000 kr. Og på et relativt smalt familie budsjett er det endel penger. Selvfølgelig skjønner jeg og at sikkerheten er viktig, og at det er bare til oss som sjåfører og co-drivere eget beste men det koster likevel. Er ikke like lett å få sponsorer når en ikke har kjørt før.
Litt off topic: Trenger litt hjelp for å bli helt klar til Gjerstad sladden, Skal sende søknad om vogn lisens en av dagene, er medlem av arendal offroad klubb, hva mer må jeg få ordnet før start?
Gleder meg noe sinnsykt til å prøve!

Mvh
Tore J. Frigstad
#46
Posted 20 September 2005 - 23:00
#47
Posted 21 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Litt sent, men må bare føye til at vi hadde besøk av André Bakke på jeeptreff i Kongsberg nå i helga. Veldig gøy å se på, mye gisping og mange som syns dette var tøft. Veldig mange merkenerder og "vanlige" offroadere med skilt på bilen har aldri har sett en skikkelig trialbil i aksjon, og syns dette er veldig tøft. Jeg tror det å dukke opp med grombiler på frikjøringstreff er veldig bra, både for å skaffe nytt publikum, førere, og nye biler...
Opprinnelig postet av Amund
Jasså var det der han var.......



Ellers enig med Amund... tror det er bra rekrutering å dukke opp her og der med trialbiler for å vise seg fram og for å ufarligjøre Biltrial litt...
Tommy Olsen
#48
Posted 21 September 2005 - 23:00
For da å kunne gjøre en slik "promo-opptreden" må vi bli invitert - evt. at vi sørger for å bli invitert.
Slike treff burde absolutt være helt i smørøyet av vår målgruppe - mange av gutta(og jentene) i slike miljø, koster på vognene sine langt mer enn hva en trial-bil trenger å koste.
Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com
#49
Posted 21 September 2005 - 23:00
"Private" oppvisninger på kjøretreff vil foregå på egen risiko.
Arne, Lightfoot Racing
#50
Posted 21 September 2005 - 23:00
Årslisensene gjelder for et kalenderår (ikke 12 løpende måneder), men det er halv pris nå etter 1.9.
Arne, Lightfoot Racing
#51
Posted 21 September 2005 - 23:00
Tore J.
#52
Posted 21 September 2005 - 23:00
Kopi av melding:
Det gjelder fører lisens vel, ikke bilen??
Tore J.
Opprinnelig postet av Toresailor
Du kan løse en kombinert lisens på bil og fører. Koster 250.-
Bjornar@henriksen.cc
#53
Posted 21 September 2005 - 23:00
På sør-øst landet er det stort sett greit, men jeg la merke til at på Valen ble ikke engang kravet om kjeledress fulgt. Da blir overgangen stor neste år når alle må ha dresser.
Og det er ikke lett å få lånt seg en dress hvis man vil prøve trial!
Hvordan er dette i Sverige?
Pål Blesvik
Tlf: 91531373
Bent There....Broke That!
#54
Posted 21 September 2005 - 23:00
Er det noen som forøvrig vil ta seg bryderiet med å spesifisere dette nye kravet?
...innebærer dette at de fleste dresser (kjeledresser fra Biltema, sveise-dresser, russe-dresser etc.) som brukes i dag ikke lenger blir godkjent?
Svein A.Stiansen
Stiansen Offroad Team
www.offroad.allhere.com
#55
Posted 21 September 2005 - 23:00
#56
Posted 22 September 2005 - 23:00
"Kjøredressen skal bestå av hel overall som kan lukkes tett ved hals, håndledd og ankler. Dressen skal være laget av flammehemmende materiale. De mest brukte tekstiler er Normex III og Proban behandlet bomull. I internasjonale løp kreves dress godkjent av FIA. FIA-merkingen skal være brodert inn i dressen (påsydd merke godkjennes ikke) ved internasjonale løp. I nasjonale løp og i nasjonale klasser gjelder tidligere bestemmelser om merking"
Det over er det jeg kan klare å finne i sikkerhetsbestemmelsene, side 106. Fant dette på nett, Håper det stemmer, for slik jeg tolker dette, kan vi bruke en kjeldedress som er flammehemende, så lenge den kan lukke tett rundt hals håndledd, og ankler. Mener dette skal være noe billigere enn en FIA dress. Ca 3000 kr på Autopower i Arendal.
Er det noe andre som har funnet noe annet ville jeg gjerne hørt om det og.

Tore J.
#57
Posted 22 September 2005 - 23:00
http://www.offroad.n...
En mekanikerdress får man hos bla. Kollevold fra 670,-
http://www.kollevold.no/
En 3-lags kartingdress til 1380,- med FIA godkjenning.
#58
Posted 22 September 2005 - 23:00
Arne, Lightfoot Racing
#59
Posted 22 September 2005 - 23:00
Reglene forandres hvert år, slik at om man skal begynne å bygge bil, og investere i sikkerhetsutstyr, f.eks. om høsten for å være klar til første løp i mai, så er det ikke sikkert at de reglene man har benyttet fortsatt gjelder når vi har påssert nyttår.
Lag nye regler i år, med virkning fra 2007 f.eks. Dette må da være en mye mere oversiktlig måte å gjøre det på enn slik det er i dag.
#60
Posted 22 September 2005 - 23:00
Tore J.