Gå til innhold



Foto

Slutt på heving


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#21 Guest_hilux33_*

Guest_hilux33_*
  • Guests

Posted 11 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
er det noen som tar jobben å skrive ett inlegg? eller er det noen som synes det blir for dumt?

her er inlegget å epost addresen til han som skrev repotarsjen

Slutt på heving
-Stadig flere vil bygge om kjøretøyene sine. I fjor hadde vi 100 større ombygginger, i år er vi allerede snart oppe i 400. Det handler mye om heving eller senking av biler, som vi godkjenner såfremt det finnes tilfredsstillende dokumentasjon. Heving av biler kommer det til å bli nesten slutt på, nettopp fordi det finnes så lite dokumentasjon som vi kan godta. Det henger igjen sammen med at det er nesten bare Norge og Island som driver med dette, sier Wollamo - som selv har et rod-prosjekt i garasjen. Den bilen blir nok godkjent til slutt.

bjarne.vestmo@adresseavisen.no





patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

Opprinnelig postet av super roof



Er egentlig enig.... Men hva skal skrives???

Ronny 90990434
ronny@offroad.no


#22 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 11 October 2005 - 23:00

Var igår og kjøpte siste FOURWEELER på Narvesen der sto det en artikkel om når de første bil eierne begynnte med og montere større dekk og sånn smått begynnte med heving. Skyjacker hadde allerede på slutten av 60 tallet begynnt og lage hevesett. Det sto også det at så tidlig som på 20 tallet var det noen som bygde om T-Ford til firehjuls trekk, så amerikaneran va tidlig ute. Æ kunne godt ha tenkt å skrevet ett leser innlegg om det han Vollamo sir. Skal prøve og få tak i litt bakgrunnsstoff fra andre land om ulykkesstatistikka ved heva bila.

#23 Guest_hilux33_*

Guest_hilux33_*
  • Guests

Posted 11 October 2005 - 23:00

Supert Roy.
Dette gleder vi oss til, men så får vi væremed å leite etter opplysninger vi og....

Ronny 90990434
ronny@offroad.no


#24 al

al

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 12 October 2005 - 23:00

Hei,, sjekk denne linken, den er til statistikkbanken til statistisk sentralbyrå.
Her er en søkbar oversikt over trafikkdødsfall i Norge og i hva slags setting dem har vært i, ser ikke ut til å være noe dokumentasjon eller statistikker på 4x4 ulykker der..//med eller uten hevesett...

http://statbank.ssb....e.asp&direkte=1


Piracy: Hostile takeover without all the paperworks...

#25 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 12 October 2005 - 23:00

her skjer det ting ja det er bra,

vi må prøve å skaffe dokumentarsjon på alle land som man får godkjent heving, for å motbevise argumentet deres,
å ikke gå til persjon angrep på wollamo tror ikke det er han som har vert med på å sette foten ned.

kanskje argumentere for de fleste som hever biler er seriøse i hendhold til den store økningen i antall visninger på heving
å att vi frykyter den seriøsiteten vill dabbe av nå som det er umulig å få godkjent heving av div sort,
frykter att vi vill få flere useriøse (tvilsomme) hevinger som utjør en fare for trafikken, for hevingen stopper ikke,

hadde vært greit å få mest mulig komentarer å inlegg her før en eventuell posting til adresse avisa




patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

#26 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 12 October 2005 - 23:00

Jeg har hørt flere som nå sier at de ikke giddder å bruke masse penger på et ordentlig hevesett nå de vet at de ikke får det godkjent, da skal de heller "fixe" noe selv.....
Det er i hvertfall ikke heldig for noen, og trafikksikkert er det i hvertfall ikke.

Mvh
Stian F

#27 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 October 2005 - 23:00

Enig, enig... Bra initiativ, roy, og kanskje en idè å foste innlegget på forumet før du sender det inn, for å få konstruktiv tilbakemelding og flest mulig innfallsvinker dekket...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#28 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 13 October 2005 - 23:00

ja for all del legg ut inlegge her før du sendere det,
ser vi byner å få noen stattestikker allerede,
å det er lov av andre å komme med forslag om inhold, så får roy bestemme hva han vi ha med,



patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

#29 al

al

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 13 October 2005 - 23:00

Her er ennå en annen oversikt...

http://statbank.ssb....e.asp&direkte=1


Piracy: Hostile takeover without all the paperworks...

#30 Tobba

Tobba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Kjempebra tema dette her, sliter selv med å få godkjent en bil, og selv biltilsynmannen sa at bilen så godt ut, men uten dokumentasjon så var det så å si umulig å få det godkjent..

Chevy Trucks, lift'em and drive'em!

#31 Guest_hilux33_*

Guest_hilux33_*
  • Guests

Posted 15 October 2005 - 23:00

--------------------------------------------------------------------------------

Fikk en liten lykke krypende innover meg i går
for å gjøre en lang historie kort: Jeg var av sted å for å hente de siste delene til bilen, da jeg kom i prat med en som driver et import-firma.
Vi begynte i fullt alvor å snakke bil og godkjenning, da gleden stakk meg.......
Han har i en årekke impotert kjøretøy av alle slag, og har hatt sine motbakker mot BT som måtte krypes......
Han hadde god info om denne nye gruppen som er blitt satt ned, "SFOOR".
Kameraten hans er med i den gruppen, og han sa at det er en positiv fordel med denne gruppen for alle som liker å bygge om biler.
Uansett om det er hjemmebygde biler eller ombyggde.......
Så jeg må si det letter hjertet mitt litt når en hører sånt.

Vi får vel vente litt, så blir det vel en liten lysning i skogen alikevel.....



Ronny 90990434
ronny@offroad.no


#32 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 18 October 2005 - 23:00

Har skrevet et utkast for og sende ett leserinnlegg på det vollamo sir, det står under offroad(off-topic) Enklere og få godkjent ombygde biler...

#33 super roof

super roof

    super tak

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 18 October 2005 - 23:00

link til inlegget byner å være mange tråder angående det tema ikke lett å finde fram

http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=40831



patrol 160 sr rigs http://www.offroad.n...e=View&RID=1062

galleri http://www.offroad.n...wGalery&id=3078

#34 cloudhanger

cloudhanger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 334 Innlegg:

Posted 20 October 2005 - 23:00

Hmmm...hadde vært kjekt med en felles nasjonal offroad organisasjon: f.eks. : Norsk Terrengbil Forbund


Kanskje etterhvert så kunne terrengbil klubbene rundt om i landet vært organisert under....hadde vel stått litt sterkere i sånne saker som dette da ! Kanskje BT til og med ville sett på organisansjonen som en kunnskaps kilde etterhvert....på lik linje med amcar.

Geir..

94 XJ
Heva: 3.5"
Dekk: 33x9.5" BFG Mud

#35 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hmmm...hadde vært kjekt med en felles nasjonal offroad organisasjon: f.eks. : Norsk Terrengbil Forbund


Kanskje etterhvert så kunne terrengbil klubbene rundt om i landet vært organisert under....hadde vel stått litt sterkere i sånne saker som dette da ! Kanskje BT til og med ville sett på organisansjonen som en kunnskaps kilde etterhvert....på lik linje med amcar.

Geir..

94 XJ
Heva: 3.5"
Dekk: 33x9.5" BFG Mud

Opprinnelig postet av cloudhanger



Detkunne jo ha vært en kjempe ide:rolleyes:

#36 mud_chaser

mud_chaser

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 139 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Satt å gjorde et forsøk på å tenke her om dagen.. Er det ingen mulighet for importører/ leverandører å skaffe tuv på hevesett til f.eks chevy. Vil tro at dersom det var mulig å få tak i sett med tuv, vil vel folk i disse tider være villige til å betale noen kroner mer, og da ville vel kostnadene med tuv kunne dekkes inn?

BIg Boys, Big Toys

#37 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 22 October 2005 - 23:00

Æ har snakka med Høvdingen på Skyjacker og han sa det at det var så lite marked at Skyjacker ikke brydde sæ om og tuv godkjenne settene sine. Det eneste var settene til Jeep men det var fordi at det var en god del ombygde Jeeps i europa..

#38 Odd K5

Odd K5

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 273 Innlegg:

Posted 23 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Det står vel også at heving og senking godkjennes hvis det finnes tilfredstillende dokumentasjon, men at det blir lite godkjenning av heving pga dokumentasjon. Så slutt blir det vel ikke.



Hva er tilfredstillende dokumentasjon det ståt vel ikke spesifisert noen steder at det må være TUV godkjenning.
I Statene opererer de jo ofte med at ting er STREET LEGAL så hva er kravet der, iforhold til merking av produkter som er det.
Med de nye tilpasningene for godkjening av utstyr som er godkjent i statene er kansje dette veien å gå, hvis levrandørene av hevesett kan dokumentere at det er godkjent for vei bruk i statene.
Om biltlsynet godtar en sån dokumentasjon som tilfredstilende og om det hadde latt seg gjøre er vel ikke godt å si, men hvis det i et land hvor du blir saksøkt for det minste er godkjent så kan det ikke være veldig traffik farlig å bruke det. Bare det og at ingen av levrandørene av hevesett er blitt saksøkt burde være dukumentasjon god nok



Odd

75 Blazer K5

#39 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 23 October 2005 - 23:00

I statene brukes tre forskjellige normer, Du har DOT som æ meine står for Department off Transportation som da sansynligvis tester det meste, så e det SAE norm og en som heter FMVSS mitt hevesett fra Skyjacker er godkjent etter SAE og FMVSS nomer nøyakti ka det betyr e æ ikke sikker på men det e street legal i USA. Æskal prøve og finne ut av ka de standaran e fornokka....men det rare med det hele e det at de nye reglan som amcar har fådt igjennomså kan du kjøpe en ferdig heva bil i statene som er registrert (road legal) og importere den til norge og få den godkjent uten noe større problemer.

#40 roy hp

roy hp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 417 Innlegg:

Posted 23 October 2005 - 23:00

Det ser ut som at mitt hevesett er godkjent etter SAE (Society off Automotive Engineers) norm nr HS788 som skal til for og få det road legal.