Det er aldri snakk om egenvekt når det gjelder piggdekkavgifter, fartsgrenser, EU kontroller, vektkontroller eller bomavgifter.....
Synes nå denne siden sier alt jeg da... http://www.samferdse...ne.no/Piggdekk/
På automatene kommer det også veldig klart frem dette med over og under 3.5 t
Virker som du bevist prøver å snike unna på mange ting som går på lett lastebil, kanskje du bare hadde godt av å bli stoppet i dag?
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
Kontroll ved hovedinngangen til Frognerparken nå.
Started by
BudFox
, Feb 11 2006 00:00
49 replies to this topic
#41
Posted 11 February 2006 - 00:00
#42
Posted 11 February 2006 - 00:00
Men viss det er påbudt med kjetting hvorfor blir det da aldri sjekket og skrevet 1,2 eller 3 på eu kontroll?
Har aldri fått noe på det.
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!
Har aldri fått noe på det.
chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!
#43
Posted 11 February 2006 - 00:00
Det med dobbelpiggdekkavgift er jeg ikke helt sikker på. Grinebitter?n som stoppa meg i dag så på oblatet, men sa ingen ting, og jeg har betalt for lettbil. På piggav.no står det biler over 3500kg skal betale dobbelt, men det står ikke ingen ting om egenvekt og totalvekt. Min Yukon har jo egenvekt under 3T.
Kopi av melding:
Faktisk så skjønner jeg hva du mener, ble selv førstegang stoppet og ikke hadde kjettinger, fikk 500kr. Følte det veeeeldig urettferdig siden jeg ikke var klar over det. De nye reglene om at de skulle ligge i bilen uansett føre hadde jeg ikke fått med meg.
Men hadde jeg blitt stoppet og viste om at reglene var slik, så hadde det vært noe annet. Man vet jo om at man kjører bil over 3.5 t så da må man forholde seg til det. Hvis ikke, betal og registrer ned....
Er en del som gjelder for 3.5 tonn som man ikke skal overse.
Kan kun kjøre i max 80 km/h
EU kontroll hvert år.
Dobbel bompengavgift
Dobbel piggdekkavgift
Må ha sertifikat C1
Husk også at når du skal handle nye dekk så må du forholde deg til lasteindex.
Du skal inn til lastebilkontroll og vekt når det er skiltet om dette.
Er enkelte veier som har begrensning på 3.5 t på bil, ikke akseltrykk, spesielt i Sverige.
Er sikkert på Brobekk og kaster søppel kanskje også, har du sett at det ikke lengre for tillat med biler over 3.5 t på privatpersoninnkjøringen der?
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
Opprinnelig postet av Chevy-LPG
#44
Posted 11 February 2006 - 00:00
På Brobekk viser de da heldigvis skjønn, har enda ikke blitt stoppa med Tahoen der.
'rolf
'rolf
#45
Posted 11 February 2006 - 00:00
Det værste av alt er at du må ha kjettingan ibil om sommern oxo,enda hvor dumt det høres ut,men sånn er loven.
ingenting er umulig det umulige tar bare litt lenger tid
ingenting er umulig det umulige tar bare litt lenger tid
#46
Posted 11 February 2006 - 00:00
Klart det er kjedelig og sure penger, men sånn er det bare....når man kjører uten lappen med og kjettinger med så tar man en sjanse og gambler... både du og kona tapte i dag....
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
#47
Posted 11 February 2006 - 00:00
Kjører du bil med tillatt totalvekt over 3500kg er du pålagt å ha med 3stk kjetting.(7stk hvis du kjører med henger).
Og en del av vitsen med kjetting er ikke å ungå å kjøre seg fast, men å oppretholde veigrep nok til å både holde seg på veien og å klare å stoppe....... Noe som tar like lang tid med 4x4 inne, som med en bil med 2wd............
Sånn er det bare.... Kjøp kjetting og ha med lappen så er det ikke noe problem. Eller kjøp en bil under 3500kg og betal masse mer i avgifter for den(selv om det stemmer vel ikke helt med nye biler heller det no..) så kan du droppe kjettingene... Men lappen må du ha med uansett.....
Og en del av vitsen med kjetting er ikke å ungå å kjøre seg fast, men å oppretholde veigrep nok til å både holde seg på veien og å klare å stoppe....... Noe som tar like lang tid med 4x4 inne, som med en bil med 2wd............
Sånn er det bare.... Kjøp kjetting og ha med lappen så er det ikke noe problem. Eller kjøp en bil under 3500kg og betal masse mer i avgifter for den(selv om det stemmer vel ikke helt med nye biler heller det no..) så kan du droppe kjettingene... Men lappen må du ha med uansett.....
#48
Posted 11 February 2006 - 00:00
du ska fortsatt ha kjettinga i den... ser ikke problemet
ATV 4x4 på hvite skilta kjøpes!!!
BX19 turbo eller delebil kjøpes!!
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)
ATV 4x4 på hvite skilta kjøpes!!!
BX19 turbo eller delebil kjøpes!!
Niva '97 diesel
Kodiak '98 bensin
Pedalen må vatres av;)
#49
Posted 11 February 2006 - 00:00
Faktisk så skjønner jeg hva du mener, ble selv førstegang stoppet og ikke hadde kjettinger, fikk 500kr. Følte det veeeeldig urettferdig siden jeg ikke var klar over det. De nye reglene om at de skulle ligge i bilen uansett føre hadde jeg ikke fått med meg.
Men hadde jeg blitt stoppet og viste om at reglene var slik, så hadde det vært noe annet. Man vet jo om at man kjører bil over 3.5 t så da må man forholde seg til det. Hvis ikke, betal og registrer ned....
Er en del som gjelder for 3.5 tonn som man ikke skal overse.
Kan kun kjøre i max 80 km/h
EU kontroll hvert år.
Dobbel bompengavgift
Dobbel piggdekkavgift
Må ha sertifikat C1
Husk også at når du skal handle nye dekk så må du forholde deg til lasteindex.
Du skal inn til lastebilkontroll og vekt når det er skiltet om dette.
Er enkelte veier som har begrensning på 3.5 t på bil, ikke akseltrykk, spesielt i Sverige.
Er sikkert på Brobekk og kaster søppel kanskje også, har du sett at det ikke lengre for tillat med biler over 3.5 t på privatpersoninnkjøringen der?
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
Men hadde jeg blitt stoppet og viste om at reglene var slik, så hadde det vært noe annet. Man vet jo om at man kjører bil over 3.5 t så da må man forholde seg til det. Hvis ikke, betal og registrer ned....
Er en del som gjelder for 3.5 tonn som man ikke skal overse.
Kan kun kjøre i max 80 km/h
EU kontroll hvert år.
Dobbel bompengavgift
Dobbel piggdekkavgift
Må ha sertifikat C1
Husk også at når du skal handle nye dekk så må du forholde deg til lasteindex.
Du skal inn til lastebilkontroll og vekt når det er skiltet om dette.
Er enkelte veier som har begrensning på 3.5 t på bil, ikke akseltrykk, spesielt i Sverige.
Er sikkert på Brobekk og kaster søppel kanskje også, har du sett at det ikke lengre for tillat med biler over 3.5 t på privatpersoninnkjøringen der?
sig
Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm
www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)
#50
Posted 11 February 2006 - 00:00
ja, det kan man si. Jeg har roa litt ned nå. Å få bot for å ikke ha med lappen er fear, men synes fremdeles det er idiotisk å bøtlegge meg for ikke og ha kjetting. Vi snakker jo tross alt ikke om lastebiler her, men personbiler registrert som lastebil. Argumentet med veigrep blir da noe søkt..