Gå til innhold



Foto

Kontroll ved hovedinngangen til Frognerparken nå.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#21 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 13 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Les VG side 12 i dag, "Heia Norge". Nesten en helside om suburban (privatperson) som ble nektet adgang til søppelfyllinga på Grønnmo i Oslo fordi bilen var over 3.5 t.

Er jo nesten så det er mobbing av oss med slike biler.....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Faktisk så fikk jeg sjokk når jeg hørte om dette lpg, for har selv levert med bilen min der i mange år og faktisk så har jeg aldri blitt stoppet.
En kammerat av meg som driver eget, leverer der med firma bilen, og det er en lett laste bil, sklir rett igjennom hver gang.

Så de med subben må ha møtt på en regel rytter som er fersk i gamet.

****TheChieF****

***************

#22 BudFox

BudFox

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 12 February 2006 - 00:00

Nei, men jeg så det nå,, hehe det er den første PM jeg har motatt på offraod


Kopi av melding:
Du ser at jeg sendte en PM til deg i går BudFox?

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 February 2006 - 00:00

Du ser at jeg sendte en PM til deg i går BudFox?

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#24 BudFox

BudFox

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 12 February 2006 - 00:00

Det er bare i dette idiotske landet her no sånt kan skje-----

#25 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 February 2006 - 00:00

Les VG side 12 i dag, "Heia Norge". Nesten en helside om suburban (privatperson) som ble nektet adgang til søppelfyllinga på Grønnmo i Oslo fordi bilen var over 3.5 t.

Er jo nesten så det er mobbing av oss med slike biler.....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#26 Wickie

Wickie

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Jeg har nå med kjettinger i personbilen (u. 3500kg) selv om det ikke er påbudt!
Kjekkt å ha!

Hver gang jeg har blitt stoppet uten å ha med førerbeviset, slapp jeg bot. Dem sjekket bare opp på data at jeg hadde førerkort og da var det OK:D.

#27 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Forskrift om bruk av kjøretøy.
http://www.lovdata.n...92-001.html#1-4

§ 1-4. Hjul

1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg eller tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
Dekk på bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger med tillatt totalvekt over 3.500 kg eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1 mm.
cool.gif Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
c) Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse.
2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk med mønsterdybde minst 3 mm. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til:
a) motorsykkel.
cool.gif frittløpende hjul på kjøretøy med totalvekt over 3.500 kg. På disse kjøretøyene tillates bruk av pigger selv om dekkene er uten spesiell merking (M+S, MS, M&S, M-S eller « Mud and snow »), forutsatt at mønsterdybden er minst 3 mm og mønsteret er egnet for vinterkjøring.
I kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kg skal det, hvis det kan ventes kjøring på offentlig veg som er snø- eller isdekket, og i alle fall i tiden fra og med 1. november til og med første mandag etter 2. påskedag, medføres kjetting som er tilpasset kjøretøyets hjul og som er slik at det alltid er kontakt mellom kjetting og vegbane. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.
Antall kjettinger som skal medføres etter annet ledd:
a) I motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg skal det medføres minst tre kjettinger, hvorav en er tilpasset motorvognens forhjul og to er tilpasset drivhjul.
cool.gif I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3.500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel.
c) I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene (« on spot ») erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.
3. Piggdekk eller kjetting må ikke brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober om ikke føreforholdene gjør det nødvendig. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Vegdirektoratet kan gjøre unntak fra dette forbudet.
4.
a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på alle hjul. Det samme gjelder tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems, samt motorsykkel.
Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjettinger ellers.
cool.gif Dersom bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. Det samme gjelder traktor/motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t.
c) Det er tilstrekkelig at bare ett hjul i tvillingmontering har piggdekk så framt piggdekkene plasseres symmetrisk om kjøretøyets lengdeakse.
d) På kjøretøyet skal det være tilnærmet like mange pigger i alle piggdekk.
e) Reservehjul må bare brukes når det oppfyller de krav som gjelder kjøretøyets øvrige hjul. Ved tilfeldig skade på et dekk kan det likevel kortvarig brukes piggdekk på sommerføre eller sommerdekk på vinterføre. I slikt tilfelle kan ulike dekktyper blandes.
På personbil er plass-sparende eller lett reservehjul tillatt. Dekket eller felgen må være merket med høyeste fart. Bruken må være beskrevet i anvisning som følger hjulet eller er tatt inn i bilens instruksjonsbok. Hjulet må bare nyttes under nødvendig transport til nærmeste reparasjonssted.
5. Kjøretøy må ikke volde uforholdsmessig skade på vegbanen.
0 Endret ved forskrifter 9 sep 1998 nr. 932 (i kraft 1 okt 1998), 9 des 2003 nr. 1464 (i kraft 1 jan 2004).


sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#28 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

er det noen som har link til sia me kjetting regla? skulle hatt det ut

Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)

#29 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Når det gjelder lastebiler... skal ikke si noe sikkert her. Men når det gjelder vogntog så skal vær aksling bremse sin last. Så er det 2 tonn på forakslingen og 3 tonn på bakakslingen så blir jo forholdet noe annet...

______________________________________________________________________________
Nissan har orginalt montert stereo.... heter 3,3 Turbo Diesel!!! Elsker lyden.

Tor J. Jacobsen
90159317

#30 Østhagen-Offroad

Østhagen-Offroad

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1344 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

kjetting er 1 oktober! uansett på kjøretøy over 3,5t men er enig dømm under 7,5 skulle vøri untatt, for domt at en tahoe eller silverado som er akkurat som en ming ming bil me 4x4, de burde vøri untatt! forskjellen er bare at du har power å litt å dra me, det er forkjellen på am-car å ming ming car!

Drive safe, drive Cheva;)

Offroad Aint Juzt A Sport, But A Lifestyle;)

#31 hans petter

hans petter

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 306 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kjører du bil med tillatt totalvekt over 3500kg er du pålagt å ha med 3stk kjetting.(7stk hvis du kjører med henger).

Og en del av vitsen med kjetting er ikke å ungå å kjøre seg fast, men å oppretholde veigrep nok til å både holde seg på veien og å klare å stoppe....... Noe som tar like lang tid med 4x4 inne, som med en bil med 2wd............

Sånn er det bare.... Kjøp kjetting og ha med lappen så er det ikke noe problem. Eller kjøp en bil under 3500kg og betal masse mer i avgifter for den(selv om det stemmer vel ikke helt med nye biler heller det no..) så kan du droppe kjettingene... Men lappen må du ha med uansett.....

Opprinnelig postet av Paja



Har tenkt litt på det der med å stoppe med en 4wd. Bremsene på en bil er vel 70% bremseefekt framme og 30% bak(tror jeg). Om men bremser med en 4wd uten senter diff vil det vel bremse like mye framme og bak.... eller?

Det er bedre å kødde med grisen enn å grise med kødden
Marcus

Opprinnelig postet av Hi Benzin Lux



Og da er det fort at den vil gå sidelengs, værtfall ved bråbrems

Det fine med dødsstraff er at man lærer til neste gang!

#32 Hi Benzin Lux

Hi Benzin Lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 374 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Kjører du bil med tillatt totalvekt over 3500kg er du pålagt å ha med 3stk kjetting.(7stk hvis du kjører med henger).

Og en del av vitsen med kjetting er ikke å ungå å kjøre seg fast, men å oppretholde veigrep nok til å både holde seg på veien og å klare å stoppe....... Noe som tar like lang tid med 4x4 inne, som med en bil med 2wd............

Sånn er det bare.... Kjøp kjetting og ha med lappen så er det ikke noe problem. Eller kjøp en bil under 3500kg og betal masse mer i avgifter for den(selv om det stemmer vel ikke helt med nye biler heller det no..) så kan du droppe kjettingene... Men lappen må du ha med uansett.....

Opprinnelig postet av Paja



Har tenkt litt på det der med å stoppe med en 4wd. Bremsene på en bil er vel 70% bremseefekt framme og 30% bak(tror jeg). Om men bremser med en 4wd uten senter diff vil det vel bremse like mye framme og bak.... eller?

Det er bedre å kødde med grisen enn å grise med kødden
Marcus

#33 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Synes kjettingregelen er grei. Regelverket er jo enkelt. Slå alle under en kam. Da vet man hva man har å forholde seg til. Har du bil over 3500 kg så er kjetting greia.

Mange med disse bilene gidder ikke å sette seg inn i regelverket. Det kommer nok flere slike tråder her....



______________________________________________________________________________
Nissan har orginalt montert stereo.... heter 3,3 Turbo Diesel!!! Elsker lyden.

Tor J. Jacobsen
90159317

#34 4x4van

4x4van

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 80 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

støtta budfox e...kjettingregeln e en av sikkert tusen regla vi god kunna klart oss utn...


dekka e aldri for stor...d e biln som e for liten

#35 BudFox

BudFox

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

He he, riktig det. Det med pigdekkavgiften er helt bevisst. Var faktis i tvil om at jeg skulle betale noen ting i det hele tatt. Uansett, er dette min siste sesong med piggdekk. Synes det blir litt mye klikk-klakk på bar asvalt, noe det har vært i Oslø helt inntil nyelig.

Kan godt hende jeg hadde godt av å bli stoppet, men synes fremdeles det med kjetting blir for dumt. Det er idiotisk bruk av tid og energi.

Hvis det er riktig som du sier med piggdekkavgiften blir jeg vel snart tatt for det og, men da var det litt "hell i uhell" i dag....


Kopi av melding:
Det er aldri snakk om egenvekt når det gjelder piggdekkavgifter, fartsgrenser, EU kontroller, vektkontroller eller bomavgifter.....

Synes nå denne siden sier alt jeg da... http://www.samferdse...ne.no/Piggdekk/
På automatene kommer det også veldig klart frem dette med over og under 3.5 t

Virker som du bevist prøver å snike unna på mange ting som går på lett lastebil, kanskje du bare hadde godt av å bli stoppet i dag? wink.gif

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



#36 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Det er nok mange personlige tolkninger hos BT folket rundt dette skal du se... for 2 år siden var ikke kravet der en gang når det gjelder tidsrom, da var det føreforholdet som bestemte det.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#37 bell

bell

    grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 622 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Ser det men æ ble stoppa av en sur tver BT iJuli for 2 år sia, og forelegget ble 500 spenn fordi e ikke ha kjettiner + 1000 spenn fordi at e arkumenterte i mot det han å purken sa, så du kan tru e hva forbanna da. Æ fikk klar beskje om at de ha rett og følgte kun lovverket.
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det værste av alt er at du må ha kjettingan ibil om sommern oxo,enda hvor dumt det høres ut,men sånn er loven.fish.gif

ingenting er umulig det umulige tar bare litt lenger tid

Opprinnelig postet av bell



Det er nok feil, dette reguleres av forskriften.

Følgende er klippet fra www.vegvesen.no.

Om kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg:

Kjøretøy over 3500 kg har plikt til å medbringe kjetting i vinterdekkperioden.

Antall kjettinger som skal medføres: I motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg skal det medføres minst tre kjettinger. Av de skal en være tilpasset motorvognens forhjul og to tilpasset drivhjul.I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel. I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene ("on spot") erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen

Definisjonen på vintertid finner du lengre opp på siden.

Men, det skader da ikke å ha de liggende der, så glemmer du ikke å legge de inn igjen...


sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



ingenting er umulig det umulige tar bare litt lenger tid

#38 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Virker som du bevist prøver å snike unna på mange ting som går på lett lastebil, kanskje du bare hadde godt av å bli stoppet i dag? wink.gif

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Er litt enig i den dere der... Må ta med minusene med å kjøre "vannabe" Lastebil;) Er vell ikkje færste gang detta med kjettinger har vært oppe i forume...

Lykke te... Kjøp deg 3 kjettinger så er du kvitt d probleme, kansje du kan få brukt får dei også ein gong;)


tåffår - 928 52 178
Member no.:113 Suzuki 4x4 Club Norway
ARB bumper w/Tabor 9K | 3/4" heving | 31x10.5 Trxus mud@7" Alu felg | Bikini, Soft & Hard topp
Vitara`n : Safari Grill | 30mm OME + 20mm Spacers | 30x9.5 on 7"WS | Safari Snorkel


#39 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Men viss det er påbudt med kjetting hvorfor blir det da aldri sjekket og skrevet 1,2 eller 3 på eu kontroll?
Har aldri fått noe på det.

chevy rules!
95' sub TIL SALGS.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Opprinnelig postet av terjebj



Dette kommer nok litt an på hvor du tar sjekken, og ikke minst når på året du tar den. Er den utenom tidsrommet for krav om å ha kjettinger i bilen kan de ikke si noe.

Nå vet jeg ikke hvilket tall dette skulle tilsi, men å ikke ha med kjettinger utløser mangellapp og ny visning av bilen.

Den gangen jeg ble stoppet fikk jeg kjøre vider fordi jeg hadde piggdekk, hadde jeg hatt piggfritt hadde jeg måtte ha ventet til kjettinger ble bringet langt inni Telemark...

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#40 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 February 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Det værste av alt er at du må ha kjettingan ibil om sommern oxo,enda hvor dumt det høres ut,men sånn er loven.fish.gif

ingenting er umulig det umulige tar bare litt lenger tid

Opprinnelig postet av bell



Det er nok feil, dette reguleres av forskriften.

Følgende er klippet fra www.vegvesen.no.

Om kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg:

Kjøretøy over 3500 kg har plikt til å medbringe kjetting i vinterdekkperioden.

Antall kjettinger som skal medføres: I motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg skal det medføres minst tre kjettinger. Av de skal en være tilpasset motorvognens forhjul og to tilpasset drivhjul.I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel. I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene ("on spot") erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen

Definisjonen på vintertid finner du lengre opp på siden.

Men, det skader da ikke å ha de liggende der, så glemmer du ikke å legge de inn igjen...


sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)