Gå til innhold



FSD (Fuel Solenoid Driver), plasering.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
89 replies to this topic

#21 the_boss

the_boss

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 341 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Hva med peltier-element? blir jo brukt til overklokking av datamaskiner o.l. for å bekjempe varmen..

#22 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Ja det er godt mulig du har rett, men den står montert bak kjøleribbene så det er vell bedre enn at den står på den orginale plasseringen å når den står i grillen så er det jo mye enklere å bytte den for det er jo en kjent sak at disse fsd`ene er no forbanna dritt.

Skulle kanskje hevet en kjøleboks på 12 volt under panseret å montert fsd`en oppi.

På innsiden:)

#23 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Ser veldig fint ut dette ............
Men det er nok desverre ikke den mest optimale plassen for FSD'en.
Dere kan prøve å surre fast en flaske med vann foran grillen å kjøre noen mil. Da vil man kjenne hvor "kald" den blir på dette steded. Det greieste om dere vil ha den i fronten, er på "skiddplaten" under bilen, men egentlig ikke helt å anbefale dette heller pga vær og vann. Jeg har prøvd dette samt den plasserinegn som du viser her. Fant ut for lenge siden at den greiste plasseringen er slik som Kenneth har løst det. Har hatt det slik i 3 år nå, og satte inn en FSD som ikke var helt på topp. Jeg ville kjøre denne så langt som mulig før jeg byttet, men den ser ikke ut til å ryke enda. Jukser av og til ved høy belastning, slik som den alltid har gjort, men den blir ikke værre mad.gif.
Hadde håpet å kunne bytte snart, da jeg vil se hvilke komponenter som ryker. Skal sammen med Kenneth finne ut de beste komponentene, gjerne MIL spec, som tåler mye høyere temperatur.
Om dere har en defekt FSD som dere ønsker å bli kvitt, kan enten Kenneth eller jeg "operere" den og forbedre de slik at de holder evig . biggrin.gif

Mvh

Jarl Ove

#24 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 29 May 2006 - 23:00

Hallo. Kan virke som hele slekta mi kjører chevy. Den ene onkelen min kjører 96 suburban, den andre kjører 99 Tahoe, Søskenbarn nr 1 kjører 88 suburban nr 2 kjører 93 bigdooley nr 3 kjører 96 suburban så man kan trygt si at det prates mye chevrolet.

I hvertfall så har han onkelen min med 96 suburban 6,5 td flyttet fsd`en sin her om dagen. Legger inn noen bilder her så kan dere se hvordan han har valgt å gjøre det

fsdèn plassert i grillen med kjøleribber.




På innsiden:)

#25 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 26 May 2006 - 23:00

Om det er ønskelig kan jeg bestille inn FSD'er fra USA til en rimelig pris, i forhold til det Norske & Svenske firma leverer for. Men for å få dette til å gå rundt uten at jeg selv taper på det, må jeg bestille minimum 10 stk samtidig. Har da ikke tatt noe påslag til meg selv ut fra listeprisen. Må ta forbehold om økning av dollar kursen i tillegg, men lite sansynlig med noen stor endring i nærmeste fremtid.

Pris på 1 stk. FSD kommer ut på NOK 3000,- +/- et par prosent. Prisen er inkludert frakt og MVA inn til Norge. De vil sendes som postoppkrav internt i Norge.


Dette er det rimeligste alternativet jeg har funnet til nå.

Som nevnt, jeg må bestille 10 enheter samtidig uten selv å gå i tap.
Evt. bestillinger kan sendes til min E-mail adresse : jarlove@gmail.com
Leveringstid blir 1 - 2 uker fra bestilling av 10 enheter.


Men det hadde også vært fint med tilbakemeldinger her inne.

Mvh


Jarl Ove

#26 Korando

Korando

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 23 May 2006 - 23:00

Ural 375D

Jeg ønsker en

Svein



#27 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

Her er link til en kjølepasta med MEGET lav varmeoverføringsmotstand: http://www.microplex...=...ic silver 5 den som heter "Ceramique" leder ikke strøm, men den leder også varme dårligere. Arctic Silver 5 er laget av 99.9% rent mikronisert sølv.

Men om man øker kjølingen på FSD'n "bør" man montere en thermostat i kjøleren i nærheten av FSD'n - ved kjøring 20-30 minusgrader er det ikke SÅ godt behov for kjøling. Denne kan da settes til å stoppe viftene når thermostaten passerer 10-20 varmegrader på tur nedover. Elektronikk vil virke ved minusgrader også, men det er noen komponenter som misliker seg ved for lave temperaturer og kan levere litegranne feil signaler. Det kan også faktisk skade noen komponenter å bli belastet på lave temperaturer...ikke at man kan gjøre så mye med det når man har en kaldstart....


Fullsize or no size - for øyeblikket no size

#28 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 13 May 2006 - 23:00

Takker og bukker så mye til alle som ønsker at jeg fortsatt blir her. Dette er faktisk det beste fora jeg har vært med i. Det er en del i USA som forsøker, uten å få til helt den samme gløden og entusiasmen som her inne.

Ural (Kenneth) !!!!!
Jeg har nå innimellom regnbygene fått til det vi snakket om ang. "TBC", og skal sende den til deg så snart jeg har fått satt det ned på papiret. Gi meg litt tid så skal du ha den på E-mail :-)
Holder på med en del annet ute også

Skal bli gøy å høre hva du syns om dette.

Mvh

Jarl Ove

#29 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 12 May 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Om det står en motstand der nå er det mest sansynlig en med ett tall rundt omkring 5, som kan du se nede i hullet. Dette er sånn ca de standardverdier FSD'ene blir levert med fra GM systemet. Denne kan selvsagt som nevnt over, ha en defekt fra leverandør, fordi FSD'ene blir "testet" uten denne motstanden. De blir kjørt i testbenk med eksterne motstander i forskjellige trinn, for å kunne måle "puls bredde moduleringen" ( som det så fint heter ), på de forskjellige nivåene ( trinnene ) før de sendes ut. Max effekt (mener å huske dette, men kan sjekke om øsnkelig) på transistorblokken vil ligge i området ca 3-500 Watt, og de må derfor testes grundig før utsendelse.
( Brennes inn for å avdekke evt. svake komponenter ). Dette er en av tingene jeg har jobbet en del med gjennom årene, og en 24 timer full-last test avdekker normalt sett svake ledd som igjen blir byttet ut. Men tilbake tilmotstanden. Det KAN være at de har glemt å montere denne, montert en defekt motstand (ingen er ufeilbar), eller rett og slett sendt en defekt enhet.
Er nysjerrig på hvor du kjøpte den nye FSD'en din ??
NB !!! Det er viktig å jorde eksterne kjølere med separat ledning. Ett punkt på kjøleren og ett på chassis eller batteriets minus pol. Om dette blir glemt, kan man få en overbelastning på transistorene som igjen fører til høyere temperatur. Kjølepasta er også viktig å bruke melleom FSD'en og kjøleren. Om det er en plast kappe som dekker transistorene bør disse fjernes (plastdekselene holder tempen oppe og forhindrer god kjøling), og hulerommet nede i transistorene bør fylles helt opp med kjølepasta. Pastaen bør også smøres jevnt utover FSD'ens kjøleplate før den monteres. Om pastaen "tyter" ut mens man skrur til skruene er dette ikke noe problem. Tørk vekk eller la det være. Men skruene bør ha ca samme tiltrekkings moment, samtidig som man skrur litt på hver skrue (som på hjulboltene) til man er fornøyd, og mener det sitter godt nok. Etter en stund bør man også sjekke om skruene sitter godt nok, da de kan bli "løsere i fisken" over tid.
Lykker til :-)
Mvh

Jarl Ove

Opprinnelig postet av jarlove1



Hyggelig at du er her ennå, Jarl Ove! Vi har ingen entusiaster å miste smile.gif

Kjør biler med sjel!

#30 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 12 May 2006 - 23:00

Om det står en motstand der nå er det mest sansynlig en med ett tall rundt omkring 5, som kan du se nede i hullet. Dette er sånn ca de standardverdier FSD'ene blir levert med fra GM systemet. Denne kan selvsagt som nevnt over, ha en defekt fra leverandør, fordi FSD'ene blir "testet" uten denne motstanden. De blir kjørt i testbenk med eksterne motstander i forskjellige trinn, for å kunne måle "puls bredde moduleringen" ( som det så fint heter ), på de forskjellige nivåene ( trinnene ) før de sendes ut. Max effekt (mener å huske dette, men kan sjekke om øsnkelig) på transistorblokken vil ligge i området ca 3-500 Watt, og de må derfor testes grundig før utsendelse.
( Brennes inn for å avdekke evt. svake komponenter ). Dette er en av tingene jeg har jobbet en del med gjennom årene, og en 24 timer full-last test avdekker normalt sett svake ledd som igjen blir byttet ut. Men tilbake tilmotstanden. Det KAN være at de har glemt å montere denne, montert en defekt motstand (ingen er ufeilbar), eller rett og slett sendt en defekt enhet.
Er nysjerrig på hvor du kjøpte den nye FSD'en din ??
NB !!! Det er viktig å jorde eksterne kjølere med separat ledning. Ett punkt på kjøleren og ett på chassis eller batteriets minus pol. Om dette blir glemt, kan man få en overbelastning på transistorene som igjen fører til høyere temperatur. Kjølepasta er også viktig å bruke melleom FSD'en og kjøleren. Om det er en plast kappe som dekker transistorene bør disse fjernes (plastdekselene holder tempen oppe og forhindrer god kjøling), og hulerommet nede i transistorene bør fylles helt opp med kjølepasta. Pastaen bør også smøres jevnt utover FSD'ens kjøleplate før den monteres. Om pastaen "tyter" ut mens man skrur til skruene er dette ikke noe problem. Tørk vekk eller la det være. Men skruene bør ha ca samme tiltrekkings moment, samtidig som man skrur litt på hver skrue (som på hjulboltene) til man er fornøyd, og mener det sitter godt nok. Etter en stund bør man også sjekke om skruene sitter godt nok, da de kan bli "løsere i fisken" over tid.
Lykker til :-)
Mvh

Jarl Ove

#31 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 12 May 2006 - 23:00

Jeg trodde at jeg la ved en link til noen vifter, men det ble avglemt. Disse viftene flytter 10-15 ganger så mye luft som en standard pc-vifte. http://www.microplex.....y=delta vifte


Fullsize or no size - for øyeblikket no size

#32 exe

exe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 375 Innlegg:

Posted 11 May 2006 - 23:00

Takk for innspilla , får gjøre et forsøk. Cooleren kjøler ikkje i bagasje rommet ....smile.gif Vis det står motstand der nå, men av en annen verdi, kan det forårsake lyset ?

#33 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 11 May 2006 - 23:00

Fulgte ikke med i timen da jeg skrev innlegget over, og leste ikke godt nok det EKJ skrev så godt om.

Som EKJ så godt skriver kan det godt være at den nye FSD'en din mangler motstanden ( et lite printkort med en motstand påloddet ). Om den mangler vil du se bare en svart bakgrunn inne i plugghullet. Om den er der, vil du kunne se en lysere bakgrunn
( lys printkortfarge som er noe gul / grønn-aktig på farge ).
Om du skal ta ut den som sitter på pumpen, er det som nevnt av EKJ et pirkearbeide. Et lite speil, godt lys, og gjerne et lite PC skrujern som du kan lage en bøy på helt ytterst på spissen vil hjelpe. Men det er en tålmodighetsprøve som går greit til slutt. Du må være forsiktig med spissen på tangen eller skrutrekkeren, slik at du ikke lager brudd i banene på printkortet. Om du holder redskapen helt ute i kantene på plugghullet er du "safe". Jeg har ødelagt en slik motstand selv, og det går greit å lodde printkort banene sammen igjen om uhellet er ute.
Ikke skrevet for å korrigere deg EKJ, men kun ment som et lite ekstra tilskudd til jobben EXE muligens må gjøre.
Mvh ( igjen )

Jarl Ove

#34 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 11 May 2006 - 23:00

Tror nok at lyset ditt hadde med en følge konsekvens av at FSD'en din var i stykker. Dette kan man finne ut ved help av OBD II kodeleser.
Om feilen f.eks var at motstanden inne i pluggen på FSD'en hadde fått brudd ( åpen kobling ) ville du fått feilkode 1280. Men feil på de interne kompnentene i FSD'en gir desverre ( irriterende ) ikke feilkoder direkte fra enheten. Men har hørt om tilfeller der FDS'en har ført til "konsekvensfeil" i systemet, slik at andre følere eller CPU'en kan bli påvirket. CPU'en har normalt en scanning syklus på hver 50'ende start, og det kan godt være at du var heldig i denne syklusen, eller at motstanden i pluggen utgjorde at lyset forsvant. Jeg har som nevnt under at annet fora laget meg en 9 trinns justerbar sak, som øker eller minker fuel mengden i forhold til gasspådgraget. Fikk brudd i motstanden i det trinnet jeg kjørte med til vanlig (dårlig kontakt i en kobling), og fikk feilkode 1280. Ringte Bergheim og fikk vite hva feilkoden var, og de kunne fortelle at motstanden i FSD'en hadde åpen krets. Byttet til et trinn over, startet bilen og alt var i orden igjen. Prøvde å sette bryteren tilbake, og fikk samme kode igjen.
Siden dette kun er en prototype enda, kjører jeg på dette trinnet inntil jeg har fått en endelig og varig enhet. Holder på å samle komponenter, men tar det "lungt" inntil videre. Må demontere nokså mye i dashboardet for å ordne dette. Skal gjøre dette (forsøke å få tid) i helgen. Men dette har sin årsak i at Kenneth og jeg tester ut forskjellige ting, og han skal få teste turbo boost kontrollen tilsvarende den jeg har laget. Kenneth har gjort en kjempejobb med testing og målinger av signaler, og all respekt for den jobben han har utført med sin kjære Tahoe. Den går nå som en drøm :-)
Mvh

Jarl Ove

#35 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 11 May 2006 - 23:00

EXE Du må kansje flytte over en motstand som sitter i kontaktstykke i driveren over til den nye, litt pirkearbeid med en liten nebbtang eller skrutrekker pleier å gå greit. Mvh Eyvind

#36 exe

exe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 375 Innlegg:

Posted 11 May 2006 - 23:00

Kjøpte meg cooler og fsd til subben, når jeg starta bilen opp lyste motor lampa, men funka ok. Hadde det travelt og plugga tilbake til den på pumpa og lyset forsvant. Siden har jeg ikkje gjort mere.
Kunne kanskje prøvd med å kople av strømmen en stund.....

#37 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 11 May 2006 - 23:00

Lister meg stille inn uten å vekke noen "barme"
Som Kenneth sier, lyser ikke SES lampen ( motorlyset ) når FSD'en holder på å gå i stykker, eller selv om den er helt ødleagt. Dette ligge ikke som en feilmeldings kode i CPU'en i bilen. Man bør normalt ta av batteriene når man jobber med elektronikk på disse ( og sikkert andre også ) bilene. Men man kan oppleve at bilen stopper, for så å starte igjen etter 15 minutter, eller evt, neste dag for den saks skyld. Fremdeles uten feilkode. Den kan sote noe helt enormt, gå dårlig, vanskelig å starte osv. Kenneth's FSD kjøler er make til min og kjøpt gjennom Bergheim. Det er et Svensk firma som lager akkurat denne. Det er påstått at den ikke er helt optimal pga avstanden mellom ribbene, men min har holdt helt fint i 3 år nå. Den har startet å feile
( jukse ) ved pådrag, men jeg venter med å bytte til den er helt ødelagt.
Ellers kan jeg på det sterkeste anbefale dere som har symtomene om å kontakte :
http://www.ssdieselsupply.com i USA. Der finner dere stort sett det som det måtte være behov for. Da har laget en ekstern FSD kjøler som man enten kan kjøpe alene ( uten FSD ) eller komplett pakke med begge enheter ferdig montert til å plugge rett inn i bilen. Det som kan være viktig å huske på, er at om man setter denne på innsuget som SSD anbefaler, må man forlenge de 2 boltene som er originale. De blir rett og slett for kort, og man skrur de "over gjenge" nesten med fingrene. En ting til jeg kan anbefale, er å diskutere fraktpriser med SSD. Det som kommer opp på sidene deres er ikke da faktiske kostnadene. Lister meg stille ut igjen, og lykke til.
Jeg vil gjerne takke for oppmerksomheten flere av dere har sendt meg, med oppfordring om ikke å melde meg ut. Tar den til etteretning, og får heller "banne i kjærka" en gang i blandt.

jarlove

#38 VCE

VCE

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2374 Innlegg:

Posted 10 May 2006 - 23:00

Alle datamaskiner har 12v vifter. UTEN unntak, for vekselstrømvifter avgir for mye elektrisk støy.

Her er de beste industrielle viftene man kan få tak i, men de støyer en del... (ca 50 dB(A)) men ikke det halve av det trøskverket som sitter der fra før av.


Fullsize or no size - for øyeblikket no size

#39 exe

exe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 375 Innlegg:

Posted 10 May 2006 - 23:00

"En annen sak er den at når FSD'en byttes, så fungerer sansynligvis ikke den nye før hjernen er resettet. På min skjer dette ved bortkopling av batteriene, visstnok i over ett minutt."
Lyste motorlampa før du tok reset på hjernen ?

#40 Overloaded

Overloaded

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 109 Innlegg:

Posted 09 May 2006 - 23:00

Leste en gang at tanken bak plasseringen av FSD-en på dieselpumpa, var at den der ville kjøles tilstrekkelig av dieselen som går gjennom pumpa. Det har jo vist seg i ettertid at dette nok er noe for lite. En annen vanlig feil på disse som jo også lager tilsvarende problemer, er at fødepumpa ofte ryker, det medfører høyere temperatur på FSD-en. Sjekk kennedydiesel.com, der er det mye info og div...