Gå til innhold



FSD (Fuel Solenoid Driver), plasering.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
89 replies to this topic

#61 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

Spør hos GM forhandleren etter defekte FSD'er. De må da ha på kassevis.

Det ville vært flott hvis en eller annen smarting kunne laget en forsterket utgave av denne FSD'en. Etter min mening er det faktisk mye som tyder på at det ikke bare er et varmeproblem fra omgivelsene vi har å gjøre med, men vel så mye et varmeproblem fra overbelastet elektronikk.

Dersom du vil se hvordan en slik pumpe virker, kan du gå på http://www.fsdcooler..._web/index.html. Her er mye forklart, men også de har bundet seg opp i kjøleproblematikken alene.

Jeg bruker bilen mye på langtur og har alltid en reserve FSD med kjøleplate med meg. FSD med kjøleplate tar bare noen minutter å skifte. Men selvfølgelig skjer stoppen alltid ubeleilig som i sommer, medt i Amsterdam, med campingvogn og i rushtiden. Du må regne med at jeg svetta.

#62 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Spør hos GM forhandleren etter defekte FSD'er. De må da ha på kassevis.

Det ville vært flott hvis en eller annen smarting kunne laget en forsterket utgave av denne FSD'en. Etter min mening er det faktisk mye som tyder på at det ikke bare er et varmeproblem fra omgivelsene vi har å gjøre med, men vel så mye et varmeproblem fra overbelastet elektronikk.

Dersom du vil se hvordan en slik pumpe virker, kan du gå på http://www.fsdcooler..._web/index.html. Her er mye forklart, men også de har bundet seg opp i kjøleproblematikken alene.

Jeg bruker bilen mye på langtur og har alltid en reserve FSD med kjøleplate med meg. FSD med kjøleplate tar bare noen minutter å skifte. Men selvfølgelig skjer stoppen alltid ubeleilig som i sommer, medt i Amsterdam, med campingvogn og i rushtiden. Du må regne med at jeg svetta.


Opprinnelig postet av Mekkeren



Virker ikke som om du har lest dette grundig.

http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm.

Om du tar deg tid til å lese alt, så får du en bedre innsikt i hvordan varmen kommer.
Spesielt Test 1 ved Jarl Ove.
Om du så leser de andre innleg, så forstår du sikkert problemet.

Testen er nå på vent, til sommer varmen kommer.
Da regner vi med å løse dette.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#63 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 10 July 2007 - 20:02

I di hær FSD tider ha e forska litt på løysninge førr å få beire kjøling tell boxn. E har Green filter (luftfilter) rett på Turboen. Ha laga et varmeskjold Mellom luftfilterbox å turbo. FSDen står dær luftfilterboxn sto. På FSDen ha e sett enn (PC) CPU kjøler mæ vifte. Lufta som kommer ut i høyresjærmen går jennom CPU kjølern å suges så inn i motorn. Supert resultat dribble.gif
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#64 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 10 July 2007 - 20:26

Har du et bilde av den innrettningen din? Har min på venstre side og har hatt vifter på som jeg tok bort. Kjører nu med fleksi slange for å lede luft opp til cooler og funker som bare det.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#65 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 11 July 2007 - 11:58

har snakket med en bergheim repratør, han sa beste plassen var på pumpa.grunn til at de er blitt plassert ute i motorommet er at det er mye enklere.tar mindre tid( de jobber jo på pris)

#66 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 10:15

QUOTE(simon28 @ 11 Jul 2007, 11:58) <{POST_SNAPBACK}>
har snakket med en bergheim repratør, han sa beste plassen var på pumpa.grunn til at de er blitt plassert ute i motorommet er at det er mye enklere.tar mindre tid( de jobber jo på pris)

Her har nok reparatøren hos Bergheim rett.
Ting tyder på at en FSD på pumpe varer bortimot dobbelt så lenge som montert i motorrommet. Montert på pumpa får den relativt jevn kjøling og lite varmepåvirkning. Dessuten er plasseringen mer beskyttet for andre påvirkninger.
Plassert i motorrummet utsettes FSD'en for mer brutale påvirkninger fra "kjøleribber" med kraftige avkjølinger og oppvarminger. Det blir faktisk verre dersom man setter vifter på ribbene. De kraftige temperatforskjellene river løs alu-ribbene fra epolsyboksen pga stor forskjell i utvidelseskoeffisient. Resultatet kan bli fukt inn til vitale deler i FSD'en. Og da går det ikke lenge før man har et havari.

#67 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 13:04

QUOTE(Mekkeren @ 12 Jul 2007, 11:15) <{POST_SNAPBACK}>
Her har nok reparatøren hos Bergheim rett.
Ting tyder på at en FSD på pumpe varer bortimot dobbelt så lenge som montert i motorrommet. Montert på pumpa får den relativt jevn kjøling og lite varmepåvirkning. Dessuten er plasseringen mer beskyttet for andre påvirkninger.
Plassert i motorrummet utsettes FSD'en for mer brutale påvirkninger fra "kjøleribber" med kraftige avkjølinger og oppvarminger. Det blir faktisk verre dersom man setter vifter på ribbene. De kraftige temperatforskjellene river løs alu-ribbene fra epolsyboksen pga stor forskjell i utvidelseskoeffisient. Resultatet kan bli fukt inn til vitale deler i FSD'en. Og da går det ikke lenge før man har et havari.



mener at dette ikke er helt riktig,med min noe spesielle plasering av fsd og kjøler som jeg har skrevet om tidligere,har jeg en fsd som holder seg kjølig hele tiden,resultate blir da minimalt med stress på loddepunktene i fsd,ergo lengre levetid smile.gif
jeg har laga meg nye bolter med kraftige vingemuttere påsveist som holder fsd på plass mot alukjøler,jeg la også et lag med alupasta mellom fsd-pakninga og kjøler for å sikkre mot eventuell fukt.
grunnen til disse vingemuttrene er at jeg enkelt uten verktøy kan kjenne etter om de sitter god en gang i blant.
jeg er så godt fornøyd med chevyen at jeg kommer til å ha den lenge,så da får tiden vise om jeg har rett
i min plassering av fsd.

#68 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 13:50

QUOTE(hot-chevy @ 12 Jul 2007, 13:04) <{POST_SNAPBACK}>
jeg har laga meg nye bolter med kraftige vingemuttere påsveist som holder fsd på plass mot alukjøler,jeg la også et lag med alupasta mellom fsd-pakninga og kjøler for å sikkre mot eventuell fukt.
grunnen til disse vingemuttrene er at jeg enkelt uten verktøy kan kjenne etter om de sitter god en gang i blant.

Mulig du har rett, men i følge min lærdom er mikrosprekker noe som trekker vann. Faktisk kunne ikke naturen fungere uten de såkalte hårrørskreftene.
De sprekkene jeg snakker om er ikke noe som kan stoppes med å trekke til bolter. De dannes på langs av skjøten mellom FSD og aluplaten.
Det eneste midlet jeg kunne tenke meg ville holde tett i en slik forbindele, måtte være en klebrig og elastisk pakning. Det ville imidlertid ikke være gunstig for varmeledningen. Men en slik sprekk er også særdeles ugunstig for varmeovergang når den først er oppstått, så det er ikke godt å vite hva som er verst.

Og merk et par ting:
1. Når man har med vann og (mikro-)sprekker å gjøre, så er vann og temperaturer under null noe for seg selv. Her har man virkelig med naturkrefter å gjøre!
2. Og har du først fått en sprekk med vann/fukt i, så irrer alu. Irret utvider sprekken. Det er en annen naturkraft man ikke kan holde i sjakk med skruer.

Man kan si det sånn: Først brutal varmepåvirkning fra en kjøle-/varmeribbe, så får du en sprekk med vann i. Deretter arbeider fukt/vann med å utvide sprekken på flere måter. Snart står du i køen hos Bergheim og skal ha en ny FSD.

Med FSD på pumpe kjører du dobbelt så langt før du står i køen.

Det er tester på gang med FSD i kupeen uten kompliserende kjøleribbe. Testene er fortsatt lovende. Skal si fra når /om 100k km passeres om fire fem år, in challa.

Jeg tror nå fortsatt reparatøren hos Bergheim har rett når det gjelder FSD på pumpe kontra i mororrom.

Edited by Mekkeren, 12 July 2007 - 19:01.


#69 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 12 July 2007 - 14:10

ja er vel en grunn til at fabrikken setter de på pumpa.ikke at alt de gjør er riktig men

#70 west coast chevy

west coast chevy

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 260 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 17:03

Eg tvile sterkt på at fsd'en har jevn temperatur som mekkeren seie den har på pumpa,var å kjøpte et digitalt steke-termometer med kabel til gjiver,slik at eg kan følge med temp på driveren mens eg kjøre.. så ved 15-20 grader ute variere temp på fsd'en fra 55-86 grader ved normal kjøring,og ved stans av motoren og tempen viser 55 grader,stiger den til 70-75 grader ved stopp.
Så når/hvis min fsd ryker en gang,så SKAL den inn i cupeen,eller en annen bra plass. Men skal og foreta målinger etter at eg har fått montert betre fødepumpe,og dieselfilter/slanger.
du er kverulant når du ikje er fornøyd før du er misfornøyd...

Only amcar..

#71 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 19:00

QUOTE(Mekkeren @ 12 Jul 2007, 14:50) <{POST_SNAPBACK}>
Mulig du har rett, men i følge min lærdom er mikrosprekker noe som trekker vann. Faktisk kunne ikke naturen fungere uten de såkalte hårrørskreftene.
De sprekkene jeg snakker om er ikke noe som kan stoppes med å trekke til bolter. De dannes på langs av skjøten mellom FSD og aluplaten.
Det eneste midlet jeg kunne tenke meg ville holde tett i en slik forbindele, måtte være en klebrig og elastisk pakning. Det ville imidlertid ikke være gunstig for varmeledningen. Men en slik sprekk er også særdeles ugunstig for varmeledning når den først er oppstått, så det er ikke godt å vite hva som er verst.
Og merk en ting: Når man har med vann og (mikro-)sprekker å gjøre, så er vann og temperaturer under null noe for seg selv. Her har man virkelig med naturkrefter å gjøre!
Jeg tror nå fortsatt reparatøren hos Bergheim har rett når det gjelder FSD på pumpe kontra i mororrom.



dette begynner å bli litt for vitenskapelig for meg,fsd-en kommer til å gå før eller siden uansett,med min plasering er det gjort i en fei å skifte den ut,skal kjøpe en å ha i hanskerommet uansett,min bedre halvdel
bruker bilen mye og med min plasering av fsd greier til og med en lite mekanisk interesert dame som den jeg har å skifte den selv uten å må ringe noe bergingtjeneste når hun er ute på tur,er ikke det et bra moment da? smile.gif

#72 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 19:12

QUOTE(west coast chevy @ 12 Jul 2007, 17:03) <{POST_SNAPBACK}>
Eg tvile sterkt på at fsd'en har jevn temperatur som mekkeren seie den har på pumpa,var å kjøpte et digitalt steke-termometer med kabel til gjiver,slik at eg kan følge med temp på driveren mens eg kjøre.. så ved 15-20 grader ute variere temp på fsd'en fra 55-86 grader ved normal kjøring,og ved stans av motoren og tempen viser 55 grader,stiger den til 70-75 grader ved stopp.
Så når/hvis min fsd ryker en gang,så SKAL den inn i cupeen,eller en annen bra plass. Men skal og foreta målinger etter at eg har fått montert betre fødepumpe,og dieselfilter/slanger.

Spørsmål: Måler du tempen på kjøle-/varmeribba, eller ett eller annet sted på FSD'en?
Tror ellers det er lurt av deg å ta dingsen inn i kupeen snarest mulig.
Måler du på FSD'en er dette svært interessant dersom det kom bilder av hvordan du har plassert giveren til steketermometret.

Edited by Mekkeren, 13 July 2007 - 09:56.


#73 west coast chevy

west coast chevy

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 260 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 21:37

QUOTE(Mekkeren @ 12 Jul 2007, 19:12) <{POST_SNAPBACK}>
Spørsmål: Måler du tempen på kjøle-/varmeribba, eller ett eller annet sted på FSD'en?
Tror ellers det er lurt av deg å ta dingsen inn i kupeen snarest mulig.



giveren står direkte på fsd'en og den står på diesel pumpa,så den for stå der til den ryker,så montere eg den nye inne i bilen.men tenkte det sko bli løye å sjå om tempen faller når eg får modifisert dieselsytemet litt.
du er kverulant når du ikje er fornøyd før du er misfornøyd...

Only amcar..

#74 Korando

Korando

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 21:47

QUOTE(Mekkeren @ 12 Jul 2007, 13:50) <{POST_SNAPBACK}>
Med FSD på pumpe kjører du dobbelt så langt før du står i køen.

Det er tester på gang med FSD i kupeen uten kompliserende kjøleribbe. Testene er fortsatt lovende. Skal si fra når /om 100k km passeres om fire fem år, in challa.

Jeg tror nå fortsatt reparatøren hos Bergheim har rett når det gjelder FSD på pumpe kontra i mororrom.



Mulig jeg er litt på jorde her nå, men snakker du ikke litt imot deg selv med disse påstandene.

Først sier du at med FSD på pumpa kjører du veldig langt før du blir stående. Du har også hevdet
flere ganger i dette forumet at det er den eneste plassen som denne FSD skal være for at det skal være driftsikkert.
Alikavel velger du selv å plassere den i kupeen.
Så mener du at repratøren på Bergheim har rett

Hvis det er så bra å ha den på pumpa, hvorfor tar du deg brye med å forske på
alternative plasseringer

Noe som ikke harmonerer her synes jeg

Hva mener du egentlig.........
Svein

user posted image

#75 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 12 July 2007 - 23:10

QUOTE(Korando @ 12 Jul 2007, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>
Mulig jeg er litt på jorde her nå, men snakker du ikke litt imot deg selv med disse påstandene.

Først sier du at med FSD på pumpa kjører du veldig langt før du blir stående. Du har også hevdet
flere ganger i dette forumet at det er den eneste plassen som denne FSD skal være for at det skal være driftsikkert.
Alikavel velger du selv å plassere den i kupeen.
Så mener du at repratøren på Bergheim har rett

Hvis det er så bra å ha den på pumpa, hvorfor tar du deg brye med å forske på
alternative plasseringer

Noe som ikke harmonerer her synes jeg

Hva mener du egentlig.........

Jeg mener akkurat det jeg sier.
Men jeg har ikke sagt at FSD på pumpa er den eneste og beste plassen.... - så det er vel dette som sender deg ut på jordet. Foreløpig har jeg ingen steder å peke på som beviselig er driftsikker.
Så hvis du modifiserer litt på det du har oppfattet skulle det vel ordne seg.
Jeg har nå kjørt ca 9k km med en reparert FSD - uten kjøleribbe - plassert i kupeen.
Og reparatøren hos Bergheim har rett!
Er harmonien opprettet, eller er dette fortsatt for vanskelig?
(Velvel, for noen er nok allting for vanskelig, og man "Skjønner ingenting" til stadighet. Sånn er det bare.)

Edited by Mekkeren, 13 July 2007 - 10:04.


#76 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 13 July 2007 - 06:39

Virker som det er flere som heter Mekkeren her,for den ene sier ditt og den andre sier datt. Mulig det er brødrene som herjer på maskinen. Skjønner ingenting av det som blir skrevet, det ene slår ihjel det andre og så kommer en viss kar å påstår at vi prater bare tull! Snakk om å kase stein i glasshus.
Korando kom meg i forkjøpet med et spm og svaret sier jo sitt, God dag mann økseskaft.
Ang Bergheim reperatøren kan han ikke si noe annet så lenge han er ansatt der han er,de har sine retningslinjer å gå etter og må følge GM sine spesifikasjoner om de vil eller ikke."#4#&/"##""!&%€=?`&/€ nu orker jeg ikke skrive mere, bare måtte få ut litt.

PS: fyll ut profilen din så vi vet hvem du er.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#77 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 13 July 2007 - 08:46

QUOTE(Mekkeren @ 13 Jul 2007, 00:10) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg mener akkurat det jeg sier.
Men jeg har ikke sagt at FSD på pumpa er den eneste og beste plassen.... - så det er vel dette som sender deg ut på jordet. Foreløpig har jeg ingen steder å peke på som beviselig er driftsikker.
Så hvis du modifiserer litt på det du har oppfattet skulle det vel ordne seg.
Jeg har nå kjørt ca 9k km med en reparert FSD - uten kjøleribbe - plassert i kupeen.
Og reparatøren hos Bergheim har rett!
Er harmonien opprettet?



tror vi skal avslutte denne diskusjonen nå,man må egentlig ikke være så fryktelig inteligent for å skjønne at mekanikerern til bergheim tar feil.vi snakker om temperatursvingninger,den blir selvfølgelig størst når fsd står montert på pumpa,tenk deg en vinterdag det er 20 minus ute,da vil temperaturen på fsd være ca. det samme når bilen står ute og det ikke er brukt motorvarmer,etter oppstart drar man ned til byen og stamper rundt i kø som vanlig,regner med at temperaturen nede i v-en der dieselpumpa og fsd står blir ganske høy likevel om det er kaldt ute ,dieselen er selvfølgelig kald og vil kjøle bedre ,men det vil uansett bli sterke temperatursvingniger på fsd,som den ikke kommer i nærheten av med f.eks min plasering,ok da melder jeg meg ut av denne diskusjonen,folk får plassere denne dingsen akkurat der det passer dem punktum... smile.gif

#78 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 13 July 2007 - 10:19

QUOTE(hot-chevy @ 13 Jul 2007, 08:46) <{POST_SNAPBACK}>
folk får plassere denne dingsen akkurat der det passer dem punktum... smile.gif

Koselig med forsonende ord.
Så da sier jeg og Bergheim sin mekaniker at FSD'en har det bedre på pumpa enn på kjøle-/varmeribbe.
Deretter plasserer jeg FSD'en i kupeen - uten kjøle-/varmeribbe eller pumpe.
Harmoni opprettet! .... eller???

Edited by Mekkeren, 13 July 2007 - 10:23.


#79 Korando

Korando

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Innlegg:

Posted 13 July 2007 - 11:14

QUOTE(Mekkeren @ 12 Jul 2007, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg mener akkurat det jeg sier.
Men jeg har ikke sagt at FSD på pumpa er den eneste og beste plassen.... - så det er vel dette som sender deg ut på jordet. Foreløpig har jeg ingen steder å peke på som beviselig er driftsikker.
Så hvis du modifiserer litt på det du har oppfattet skulle det vel ordne seg.
Jeg har nå kjørt ca 9k km med en reparert FSD - uten kjøleribbe - plassert i kupeen.
Og reparatøren hos Bergheim har rett!
Er harmonien opprettet, eller er dette fortsatt for vanskelig?
(Velvel, for noen er nok allting for vanskelig, og man "Skjønner ingenting" til stadighet. Sånn er det bare.)


Har ikke sett noe annet en at du påstår at den beste plasseringen er på pumpa og at du har
nærmest har påstått at de som setter den på alternative plasser er "lite smarte".
Når personer her inne har snakket om kjøleribber, både med og uten vifter, har du vært generllt
negativ til disse. Du har hele tiden rådet folk til å ha boksen på pumpa. Nå går du selv bort i fra
dette og tar den inn i kupeen, har du tatt med pumpa inn dit eller......



Og som vanlig er, så legger du ved en setning på slutten. Virker på meg som du er en utrolig hårsår
person som ikke aksepterer at andre har egne meninger som strider mot dine.

Regner med at det er min tur til å få litt "pepper" nå.
Svein

user posted image

#80 Guest_simon28_*

Guest_simon28_*
  • Guests

Posted 13 July 2007 - 13:27

det ble nevnt her.så ville bare si at samtalen med reparatøren var på privaten