Gå til innhold



FSD (Fuel Solenoid Driver), plasering.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
89 replies to this topic

#41 Torgeir13

Torgeir13

    Spekulant

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 09 May 2006 - 23:00

Kor får æ tak i den der fsd cooleren å ka kosta den? De der viften? e det nokka du har røkka ut av strømforsyninga til en gammel pc?

torgeir.tratten@vegvesen.no

#42 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 20 June 2006 - 23:00

Ble desverre dobbelt opp med bilder her, men fikk timeout, og trodde at den første ikke kom med:blush:
Motor romsviften er fra Biltema, og blåser noe helt rått med luft:D

Mvh

Jarl Ove

#43 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 20 June 2006 - 23:00

Her er min siste løsning på kjøling av FSD'en. 2 stk 80x80 vifter pluss en motor romsviftr for båter. Skulle hatt en termostat på denne som kobler inn på ca 40 grader og ut på 30 grader. Takknemlig for innspillang en liten termostat som passe i dashboardet.



Jarl Ove

#44 jarlove1

jarlove1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 20 June 2006 - 23:00

Her er min siste løsning til kjøling av FSD'en.
Har 2 stk 80x80 vifter direkte på kjøleribben, pluss en motor romsvifte for innboard motorer i båter. Denne er koblet slik at den kan tvangskjøres. Når motoren går lenge på tomgang, og i køkjøring "krabber" tempen opp mot 60 grader, og dette er ikke bra for elektronikken. Ønsker å legge inn en termostat som kobler inn på min 40 grader og ut på ca 30 grader. Om noen har et tips om en liten termostat til dette formålet er jeg evig takknemlig.


Mvh


Jarl Ove

#45 thedole

thedole

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 18 June 2006 - 23:00

Sakset følgende ifra faq'en hos SSDieselsupply.com
Kopi av melding:
Q: Someone told me that if I change the resistor value, the PCM will not recognize the change without using a scanner to reset everything. Is this true?
A: Only 1/2 true. To prompt an "instant" recognition of the new resistor, a "TDC learn" procedure will need to be initiated with a Tech 2 scanner. BUT, the PCM will automatically check resistor value every 50th keystart of the engine, and make the necessary adjustments in fuel rate.

Q: What is the purpose of the calibration resistor?
A: The resistor fine tunes the injection pump much like the adjusting screw did on older non-electronic pumps. The resistors are available in values 1-9. Stock being a #5. Diesel enthusiasts have known since 1994 that the #9 increases fuel rate by 6% over the stock #5 and everyone knows that with diesels, more fuel equals more hp. The beauty of the #9 is that due to increased operating efficiencies, it will also usually produce better mileage too, if driven sensibly.


Kan det at du ikke måler noen forskjell ved motstander med forskjellig verdi ha noe med det som står her om at PCM'en kun sjekker denne motstanden ved hver 50'ende nøkkelstart om man ikke manuellt får den til å sjekke med en sånn scanner det er snakk om?

If it aint broke, break it!

#46 Buggen

Buggen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 437 Innlegg:

Posted 13 June 2006 - 23:00

Hva skjer med elektronikken når fsd`n blir borte? Genereres det en haug med feilmeldinger, med dertil konstant lys i motorlampa??
Tenker da på mekanisk pumpe uten fsd.



Nothing compares to cubic inches!

#47 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

Jeg bytta FSD - satt denne på kjøleribber på innerskjerm uten noen som helst form for vifter, og det fungerer kjempefint.

Tahoe -94

#48 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

Det var fint.
Hva har du i føde pumpe trykk?
Den kjøleren vil vi gjerne se bilder av.
Alle gode løsninger vil alle her se.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#49 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

Fødepumpetrykket vet jeg ikke, MEN jeg bytta pumpa for et par uker siden, fordi den gamle var gåen og ikke gav noenting. Tvangskjørte den gamle i sommer, og etter 10 MIN. var det steget ca 1 mm i filterhuset. Det har heller ikke kommet noe diesel ut av dreneringa, når jeg har åpna skruen. Dette høres jo veldig rart ut, men siden bilen har gått greit, så har jeg ikke bytta pumpa før nå. (Har ikke lyst til å stå med den jobben midtvinters). Eneste jeg har merka på bilen er at den kunne fuske litt ved fullt gasspådrag... forståelig nok. Jeg måtte imidlertid også bytte stop-ventilen nå, for den tålte jo ikke at det ble skikkelig trykk i diesel - systemet.

[/img][img]http://www.offroad.no/garage/8517/img/27748.jpg



Tahoe -94

#50 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 22 September 2006 - 23:00

En ting er helt sikkert.
Du kommer ikke til å få problemer med varme i FSD´en

Muligens litt på tomgang og kø kjøring.
Har du forsøkt å la bilen gå litt, etter at du har kjørt den varm.
Har du temp føler på kjøleren?

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#51 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Flytta FSD'n for et par år siden, og den har ved flere anledn. gått på tomgang i veldig varm vær, også køkjøring nedi bykjerna uten problemer. Har ikke temp. føler, men det blir aldri no' mer enn en svak lunk i kjøleribbene selv når bilen går på tomgang. Derfor syntes jeg det er rart at andre ser ut til å måtte ha vifter i tillegg. Men jeg har aldri brukt bilen i noen form for offroad- kjøring, bare normalt kjøremønster (etter veien).

Tahoe -94

#52 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Er bilen trimma?
Er det gjort noe med dieselsystemet?
Eksos annlegg?

Det blir mange spørsmål.
Hvorfor jeg spør, det kommer det svar på i løpet av noen dager.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#53 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

GMC 2500:
Bilen er ikke trimma, og dieselsystemet er så vidt jeg vet originalt. Eksosanlegget er kanskje noe spesiellt, siden dette blir fordelt etter potta under bilen, og går ut i ett rør på hver side bak bakhjula. Har nok mistanke om at dette er blitt gjort i etterkant. Disse rørene etter potta har jeg selv skifta ut etterhvert pga. rust, men jeg tror jeg brukte samme dia. som det stod fra før(2 1/2"). Selve potta tror jeg er spesiell siden den da har to utløp, og den må være i rustfritt - for da jeg rengjorde denne så var den blank som en speile etter at jeg hadde hatt bilen i 5 år. Trodde først at bilen var en Canada- utgave siden det var instruksjonsbok på ikke-engelsk, men har lest her på forumet at siden chassinr. begynner med 1GNEK1..., så dreier dette seg om en Amerika- bil. Ellers så er dette en -94 modell, altså første- utgave. Skal se om jeg en gang kan få tak i liste over options på denne bilen - har forstått det slik at verksteder kan finne ut det etter chassi- nr.

Tahoe -94

#54 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Takker for utfyldene svar.
Det var det jeg ville vite.

Ang. utstyr på bilen.
Det er en hvit lapp en plass. kalles RPO ?
Se i hanskerommet.
Der er det masse tall og bokstaver.
Det er utstyrs lista over alt på bilen.

Tillegg.

På Buick til ho Mor er den plasert i kofferten og ser slik ut.



Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.netuser posted image

#55 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Takker for utfyldene svar.
Det var det jeg ville vite.

Ang. utstyr på bilen.
Det er en hvit lapp en plass. kalles RPO ?


Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net
RPO/Service Part Identification?

Hvis noen skulle ha en oversikt over dette, eller vet hvor jeg kan finne det, så hadde det vært fint...




Tahoe -94

#56 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Se om denne kan hjelpe deg

http://www.nastyz28....codes/rpo-a.php

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#57 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Se om denne kan hjelpe deg

http://www.nastyz28....codes/rpo-a.php

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

Opprinnelig postet av GMC 2500



Jotakk - her stod de fleste kodene, selv om ikke alle var der. Stod bl.a "Z 49 - Mandatory Canadian base equip. modification" og "Z 71 - Offroad chassis pkg."

Ellers må jeg si at jeg ikke akkurat er i olympiadeform når det gjelder teknisk engelsk, men det kan jeg sikkert få hjelp til. - tusen takk for hjelpa!

Tahoe -94

#58 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 01 November 2006 - 00:00

Her er bilde av en pumpe montert FSD.
Fuel Solenoid Driver
http://www.v8dieselt...s/65venstre.jpg
Det er den sorte boksen på siden av dieselpumpa.
Og da kalles den også for PMD
Pump Mounted Driver, når den er montert slik som på bilde.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#59 Cross

Cross

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 01 November 2006 - 00:00

hehe, føle at æ e ny i gamet her ;P ka e FSD?

#60 runemann8

runemann8

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 21 November 2006 - 00:00

Er det noen her ute som har 1 eller gjerne flere defekte FSD'r som de har lyst å gi bort til meg? Hadde vært litt morsomt å kikka litt nermere på dem, åpna dem.....

Hilsen Rune, Trondheim, SUB 96 TD, runemann8@hotmail.com