Gå til innhold



Foto

Suburban elektronisk dieselpumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
168 replies to this topic

#1 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Min suburban 1500 LS 97 modell har hatt flere besøk på verksted for skifte av dieselpumpe. Det skjer omtrent hver 20000km. For tiden er det innmontert en FSD Cooler enhet, med den følge at støydekslet over motoren er fjernet.

Tenker at dette er en politikk fra verkstedet / importør (Bergheim) for å slippe å gjøre en permanent reparasjon, men nå begynner jeg å bli grundig lei av dette.

Antar at flere er berørt av det samme problemet. Hvordan skal dette håndteres for å få en permanent reparasjon?

#2 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Stille på denne tråden. Det vel på tide å komme med noen avsluttende betraktninger.

Fra svenskene har jeg lest at de har målt at den energien, som en PMD avgir, øker temperaturen på dieselen i tanken via returstrømmen til tanken. Det har jeg liten tro på, for en PMD avgir maksimum bare ca 40w. Tanken blir tom lenge før den blir varm. Jeg har mistanke om at de sier dette fordi de skal selge meg en såkalt FSD-Cooler.

Og så er det de som sier at det ikke finnes noen returstrøm fra en originalt oppsatt dieselpumpe. De hevder det er stor mangel på diesel i dieselpumpa under belastning og derav mangel på kjøling på PMD, og motoren går steike varm. Men det er jo litt rart. Skulle vel tro at den dieselen, som blir sprutet inn i sylinder, kjøler en PMD omtrent like mye som diesel som går i retur. En ”tørr pumpe” skulle vel og bety stopp i motor, men den rør jo på seg. Så her har vi nok å gjøre noe med tro som etter hvert er blitt til religion. Kanskje vil de lure meg til å bygge om dieseltilførselen, mens jeg enda har garanti på elendigheten. Står de i ledtog med GM?

Og så har vi en spurv som påstår at i hans bil står en PMD lengre enn en FSD-Cooler. Hørt på maken. Men han er jo en helt flat kverulant.

Det går også rykter om at lang ledning til en FSD ved skjermen gir merkbar ytelsesøkning. Jeg lurer på om det var i medvind.

Dette blir etter hvert mye for vanskelig for meg som initielt kun var ute etter en evigvarende FSD/PMD.

Jeg har derfor nå bestemt meg til å bli buddist. De tror på sjelevandring. I mitt neste liv skal jeg gjenfødes som en FSD. Og da skal jeg få en ”innside information” om hva som er problemet. Og jeg skal ikke røpe hva jeg finner ut. For som kjent: Tar man livsløgnen fra et menneske, tar man også livslysten fra det.

Håper nå ikke at noen av den grunn begynner å avlive FSD’er – for å drepe buddister.


Opprinnelig postet av Mekkeren



AMEN

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#3 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

OI,OI, Trur vi roer litt ned i rekkene hær. Æ e nu en sindig kar og har et åpent sinn,men nu trur æ du e langt ute i gokk.
For min del går bilen dobbelt så bra,mot det den gikk før og den går i medvind faktisk!!!!!
Alt dette fordi jeg tilfeldig kom over dette fantastiske forumet med utrulige mange fantastiske menesker som orker å ofre sin fritid på å gi sin kunnskap til andre som ikke har det. Tusen takk til dere ALLE.
For min del avslutter jeg denne tråden,gidder ikke lese mere tull fra voksne folk når vi begynner på dette stadiet. Langt over mål,selv for en finnmarking!

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm

#4 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Stille på denne tråden. Det vel på tide å komme med noen avsluttende betraktninger.

Fra svenskene har jeg lest at de har målt at den energien, som en PMD avgir, øker temperaturen på dieselen i tanken via returstrømmen til tanken. Det har jeg liten tro på, for en PMD avgir maksimum bare ca 40w. Tanken blir tom lenge før den blir varm. Jeg har mistanke om at de sier dette fordi de skal selge meg en såkalt FSD-Cooler.

Og så er det de som sier at det ikke finnes noen returstrøm fra en originalt oppsatt dieselpumpe. De hevder det er stor mangel på diesel i dieselpumpa under belastning og derav mangel på kjøling på PMD, og motoren går steike varm. Men det er jo litt rart. Skulle vel tro at den dieselen, som blir sprutet inn i sylinder, kjøler en PMD omtrent like mye som diesel som går i retur. En ”tørr pumpe” skulle vel og bety stopp i motor, men den rør jo på seg. Så her har vi nok å gjøre noe med tro som etter hvert er blitt til religion. Kanskje vil de lure meg til å bygge om dieseltilførselen, mens jeg enda har garanti på elendigheten. Står de i ledtog med GM?

Og så har vi en spurv som påstår at i hans bil står en PMD lengre enn en FSD-Cooler. Hørt på maken. Men han er jo en helt flat kverulant.

Det går også rykter om at lang ledning til en FSD ved skjermen gir merkbar ytelsesøkning. Jeg lurer på om det var i medvind.

Dette blir etter hvert mye for vanskelig for meg som initielt kun var ute etter en evigvarende FSD/PMD.

Jeg har derfor nå bestemt meg til å bli buddist. De tror på sjelevandring. I mitt neste liv skal jeg gjenfødes som en FSD. Og da skal jeg få en ”innside information” om hva som er problemet. Og jeg skal ikke røpe hva jeg finner ut. For som kjent: Tar man livsløgnen fra et menneske, tar man også livslysten fra det.

Håper nå ikke at noen av den grunn begynner å avlive FSD’er – for å drepe buddister.

#5 BGK0581

BGK0581

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 18 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg er vel blant de som har hatt mest trøbbel med FSDen. Rimeligvis lurer jeg på hva dette kan komme av.

Ett mulig særtrekk ved min bil er kjølesystemet. I lange og tunge bakker kan temoeraturen stige til over 100 C. Da først slår kjølevifta inn, og det tar bare et lite minutt før temperaturen er nede i 80 igjen.

Hvordan fungerer kjølevifta hos andre? Takker for innspill.

Opprinnelig postet av Mekkeren



Hei, har lest gjennom denne tråden først idag. Mye fram og tilbake og mange missforståelser.... nok om det.

Mitt kjølesystem fungerer akkurat som du beskriver. Slik har det alltid vært og slik skal det være.

Må innrømme at jeg "kvapp"... heter det kvapp forresten?.. litt første gang viften kom inn for fullt. Greit nok at den går rundt hele tiden, men når motortempen passerer 100degC så hører du tydelig at viften drar på og tempen synker raskt. Viften roer seg ned igjen når tempen kommer ned mellom 80 - 90 degC.

Og som en kuriositet... når det gjelder bakken fra Borlaug og over Hemsedalsfjellet tungt lastet med henger på slep så skjønner jeg deg godt. For å si det sånn... opp denne bakken tar jeg det helt med ro og nyter utsikten. Tror jeg sparer mye liv i motoren på denne måten. ( Har tross allt en dieselpumpe som har gått over 200k uten noen problemer.)

Så det jeg prøver å si er at jeg tror ikke dette har noe å med problemene med dieselpumpe og FSD å gjøre.

#6 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 06 January 2007 - 00:00

Synd denne tråden har sklidd slik ut. Vi må prøve å være litt konstruktive isteden for å hakke på hverandre.

Problemet med motortemperaturen skulle kansje vært diskutert i en egen tråd? Er det kansje bare den ene termostaten din som åpner? Viskoseviftene surrer jo med hele tiden og "innkoblingen" skjer vanligvis gradvis og uten noen tydelig av eller på.

#7 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Beklager at jeg ikke så alt som var skrevet om FSD-problematikken, før jeg startet denne tråden.

Det var sørgelig at Stanadyne var konkurs. Det kan forklare at problemet ikke er løst fra produsent.

Så har jeg merket meg at de testene som nå kjøres på forskjellige biler med modifisert dieselsystem og alternativ plassering (bedrekjøling av FSD enheten) ikke har konkludert med hensyn på varighet av FSD. Men det er svært interessant det som skrives om øket effekt ved bedret tilførsel av diesel til pumpa. Så lenge FSD står på en kjøleribbe et annet sted enn på pumpa er dette en egen problemstilling.

Når det gjelder plasseringen av FSD er det vel noe tvilsomt om det kan ha noe å gjøre med økning av ytelse på motor. Men på den annen side har jeg merket at motoren går mye jevnere på den siste FSD som ble montert inn for en måneds tid siden.

Jeg venter spent på om man etter hvert kan konkludere med lengre varighet på FSD-enheten, når den får bedret kjøling.

Så er jeg meget interessert i å vite om siste generasjon av FSD. Jeg håper noen kan opplyse meg hva siste generasjon er merket med. Det blir da å stupe inn under pansret for avlesing.

Så skal jeg se om profilen kan oppdateres.

#8 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 20 December 2006 - 00:00

Vi jobber konstant med denne saken..

Greia er at originalt sitter FSD på pumpa.. Ideen er at kald diesel skal kjøle FSD.. Det skjer nok ikke.. Blant annet restvarme fra motoren dreper elektronikken i FSD.
Hvilke andre faktorer som kan spille inn er det vi "forsker" på.

Du skal være veldig glad for at bergheim ikke har montert den tilbake på pumpa. Det er rimelig vanskelig å få den av/på pumpa nemlig..
Enkelte nekter å montere den på kjøler, mens andre gjør det (heldigvis)

Siden du har den fritt, kan du plassere den hvor du vil.

Det er forresten ikkeno støydeksel, men bare et plastdeksel.. få det vekk!

Se linken i min signatur, og klikk deg inn på 6,5.
der får du sikkert en laaang og god forklaring på hva vi driver med.


Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#9 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

Hei!
Koselig at noen svarer på denne.

Har fundert noe på FSD -problemet. Kan godt hende årsaken ligger dårlig kjøling av FSD enheten, men det rare er at enheten står like lenge om den står på pumpa eller er luftkjølt. Hvis det er et kjøleproblem skulle en tro man da skulle se forskjeller.

Etter hvert lurer jeg på om feilen som oppstår kommer av underdimensjonering av FSD -enheten. Det er i så fall underdimensjonering av forsterkertransistorene.

Motorstans når enheten ryker, intreffer ofte på kald motor. FSD enheten er da mer påkjent elektronisk fordi motoren trenger mer drivstoff enn ved varm motor, og drivstoffventilen i pumpa får da en lengre åpningstid. Det kan også hende at denne ventilen holdes helt åpen fra tenninga settes på og til motoren starter. I så fall kan mye strøm gå gjennom FSD-enheten.

Kanskje burde problemet tas opp med Stanadyne direkte. Jeg er sikker på at de er kjent med det, og har sin egen teori. For det jeg vet kan de godt ha løsningen. Problemet må nok i så fall fremmes gjennom forhandlerkjeden.

Hos GM (Bergheim) føler jeg at man av en eller annen grunn bare holder oss med løst prat. Har faktisk flere ganger tatt dem i å "slå en plate" når det passer dem.

Når det gjelder plastdekslet er jeg redd for at støyen uten dette dekslet ligger over spesifisert norm. Det er en grunn for at det er der.

#10 heidiytterdal1

heidiytterdal1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 21 December 2006 - 00:00

merkelig med denne FSD-en, kjenner en som har kjørt 70.000 problemfrie km med denne plasert på orginalplassen altså på dieselpumpa. han trekker også campingvogn om sommeren. kan da konklusjonvære at MEKKEREN har rett i at andre faktorer en varmen spller inn også?

#11 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 22 December 2006 - 00:00

Jepp, en annen teori er at FSD blir for varm når den må jobbe mye. dvs når den må levere masse diesel.
Og hva mer har vi merka? når pumpa kjøres "tørr" pga for dårlig matetrykk fra fødepumpa, går temp på FSD opp.
Originalt er det ganske tynne slanger fra filteret og inn på pumpa, så vi har erstatta dette med noe av større dim.
Hva skjer?

Har noen av dere i det hele tatt LEST hva vi holder på med?
Sjekk ut sida...der finner dere kanskje noen svar.

Er også andre her på forumet som forsker litt på en bedre FSD. er bare at de jobber altfor mye, så tiden til hobby er knapp.

Stanadyne? haha
Vær så god, hvis du tror DE har svaret..
Det er nok en grunn til at stanadyne gikk konk, og at GM fortsatt ikke har noe fullgodt svar..

MEN, etter det jeg vet, har det kommet ut flere generasjoner FSD, og du er vel sikker på at du har fått nyeste generasjon når du bytta?

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#12 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 22 December 2006 - 00:00

Hei Mekkeren,du må fylle ut profilen din . Og som CH sier må dere lese hva vi holder på med.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

www.v8dieseltech.net

#13 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 22 December 2006 - 00:00

Glemte noe i fobifarten,når dere har lest i gjennom og har noen innspill så kom med dem , så kan man komme til bunns med dette problemet sammen.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

www.v8dieseltech.net

#14 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 22 December 2006 - 00:00

http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm Her er testen.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

www.v8dieseltech.net

#15 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

skal legges til at mange har eid slike biler i maaaange år (ink fattern's 95 mod), og har nesten ikke hatt tull.
Han har f.eks bytta pumpe en gang (var det pumpe eller fsd mon tro???) og en topp (egen feil, bytta ikke kjølevæske).
Mer tull har han ikke hatt, unntatt småting da.. bilen har jo rulla 130K over 12 år.

Andre har sprekki blokka.. kjipt!

Det er vel dessverre ikke noe fasitsvar på hvor lenge en gjennomsnittlig FSD varer.. Min ble bytta på 70K, og jeg bytta den igjen på 115K.
Trodde det var FSD som fuska igjen i våres, så fikk en ny og plasserte denne på innerskjermen. Var riktignok ikke FSD, men da har jeg to smile.gif
Derfor tror jeg det blir vanskelig å se om FSD varer "lengre" ved flytting osv. men vi overvåker tempen hele tiden.

Vi "gleder" oss til sommern, for da skal vi få testa ting skikkelig igjen.

Min neste rapport er like rundt hjørnet, og der skal du få lese om hvor fornøyd jeg er med bilen etter "operasjon dieselflow"

Men........nå er det en x-box 360 i hus, så må teste den noen timer først!!!

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#16 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Ikke for å bryte av tråden, men hva er "operasjon dieselflow" da Chevyhoe?

****TheChieF****

****************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/

Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.

(Min jule og nytt års gave til dere her på forumet.)

#17 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Jeg kan ikke dy meg, men må komme med enda ett innlegg i kveld!

Det gjelder trykkmåling på dieselstrømmen inn på pumpa:

I tanklokket sitter en enveisventil som bare slipper luft inn i tanken. Ventilen åpner på et visst undertrykk. Ventilen er plassert der for ikke å slippe dieseldamp ut i omgivelsene og derved skape eksplosjonsfare. Det er amerikanske forskrifter som krever en slik ventil.

Dette undertrykket påvirker både diesel til tanken, returledningen og fødeledningen. Trykket på fødeledningen kan man derfor ikke måle relativt til atmosfæretrykket, men må måles relativt til trykket i dieseltanken.

Men dette er man vel oppmerksom i testene.

#18 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 29 December 2006 - 00:00

Vi åpna for mer diesel inn på pumpa. hehe.

Måtte ha et fønny kallenavn på det såklart biggrin.gif

Finnes ikke undertrykk i tanken min.. Skrur ikke til lokket skikkelig for å slippe undertrykk.


Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#19 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Ikke for å bryte av tråden, men hva er "operasjon dieselflow" da Chevyhoe?

****TheChieF****

****************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/

Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.

(Min jule og nytt års gave til dere her på forumet.)

Opprinnelig postet av TheChieF



He- he-he. Du kai, du Kai
Ja, så fikk dette også et navn.
Her kan Dere lese om " Operasjon Dieselflow"
http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm
Så går Dere inn på "More Fuel"
Om Dere vil ha resultater av dette, så les de siste rapporter fra Kai og Torfinn.
Nå ser vi virkelig konturene av hva som dreper FSD´en.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#20 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Noen som kan opplyse om hvordan de forskjellige generasjoner av FSD-enheten er merket, evt om det fins opplysninger om dette på nettet??