Gå til innhold



Foto

Suburban elektronisk dieselpumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
168 replies to this topic

#21 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 30 December 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Noen som kan opplyse om hvordan de forskjellige generasjoner av FSD-enheten er merket, evt om det fins opplysninger om dette på nettet??

Opprinnelig postet av Mekkeren



Slik er dem merket.
Tror denne er en av de første som kom.
Dem var av den dårligste sorten.
Er det noen som har andre nr. så legg dem ut her.

user posted image


Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#22 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 31 December 2006 - 00:00

skal få tatt bilde.
Ski-doo skal ha no bilder og...
må skrive rapport også!

hmmm.. våkna kl 3 i dag.
mytj godt i koppen i går sjø...

..og blir vel ikkeno bedre i dag... biggrin.gif



Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#23 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

GMC 2500:
Venter fortsatt på et realt svar på mitt spørsmål til deg.
Har ikke bytta PMD etter 20K. Hvor har du det fra?

#24 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

Ser at det ligger en lignende tråd som denne med navn "varme fsd" som gir oppskrift på mod av FSD -plassering. Holder på denne tråden da jeg ønsker å finne mer ut om FSD holdbarhet - gjerne med alternativ plassering.

Min erfaring med dette stammer fra ca 110.000 km med samme Sub. fra stand 60.000km til nå stand 170.000km.

Fikk montert FSD Cooler på ca 80.000
Så ny FSD Cooler på ca 100.000
Så ny pumpe på ca 120.000
Så ny FSD Cooler på ca 150.000
Så ny FSD Cooler på ca 170.000

Jeg vil forsøke å verifisere disse tallene og føre på dato etter hvert.

I søk på nettet er det funnet at FSD'en ved konservativt anslag utvikler ca 40w, hvilket betyr at kjøling via dieselstrømmen i pumpa ikke er noe problem, annet enn at det tar lengre tid å montere en FSD Cooler når bilen stopper og det er langt hjem..

Jeg stiller da følgende spørsmål:
Har noen dissekert en kaputt FSD, og kan man si noe om tilstanden på elektronikken inni? Det kan faktisk godt hende at andre komponenter enn forsterkertransistorene ryker. Og kan man ellers si noe om tilstanden?

Noen meninger om dette?

#25 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Slutter meg til Ski-Doo der!

Jeg har fått MYE hjelp her på forumet, og har truffet MANGE bra folk. TAKK til dere!

Men jeg ser meg lei på KVERULANTER som ødelegger stemninga.
Hvis man ikke har peil, så spør man gjerne, men når man dømmer løsninger man får servert nord og ned, og etterpå kverulerer om ting MAN IKKE HAR SNØRING PÅ...

sier ikke mer..

Ta den bilen din, og kjør den til *******. Jeg sier ikke et ord mer til deg.

dust

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

http://www.v8dieselt...gm65td/main.htm

#26 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Godt Nytt år til alle!

Har plukket ut den en mnd gamle FSD "Cooler" montert av Bergheim, Åsane i Bergen for fotografering:



FSD'en har 6 terminaler i kontakten. Det er satt inn noe som jeg tror er "motstander". De er tredd innerst på terminal 4 og 5 fra venstre og sett fra samme vinkel som bildet er tatt. Kontakten er i underkant av bildet.

#27 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 01 January 2007 - 00:00

Der fant jeg det. Og nå har jeg fått siste generasjon av FSD montert. Men sannsynligvis er problemet der fortsatt.

---------------

According to Stanadyne rebuilders there have been 3 variants of PMD's, with the latest one being either an improvement or a problem, depending on who you talk to.

PMD's with a 30214 on it's case are the worst. This is the first generation and the most prone to fail.

PMD's with a 34264 are second generation, and are (ironically) preferred by some Stanadyne tech's because they will either work, or won't work, like "a light bulb" according to one tech. A Stanadyne tech in Ontario, Canada (note the location - definitely a low risk of heat soak in that area!) has gone over 100k with a second generation PMD.

The third generation (34583) actually has gone through some mini-revisions of it's own. This unit was designed to allow you to "limp home" (yeah, right) byoperating for a short while, then fail. The latest variants of the third generation are the most sought after versions.

#28 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
På enkelte biler er det Fuel sol sikringen, mens på andre er det ECM1 sikringen som gir strøm til fueldriveren og selve fuelsolenoiden i pumpen. Den røde ledningen fra terminal B i stikket inn på fueldriveren går ned til selve solenoiden. Har man et lite tangampere meter kan man måle forbruket .
Er foreløbig bare en teori jeg har at tilstanden på pumpen og kansje også temperatur og mengde diesel kan påvirke strømforbruket og dermed hvor lenge driveren lever.

Opprinnelig postet av v8



Ja, mulig det.
Men husk nå på at det er strøm forbruket på FSD´en vi er på jakt etter.
Ikke solonoiden, den trekker strøm fra FSD.
Skal du finne ut hva FSD´en bruker, må du inn før, ikke etter FSD/PMD
Du kan ikke måle etter FSD/PMD.
Der er det bare styre innpulser.
Skal dette bli riktig, så må du måle på den røde 12V ledninge som går inn på FSD/PMD

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#29 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 03 January 2007 - 00:00

Legger til at min bil drar campingvogn, 1,4tonn, hver sommer ca 3000km. Sist sommer var annerledes - ca 7000km (Europatur).

#30 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Det er flere som har samme tanker som deg,men mulig en løsning/gjennom brudd er på gang , så vent å se:D

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm

#31 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Hei folkens

Det var da svært til debatt for tiden.
Har spesielt festet meg ved V8 og jeg tror vi her ha en kar som både har tilgang på nødvendig testeutstyr og kompetanse. Samtidig vet han hva han gjør ser det ut til.

Stiller derfor følgende spørsmål til han: Kan du kommentere den høye innslagstemperaturen (over 100 C) på kjølevifta på min bil. Er svært takknemlig for svar.

Så tillater jeg meg å kaste inn en annen brannfakkel relatert til påstanden om strupet dieseltilførsel.
Den energien som tilføres med campingvogn på sterkningen Borlaug - Hemsedalsfjellet tyder på at originalt dieselsystem er fullt og helt tilstrekkelig. All energi tilføres nemlig fra dieseltanken, om det er til varme eller fremdrift.

Så er det sagt og her blir det vel rabalder.

#32 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Jeg er vel blant de som har hatt mest trøbbel med FSDen. Rimeligvis lurer jeg på hva dette kan komme av.

Ett mulig særtrekk ved min bil er kjølesystemet. I lange og tunge bakker kan temoeraturen stige til over 100 C. Da først slår kjølevifta inn, og det tar bare et lite minutt før temperaturen er nede i 80 igjen.

Hvordan fungerer kjølevifta hos andre? Takker for innspill.

#33 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Kjøle vifte slår inn wtf.gif
Min vifte går på multireima,så din må vel være ombygd.
Min bil stiger også i bakkene når jeg har vogna på slep,og det har vel med at pumpa går tørr og lite diesel inn. Da blir FSDen stressa og går varm,så har du hele sirkuset i gangB).
Dette er det vi holder på med , så visst du følger med på testsidene og leser alt,så ser du litt av hvert, og mere kommer det.biggrin.gif
Så følg med,store ting i gang nu.biggrin.gif:D:D


JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm

#34 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Nei, min vifte er ikke ombygget. Den går på multireima sikkert akkurat som din.
Det er en clutch i viftenavet som påvirkes av varmen fra radiatoren.
Det merkes også godt på converteren når vifta slår inn, fordi det gir bedre luftgjennomstrømming i oljekjøleren til denne. Alle fem kjølerne i bilen får bedre kjøling.
Kjøleveska tåler 130C, og det gjør sikkert også støpjernsballasten (motoren).

#35 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Nå vel, skal ikke krangle med deg på det,har ikke merka noe til den.
Tviler på at motoren tåler den varmen der,kommer du oppi 130 gr så trur jeg toppene dine er modne for utskifting.
Men har du bygd om på diesel tilførselen:wtf: operasjon dieselflow:wtf:biggrin.gif
Du burde gjøre det og skifte føde pumpa.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm

#36 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Anbefaler deg å følge med test sidene og lese alt , så ser du hva vi pusker med.biggrin.gif

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm

#37 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Jepp, det er bare å bygge om!

Pumper er i bestilling, så snart skjer det mer!!

Har du prøvd å bytte termostat?
Kan kanskje hjelpe endel..
Hvis ikke, så har www.ssdieselsupply.com fullstendige ombyggingssett til doble termostater, slik som var standard fra 97 og utover.

Jeg har også siste versjon av FSD.
Hvilken som står på pumpa, vet jeg ikke.. får ikke tatt bilde.

user posted image

Følg med på sidene!
Hvis man ikke gidder å lese det vi har gjort, kan man heller ikke forvente at vi skal hjelpe.. Er så mye slit å skrive ting tusen ganger..

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#38 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Teorien om at temperaturen på motoren stiger grunnet lite diesel til pumpa, har jeg ingen tro på. Selvfølgelig er det termostatene og vifta som skal regulere dette. Jeg har forøvrig to termostater på min sub.

Det er heller ikke den minste tvil om at det er sent innslag av kjølevifta som er årsaken til at temperaturen øker på kjølevannet - til i overkant av 100grader. Tempen faller umiddelbart når vifta slår inn for fullt.

Håper flere kan fortelle om hvordan deres 6,5 motorer reagerer under tung belastning.

ChevyHoe.
Ser at din FSD kan ha stått i dårlig "klima". Hvor lenge har du hatt denne? Svaret kan gi en indikasjon på om hvor robust denne enheten virkelig er.

#39 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

bare noen skruehull i innerskjermen som ikke er tetta ennå. Har kjørt sånn i 1mnd ca.

Det skal ikke ha noe å si.. enkelte har montert fsd i grillen, og de har vart lenge

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#40 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 04 January 2007 - 00:00

Siden dette har pågått så kort tid går det vel ikke å konkludere. Hadde håpet dette kunne ha pågått noen tusen kilometer.

Det er faktisk noen som tror FSD'en korroderer innenfra. Men lang tids plassering i grillen, som du sier, viser vel at enheten er ganske robust for agressivt klima?

Dog kan dårlig klima og andre faktorer i fellesskap være en FSD -killer.