Suburban elektronisk dieselpumpe
#41
Posted 04 January 2007 - 00:00
Hva som spiller inn, er akkurat det vi prøver å finne ut.
Rome wasn't built in a day
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
www.v8dieseltech.net
#42
Posted 04 January 2007 - 00:00
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm
#43
Posted 04 January 2007 - 00:00
Det er slett ikke sikkert det blir skiftet fueldriver på alle pumpene som overhales i Danmark.Erfaring viser at enten du skifter bare fueldriver eller setter inn en nyoverhalt pumpe tar det omtrent like lang tid før problemene dukker opp igjen.
#44
Posted 04 January 2007 - 00:00
Jeg er forøvrig helt enig i at FSD'en kan stresses hvis motoren skulle fuske som følge av feil i dieseltilførselen, og ideen om å måle strømstyrken gjennom Fuelsolenoid-sikringen (og FSD'en) er god. Den vil være et mål på stresset. Som jeg har vært inne på ovenfor er det noen som anslår at effekten gjennom FSD' en er ca 40w. Det ville i så fall tilsvare 3,4A. Men dette er ikke den effekten som utvikles der. Den effekten er avhengig av motstanden over effekttransistorene i FSD'en, som igjen er avhengig av strømstyrken. Resten av effekten vil utvikles i Fuelsolenoiden.
Jeg venter i spenning på måleresultatene du kommer frem til. Det er viktig at dette måles med samme instrument, som måler den rare opphakkede strømmen på samme måte. Lykke til V8.
#45
Posted 04 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Å avgjøre om det er bare fueldriveren som er problemet er ikke alltid så enkelt. Det går an å ta ut Fuelsolenoid sikringen og måle hvor mye strøm selve pumpen bruker. En gammel treg pumpe vil kansje trekke mer strøm og vil kansje ta kål på driveren? Har målt et par biler og de drar ca 4 Ampere. Er det noen norm for hva som er akseptabelt? Noen andre som har tall og sammenligne med? Tenkte å måle noen biler med nyoverhalte pumper for å se om det er forskjell. Vil dieseltilsetniger eller 2 takt olje gjøre noen forskjell?Kan komme med en tilbake melding hvis ingen andre har gjort dette før.
Det er slett ikke sikkert det blir skiftet fueldriver på alle pumpene som overhales i Danmark.Erfaring viser at enten du skifter bare fueldriver eller setter inn en nyoverhalt pumpe tar det omtrent like lang tid før problemene dukker opp igjen.
Opprinnelig postet av v8
Vilken PUMPE er det du her refererer til??
Så langt meg bekjent, så er det ingen sikring for bare FSDŽen.
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#46
Posted 04 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Her er det vel ingen som kritiserer noe som helst. Tvert imot er det vel helt topp å diskutere forskjellige alternativ.
Jeg er forøvrig helt enig i at FSD'en kan stresses hvis motoren skulle fuske som følge av feil i dieseltilførselen, og ideen om å måle strømstyrken gjennom Fuelsolenoid-sikringen (og FSD'en) er god. Den vil være et mål på stresset. Som jeg har vært inne på ovenfor er det noen som anslår at effekten gjennom FSD' en er ca 40w. Det ville i så fall tilsvare 3,4A. Men dette er ikke den effekten som utvikles der. Den effekten er avhengig av motstanden over effekttransistorene i FSD'en, som igjen er avhengig av strømstyrken. Resten av effekten vil utvikles i Fuelsolenoiden.
Jeg venter i spenning på måleresultatene du kommer frem til. Det er viktig at dette måles med samme instrument, som måler den rare opphakkede strømmen på samme måte. Lykke til V8.
Opprinnelig postet av Mekkeren
Nå tror jeg du er et lite hakk på sidelinjen her.
Det utvikles ikke noen effekt i selve solonoiden.
Det er bare en magnet som er av / på.
Det er den "rare opphakkete strømmen" som styrer den.
Og som du komenterer i et innlegg tidligere.
Du tror ikke at det er mangel på diesel som gjør at motoren går så fort varm.
OK, du om det.
Da tror jeg bare at du kjører slik motoren er i dag.
Bytt gjerne FSD.
MEN, vær så snill.
Gi oss beskjed når toppene dine er sprekt, eller blocka.
Du merker det når motoren blåser komp. i ekspansjons tanken.
Slik du beskriver symtomene, så er det rett innstilling på pumpa.
Mager.
Hvorfor måtte du bytte FSDŽer for hver 20 000 km??
Fordi pumpa ikke får den dieselen den behøver.
Du har stressa FSDŽene så dem kolapset.
Tror nok du har lest Test 1, men ikke at du forstod hva Jarl Ove beskrev der.
Jamen vist liker vi innput og en god diskusjon.
Da er første bud at du forstår hvordan dieselpumpa fungerer.
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#47
Posted 05 January 2007 - 00:00
Ang. kjøleveska mi så ble den etterfylt i fjor, og det er omtrent samme nivå i dag. Så du behøver ikke å bekymre deg om toppeme på min bil.
Ser at du må være minst 100% sikker på at min motor går varm pga for lite diesel. Jeg gjentar at dette tror jeg definitivt ikke på. Vi får vel si at enhver blir salig i sin tro.
Jeg er forøvrig helt enig i at FSD'en kan stresses hvis motoren skulle fuske som følge av feil i dieseltilførselen, og ideen om å måle strømstyrken gjennom Fuelsolenoid-sikringen (og FSD'en) er god.
Tror heller ikke du trenger å instruere meg om hvordan jeg skal kjøre min motor.
#48
Posted 05 January 2007 - 00:00
Om jeg er 100% sikker? JA
Om du hadde skrevet " feil i dieseltilførsel eller dårlig tilførsel" så skulle jeg vært enig med deg.
Idene om å måle strømforbruket, da må dere kappe den ledninge og sette på utstyr på den ledningen.
Det er flere enheter som får strøm fra samme kretsen.
Du svarer ikke på hvorfor du har byttet FSD pr 20k
Har du ikke noen formeninger om det?
Jeg har, men det vil du ikke høre på.
Er ikke det litt rart?
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#49
Posted 05 January 2007 - 00:00
Som beskrevet intreffer varm motor med stort effektuttak fra motor. Feks fra Borlaug og opp på Hemesdalsfjellet med campingvogn. Høyt effektuttak betyr at mye energi går gjennom motoren.
Spørsmål: Hvorfor tror du at temperaturen faller fra over 100 C når kjølevifta starter?
Så ditt spørsmål til meg: Jeg kan ikke svare på det for det vet jeg ikke. Det er akkurat det som er 1000 kr spørsmålet. Jeg har også oppfattet hva du tror om det, men jeg ser ingen beviser for det du sier. Jeg tror derfor det er flere muligheter enn det du har festet deg ved.
#50
Posted 05 January 2007 - 00:00
1. FSD'en sin levetid er begrenset. Høyere stress gir kortere levetid.
2. Aldring av epoksi lagene i FSD'en og blottstilling av komponenter som ikke tåler det klimaet som hersker i motorrommet.
3. Alderdomssvakhet i fuelsolenoiden slik at mer og mer effekt utvikles/forbrukes i den når den opererer. (Fuelsolenoiden forbruker effekt). Det stresser driveren (FSD). Ser at i ett tilfelle, med ny dieselpumpe, har PMD stått 50% lengre enn FSD Cooler.
#51
Posted 05 January 2007 - 00:00
Med 24 - 25 liters kjølesystem skal motoren ikke bli så varm.
Det er et klassik eksempel som jeg har sett flere av.
Fiksa for bare noen uker siden en 6,2L med samme problemet.
Bare bilen så en motbakke, føyk tempen opp.
Den var ekstremt mager i dieseltiførsel.
Har selv en meget oppstilt 6,2L. ( ca. 180HK )
Den har ingen problemer med varmen.
Men at vifta kommer inn så seint, er også et problem du burde fikse.
Ja, jeg påstår at mangel på diesel er hovedproblemet.
Det er ikke jeg som har kjørt de forskjellige bilene.
Det er det de respektive eiere som gjorde.
Det er også dem som har sendt raportene til meg.
At det muligens er flere faktorer, det er mulig.
Da tror jeg du skal leite grundig, før du finner dem, om dem er der.
Men da tror jeg du må sette deg grundig inn i dieselpumpen virkemåte og oppbygging.
Og da mener jeg både den mekaniske pumpa til 6,2L / 6.5L og den elektroniske til 6,5L
For det er akkurat der svakheten til den elektroniske 6,5L pumpa ligger.
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#52
Posted 05 January 2007 - 00:00
Når det gjelder dieselpumper, er det få som kan stille opp mot GMC2500.
Men hvorfor har du bytta Cooler i hytt og pine? En cooler kan da brukes i hundre år.
Hvorfor tror du at FSD sitter lengre på ei ny pumpe?
Sannsynligvis fordi den nye pumpa klarer å levere nok diesel, og derfor slipper man temperaturene.
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
www.v8dieseltech.net
#53
Posted 05 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Forslag og muligheter som fører til feilfunksjon av FSD.
1. FSD'en sin levetid er begrenset. Høyere stress gir kortere levetid.
2. Aldring av epoksi lagene i FSD'en og blottstilling av komponenter som ikke tåler det klimaet som hersker i motorrommet.
3. Alderdomssvakhet i fuelsolenoiden slik at mer og mer effekt utvikles/forbrukes i den når den opererer. (Fuelsolenoiden forbruker effekt). Det stresser driveren (FSD). Ser at i ett tilfelle, med ny dieselpumpe, har PMD stått 50% lengre enn FSD Cooler.
Opprinnelig postet av Mekkeren
Fikk ikke med meg denne i farta.
Nr 1 FSD / PMD har ikke begrenset levetid. Blir stressa av for dårlig til fløde av diesel.
Nr 2 Nei
Nr 3 Nei. Hvorfor bytta du da ny 20k etter ny pumpe?
Hvorfor alle Nei?
Det finnes biler i USA som har kjørt 73 000 miles uten at noe er rørt på dieselpumpa.
En eldre Farmer kjørt den rolig og fint.
Stressa aldrig den bilen.
Så, som du ser, det er mulig å kjøre langt.
Men hvorfor er en av de beste dieselverkstedene i USA enig med meg?
Kanskje dem forstår problemet?
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#54
Posted 05 January 2007 - 00:00
Du sier: "Med 24 - 25 liters kjølesystem skal motoren ikke bli så varm. Det er et klassik eksempel som jeg har sett flere av."
Unnskyld uttrykket, men dette er tull.
Selvfølgelig er det her snakk om bortleding av tilført energi gjennom radiator med en dertil egnet vifte. Så når mener du ser slike "klassiske eksempel" så skjønner du nok ikke helt hva som foregår.
#55
Posted 05 January 2007 - 00:00
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm
#56
Posted 05 January 2007 - 00:00
Jeg bare beklager, men jeg er redd du kommer til kort her. foreslår som andre her at du leser testene skikkelig.
********TheChieF********
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/
Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.
#57
Posted 05 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
hehehe, Ikke for å bryte av her mekkern, men jeg har stor tro på at gmc 2500 har større vitenhet om disse problemene enn du har.
Jeg bare beklager, men jeg er redd du kommer til kort her. foreslår som andre her at du leser testene skikkelig.
********TheChieF********
************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/
Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.
Opprinnelig postet av TheChieF
Så synd da, men så var det dette med troen da.
#58
Posted 05 January 2007 - 00:00
#59
Posted 05 January 2007 - 00:00
Er foreløbig bare en teori jeg har at tilstanden på pumpen og kansje også temperatur og mengde diesel kan påvirke strømforbruket og dermed hvor lenge driveren lever.
#60
Posted 05 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
GMC 2500:
Venter fortsatt på et realt svar på mitt spørsmål til deg.
Har ikke bytta PMD etter 20K. Hvor har du det fra?
Opprinnelig postet av Mekkeren
Har du ikke byttet PMD?
Men hva er da dette?
Fra ditt innlegg den 3. januar
Kopi av melding:
Min erfaring med dette stammer fra ca 110.000 km med samme Sub. fra stand 60.000km til nå stand 170.000km.
Fikk montert FSD Cooler på ca 80.000
Så ny FSD Cooler på ca 100.000
Så ny pumpe på ca 120.000
Så ny FSD Cooler på ca 150.000
Så ny FSD Cooler på ca 170.000
Jeg vil forsøke å verifisere disse tallene og føre på dato etter hvert.
Opprinnelig postet av Mekkeren
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net