Gå til innhold



Foto

Suburban elektronisk dieselpumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
168 replies to this topic

#61 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Nå har jeg lest igjennom denne tråden, og spørsmålet jeg stiller meg selv er; hvorfor startet du denne tråden Mekkeren? Det er faktisk folk som sitter inne med mange års erfaring med 6,2 og 6,5 du diskuterer med. De har startet et seriøst test-opplegg og da tar desverre litt tid å komme til bunns i problemet som tilsynelatende er omfattende og kan ha mange faktorer i spill. Du kan mene hva du vil, men du har ett STORT problem og det er VARME! Det er greit at kjølevæska di ikke koker før 130 grader, men lenge før du har kommet dit så er alt under panseret glovarmt, og når varmen først har satt seg så skal det litt til for å kjøle det ned igjen. Selv om du ser at tempen synker på måleren så er strålingsvarmen fortsatt meget stor i motorrommet.

Som et lite eksempel på hva varme kan gjøre.
Vi ser dette hver sommer på maskinene våre på jobben, så lenge radiatorene klarer å holde tempen på rundt 84-86 grader så går det fint, men så begynner det å skje noe interesant når radiatorene tetter pga støv. Først begynner varmen å bre seg til hydraulikk og transmisjon. Deretter så blir selve chassiet varmet opp, og plutselig så stikker tempen på motoren i vei. På Volvo hjullastere så går alarmen på 96 grader, og det hyler så det er fysisk umulig å kjøre videre. Da er det bare å slå transmisjonen i nøytral og la motoren gå på rundt 1100rpm og kjøle seg ned, men det går ikke lenge før den begynner å stige igjen. Husk vi og kjører med kjølevæske som tåler 130 grader, problemet er at ingenting annet tåler det.

Som Kai sa, sjekk termostater, bytt gjerne til en kaldere. Er radiatoren ren? både utvendig og innvendig? Om du ikke får vifta til å starte før 100 grader bør du seriøst vurdere å fjerne orginalvifte og montere et par elektriske som starter tidligere, gjerne med bryter så du kan tvangskjøre dem. En kompis på jobben med 6,5 med mekanisk pumpe kjører uten vifte i det hele tatt sommer som vinter.

Lykke til!

--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)

#62 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Er dette teoretikeren vs praktikeren:wtf:
Kanskje en sammen smelting har vært løsningen herB)wtf.gif
Bare et forslag før det blir for hot her.

Hva sier dere, starte på nytt og jobbe i lag:wtf:biggrin.gif

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
www.v8dieseltech.net
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm

#63 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Måler du etter fueldriveren ser du hvor mye selve solenoiden trekker.Måler du før får du forbruket både i fsd og solenoiden.Spiller kansje ikke så stor rolle hvor man måler så lenge man bruker tallene til sammenligning.

Forøvrig blir jo dieselen mye oppvarmet i filteret som jo ligger i V'en. Noen som har eksperimentert med annen plasering av filter eller en kjøler på dieselen før den går inn i pumpen? Eller sirkulerer det så mye diesel at den ikke blir nevneværdig oppvarmet?

Kunne det vært verdt et forsøk å flyttet filteret ned på rammen og strekket diesel tilførselen slik at den ikke stryker langs gearkassen ? Når det ser jo utvilsomt ut til å hjelpe med økt diesel sirkulasjon.Har kansje den reduserte temperaturen på dieselen innvirkning og ikke bare selve den økte mengden?

Jeg kommer bare med noen løse tanker om ting som kansje kunne hatt en innvirkning/hjulpet på problemet. Kansje har dere testet dette ut for lenge siden?

#64 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Idé´en din er slettes ikke dum.
Nei, dette har vi ikke testet.
Men om du skal teste dette, så må du måle forbruket inn på FSD´en.
FSD´en er bare et forsterker relé.
Det får signaler fra PCM´en, som den forsterker og sender til Fuel Solonoiden.
Det er som du forstår, PCM´en som styrer tidspunket og lengden av injection av diesel til dysene.

Det med tempen på dieselen, har vi sett er et problem, om den blir for kald.
Da sliter fødepumpa med å trykke inn nok diesel.
Det sitter en optisk sensor i pumpa, den styrer også dette.


Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#65 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Enkleste er å måle i sikringen.Ingen demontering.
Kjenner godt til driverens virkemåte, det er riktig det du skriver.Den optiske sensoren fungerer både som kam sensor og har en egen innebygget tempføler.
Jeg aner ikke om de pleier å skifte selve solenoiden ved overhaling? Regner med denne er en spole og virker etter samme prinsippet som alle releer,dyser ol.. Blir det kortslutning mellom viklingene blir solenoiden for svak men trekker likevel mer strøm enn den skal. Dermed går respons tiden opp og blir den mer enn 2,25 millisekunder settes som kjent feil koden på Fuel solenoid responce time. Større strømforbruk gir mer varme som igjen korter ned levetiden til driveren. Nyoverhalte pumper har respons tid på ca 1,7 sek. Men jeg har flere ganger sett at responstiden går ned med ca 0,3 ms ved skifte av fuel driver.Har ingen god forklaring på dette annet enn hvis en ny driver sender en sterkere spenning enn den gamle?Synes likevel dette høres usannsynlig ut.Har ingen forklaring på dette fenomenet.

Det som begynner å bli et stort problem etterhvert som bilene detter utenfor garantien er jo hvordan man kan avgjøre om det holder med fueldriver eller om hele pumpen må skiftes. Har lest mange teorier om dette uten å ha funnet noe håndfast. Tidligere syntes jeg alltid motorlampen kom på og det ble satt koder når bilene begynte å stoppe.Men de siste årene synes jeg de aller fleste stopper uten hverken lampe eller koder. Jeg har holdt en knapp på at dersom det settes koder så virker fueldriveren ihvertfall delvis. Stopper bilen fordi selve solenoiden henger/slutter å gå skulle det jo blitt koder? Kan det bety at det er mindre tull med selve pumpene og dårligere fueldrivere?

Et annet problem som begynner å bli mer og mer vanlig er rusthull på rørene bak ved tanken. Har avdekket dette flere ganger ved å sette en gjennomsiktig slange på returen mellom pumpen og retur-røret som går mellom toppene. Men denne metoden funker bare så lenge det er vakuum på tanken.Har bilen stått inne på et varmt verksted en stund er denne sjangsen forbi. Dette må man sjekke før man skifter noe som helst på biler som er utenfor garanti ihvertfall. Luft i dieselen setter ofte feilkode på kamsensoren ,men ikke alltid.


Keep up the good work GMC 2500 og dere andre.

#66 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Stemmer dette med rusthøl på røra fra tanken.
Hadde selv det problemet i sommer.. Sannsynligvis var det hverken pumpe eller FSD som var gåen da bergheim bytta FSD i fjor høst..
Da helvete brøt løs igjen i sommer, lyste jeg med en lommelykt innunder tanken.
Der fant jeg problemet som hadde plaga meg i nesten 2 år. Man ser det ganske lett, for det vil være en fuktig/mørk flekk der hullene er.
ikke veldig synlig, men den er der.. Etter dette har kjerrra gått som bare det, og ingen stopp på tomgang osv..

De feilkodene jeg fikk da bilen slo seg vrang, var de samme som bergheim legger til grunn for pumpebytte!!

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

www.v8dieseltech.net

#67 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

V8 Om du kikker litt på koblings skjema for biler 96 og nyere, så vil du se at.
Engine Shut off Solenoiden sitter på samme sikring som gir 12V til FSD´en.
Derfor blir ikke målingen riktig.

Om du kikker nederst på signaturen til Ural 375D, så ken du laste med et utsnitt av et skjema i farger.
Der ser du hva som er koblet sammen.

Ang. Fuel Solenoiden.
Det har vist seg at det er den ventilen som solenoiden styrer som blir slitt.
Den heter Controll Valve.
Det er den som åpner og stenger for fuel.
Hvordan dette gir seg utslag i feikoder, er det vel ingen som virkelig har noen bastant svar på.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#68 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 06 January 2007 - 00:00

Rabalder??
Åhh nei du.
Jeg sitter å venter på svar ang. dine hyppige bytte av PMD´er.
Eller er det ikke PMD du har byttet?

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#69 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 06 January 2007 - 00:00

GMC 2500
Svaret er avgitt før du stilte spørsmålet.
Du må lese det jeg skriver.
Synes det er dumt å måtte stave for voksne folk, så det dropper jeg.
Dropper også å spørre flere ganger om svar på mitt spørsmål til deg.
Vil du ikke, så vil du ikke, og det er helt ok for meg. Det er du som bestemmer hva du vil.
Vi kan jo være venner for det.

#70 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 06 January 2007 - 00:00

RamDodge

Det var en god ide å erstatte kjørevifta med flere elektriske vifter. Radiatoren er jo stor.

Har sett på dette før. Da for å installere vifte foran radiatoren, men her er det for trangt.

For et par år siden spylte jeg alle radiatorregistrene. Der var det mye innsekter skal jeg si deg. Dette resulterte i at i de bakkene, som før koblet inn kjølevifta, så starter den nå ikke i det hele tatt. Temperaturen blir bare nesten høy nok.

En annen sak som jeg vurderer er å blende av området i radiatoren foran termostaten på vifta. Det vil da gi en høyere temp her og innslag på lavere kjølevannstemperatur.

Det var synd at jeg ikke fikk svar på hvilke innslagstemperaturer andre har på denne kjølevifta. Det er de som mener den skal fungere akkurat som den fungerer på min bil. I stedet ble jo diskusjonen vridd over til mager dieseltilførsel. Derfor er den ikke skiftet.

Men sånn er det jo. Man kan ikke få i både pose og sekk.

#71 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 06 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Min suburban 1500 LS 97 modell har hatt flere besøk på verksted for skifte av dieselpumpe. Det skjer omtrent hver 20000km. For tiden er det innmontert en FSD Cooler enhet, med den følge at støydekslet over motoren er fjernet.

Tenker at dette er en politikk fra verkstedet / importør (Bergheim) for å slippe å gjøre en permanent reparasjon, men nå begynner jeg å bli grundig lei av dette.

Antar at flere er berørt av det samme problemet. Hvordan skal dette håndteres for å få en permanent reparasjon?

Opprinnelig postet av Mekkeren



Her stiller du et spørsmål om hvordan du skal forbedre FSD/PMD enheten.
Når du får svar, så er du i gang med å kverulere.
Du viser fort at du egentlig er helt blank.
Blank når det kommer til dieselmotorer.

Så gir jeg deg flere muligheter for å ro deg i land, men neida.
Du har IKKE byttet PMD

PMD er Pump Mounted Driver
Den svarte boksen som du kaller FSD.
Når den er montert på dieselpumpa heter den PMD
Flytter du den ut på en egen "Cooler" så er det FSD
Fikk du en bedre innsikt nå?

Ang. det svaret du venter på.
Still det på nytt, så skal du få svar.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#72 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 06 January 2007 - 00:00

Tusen takk V8, dette var et svar som sa meg noe.

Det var nytt for meg at dette er en såkalt viskosevifte, og ikke en vifte som reguleres av et bimetall som i noen personbiler. Da stiller Subben min på linje med de store bilene som Scania og Volvo. De har også slike vifter. Jeg føler meg allerede et hakk over vanlige personbiler når jeg er ute i trafikken.

Så forklarer det for meg at ingen før har gitt meg svar på mitt spørsmål. Det er med andre ord få, om ingen med som vifte som reagerer på samme måte som min. Her må det vel være noe som ikke er helt i orden. Har også merket at vifta har en hysteresekurve som gjør at den "slipper" på ca 90 C. Det er litt ergelig når man enda ikke er helt oppe på Hemsedalsfjellet!

Verkmesteren på Scania forklarte meg en gang at de justerte disse viftene med mengden viskøs masse - uttak eller påfyll i clutchen. Har du kjennskap til om dette kan gjøres på Subben?

#73 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 06 January 2007 - 00:00

Har to nye termostater liggende klar. De blir satt inn så snart været bedrer seg her i Bergen.

Takk for svaret igjen!

#74 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 10 January 2007 - 00:00

Jeg gidder ikke komentere mekkerens innlegg.

Ural: Skjønte ikke alle de begrepene dine, men fikk med meg det viktigste,tror jeg. Intresante grafer og stilig at du fikk printet dem ut.

Den øverste grafen viser den komanderte på/av tiden . Mengden av/på tid vil jo øke proposjonalt med ønsket dieselmengde. Den nederste grafen viser spenningen , dvs den trekker masse strøm/får en høy spenning akkurat i det komandoen settes i gang og fuelsolenoiden skal akselereres/beveges. Det er nok med en relativt svak spenning/strøm for å holde bevegelsen i gang, (holdespenning) mens man bruker motsatt polaritet for å tvinge solenoiden tilbake igjen. Signalene er veldig lik de man finner på en vanlig innsprøytningsdyse for bensin. Eller for en elektronik dyse i et Common Rail system. Jeg regner med det blir sendt 4 slike pulser pr motoromdreining på en 8syl? Vanskelig å lese tiden på grafene din. Hvis motoren gikk på tomgang på det venster bildet (litt under 600rpm) stemmer det med Hertz'en.
Jeg trodde først at på disse pumpene så er det lengden på slaget i fuelsolenoiden som bestemmer mengden diesel? Eller går solenoiden helt til endes i sitt slag hver gang mon tro? I såfall skulle man ikke tro at mengden på-tid ville gi så stor forskjell i levert mengde? Fordelingen av denne dieselen til riktig sylinder skjer vel rent mekanisk i pumpen? Dere som har plukket endel slike pumper kan kansje bekrefte dette?
Fremdeles lurer jeg på hvordan FSD'en måler responstiden på solenoiden.Altså tiden det tar fra komandoen sendes og til solenoiden er i posisjon/settes i bevegelse. Luft i systemet setter som kjent kode for for liten responstid (antagelig fordi solenoiden får mindre motstand og beveger seg raskere med luft). Mens responstid over 2,25 millisekunder gir kode for lang responstid.

Klarer FSD'en å finne ut når solenoiden beveger seg ved å overvåke strømforbruket? Dere med skikkelig elektrisk kompetanse vet kansje dette?

Når du studerer grafen ser man et det tar litt tid fra maks spenning blir sendt ut og til driveren går over til å bare sende holdespenning. Blir dette regnet som responstiden? Når polariteten snues og solenoiden skal returneres sender den en spenningen over et mye kortere tidsrom.Antagelig fordi det er mye mindre motstand når stempelet skal den veien.

Jeg vil ikke si at styringen av pumpene er utdatert.(Jaja, dieselpumper generelt er jo gammeldagse nå i disse Common Rail tider)
Teknikken og PWM/DS brukes den dag i dag av omtrent alle merker. Det frustrerende er at GM av en eller annen grunn ikke klarer å lage det holdbart. Holdespenningen er helt essensiel på feks en bensindyse og kan vel ikke kalles uheldig.

Kunne godt tenkt med å kommet tilbunns i virkemåten på disse "#¤ pumpene. GM sin litteratur er dessverre elendig og alt for lite detaljert.

Som sagt er det ofte ikke hjelp å skifte driveren, det trengs ny pumpe. Å finne en sikker måte å konstantere dette uten prøving og feiling hadde vært gull.

Puh,ble mye skriving...

#75 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 12 January 2007 - 00:00

For de som er interessert i virkemåten på Stanadynes DS4 dieselpumpe, og som fortsatt leser det jeg skriver, kan jeg tilføre følgende viten:

Pumpen har til manges overraskelse kun 4 elementer med fast slaglengde. Innsprøytingstidspunktet styres av bilens datahjerne og en stegmotor. Mengden styres via PMD/FSD og FS (fuelsolenoiden) som åpner en ventil når nok frivstoff et pumpet inn i den enkelte sylinder. Altså: FS punkterer kun innsprøytingstrykket.

For å stanse motoren avbrytes drivstofftilførselen ved en brennstoffventil.

Det er bilens datahjerne som styrer det hele. Bla. får den signal fra pumpen (optisk sensor) om hvordan den er posisjonert, og en annen giver på motoren angir veivakselposisjonen. Diverse temperaturer, omdreiningstall og gasspedalen inngår i kalkulasjonen.

Det er så enkelt at motstanden i serie med drivstrømmen til PMD/FSD gjør at FS reagerer senere og gir mer drivstoff til samme posisjon på gasspedalen. Man lurer på et vis datahjernen. Når dette "lureriet" kommer for langt ut på viddene genereres feilkoder. Man får altså mer effekt av denne trimmingen på en bestemt posisjon av gasspedalen, og "innerst" får man de ekstra hestekreftene.

Denne pumpa er altså meget enkel. Og hadde det ikke vært for den @@@ PMD/FSD og den #### FS ville dette vært et fantastisk system.

Foruten common rail har nyere biler ventiler som opererer piezoelektrisk med flere sykler pr innsprøytning (lokalisert i innsprøytingsdysa). Elektronikken er også selvfølgelig av en helt annen konstruksjon og robusthet enn det dillet som er i en PMD/FSD.

Forøvrig: Jeg har nå konvertert men sjelevandringen har ikke funnet sted, enda.

#76 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 13 January 2007 - 00:00

NB: FS-ventilen vil alltid stenge (lenge) før den mekaniske innsprøytingen starter i elementene. Merk også at det bare er en slik ventil. Drivstoffet fordeles til respektive dyse, etter denne ventilen, med en sylindrisk rotor.

#77 Mekkeren

Mekkeren

    Offroader

  • Banned
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Som kjent har jeg nå konvertert til buddist. Til min overraskelse får jeg nå vite at flere faktisk allerede er blitt til FSD etter sjelevandringen, og siden FSD'en opptar mange buddister i Malaysia, er det opprettet hypersykedelisk forbindelse til disse sjelene. Og her fremkommer mye interessant i seansene.

Nå er det også slik at jeg av hensyn til andre religioner har lovet å holde hemmelig hva som er feilen med disse FSD'ene. Men jeg har ikke lovet å ikke fortelle hva som fortsatt er i orden i en havarert FSD. Det mener jeg andre religioner må tåle.

Her kommer en stor overraskelse for mange:
En havarert FSD i Karasjokk viste seg å være en sjelevandret buddist. Før FSD'ens sjel vandret videre greidde denne sjelen å kommunisere at begge forsterkertransistorene var i den skjønneste orden da døden inntrådte.

Det hadde du vel ikke trodd?

Det hadde ikke jeg heller, dersom ikke denne avdøde FSD'en tilfeldigvis akkurat nå ligger på mitt arbeidsbord.

#78 JHH

JHH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 16 January 2007 - 00:00

Hei !

Når det gjelder PMD/FSD`en , er den helstøpt ? Går det an å demontere transistorene uten å slite av føttene ? Kan det lekke veske inn ved transistorene ?

mvh JHH

#79 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 17 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Som kjent har jeg nå konvertert til buddist. Til min overraskelse får jeg nå vite at flere faktisk allerede er blitt til FSD etter sjelevandringen, og siden FSD'en opptar mange buddister i Malaysia, er det opprettet hypersykedelisk forbindelse til disse sjelene. Og her fremkommer mye interessant i seansene.

Nå er det også slik at jeg av hensyn til andre religioner har lovet å holde hemmelig hva som er feilen med disse FSD'ene. Men jeg har ikke lovet å ikke fortelle hva som fortsatt er i orden i en havarert FSD. Det mener jeg andre religioner må tåle.

Her kommer en stor overraskelse for mange:
En havarert FSD i Karasjokk viste seg å være en sjelevandret buddist. Før FSD'ens sjel vandret videre greidde denne sjelen å kommunisere at begge forsterkertransistorene var i den skjønneste orden da døden inntrådte.

Det hadde du vel ikke trodd?

Det hadde ikke jeg heller, dersom ikke denne avdøde FSD'en tilfeldigvis akkurat nå ligger på mitt arbeidsbord.

Opprinnelig postet av Mekkeren



A M E N !

********TheChieF********

************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
http://www.chevyclub.no/

Er det noen som vil ha @gmail.com addresse? ta kontakt med meg på pm, jeg har ca. 50 stk addresser å gi bort.

#80 camaro-81

camaro-81

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 17 January 2007 - 00:00

Tror det er på tide å slutte med å blande religioner inn i dette,det er nok ufred på kloden vår grunnet religioner som det er.
Har du funnet ut hva som er i stykker i disse FSD-ene syns jeg du kan dele det med oss på forumet.
Får meg ikke til å tro at det trengs noe hemmelighetskremmeri runt det.