Gå til innhold



Foto

Mangler strøm


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
67 replies to this topic

#21 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 07 February 2007 - 22:51

Nej det har jeg ikke.... jeg prøver like det med

#22 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 00:35

Bilen står ute i sneen, så jeg venter med at lægge mig under bilen til i morgen. Men jeg målte batteriern. de viste 12,42 V. derefter startede jeg bilen, som fungerte fint. jeg tændte lyset, og startede viften og varmeruten bag. der var ingen forskel i lysstyrken. derefter kørte jeg en tur på 5 km. deferter slukkede jeg motoren og målte batterierne. de viste 12.39 V dvs. den mistede 0,13 V på 5 km.

konkultionen er at det er galt med dynamoen ellen ledningerne fra dynamoen til batterierne

#23 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 00:43

Vet ikke om det er slik på din bil, men henger spenningsregulatoren en plass i motor rommet? eller er den inni dynamoen?
For i allefall på min toyota hilux henger spenningsregulatoren på inderskjermen.

Det kan jo være den som driver og lager problemer for deg. Men da skule jo ladelampa i dashen lyst.

Du har vel også ett laderelè ? har du sjekket dette?

Du kan også ta av kontakta / ledningene om går ut fra dynamoen, di som lader batteriene. Ta ut ledningene / kontakta og mål direkte derfra, da finner du ut om bilen lader. Om den laer helt perfekt, så har du noe problemer med ledningene en eller anna plass.
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#24 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 15:17

QUOTE(Faroe @ 8 Feb 2007, 00:35) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen står ute i sneen, så jeg venter med at lægge mig under bilen til i morgen. Men jeg målte batteriern. de viste 12,42 V. derefter startede jeg bilen, som fungerte fint. jeg tændte lyset, og startede viften og varmeruten bag. der var ingen forskel i lysstyrken. derefter kørte jeg en tur på 5 km. deferter slukkede jeg motoren og målte batterierne. de viste 12.39 V dvs. den mistede 0,13 V på 5 km.

konkultionen er at det er galt med dynamoen ellen ledningerne fra dynamoen til batterierne


Byttet du begge batteriene.?

Det er ikke helt som det skal.
Pajeroen min har vært treg med å begynne å lade, men normalt etter 20 sekun der spretter voltmeteret opp i 14 volt.
Men har du hatt startproblemer av noe slag etter at du bytter batteriene?

Det som kan være er at dynamoen din har vært dårlig slik at når det kom en kuldeperiode så frøs batteriene i stykker på grunn av lav spenning på batteriet.

Du bør sjekke om det er separat laderele. Dette kan også være defekt.

Hva er spenningen når motor er i gang med vifte og lys etc. kontra med all strøm avskrudd?

Om spenningen er normal uten belastning 13,8-14,2 men 12,0-13,0 med belastning er ladereleet ok, men defekt dynamo.

#25 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 16:05

nu har jeg været under bilen for at se på saken. jeg fandt ut af at der sidder en oljepumpe på dynamoen, dvs. dynamoremen driver oljepumpen via dynamoen. er det almindeligt for disse bilerne?

oljepumpen er skruet fast i dynamoen i bag-enden. der mangler et par skruer, og oljepumpem didder løst. der er også en olje læk mellem dynamo og oljepumpe.

Tror i at det kan være problemet?

jeg forsoker i hvert fald at sætte den fast.

#26 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 16:19

QUOTE(Faroe @ 8 Feb 2007, 16:05) <{POST_SNAPBACK}>
nu har jeg været under bilen for at se på saken. jeg fandt ut af at der sidder en oljepumpe på dynamoen, dvs. dynamoremen driver oljepumpen via dynamoen. er det almindeligt for disse bilerne?

oljepumpen er skruet fast i dynamoen i bag-enden. der mangler et par skruer, og oljepumpem didder løst. der er også en olje læk mellem dynamo og oljepumpe.

Tror i at det kan være problemet?

jeg forsoker i hvert fald at sætte den fast.



Det sitter normalt pumpe på dynamoen, med få unntak. Får du lekkasje der, så kan det sprute olje inn i dynamoen. Det kan lage sånne problemer. Det opplevde jeg på den gamle dynamoen min.

Det kan hende det bare er å ta den opp, og gjøre den rein ?? Jeg kjøpte dynamo på hoggeri til 700,- for jeg har null peiling på dynamo gitt blush.gif

Det spørs om det hjelper å feste den nå som skaden alt har skjedd, for den pumpa påvirker ikke ladinga direkte. Det er evt. oljesøl inni dynamoen som lager problemer for deg.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#27 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 08 February 2007 - 18:35

QUOTE(Faroe @ 8 Feb 2007, 16:05) <{POST_SNAPBACK}>
nu har jeg været under bilen for at se på saken. jeg fandt ut af at der sidder en oljepumpe på dynamoen, dvs. dynamoremen driver oljepumpen via dynamoen. er det almindeligt for disse bilerne?

oljepumpen er skruet fast i dynamoen i bag-enden. der mangler et par skruer, og oljepumpem didder løst. der er også en olje læk mellem dynamo og oljepumpe.

Tror i at det kan være problemet?

jeg forsoker i hvert fald at sætte den fast.



Den pumpa bak på dynamo er ei vakumpumpe. Hvis den har begynt å lekke, går det å bytte de o-ringen som sitter inni. Hvis olja går inn i dynamo, så tærer det veldig på børster. Hvis du følger ledningen fra dynamo, så vil jeg tro at de går inn i ei svart strømpe av plast med riller. åpne den strømpa og se på ledningen der, de har lett for å ligge å gnisse i mot strømpa slik at isolasjonen blir dårlig. I tillegg kan du se om du har sikkring ved batteriet ( ser ut som to ledninger ( ca.5-6 cm lange) som sitter mellom polsko og ei kontakt. sjekk om begge er hele. Disse ryker hvis det blir feil i ladekretts.

#28 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 21:18

er jeg nødt til at fjærne både dynamo og oljepumpe, eller kan jeg nøjes med at skille dynamo og pumpe af, og derefter fjerne dynamo??

Hvis jeg er nødt til at fjerne oljepumpen, lækker motoren så olje???

jeg har fundet én sikring ved batteri, den er i hvertfalt hel. hvad mener du med at der skulle være to?... er der en til???

jeg har skildt ledningen ad fra dynamoen, der er godtnok hul på isoladionen på den ene ledning, men den ser ud til at være allikevel

der er en samling like ved dynamoen. der er to ledninger fra dynamo. og samlingen er dobbelt, og går videre til to ledninger op til batteriet. jeg målte på disse so ledningerfra dynamo til der første samling. den ene viste c. 10 V og den anden 6 V. er der nogen der har en ide om hvad det kan betyde??

#29 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 21:33

Det er vakuumpumpen (som du kaller oljepumpe) til bremsene som sitter bak på dynamo. Inn på den går det en vakuumledning som går fra bremseforsterkeren, en olje-slange til smøring av pumpa, og retur inn i motor av luft og olje.
Jeg syntes det er best å ta ut dynamo og oljepumpe samlet for å bytte. Om du kjøper ny dynamo er det vel vakuumpumpe på den nye (var det på min)!

Akkurat hva du måler på nå veit jeg ikke!

Hva er spenningen på batteriene med motor i gang, med og uten belastning!??

#30 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 09 February 2007 - 23:38

spenningen er som jeg har beskrevet længere oppe.....

jeg viste ikke det var vakumpumpen..... takk for oplysningen.

jeg bliver nok nødt til at ta av det hele på en gang

#31 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 10 February 2007 - 01:36

Er du sikker på at det ikke er 3 ledniger inn på dynamo, en som sitter for seg selv, og 2 tynne i ei kontakt? Den som sitter alene har konstant strøm i fra batteri, skal være lik spenning. Hvis ikke har du en feil mellom batteri og dynamo. Den ene av de 2 tynne er til ladelampa, og den andre går til tenning, og du skriver at lampa virker som den skal.
Du skriver også at det hull i isolasjonen på en ledning.
Det skal ikke så mye skade til før dynamoen tar kvelden. Veldig dumt å bytte dynamo, for å ødelegge den med en gang.
Så ta av teipen som holder ledningene samlet og sjekk.

#32 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 10 February 2007 - 08:44

QUOTE(Faroe @ 9 Feb 2007, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
spenningen er som jeg har beskrevet længere oppe.....

jeg viste ikke det var vakumpumpen..... takk for oplysningen.

jeg bliver nok nødt til at ta av det hele på en gang


Hva er spenningen på batteriene med motor i gang, med og uten belastning!??
Jeg kan ikke se at du har målt spenningen med motoren i gang.

Disse tallene gir en pekepinn på hva som er galt!

Men som 9patrol sier her skal det vel være 3 ledninger inn på dynamo. En litt tykk som går til batteriet og som er festet med en mutter og så er det to i en kontakt eller to festet med flatstikker.

#33 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 10 February 2007 - 12:44

jeg kan se at der er tre ledninger fra dynamoen. En tyk, men er det ikki minus(-) ?

så er der to andre (en hvid/rød og en blå) jeg går ut fra at den blå, der er lidt tyndere end den hvid/røde, går til ladelampa. Det er på disse to at der er brud på isulationen.

Jeg har ikke chekket spenningen på den tykke, hvis det er den der går til bettariene, kan det jo være at der fejlen er....

vil helst ikke afmontere dynamoen, så jeg håber stadig at finde en fejl andre steder. Hvis jeg afmonterer dynamone, kommer jeg jo at slippe luft ind i bræmsesystemet, og er også nødt til at tappe nogen motorolje af :-(

#34 91patrol

91patrol

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 135 Innlegg:

Posted 10 February 2007 - 13:16

Hvis du må ut med dynamo, så får du ikke luft i bremsesystemet! (Er bare ei vakumpumpe, som gjør at pedalen blir lettere å trå inn)Og det kommer ikke til å renne mer olje en det som er i slangen + det som er i vakumpumpa ( ikke snakk om mye). Hvis du ser på kobblinga på den tykke, vil du se at den er isolert. jordinga er i huset på dynamoen.
Og brudd på isolasjon + olje og annen møkk, vil gjøre at dynamo tilslutt blir ødelagt.

Edited by 91patrol, 10 February 2007 - 13:17.


#35 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 23:46

Der er ingen forskel på spændingen med eller uden belastining

der er tre ledninger, hvis den tykke er (+), hvor er så (-)?

#36 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 23:57

Hm, den tykke er + fra batteriet, og de 2 andre går til ladelampa og batteriet, mener jeg.

Minus har du i huset på dynamoen(den får jord via motoren). Lader den dårlig, kan det lønne seg å legge opp en ny jordledning fra minus på batteriet til huset på dynamoen. Men det enkleste er å måle spenningsfall først, så du veit om problemet er på pluss eller minus siden.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#37 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 14 February 2007 - 09:54

Slik som jeg ser det nå er feilen enten i ledningene til dynamo, eller dynamoen selv. Slik som du beskriver ledningene er korrekt, og så lenge ledningene har kontakt ved festepunkt er det vel ikke noe problemer her.
For meg virker det mest sannsynlig at det er oljen som har lekket ut fra vakuumpumpa som har skadet dynamoen din, (som igjen har ødelagt batteriene). Om du bytter dynamo er det ikke noe problem med olje eller bremsesystem, men det er viktig å få på kobberringene ved tilslutningen av oljeslangen til vakuumpumpen på dunamoen, og at det ikke kommer noe smuss mellom og i oljeslangen. Trenger bare løsne slangen på pumpa.
Femgangsmåte:
1.Ta av polene på begge batteriene, og så ledningene på dynamo (skriv opp hvor hvilke ledning som skal hvor gjelder spesiellt de to tynne ledningene på dynamo.
2.Løsne dynamo på begge festepunkt og ta av viftereim.
3.Skru av oljeslange og ta vare på eller helst bytt kobbertetningene.
4.Litt ettrsom hva du har plass til.... ta av klipset/slangeklemme til den tykke slangen som går inn i bunnpanna, og forsøk å ta av slangen, og om det ikke går må du forsøke å ta ut den unnerste bolten på dynamoen ved å bikke på dynamoen slik at kommer fri av slangen. Det er her det kan bli mest problemer.
Men etter det er det bare å ta ut dynamoen.

Tror det er lettest å komme til fra undersiden?? I allefall på noe av det. Eller må du ta ut slange mellom turbo osv?? (husk for all del å ikke få noe dritt inn i turbo og slange.....!!)

Når du skal montere så gjør du det bare motsatt. Stram viftereimen skikkelig om nødvendig bytt den. Trekk skikkelig til den nederste skruen på dynamoen for de har en tendens til vibrere og løsne og ødelegge festehullet.

#38 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 14 February 2007 - 10:15

jeg kommer nok ikke udenom at afmontere dynamoen, men hvis der ikke er nogen oljelekasje, skulle der ikke være noget problem.

jeg bilver helt sikkert nødt til at afmontere den fra bunden, da det er komplet umuligt at komme til fra toppen.

det kunne godt se ut som om den nederste skruen på dynamoen har vibreret lidt, da dynamoen ser ut til at "stå lidt skev"

#39 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 14 February 2007 - 11:10

QUOTE(Faroe @ 14 Feb 2007, 10:15) <{POST_SNAPBACK}>
jeg kommer nok ikke udenom at afmontere dynamoen, men hvis der ikke er nogen oljelekasje, skulle der ikke være noget problem.

jeg bilver helt sikkert nødt til at afmontere den fra bunden, da det er komplet umuligt at komme til fra toppen.

det kunne godt se ut som om den nederste skruen på dynamoen har vibreret lidt, da dynamoen ser ut til at "stå lidt skev"


Er det olje i dynamoen er vel skaden skjedd.

Er den skjev kan den ha vært løs, og det er ikke helt heldig. Vet det har blitt borret opp hullet i dynamofestet og satt inn stålforing, og det lar seg vel gjøre i ditt tilfelle og?

Kanskje du burde sette bilen på et verksted?

#40 Faroe

Faroe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 23 February 2007 - 23:18

nu har jeg endelig fået taget dynamoen af....

jeg har løsnet de tre skruer der holder dynamoen sammen í frontsiden, men den er lidt svær at fá af.

er der noget trick man skal gøre for at skille den ad???