
Heving av TJ
#41
Posted 22 December 2003 - 00:00
-OIIIO-
#42
Posted 16 December 2003 - 00:00
Sitat:
Sætre, har du bare OME ++ på din rig
Hvor mye har du heva ekstra sånn ca
Hadde tenkt på 4" hevesett og 33", sånn at jeg kunne øke til 35" bare med en liten bodylift senere.
Kommer sikkert til å bruke TJen min daglig en tid fremover, så det må jo funke på veien og.
Har 2,5" EMU sett med coilspacere, i tillegg har jeg et 3" bodylift. Hvilket skulle gi meg totalt ca 6-6,5" løft, har grei plass til 35".
Kan vel sette på meg flamesuiten, vet at 3" bodylift ikke er ansett som god medisin, men det har fungert helt ypperlig hos meg...og det hender vi kjører i terrenget vi og

Fordelen for meg, med 3" BL, er at jeg kan kjøre 35" uten å montere et SYE-kit, noe du er nødt til å gjøre hvis du skal heve mer enn 3" på fjærene og beholde DD egenskapene. Jeg kan også fortsette å bruke de orginale control armene, og de har fortsatt en normal vinkel. Det gjør at fjæringsoppsettet fungerer godt, det blir mere bumpy med brattere vinkler på disse.
På sikt blir det nok et SYE-kit på meg også...og et Long Arm Kit...osvosv

J ust E mpty E very P ocket !
Tread heavy...it will grow back!
Endret av - Sætre on 16 des 2003 23:50:14
#43
Posted 25 January 2004 - 00:00
Sitat:
Sitat:
...sånn skal en TJ se ut!
Flott bil! Hvor har du kjøpt kufangeren? Produsent? Har lenge vært på jakt etter noe til min TJ, men ikke funnet noe som jeg liker.
Liker looken på jeepen din uten hevesettFlat og 'mean'.
Denne kufangeren mener jeg er en Arctic Truck bøyle å den selges hos
gutta hos Arctic Truck i Drammen.
tlf 32835170
Tusen takk for tipset, jeg sender Artic Truck en mail og hører!
Remedy 66
#44
Posted 20 January 2004 - 00:00
Sitat:
har selv wrangler mt/r 31x10,5 og kjører med rundt 30 i dekka. og ja, det humper litt mye noen ganger, men det er uten heving.
Når det var snakk om luft trykk, hva er anbefalt på slike dekk? noen som har eksperimentert noe i forhold til slitasje og rullemotstand??
01-TJ / 31x10,5 MTR
Har kjørt Hilux på MT/R 31/10,5 de siste par åra, og det har fungert bra slitasje -og støymessig med 40 pund trykk. Støyen var faktisk mindre på MT/R-hjula enn på samme str. GY Wrangler Ultra Grip (piggfrie dekk) med samme trykk. Skal forøvrig motere MT/R-hjula på min nyinnkjøpte TJ'01 til våren så det blir spennende å se hva Jeepen sier til de.
#45
Posted 24 January 2004 - 00:00

#46
Posted 17 December 2003 - 00:00

#47
Posted 18 December 2003 - 00:00
Med 10x15 M/T er faktisk 7" Warn trailflares litt for smale, og litt av hjulet ditt vil stikke utenfor, ikke mye men....! Tror faktisk ikke det finnes noen kurante 10" felger, som ikke vil stikke litt utenfor! Går greit å kjøre 33" på orginal gearing, men du kan anse bilen din ombygget til 3 gears! Ok da...du får brukt 4.gearet i lange nedoverbakker. Bensinforbruket ditt vil øke med ca 0,5L på mila, pga av mere pedalbruk for å holde farten oppe. Du kan trimme litt, bytte luftfilter, sette på et free flow exhaustanlegg, sette på en throttle body spacer eller hele tb'en fra en 4,0L. Ganske enkle greier å gjøre, som gir en merkbar effektøkning. Tror nok at å geare om vil gi deg den beste effekten, dvs at du får tilbake et normalt turtallsområde da du ligger i feks 80 km på 4. el 5.gear.
Jeg kjører nå med 4,88 utveksling og 35", kan bruke 5.gearet og har et bensinforbruk på 1,5L på mila og har ikke rørt noe ellers på motoren.
Tread heavy...it will grow back!
#48
Posted 24 January 2004 - 00:00
Sitat:
[quote]...sånn skal en TJ se ut!
Flott bil! Hvor har du kjøpt kufangeren? Produsent? Har lenge vært på jakt etter noe til min TJ, men ikke funnet noe som jeg liker.
Liker looken på jeepen din uten hevesettFlat og 'mean'.
Denne kufangeren mener jeg er en Arctic Truck bøyle å den selges hos
gutta hos Arctic Truck i Drammen.
tlf 32835170

Hvis pappesken har noe med fang'ærn å gjøre, så er det en Smittybuilt...
Regards,
PerJ
#49
Posted 18 December 2003 - 00:00
Sitat:
Og en original TJ 2.5 "drar ikke akkurat skinnet av pølsa", og noe bedre blir det ikke med 33" hjul
Det kan jeg garantere, da sommer settet mitt er slik. Brukte aldri 5. og 4. gearet kun ned Lierbakken ( Lang og "bratt" )
Jeg har bestemt meg for å kjøpe Procomp 2.5" + 2" BL hos BG Nor. JCN har rabatter der og det settet kommer på 7639,- ink mva såvidt jeg har forstått mannen i telefonen riktig. Drar dit idag kl 15.00




Før sommertøfflene kommer på skal jeg prøve å få montert dreving i akslene ( ca 3500,- pr aksel + jobb Tot ca 10 - 12.000,- NOK ) og er jeg smart og rik nok hiver jeg inn en Arb-Locker samtidig, da jeg har forstått at de to jobbene er veldig like og man sparer masse tid på å gjøre dette i en operasjon. Korrekt meg hvis jeg tar feil..
Stein
#50
Posted 24 January 2004 - 00:00
Sitat:
...sånn skal en TJ se ut!
Flott bil! Hvor har du kjøpt kufangeren? Produsent? Har lenge vært på jakt etter noe til min TJ, men ikke funnet noe som jeg liker.
Liker looken på jeepen din uten hevesettFlat og 'mean'.
Denne kufangeren mener jeg er en Arctic Truck bøyle å den selges hos
gutta hos Arctic Truck i Drammen.
tlf 32835170

#51
Posted 18 December 2003 - 00:00

#52
Posted 18 December 2003 - 00:00
Sitat:
Jeg har bestemt meg for å kjøpe Procomp 2.5" + 2" BL hos BG Nor. JCN har rabatter der og det settet kommer på 7639,- ink mva såvidt jeg har forstått mannen i telefonen riktig. Drar dit idag kl 15.00 Gleder meg mer til det enn Juleaften
Før sommertøfflene kommer på skal jeg prøve å få montert dreving i akslene ( ca 3500,- pr aksel + jobb Tot ca 10 - 12.000,- NOK ) og er jeg smart og rik nok hiver jeg inn en Arb-Locker samtidig, da jeg har forstått at de to jobbene er veldig like og man sparer masse tid på å gjøre dette i en operasjon. Korrekt meg hvis jeg tar feil..
Hørtes lurt ut det, mye billigere enn 4" ivertfall.
Er usikker på hva jeg skal velge, er nesten glad det er lenge til våren

Stemmer vel det med sperrene, best å gjøre samtidig.
Men ARBene er jo ikke billige da..
Får du med i godkjenningspapirene hvilke dekk/felger du kan kjøre med?
Er det Warn 7" breddere du har på bilen?
Maser fælt nå, lykke til med hevingen

Hvis du greier å holde deg, kan du jo pakke inn hevesettet og legge det under treet...
Eller montere det og ta en sløyfe på bilen

For Haugland 4springarlag
Rudi
Kreativ konsulent og sjefssjenker
#53
Posted 18 December 2003 - 00:00
Sitat:
Hvis du greier å holde deg, kan du jo pakke inn hevesettet og legge det under treet...
ØH !?! Tror neppe det settet klarer å ligge noe særlig lengere i orginal pappeske en til helge! Og ihvertfall ikke så lenge som til julaften nei!!!
Arb´ene og drevinga kommer på tot ca par og 20`, så vi får se....
4" var verre og få godkjent hos BT samtidig som masse jobb å montere! Uaktuelt for meg da jeg skal ha en god bruksbil med "litt" terreng egenskaper.
Bredderne mine tror jeg er som du sier, men de er ike brede nok for dekka mine, så jeg får se når den tid kommer....
Stein
#54
Posted 20 January 2004 - 00:00
Du har vel kanskje fått det nye settet ditt nå ?? Kunne ventet jeg og ser jeg. har fortsatt ikke fått montert EMU-settet enda. Men men....
Ser ut som om jeg må vente til uti april før jeg setter på hevesettet. Får ikke råd til noen ordentelige vinterhjul og da ser det nesten bare teit ut med små barnevognshjul trøkka inneunder på TJ`en. Skal ha MTR dekk og helst i 33x 12.5 15".
Smart, du får rapportere når du har skodd på TJ`en din MTR dekka!!
#55
Posted 18 December 2003 - 00:00
Hadde egentlig tenkt meg 1"BL
Har hørt at med 2BL, så må man muligens legge om noe elektrisk, samt file litt i hullet til girstangen osv. men det slipper man med 1"bl, stemmer det?
01-TJ / 31x10,5 MTR
#56
Posted 18 December 2003 - 00:00
Var å skulle kjøpe stashet idag, men de var tomme for fjærer. Kjøpte kun BL.
Skal ikke trenge å gjøre noe form for inngrep med kapping, saging etc. Kun bolt on!
Stein
#57
Posted 19 December 2003 - 00:00

#58
Posted 18 December 2003 - 00:00
Ikke noe problem med hverken 33" eller 35". Hvis du skal geare om til en utveksling som er såpass numerisk høyere, kan det hende du må skifte carrier. Prisforskjellen på en ARB carrier og en oem carrier er veldig liten...i denne sammenhengen! Og prisen på monteringen er lik. Så jeg vil nok anbefale deg å gå for ARB løsningen. Du vil trenge en kompressor i tillegg, den drar opp et par lapper til.
Trenger ikke å gjøre noe med det elektriske eller skjære noe, ved mont. av BL. Lettmekka bil gitt

Tread heavy...it will grow back!
#59
Posted 19 December 2003 - 00:00

-OIIIO-
#60
Posted 19 December 2003 - 00:00
Mickey Thompson 10x15 koster 1980 kroner inkl mva.
Mens BGNor sine Procomp i 10x15 koster 1488 inkl. mva
De to felgene er jo i utgangspunktet ganske like, men allikevel er det en prisforskjell. Har det noe med kvalitet å gjøre?? Noen som har erfaringer eller sett på det samme?? Hva lønner seg å kjøpe?
Hva med innpresset for å få dette til å passe på en TJ med 7" Warn breddere, er det noe forskjell på felgene der??
01-TJ / 31x10,5 MTR