Gå til innhold



Foto

Heving av TJ


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#61 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 19 December 2003 - 00:00

Sitat:
Du Smart; Mener du at du har 33 tommere på en TJ uten noen form for heving idag? Trodde ikke det passet jeg


Min Wrangler har ingen form for heving pr idag og den har kjørt med 33". Dog har den ikke vært kjørbar i terreng! Men den fungerte ellers greit. Skrapa oppi en og annen gang...men ikke farlig. Kjøpte bilen brukt hos forhandler og han trodde den hadde 1" BL. Det har den ikke !

Gleder meg som en unge til å montere 2" bodyliften i helgen!! Synd jeg ikke fikk fjærsettet samtidig, det hadde vært gull Da hadde det blitt tur i romjula !!!!!

Stein

Endret av - smart og wrangler on 19 des 2003 13:09:08

#62 Solo

Solo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 19 December 2003 - 00:00

Se denne liken i mellomtiden, så vet du hva du har i vente...

http://ptheune.net/~...ector/index.htm

-OIIIO-

#63 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 19 December 2003 - 00:00

Kul link




01-TJ / 31x10,5 MTR

#64 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 22 December 2003 - 00:00

Ja da blir det Emu 2" fjærsett og ProComp 2" BL på min TJ. Har dobbeltsjekket med 4x4 Supply at de har delene så nå raser jeg dit for å hamstre Håper jeg rekker å montere dette før Jul. Ellers blir det ikke fred i sjela. Takker for alle gode tips og råd og ønsker alle en meget GOD JUL !!!


#65 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Kan svare litt på det jeg...!
Emu er mykere enn ProComp, men ikke så mykt at du svaier rundt i svingene!! Fartsdumper kan passeres i god hastighet, og du bare flyter over, uten gjennomslag!
Skal du bytte utveksling, bør du gjøre det hos noen som du vet kan det! Det koster å bruke fagfolk, men det er enda dyrere å rase alle de nye dyre delene, fordi at det ikke er montert korrekt(og så måtte kjøpe nye deler gang til). Gjør det en gang...og gjør det ordentlig...det er det billigste
Prøv å finn noen som har gjort sånne jobber før.
Lykke til


Tread heavy...it will grow back!

#66 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Smart,
hva fikk deg til å lande på emu??
Jeg ser på akkurat det samme modifikasjonene, har bedt om priser ifra BG på 2,5 procomp, 2" BL, samt 7" warn. Men jeg liker at bilen ikke krenger så mye i svinger. Har hørt at emu er ganske mykt. Er bare litt interessert i å høre hvorfor du bestemte deg for emu?

Har også bedt om pris på 4.88 utveksling i samme slengen.
Men BG monterer ikke, og akkurat den jobben der tror jeg at jeg vil overlate til noen som har greie på det.
Noen er som kjenner til noen som kan gjøre en slik jobb rimelig på fritida??? eventuelt pris??? eventuelt????

01-TJ / 31x10,5 MTR

#67 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Sitat:

Men jeg liker at bilen ikke krenger så mye i svinger. Har hørt at emu er ganske mykt.

Det er behagelig å kjøre med mykt oppsett. Krenging kan lett elimineres med smørbare polyforinger på sway'baren, eller en kraftigere swaybar.

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#68 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Sitat:
interessert i å høre hvorfor du bestemte deg for emu?


Hadde bestemt meg for settet med 2.5" Fjær og 2" BL fra ProCcomp og sjekket at de hadde det inne. Når jeg kom for å hente det så hadde de kun 2" BL inne og ikke 2,5" løfte på lager alikevel. Så derfor kjøpte jeg kun BL der og dro ut til 4x4 Supply for Emu settet.

Mange sier at "å montere BL på TJ er grei sak, tar bare tid ...." Enten har de glemt hvordan de gjorde det eller så fikk dem noen til å gjøre det for dem... Dette var drittjobb !!! Hvis noen leser dette nå og har god kjennskap til hvordan dette gjøres, PLEASE ring meg på 90828378 ASAP da jeg og brukermanualen ikke er enig i plassering av delene som ska demonteres. Gleder meg til dette er gjort. Håper bare jeg rekker det i dag.............

Blir vel bra til slutt

#69 jeeptj

jeeptj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

4X4 Supply tar på seg montering av utveksling.

Erik

#70 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 08 January 2004 - 00:00

Hallo Tomas !!

Har du handlet noe fjærsett enda ?? Har ikke montert mitt enda. Det bare ligger å gliser til meg i hylla hver gang jeg går forbi. Håper jeg skal få tid til å montere det til helgen......

#71 tomas

tomas

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Sitat:

4X4 Supply tar på seg montering av utveksling.

Erik



Veit du om det gis noen form for garanti på jobb og deler??

01-TJ / 31x10,5 MTR

#72 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Fikk nå montert stort sett hele BL idag. Det var ikke så enkelt som jeg hadde fått inntrykk av, men det går..... Har et kjempeproblem med at den ene delen som senker sjalteren for 2H, 4H, 4L ikke passer i det hele tatt Det virker som om delen er 1" for lang, altså 3" istedet for 2". Er det noen som har peiling på dette som kan hjelpe meg ??? Bilen står ukjørbar på bukker...... Trenger vogna til fjelltur nyttårshelgen og kunne tenkt meg å kanskje komme meg på nissetreff.

Stein

#73 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Sitat:

Skal du bytte utveksling, bør du gjøre det hos noen som du vet kan det! Det koster å bruke fagfolk, men det er enda dyrere å rase alle de nye dyre delene, fordi at det ikke er montert korrekt(og så måtte kjøpe nye deler gang til). Gjør det en gang...og gjør det ordentlig...det er det billigste
Prøv å finn noen som har gjort sånne jobber før.
Lykke til



Det må være en første gang for alt. Hadde nå vært morro å kunne sette opp en diff selv og, hmmm? Ikke for å lure noen ut på dypt vann, men jeg vet ihvertfall at jeg er fristet til å prøve.

#74 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Sitat:

Trenger vogna til fjelltur nyttårshelgen og kunne tenkt meg å kanskje komme meg på nissetreff.

Stein



I nøden kan du jo bare krype under, og legge inn 4-hjulstrekken for hånd.

1995 ZJ 5.2 Orvis
RE 3.5", JKS QD, 242 kasse, 3" high-flow eksos, hjemmesnekra "sliderz", 8x16 AEZ med 265/75x16 Wrangler MT/R

#75 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 23 December 2003 - 00:00

Hadde kanskje gått ann det hadde det bare ikke vært for de stagene som henger uten feste under der da... For ikke å snakke om bakken den skal opp Trenger trekk foran også da Men det er ganske så gøy å slenge rumpa pån både hit og dit oppover den fjellveien

Spøk til hvalborr, greit om at den er i orden synes jeg da.

#76 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 24 December 2003 - 00:00

Når det gjelder differ så er det faktisk ikke noe hokus-pokus. Sjekk Randy's Ring & Pinion på nettet, de har veldig bra forklaringer på hvordan man gjør det. Man trenger litt verktøy (mikrometer, måleur, shimspakke osv), men det er rett fram, tar bare lang tid og er litt pirkejobb. Også er det en fordel å ha noe annet enn Dana-aksler...

#77 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 24 December 2003 - 00:00

Sitat:
Fikk nå montert stort sett hele BL idag. Det var ikke så enkelt som jeg hadde fått inntrykk av, men det går..... Har et kjempeproblem med at den ene delen som senker sjalteren for 2H, 4H, 4L ikke passer i det hele tatt Det virker som om delen er 1" for lang, altså 3" istedet for 2". Er det noen som har peiling på dette som kan hjelpe meg


Denne delen passet helt fint hos meg....er nå en stund siden jeg gjorde jobben, men jeg mener å huske at:
Det går en aksel ut fra transfer til karosseri, denne er vannrett. Når du hever body vil denne bli skjev , da body går opp feks 2" og transfer befinner seg på samme sted. Den nye braketten(delen) skrues fast i body, og flytter dermed ned festepunktet for aksel med(i dette tilfellet )2", slik at denne fortsatt er vannrett.

Sitat:
Det må være en første gang for alt. Hadde nå vært morro å kunne sette opp en diff selv og, hmmm? Ikke for å lure noen ut på dypt vann, men jeg vet ihvertfall at jeg er fristet til å prøve.



Hadde vært helt sjef å greid sånt selv ja!
Er jo selvfølgelig ikke umulig, har bare en anelse om at det blir best hvis man har erfaring....dette er jo virkelig mekking...ikke bare deleskifting.
Finnes masse info på nettet om "how to", så det er jo bare å lese seg opp, og kline til!
Tøft om du prøver



Tread heavy...it will grow back!

Endret av - Sætre on 24 des 2003 00:38:21

#78 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 24 December 2003 - 00:00

Det kan ikke ta mange minuttene å borre nye hull der du vil ha dem? Jeg synes det er dette som er halve morroa med å bygge om bilen. Kjedelig om alt passer med en gang

#79 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 24 December 2003 - 00:00

[/quote]Det går en aksel ut fra transfer til karosseri, denne er vannrett. Når du hever body vil denne bli skjev , da body går opp feks 2" og transfer befinner seg på samme sted. Den nye braketten(delen) skrues fast i body, og flytter dermed ned festepunktet for aksel med(i dette tilfellet )2", slik at denne fortsatt er vannrett.
[/quote]

Det er slik jeg har forstått det også. MEN, hvis jeg monterer den nye braketten som fulgte med settet og som er 3", så bli den akselen skjev nedover i og med at hevesettet er på 2" !?! Må ha fått med feil del, kan ikke skjønne annet??


Noen som kjenner igjen braketten ??

Julehilsen Stein

#80 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 24 December 2003 - 00:00

Sitat:
Det kan ikke ta mange minuttene å borre nye hull der du vil ha dem?


Iog for seg ikke men... Kanskje jeg har gjort noe feil ved hevingen, slik at dette staget som skal flyttes med denne braketten ikke henger helt med !!!!!

Har nå ihvertfall borret opp braketten for nye hull og prøvemontert den, bare for å finne ut at et overliggende stag stanger i orginalskruen. Skal nå forsenke skruen i braketten slik at dette staget ikke kræsjer med bolten. Må vel gjøre noe med lengden på dette staget også, slik at lengden på det kompanserer for senkingen.

Glad jeg er ferdig med julegavene så jeg får fikset dette