Himmelrike
#21
Posted 14 February 2007 - 14:52
Patrolen din har blitt utrolig bra nå.
Har vært morro å følge utviklingen fra original til himmelspretter
Nå er jeg vel snart i gang med min egen, dog noen år eldre. men jeg skal da bite fra meg i konkurransene..
Dette blir spennende.
Skal opprette min egen garasje så fort bilen er overtatt, slik at fremgang & progress kan dokumenteres.
Mye er jo allerede gjort med denne bilen.. og den er jo forsåvidt et råskinn nå også..
Vi sees.
Ny 2006 Patrol på 35" er ankommet i tillegg til Y "eldre" 60 .. Ta en titt innom garasjen min, "Ulvehiet"
Eller i mitt galleri, "link til galleri"
#22
Posted 14 February 2007 - 22:30
#23
Posted 15 February 2007 - 02:51
Fin garage Kåre,
må vel bare innrømme at bilen din ,er noe av det mest riktig gate/tereng bil jeg har prøvd og jeg har prøvd ganske mange. ikke bare er bilen bra men eieren er også en kjempe kar,
du er morsom å presentere nye ideer for altid nei, det har jeg ikke penger til. så går det 14 dager så harn tenkt litt og kommet til att det kansje ville bli bra likevel, vi går for det
Ser derre skriver lit om disse badlock felgene.
en ting er at de ikke er lovlige. en annen ting er at det kan være direkte farlig, har prøv netopp det nok om det
Disse ringene til å ha inne i dekkene som en slaks ekstra slange, er etter min mening heller ikke noen god løsning, dekket må av etter kjøring, kantene gjøres reine. sand og lignende som kommer inn mellom dekket og felge, gjør at det gnager hul i ringen, og ingen garanti dekker det.
så da er vi egentlig tilbake der vi begynte på disse gate tereng bilene, jeg har kjørt av disse hjula et par ganger, kåre hadde villmannen Trygve til å hjelpe seg med det.
og begge disse dekk sleppa på Svarsta var vel ganske unødvendige etter litt vurdering.
men det var jo en riktig hyggelig 1/2 time .med latter sne og startgas.
så jeg mener den beste løsningen er å la det være som det er, dette er jo en bit av leken gøy med litt ekstra utfordringer
Edited by Frode, 16 February 2007 - 08:23.
#24
Posted 15 February 2007 - 08:40
må vel bare innrømme at bilen din ,er noe av det mest riktig gate/tereng bil jeg har prøvd og jeg har prøvd ganske mange. ikke bare er bilen bra men eieren er også en kjempe kar,
du er morsom å presentere nye ideer for altid nei, det har jeg ikke penger til. så går det 14 dager så harn tenkt litt og kommet til att det kansje ville bli bra likevel, vi går for det
Ser derre skriver lit om disse badlock felgene.
en ting er at de ikke er lovlige. en annen ting er at det kan være direkte farlig, har prøv netopp det nok om det
Disse ringene til å ha inne i dekkene som en slaks ekstra slange, er etter min mening heller ikke noen god løsning, dekket må av etter kjøring, kantene gjøres reine. sand og lignende som kommer inn mellom dekket og felge, gjør at det gnager hul i ringen, og ingen garanti dekker det.
så da er vi egentlig tilbake der vi begynte på disse gate tereng bilene, jeg har kjørt av disse hjula et par ganger, kåre hadde villmannen Trygve til å hjelpe seg med det.
og begge disse dekk sleppa på Svarsta var vel ganske unødvendige etter litt vurdering.
men det var jo en riktig hyggelig 1/2 time .med latter sne og startgas.
så jeg mener den beste løsningen er å la det være som det er, dette er jo en bit av leken gøy med litt ekstra utfordringer
Fin garsje Kåre,
må vel bare innrømme at bilen din ,er noe av det mest riktig gate/tereng bil jeg har prøvd og jeg har prøvd mange. ikke bare er bilen bra men eieren er også en kjempe kar,
du er morsom å presentere nye ideer for altid nei, det har jeg ikke penger til. så går det 14 dager så harn tenkt litt og kommet til att det kansje ville bli bra likevel, vi går for det
Ser derre skriver lit om disse badlock felgene.
en ting er at de ikke er lovlige. en annen ting er at det kan være direkte farlig, har prøv netopp det nok om det
Disse ringene til å ha inne i dekkene som en slaks ekstra slange, er etter min mening heller ikke noen god løsning, dekket må av etter kjøring, kantene gjøres reine. sand og lignende som kommer inn mellom dekket og felge, gjør at det gnager hul i ringen, og ingen garanti dekker det.
så da er vi egentlig tilbake der vi begynte på disse gate tereng bilene, jeg har kjørt av disse hjula et par ganger, kåre hadde villmannen Trygve til å hjelpe seg med det.
og begge disse dekk sleppa på Svarsta var vel ganske unødvendige etter litt vurdering.
men det var jo en riktig hyggelig 1/2 time .med latter sne og startgas.
så jeg mener den beste løsningen er å la det være som det er, dette er jo en bit av leken
Støtter teorien din der Colormax..
Virker logisk at dette kan være en svakhet mht. bedlock felgene.
Selv om disse er gunstig for ren offroadkjøring..
Kanskje jeg skal revurdere kjøp av disse likevel og holde meg til standardfelger...
Ny 2006 Patrol på 35" er ankommet i tillegg til Y "eldre" 60 .. Ta en titt innom garasjen min, "Ulvehiet"
Eller i mitt galleri, "link til galleri"
#25
Posted 15 February 2007 - 13:00
Men: Jeg har klart å snappe opp litt vedr beadlockringene. Fått med meg som du sier, colormax, at de er ulovlige på vei. At de låser gummien til felgen. Dette skulle ikke være bra fordi dekket har ett visst behov for å kunne bevege seg litt. Jeg mangler fortsatt et helt klart svar på premium spørsmålet: Hvorfor har ikke beadlockfelger noe å gjøre på veien?
PS: De "falske" beadlockringene på Mickey Thompson har faktisk sin misjon hvis man ser på det med positive øyne - de har spart felgkanten for mye juling
#26
Posted 15 February 2007 - 13:12
Edited by ingos, 15 February 2007 - 19:34.
#27
Posted 15 February 2007 - 19:08
Men klart, til en regga bil som går mest på vei er det vel ikke bestandig det beste næi.
Hilux 4x4 -91 Allpro SAS
#28
Posted 15 February 2007 - 21:07
Har blitt litt klokere i løpet av dagen om hva beadlock er. Fordeler og ulemper.
"Tradisjonell" beadlock hvor dekket blir klemt sammen bak en ring på utsiden av felgen har helt klart ikke noe for seg på en "gateoffroader" som Colormax så treffende kaller det. Det vil bli et problem å sentre dekket på felgen slik at man kan oppleve høydekast i dekket på inntil 2 cm. Dvs. ikke mye moro på vei. Og heller ikke lovlig.
Godkjent beadlockløsning finns. Dekket ligger da i et spor på innsiden av felgkanten og låses mot den. Dvs mulig å få sentret dekket.
Den neste er tirelock løsningen som leveres av Staun. En lavprofilsslange som vil presse dekket mot felgkantene. Colormax sier at denne må tas ut hver gang. Det inntrykket sitter jeg ikke igjen med. Tvert imot. Denne kan sitte på plass hele tiden og vil ikke påvirke kjøreegenskapene offroad. Vedr. påstanden om at sand etc vil kunne slite dekk/slange virker ikke dette helt riktig heller da Staun leveres med en kraftig strømpe som ligger utenpå slangen. Dvs ingen direkte kontakt mellom dekk og slange.
Eneste evt ulempen med tirelock ingen har svart på enda er: Hva skjer hvis man f.eks ved hjulspinn får rotasjon mellom dekk, felg og slange? Vil slangen kunne dras ut av stilling og trekke med seg ventilen? Dette vil jo straks føre til ett dekk tomt for luft...
Kom med fler innspill, korrigeringer og erfaringer! Jeg er ute etter løsning som fungerer på en bil som går 97% på vei og med litt iver, 3% offroad. Godt mulig dette koker ned til at "et dekk av felgen i ny og ne er bare gøy", men nå vil jeg gjerne til bunns i dette spørsmålet. Har lurt på dette lenge
#29
Posted 15 February 2007 - 21:18
#30
Posted 15 February 2007 - 21:21
#31
Posted 15 February 2007 - 22:01
Har da fått svar fra Nitteberg og Tommy vedr. dette siste stor spørsmålet: Tirelocken skal til enhver tid ha ett trykk på 50 PSI. Dekket kan du om du vil, faktisk skru ut hele ventilen av. Skal nok mye til for å spinne dekket av en felg når du har 50 PSI i tirelocken, ja .
Da lærte jeg noe nytt idag også
#32
Posted 15 February 2007 - 23:20
Co-pilot/vinsjehore
Klart det og du gi meg kamera så jeg får filmet litt, for vi må vel studere det nøye i fellesskap
#33
Posted 15 February 2007 - 23:50
Klart det og du gi meg kamera så jeg får filmet litt, for vi må vel studere det nøye i fellesskap
Helt klart! Og etter endte studier og dyst er det tid for
Men klart, til en regga bil som går mest på vei er det vel ikke bestandig det beste næi.
Har vært en tur innom prosjektgarasjen din igjen og så nå at du vet hva du snakker om her. Rockcrawler felgene til BGnor med Beadlock løsningen de leverer til? Heftig bil!
#34
Posted 17 February 2007 - 21:21
Har vært en tur innom prosjektgarasjen din igjen og så nå at du vet hva du snakker om her. Rockcrawler felgene til BGnor med Beadlock løsningen de leverer til? Heftig bil!
jeg synes derre skal sette på akurat det derre ønsker jeg, om du så den skarpe steinen som dit dekke traf, tror jeg vi skal være veldig glade dekket gikk av,hadde villmannen vår fåt mulighet til å holde på lenger der, så ville det forundret meg om det ikke hadde gått 2 dekk.
avkjøring 2 brat bakke dype spor med stein, fult hjulspin ,dreier ratet fra side til side sperre inne.
jeg mener følgende når du har 2 nesten velter (vrak) + 2 dek avkjøringer + 1 sperre knekk på den ene Patrolen. iløpet av snæve 2,5 t tenke tenke
disse Rockcrovler gutta kjører jo runt på prøveskilt,dette er vel ikke akurat det vi har tenkt oss.
men når vi begynner på de nye konkuranse bilene , skal vi ikke spare på noe av det, da skal vi ha alt det
beste.
det vi driver med er turing, for meg betyr det å ha en fin bil som også er fin etter et treff.
som vi også kan dra på lange turer med, å kombinere dette med idiot kjøring er vanskelig og uten tvil utrolig kostbart.
noen tanker fra gulvet
Edited by colormax, 17 February 2007 - 21:26.
#35
Posted 17 February 2007 - 21:41
Er ikke så helt sikker på om jeg skal forkaste beadlock ideen enda selv om vi hadde det alldri så moro en halvtimes tid med snø, latter og startgass med alt for høyt væskeinnhold - riktig, Colormax. Innen vi hadde fått dekket skikkelig på plass hadde villmannen klart å kjøre King Caben solid fast i en kinkig situasjon. Så snart vi hadde fått løs den, spant han jammen av dekket sin egen felg også . Kort fortalt: Konge ettermiddag vi hadde på Svarstad søndag. Lærerikt var det også, ikke minst. Mange nye erfaringer på kort tid.
Har blitt litt klokere i løpet av dagen om hva beadlock er. Fordeler og ulemper.
"Tradisjonell" beadlock hvor dekket blir klemt sammen bak en ring på utsiden av felgen har helt klart ikke noe for seg på en "gateoffroader" som Colormax så treffende kaller det. Det vil bli et problem å sentre dekket på felgen slik at man kan oppleve høydekast i dekket på inntil 2 cm. Dvs. ikke mye moro på vei. Og heller ikke lovlig.
Godkjent beadlockløsning finns. Dekket ligger da i et spor på innsiden av felgkanten og låses mot den. Dvs mulig å få sentret dekket.
Den neste er tirelock løsningen som leveres av Staun. En lavprofilsslange som vil presse dekket mot felgkantene. Colormax sier at denne må tas ut hver gang. Det inntrykket sitter jeg ikke igjen med. Tvert imot. Denne kan sitte på plass hele tiden og vil ikke påvirke kjøreegenskapene offroad. Vedr. påstanden om at sand etc vil kunne slite dekk/slange virker ikke dette helt riktig heller da Staun leveres med en kraftig strømpe som ligger utenpå slangen. Dvs ingen direkte kontakt mellom dekk og slange.
Eneste evt ulempen med tirelock ingen har svart på enda er: Hva skjer hvis man f.eks ved hjulspinn får rotasjon mellom dekk, felg og slange? Vil slangen kunne dras ut av stilling og trekke med seg ventilen? Dette vil jo straks føre til ett dekk tomt for luft...
Kom med fler innspill, korrigeringer og erfaringer! Jeg er ute etter løsning som fungerer på en bil som går 97% på vei og med litt iver, 3% offroad. Godt mulig dette koker ned til at "et dekk av felgen i ny og ne er bare gøy", men nå vil jeg gjerne til bunns i dette spørsmålet. Har lurt på dette lenge
[/quot
jeg sa ikke det, jeg sa dekket måtte av/løsnes i tilfelle det var kommet sand -kvister eller lignende på mellom dekket og felgen som igjen kunne komme i kontakt med slangen og beskytelsen rundt den,det vil gnage hul i slangen, da dekker ikke garantien. hadde det ikke vært for disse tingene ville jeg haft sånne for fler år siden. jo mer greier jo mer vedlikehold.
Edited by colormax, 17 February 2007 - 21:48.
#36
Posted 17 February 2007 - 22:28
Mer info her: http://www.staunprod...om/beadlock.php
#37
Posted 18 February 2007 - 00:57
Mer info her: http://www.staunprod...om/beadlock.php
de bildene er jo vel dramatiske da. vi kjører jo ikke uten luft heller da.
en trail bil eller lignende ,vil jeg tro dette virker kjempe fint, iden er kjempe bra.
#38
Posted 18 February 2007 - 01:08
Tidvis kan det se ut som om vi kjører med så lite luft som bildet viser. Tenk deg f.eks ved sving eller når det går litt på snei. Over stokk og stein kan vi også oppleve å presse dekket så flatt som bildet viser.
Edited by Rett til himmels, 18 February 2007 - 01:10.
#39
Posted 21 February 2007 - 14:28
www.terrengbil.com
#40
Posted 21 February 2007 - 15:54
Hør men nitteberg hva han har betalt, men de ligger på ca 160 usd per stk. Vet ikke om BGnor har tatt inn, de leveres i forskjellig størelse (bredde høyde) tilpasset felgene.