Gå til innhold



Foto
* * * - - 2 votes

Hyper's "Ole Brum"Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
114 replies to this topic

#41 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 20:13

Hei.. Kordan e brøyteutstyret festa til bilen/ramma på Suzuki`n?? Hadde du hatt mulighet å tatt nogen bilder og sendt meg??
www.zuki.no
Min Blogg


Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#42 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 19 January 2008 - 15:34

QUOTE(tåffår @ 10 Jan 2008, 20:13) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.. Kordan e brøyteutstyret festa til bilen/ramma på Suzuki`n?? Hadde du hatt mulighet å tatt nogen bilder og sendt meg??



Heisan kjøpte bilen ferdig rigget med brøyteutstyret, bilen blei bygd opp på BGnor for noen år siden til et vaktmesterfirma i Oslo. Det er innfesta direkte i ramme foran og kan demonteres sånn som det er tiltenkt orginalt fra Meyer. skal se om jeg kan knipse noen bilder en dag.
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#43 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 08:17

Hmmmm er vel snart på tide å børste støvet av bilen eller finne på noe Lurt whistle.gif
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#44 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 17:50

QUOTE(Hyper @ 4 Oct 2008, 08:17) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmmm er vel snart på tide å børste støvet av bilen eller finne på noe Lurt whistle.gif


Det syns jeg og smile.gif
Vil se den bilen i skogen snart, Grom bil !!
www.verdal4x4.no

Vidar, kun Vidar !

#45 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 05 October 2008 - 23:07

Sånn da har jeg fått rydda fram Runnern etter ca 1 år ++ i garasjen. lite eller rettere sagt ikkeno har skjedd siden juli i fjor
IMG_0069.JPG


Henta de org Allproakslene for å sette inn ARB både foran og bak
IMG_0070.JPG


Gjort plass sånn at det kan jobbes litt fritt på Akslene
IMG_0077.JPG

Frontaksel
IMG_0082.JPG

Satt inn batteri og jaggu startan på 1 klikket cool.gif Kjørten ut og ryggan inn igjen for å demontere bakasel og bytte til Allpro aksel og flytte over diffene. Blei en strek i regninga da ARB'n ikke var helt frisk mad.gif løse skruer og litt ymse
IMG_0083.JPG


Allproaksel demontert. Akselen var vesetlig tyngre en Hiluxakselen som satt der
IMG_0081.JPG

IMG_0084.JPG

IMG_0086.JPG


Tom akselhylse nesten på plass, må ha kortere bolter til flipp kittet
IMG_0090.JPG

"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#46 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 09:14

bra det skjer noe smile.gif

vært eller skal omkring eidsvoll snart da?
_RalliArt_

#47 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 15:40

morroå se at du har fått igjen litt av lysta Jarle... får vi se igjen bilen i skauen snart nå da eller???


#48 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 16:31

QUOTE(EvoMan @ 6 Oct 2008, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
bra det skjer noe smile.gif

vært eller skal omkring eidsvoll snart da?


Har glemt å ta det med til byen men skal ordne asap.

"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#49 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 16:32

QUOTE(sven @ 6 Oct 2008, 16:40) <{POST_SNAPBACK}>
morroå se at du har fått igjen litt av lysta Jarle... får vi se igjen bilen i skauen snart nå da eller???



Den dukker nok opp i skogen igjen ja. Helst med hvite plater på cool.gif
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#50 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 06 October 2008 - 22:30

med OME da, eller skal du prøve å få det til med allpro longtravelsettet likevel?


#51 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 07 October 2008 - 22:41

QUOTE(sven @ 6 Oct 2008, 23:30) <{POST_SNAPBACK}>
med OME da, eller skal du prøve å få det til med allpro longtravelsettet likevel?



Blir med OME settet. lettest det da det er TUV på det.
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#52 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 11 October 2008 - 09:12

Nå har bilen stått labbeløs den siste uka.
IMG_0136.JPG

Allpro akslene har fått ARB, trekt opp styring til ARB,
IMG_0138.JPG

IMG_0144.JPG

IMG_0148.JPG

IMG_0151.JPG

Fyllt opp knokkelhusene med fett og olje på diffene

IMG_0146.JPG

Sånn da er bilen på labbene igjen biggrin.gif
IMG_0155.JPG

Mangler en liten vask utvendig for å få av lagringsstøvet.
En megatakk til Krølle som har knekt kroppen sin for å få bilen på beina igjen.
Må ikke glemme Per (plastmannen) som har dreid lagerforinger og endel annet for å få dette
sammen
Nå pakker vi Kaffe og litt å tygge på før vi tusler opp til Svindal for å se på Trophy



"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#53 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 12 October 2008 - 15:42

Allpro akselne? Hva er annerledes med de siden di er tyngere? Ser jo ut som vanlige hilux aksler....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#54 Krølle

Krølle

    4 over krøn

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 694 Innlegg:

Posted 12 October 2008 - 16:36

QUOTE(Rukus @ 12 Oct 2008, 16:42) <{POST_SNAPBACK}>
Allpro akselne? Hva er annerledes med de siden di er tyngere? Ser jo ut som vanlige hilux aksler....




De er alt annet en like,masse forsterkninger +bredde +++.Til og med pinjong og kronhjul drevet er større ohmy.gif Og det lagde litt tenke jobbing for å få montert arb'ne på en ordentlig måte(vi hadde ikke lyst å gjøre dette to ganger) rolleyes.gif
Skogens bitte lille koksgrå
BÅNNGASS

#55 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 12 October 2008 - 21:54

QUOTE(Rukus @ 12 Oct 2008, 16:42) <{POST_SNAPBACK}>
Allpro akselne? Hva er annerledes med de siden di er tyngere? Ser jo ut som vanlige hilux aksler....



Om bakakselen er fra Tacoma/Dyna ?? aner ikke. men ca 2" breiere og bremse tromla går utenpå Hilux bremsetromlene. er 12" dia på båndene. Forakselhylsa er fra Hilux men med forstrekninger etc så er den også vesentlig tyngre.
Diffhusene har en godstykkelse på ca pansret støpegods ++ litt til.
en liten prøvetur i Svindal ble det, men er litt kosearbeide igjen før BT skal få gåigjennom bilen. men at bilen blei en helt annen å kjøre med ARB er uten tvil cool.gif cool.gif
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#56 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 17:23

QUOTE(Hyper @ 12 Oct 2008, 21:54) <{POST_SNAPBACK}>
Om bakakselen er fra Tacoma/Dyna ?? aner ikke. men ca 2" breiere og bremse tromla går utenpå Hilux bremsetromlene. er 12" dia på båndene. Forakselhylsa er fra Hilux men med forstrekninger etc så er den også vesentlig tyngre.
Diffhusene har en godstykkelse på ca pansret støpegods ++ litt til.


Det er ikke bakaksel fra IFS Hilux da? Den er jo 3" bredere enn stivakslet hilux. Å diffhusene er vel i orginal tykkelse, men med påsveist forsterkelse..? Ellers er det vel kanskje forsterkning av knoklene + at akselen er forsterket for og motvirke bøying..? Eller?




Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#57 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 13 October 2008 - 17:53

QUOTE(Rukus @ 13 Oct 2008, 18:23) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ikke bakaksel fra IFS Hilux da? Den er jo 3" bredere enn stivakslet hilux. Å diffhusene er vel i orginal tykkelse, men med påsveist forsterkelse..? Ellers er det vel kanskje forsterkning av knoklene + at akselen er forsterket for og motvirke bøying..? Eller?


Bakaksel hylsa er enten fra en 89 og nyere 4 Runner V6 eller Tacoma V6. antar jeg. Den var 2" breiere en Hilux akselen bak. Bakakselhylsa er det påsveist beskyttelse bak på hylsa og ut på sidene, men selve diffklumpen foran og bak har mye tykkere gods, der er det ikke sveiset noen ting.
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#58 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 14 October 2008 - 12:28

Hvor er de forsterket? Jeg kjenner ikke til at allpro lager slike aksler selv, og det er vel bare trail-gear og diamond axle som lager nye akselhylser som er beregnet på toyota. Bak akselen er nåkk samme som står på Hilux med ISF (da den er lik 4runner V6) Og jeg ser ingen forsterkning av knokeln eller selve akselhylsa....å diffhuset har en påsveist forsterkning ser jeg, men selve diffhuset ser likt ut...så jeg har ingen tro på at det er så mye annet enn et orginalt...allpro lager jo ikke egne aksler.....? Har dere link til hvor dere kjøpte de? Finner ingenting jeg...muli at bredden på fram akselen er annerledes....at den er breddet 3" for og få den like bred som bakakselen....
Hvilke stikk aksler og CV-ledd er det?
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#59 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 14 October 2008 - 12:32

Og det med at dåkk slet me å få inn diffan.....kosn giringer har du? 5.29? Du har sikkert fått en akselhylse bake fra en 4runner 3.0 auto V6 som orginalt var levert med 31" hjul og 4.88 giring, da vil kun orginal diff og giringer smyge lett på plass. See?

Edited by Rukus, 14 October 2008 - 12:42.

Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#60 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 31 October 2008 - 18:42

QUOTE(Rukus @ 14 Oct 2008, 13:28) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor er de forsterket? Jeg kjenner ikke til at allpro lager slike aksler selv, og det er vel bare trail-gear og diamond axle som lager nye akselhylser som er beregnet på toyota. Bak akselen er nåkk samme som står på Hilux med ISF (da den er lik 4runner V6) Og jeg ser ingen forsterkning av knokeln eller selve akselhylsa....å diffhuset har en påsveist forsterkning ser jeg, men selve diffhuset ser likt ut...så jeg har ingen tro på at det er så mye annet enn et orginalt...allpro lager jo ikke egne aksler.....? Har dere link til hvor dere kjøpte de? Finner ingenting jeg...muli at bredden på fram akselen er annerledes....at den er breddet 3" for og få den like bred som bakakselen....
Hvilke stikk aksler og CV-ledd er det?


Akslehylsa er org Hilux med forsterkninger på diffhuset og , vet at Diamon axel og TG lager nye akselhylser på best og mål. sitter det på den røde Runnern til BG "Hybridaksel" Allpro bestiller akslene fra Diamond.
Hoel har satt en TG på den nye trailbilen sin. cool.gif
Det er selve diffklumpen/huset som har tykkere gods og noen flere forsterkninger en de som satt i Hiluxakslene.
Bakakselen er nok fra 4 Runner V6 antagelig, med Allpro plate på diffhuset. den bakakselen veide betydellig mer en den Hiluxakselen som jeg hadde der midlertidig. 2" breiere og vesentlig større bremser samt samme diffklump som foran,
Hvem hva hvor de kommer fra?? Aner ikke kjøpte bilen fæddi sånn den kom fra USA California.
Møtte Troy fra California minitrucks i våres, som var med på å bygge om bilen i sin tid, mesteparten av delene de brukte på bilen kom fra dem, men er jo noen år siden de gjorde det så hva som blet tatt fra hvilken model?? aner ikke,. Det sitter Stikkaksler/CVledd fra Allpro. Giring er 5,29 som nevnt tidligere ja, Bak skled den rett inn men foran måtte vi bruke litt makt.
Hadde det vært å få tak på her på berget ville jeg satt i elstyrte sperrer fra Tacoma,, sluppet kompressor og slanger etc, men time will show
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*