Gå til innhold



Foto
* * * - - 2 votes

Hyper's "Ole Brum"Garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
114 replies to this topic

#61 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 31 October 2008 - 18:50

Har ikke blitt gjort så mye i garasjen på Runnern i det siste, men etter en liten prøvetur på Svindal under Trophyet så er det litt småting som må gjøres før det er helt ferdig, men har vintern på meg cool.gif

"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#62 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 07:48

QUOTE(Hyper @ 31 Oct 2008, 18:42) <{POST_SNAPBACK}>
Akslehylsa er org Hilux med forsterkninger på diffhuset og , vet at Diamon axel og TG lager nye akselhylser på best og mål. sitter det på den røde Runnern til BG "Hybridaksel" Allpro bestiller akslene fra Diamond.
Hoel har satt en TG på den nye trailbilen sin. cool.gif
Det er selve diffklumpen/huset som har tykkere gods og noen flere forsterkninger en de som satt i Hiluxakslene.
Bakakselen er nok fra 4 Runner V6 antagelig, med Allpro plate på diffhuset. den bakakselen veide betydellig mer en den Hiluxakselen som jeg hadde der midlertidig. 2" breiere og vesentlig større bremser samt samme diffklump som foran,
Hvem hva hvor de kommer fra?? Aner ikke kjøpte bilen fæddi sånn den kom fra USA California.
Møtte Troy fra California minitrucks i våres, som var med på å bygge om bilen i sin tid, mesteparten av delene de brukte på bilen kom fra dem, men er jo noen år siden de gjorde det så hva som blet tatt fra hvilken model?? aner ikke,. Det sitter Stikkaksler/CVledd fra Allpro. Giring er 5,29 som nevnt tidligere ja, Bak skled den rett inn men foran måtte vi bruke litt makt.
Hadde det vært å få tak på her på berget ville jeg satt i elstyrte sperrer fra Tacoma,, sluppet kompressor og slanger etc, men time will show



Da er vel bakakselen 3" bredere da...like brei som IFS bak aksel fra Lux smile.gif Diffhusene er vel fra V6 da, de er de mest forsterkede wink.gif
Men allpro cv-ledd.... ohmy.gif de er faktisk svakere enn orginale...dette er ikke noe tull jeg bare sier her asså, dette har Bobby Long testet i torque benk....grunn til at men oppfatter dem som sterkere enn orginalt (mange som har brukt de som sier det) er for at de gamle var slitt å hadde nåkk litt tretthet i seg, mens de nye var jo...ja...nye wink.gif
VIlle gått for Longfield 30 spline...Hoel har på lager cool.gif
Akslingen på rød runnern til BG har en orginal akselhylse som ytterendene er skiftet til Dana 60 og andre stikkaksler og bremser å slikt seff. Han har også lik påsveist forsterkning på diffhuset som deg wink.gif
Uansett Hyper, bilen din blir nåkk bra nå wink.gif
Å det du sier om el.locker....helt enig! Jeg vurderer å kjøpe en el locker å sette framme...bake skal jeg skifte ut autosperra å montere spole....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#63 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 05 November 2008 - 22:53

QUOTE(Rukus @ 1 Nov 2008, 08:48) <{POST_SNAPBACK}>
VIlle gått for Longfield 30 spline...Hoel har på lager cool.gif
Akslingen på rød runnern til BG har en orginal akselhylse som ytterendene er skiftet til Dana 60 og andre stikkaksler og bremser å slikt seff. Han har også lik påsveist forsterkning på diffhuset som deg wink.gif


Den røde runneren er prototypen fra 1997 - der er det mye som ikke er likt det som er laget i serie i dag. Framakselen er en Dana 44 Hybrid- ikke Dana 60 som jeg har på den nye bilen. Den holder !!
Jeg tror seriøst at det kun er bruk for 30 spline Longfields til konkurransekjøring, det svakeste leddet ryker, og det kan i enkelte tilfeller være det rimeligste at selve stikkakselen ryker i stedet for ARB`n. Jeg har kjørt litt i USA - i The Hammers bla, og det viser seg at det er ARB`ene som går til H....når resten er sterkt nok. Jarle og jeg kjørte sammen med en kar med to nye ARB`s og 30 spline - det sa pang to ganger og så stod det dønn.
Det er derfor det sitter locker i den røde runneren og det samme i den grå til Jarle - de ryker ikke. Jeg knuste to Profields i den grå, men av totalt over 60 solgte vet jeg ikke om mer enn 4 knuste. Long sine er desidert de beste !

Bakakslene er originale breie fra V6 biler - heavy duty !
Never learn ! -
cell: +47 95103322 - 23-7
4x4butikken
TOYLET

#64 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 06 November 2008 - 06:53

QUOTE(Hoelern @ 5 Nov 2008, 22:53) <{POST_SNAPBACK}>
Den røde runneren er prototypen fra 1997 - der er det mye som ikke er likt det som er laget i serie i dag. Framakselen er en Dana 44 Hybrid- ikke Dana 60 som jeg har på den nye bilen. Den holder !!
Jeg tror seriøst at det kun er bruk for 30 spline Longfields til konkurransekjøring, det svakeste leddet ryker, og det kan i enkelte tilfeller være det rimeligste at selve stikkakselen ryker i stedet for ARB`n. Jeg har kjørt litt i USA - i The Hammers bla, og det viser seg at det er ARB`ene som går til H....når resten er sterkt nok. Jarle og jeg kjørte sammen med en kar med to nye ARB`s og 30 spline - det sa pang to ganger og så stod det dønn.
Det er derfor det sitter locker i den røde runneren og det samme i den grå til Jarle - de ryker ikke. Jeg knuste to Profields i den grå, men av totalt over 60 solgte vet jeg ikke om mer enn 4 knuste. Long sine er desidert de beste !

Bakakslene er originale breie fra V6 biler - heavy duty !



Bakakselen fra 4runner V6 er like bred som IFS lux....
Når det gjelder bruken for Long 30 spline...så ser jeg ikke grunnen til at det kun er i konkuranse.....man kan da få like mye påkjenning på drivverket om det er konkuranse eller ikke....såe...? Handler ikke om om det er konkuranse eller ikke....kjører man som meg ofte i steinura...så vil det bli MYE påkjenning på drivverket, å tenker man seg ikke om da, så vil ting begynne å skje...
Jeg kjører ikke arb...å kommer nåkk ikke til å jøre det, blir å bytte til spole bak...framme vet jeg ikke hva jeg går for... unsure.gif
Stemmer det ja, jeg som blandet, 44 hybrid på rød runnern viste jeg jo dribble.gif ja, den 60 hybriden du har på ny biln holder nåkk ja, der vil nåkk diffen også ryke først...
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#65 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 15 November 2008 - 23:32

Er sikker samma bakakselen som på IFS Rukus men som jeg skrev tidligere. best bremsebånd til Nyere 4Runner V6 samme aksel,ramme men forskjellige karosserier da biggrin.gif .
Sitter nå nye stikkaksler fra Allpro framme på min, ser ingen grunn til å bytte til 30 spline longfields. kjører man med hodet og trekker in horna i panna så går det som regel greit, som Odd Arild skrev i våres i The Hammers så røyk allt det kule på noen få meter i den ene Runnern jeg var med i. Troy sin "Froggy" sprakk girkassa i 2 tongue.gif . Skal vel lete lenge etter tilsvarende tereng her hjemme i Norge, med tanke på lengde og variasjon på steinrøysene,
Jeg bytter til ARB for å kunne kjøre på veil samtidig som jeg kan velge om sperrene skal være inne eller ute, Skal forhåpentligvis få skilt på bilen i nær framtid seru biggrin.gif
Skulle bilen kunn gått i skauen, steinrøysa hadde lockerene blitt sittende, Har prøvd runnern på Vinterføre med 4x4 inne og lockere ikke videre kjørevennlig. Spennede og sporty kjøring blir det jo så lenge man må stelle opp bilen med rompa foran hver sving.
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#66 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 08:07

QUOTE(Hyper @ 15 Nov 2008, 23:32) <{POST_SNAPBACK}>
Er sikker samma bakakselen som på IFS Rukus men som jeg skrev tidligere. best bremsebånd til Nyere 4Runner V6 samme aksel,ramme men forskjellige karosserier da biggrin.gif .
Sitter nå nye stikkaksler fra Allpro framme på min, ser ingen grunn til å bytte til 30 spline longfields. kjører man med hodet og trekker in horna i panna så går det som regel greit, som Odd Arild skrev i våres i The Hammers så røyk allt det kule på noen få meter i den ene Runnern jeg var med i. Troy sin "Froggy" sprakk girkassa i 2 tongue.gif . Skal vel lete lenge etter tilsvarende tereng her hjemme i Norge, med tanke på lengde og variasjon på steinrøysene,
Jeg bytter til ARB for å kunne kjøre på veil samtidig som jeg kan velge om sperrene skal være inne eller ute, Skal forhåpentligvis få skilt på bilen i nær framtid seru biggrin.gif
Skulle bilen kunn gått i skauen, steinrøysa hadde lockerene blitt sittende, Har prøvd runnern på Vinterføre med 4x4 inne og lockere ikke videre kjørevennlig. Spennede og sporty kjøring blir det jo så lenge man må stelle opp bilen med rompa foran hver sving.



Hehe, skjønner godt d kan være spennende med locker framme å bak på vinterføre dribble.gif
Joda, funker greit med Profield's, du skal vel sikker ikke kjøre noen værsting crawling uansett smile.gif På min torte jeg ikke gå for noe annet, men jeg kjører med 39.5 irok da rolleyes.gif så da kan ting for skje.
Ja, 4runner 3.0 TD å 4runner V6 har større bremser ja smile.gif Vurderer skivebremser æi...så se om æi bygge om å bruke Toy deler eller om æi bestille kit fra Odd Arild....
Blir kult om du får skilt, d førtjene denna biln virkelig wink.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#67 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 23:52

QUOTE(Rukus @ 16 Nov 2008, 08:07) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, skjønner godt d kan være spennende med locker framme å bak på vinterføre dribble.gif
Joda, funker greit med Profield's, du skal vel sikker ikke kjøre noen værsting crawling uansett smile.gif På min torte jeg ikke gå for noe annet, men jeg kjører med 39.5 irok da rolleyes.gif så da kan ting for skje.
Ja, 4runner 3.0 TD å 4runner V6 har større bremser ja smile.gif Vurderer skivebremser æi...så se om æi bygge om å bruke Toy deler eller om æi bestille kit fra Odd Arild....
Blir kult om du får skilt, d førtjene denna biln virkelig wink.gif



Hvor bilen skal kjøres etterhvert får tiden vise, Værsting Crawling?? Kanskje det dribble.gif at den virker tror jeg mellow.gif , Kun kjørt den noen få turer sjøl, men eldste dattera mi kjørte bilen på rena under pinsetreffet og repotasjen i 4Weel Drive i 2006. Hun var da 18 og hadde hatt førekort i 2-3 mnd, hun syntes det var morro men var liksom ikke det samme som før, slapp å vinsje, +++++.
DSC01786.JPG

Men Time will show . hakke dårlig tid
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#68 Vidar Aas

Vidar Aas

    4x4-Høvding

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 01:10

QUOTE(Hyper @ 17 Nov 2008, 00:52) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor bilen skal kjøres etterhvert får tiden vise, Værsting Crawling?? Kanskje det dribble.gif at den virker tror jeg mellow.gif , Kun kjørt den noen få turer sjøl, men eldste dattera mi kjørte bilen på rena under pinsetreffet og repotasjen i 4Weel Drive i 2006. Hun var da 18 og hadde hatt førekort i 2-3 mnd, hun syntes det var morro men var liksom ikke det samme som før, slapp å vinsje, +++++.
DSC01786.JPG

Men Time will show . hakke dårlig tid



Hu var ikke aleine da:)
T var en bra sjåfør til nybegynner å være ja, å bilen er enkel å fin å kjøre.. Vi kom fram nesten overallt, måtte bare bli tøff nok noen plasser smile.gif
www.verdal4x4.no

Vidar, kun Vidar !

#69 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 13:26

Da ønsker jeg alle en riktig God Jul og Godt Nytt år. cool.gif cool.gif cool.gif cool.gif
Reiser til Varmere strøk i 14 dager for å samle innspirasjon og få tilbake litt av 4x4løsta.
målet må bli å vise bilen før sommeren
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#70 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 20 September 2010 - 07:43

Blei lang ferie detta ja cool.gif
Runner'n er solgt og er borte, Blei henta i våres 2010 går nå oppi Hedmarken/Hamar en plass, tror den vil bli godt fulgt opp hos den nye eier. Garasjen er fyllt opp av allt annet en 4x4 om dagen men det minker på byggevarene, taket på huset er bytta, Hybel er omtrent ferdig, 1 etg er omgjort etter at unga flytta ut.
Kjenner jeg har løst på noe å plukke på i løpet av vinteren, Bli kvitt en BMW 525IX og en Scoda Fun Pickup så blire god plass,
Blir vel kanskje en Toyota, men så sær jeg er så må det væra noe litt spess da biggrin.gif
Forutsetningene er at det er med hvite skilt .Helst en "Ole Brum bil"
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#71 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 20 September 2010 - 16:48

Jeg er spent biggrin.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#72 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 22 September 2010 - 22:28

QUOTE(PrinZe @ 20 Sep 2010, 17:48) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er spent biggrin.gif



Ække så mye å væra spent over biggrin.gif ting ordner seg tilslutt cool.gif cool.gif
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#73 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 21:24

Da begynner det å bli plass til ny bil biggrin.gif BMW525ix solgt i dag, Skoda Fun pickup forsvinner antagelig i morgen. Atv er avhendet. så da er det bare å få rydda opp feid og støvsugd før ny bil ankommer, sanke litt deler + det jeg har, så blire bra cool.gif cool.gif biggrin.gif
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#74 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 21:36

QUOTE(Hyper @ 9 Oct 2010, 22:24) <{POST_SNAPBACK}>
Da begynner det å bli plass til ny bil biggrin.gif BMW525ix solgt i dag, Skoda Fun pickup forsvinner antagelig i morgen. Atv er avhendet. så da er det bare å få rydda opp feid og støvsugd før ny bil ankommer, sanke litt deler + det jeg har, så blire bra cool.gif cool.gif biggrin.gif



Og hva slags bil snakker vi om nå da? cool.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#75 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 21:42

QUOTE(Spydebergskrens @ 9 Oct 2010, 22:36) <{POST_SNAPBACK}>
Og hva slags bil snakker vi om nå da? cool.gif



4X4 ohmy.gif oppdaterer snart
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#76 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 09 October 2010 - 22:09

QUOTE(Hyper @ 9 Oct 2010, 22:42) <{POST_SNAPBACK}>
4X4 ohmy.gif oppdaterer snart

får si som martin schanke så treffende sa det en gang:
"nu va du vældi smart" hoho,vi venter i spenning!
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#77 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 19:41

ATV avhended?

tøfft med nytt prosjekt ja,spennende...
_RalliArt_

#78 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 21:58

QUOTE(EvoMan @ 11 Oct 2010, 20:41) <{POST_SNAPBACK}>
ATV avhended?

tøfft med nytt prosjekt ja,spennende...



Jepp avhendet, hakke tid til allt heller wink.gif noe må bort når noe nytt skal inn. Nå forsvant Skoda Fun pickupen i går + endel hjul så nå hjelper det fælt på for å si det sånn
"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#79 Hyper

Hyper

    Reiseleder

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 748 Innlegg:

Posted 24 October 2010 - 15:17

Da har det blitt gjort litt , pkk i orden smile.gif


Kjekt å starte i det små smile.gif

Attached Thumbnails

  • 151020103168.jpg

Edited by Hyper, 24 October 2010 - 15:19.

"Fått meg donorkort"
"Vi får se da veitdu"
IROK to *S*

#80 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 24 October 2010 - 16:46

QUOTE(Hyper @ 24 Oct 2010, 16:17) <{POST_SNAPBACK}>
Da har det blitt gjort litt , pkk i orden smile.gif


Kjekt å starte i det små smile.gif



Nå eru på grensa til usportslig her tongue.gif Hva slags bil ere du har handla!??
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen