Gå til innhold



Foto

Partikkel filter på diesel biler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
78 replies to this topic

#41 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 10:46

QUOTE
skal ikke norgen liksom være demokrati?! dette ligner jo mer å mere på diktatur! hvor har det blitt av konseptet med å høre på folket det er jo ikke noe vits å stemme ved valg lenger for de slue j*** danner bare en såkalt "samarbeidrejering". dette går til jo ikke ann.


Syns ikke bare at det ligner lengre... demokrati er det i hvertfall ikke!
Hvilket parti TAPTE valget sist?? Hvilket parti har i dag svært viktige funksjoner i regjeringen og tar avgjørelser som vil ha STOR økonomisk betydning for folk? Sikter da til økt årsavgift, og evt pålegg om dette filtret....I tillegg til avgiftspolitikken er partiet en gedigen bremsekloss i regjeringen når det gjelder samferdselsutviklingen i landet.
Det som provoserer mest er at finansministeren fra dette partiet møter i debatter på tv og hånflirer av de som kritiserer og stiller spørsmål om utgiftsøkninger for de med dårlig råd!
Greit nok å ha miløengasjement, men å påføre folk ekstra utgifter i 10000-kronersklassen, og deretter hånflire av folk... det vitner om stor naivitet og dårlig oppdragelse, og ikke minst særdeles dårlig kunnskap om landet vårt.

#42 hefty

hefty

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 88 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 12:05

Tja godt og vere dansk i Norge ser at tyveri er lovlig når bare det er staten..hmmmm synes og huske en radio reklame om at du får tilskud og nogengange gratis tomt for å flytte i utkanten .. gir med eene hånd tar at det dobelte med den andre ja ja demokrti ja ... whistle.gif

#43 Bjønjen

Bjønjen

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 12:25

Monter filter og send regninga til K.Halvorsen. Ho som er så miljøbevist og gode greier. devil.gif
Dei tok in så masse avgifter på bilen då den kom til landet at dei kan bruke litt av dei til å betale med.
Det får være visse grenser for kor mykje en skal betale.
Denne regjeringa blir ikkje sittande lenge.
STEM FRP smile.gif
"Å bratt var det!!"

Bjørn Bakkelid
tlf 95768618

#44 Jägarna

Jägarna

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 12:26

Det jeg lurer litt på noen ganger er når jeg hører på nyhetene at det går an å kjøpe utslippskvoter??? Altså, er det ikke det det handler om da, at de liksom skal redusere utslippene, men da kan du tydeligvis kjøpe deg en "utslippskvote" og så er det bare å fyre på som før.... Blir helt satt ut jeg, er ikke det dobbeltmoral så vet ikke jeg!!
För faan brorsan, här finns inte en polis på tie mil...

#45 mini_88

mini_88

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 14:53

QUOTE(Jägarna @ 12 Feb 2007, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg lurer litt på noen ganger er når jeg hører på nyhetene at det går an å kjøpe utslippskvoter??? Altså, er det ikke det det handler om da, at de liksom skal redusere utslippene, men da kan du tydeligvis kjøpe deg en "utslippskvote" og så er det bare å fyre på som før.... Blir helt satt ut jeg, er ikke det dobbeltmoral så vet ikke jeg!!


helt enig.. hva fa** skal en kvote hjelpe på? de bruker jo ikke de pengen til noe fornuftig likevell. staten sletter jo u-lands gjeld og sender flere milioner ut av norge men å hjelpe de som allered bor her, det kan de ikke! mad.gif

#46 skrotnissen

skrotnissen

    møllspist kakelakk

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3203 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 17:48

noen som har bilder og info om detta faens partikkelfilteret? unsure.gif ? kan ik sei at eg er så positiv da..
tlf 97670022
valmstad@yahoo.no

#47 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 18:05

http://www.trolleyco...on.org/dpf.html
Man kapper ikke i en lux-man hæver dem!

#48 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 18:55

Før de i heletatt kan pålegge noen å ettermontere partikkelfilter på en gammel dieselbil bør de sette seg litt inn i hvordan en dieselmotor funker...det er det ingen av de folka der som veit...vi som har sett inni en motor å skjønner litt hvordan en dieselmotor er oppbygd skjønner jo at å sette på ett slikt filter ikke har noen hensikt...hvor leneg går det før det filteret er tett av sot...en litet gjettning fra min side vil jeg si tre dager med kjøring på E6 fra Kløfta til Olavsgaard... Bare noe forbanna tull alt sammen!! Er vel ikke en eneste som har peiling på bil i heletatt som sitter i regjeringa så at de kan sitte å si sånt er jo helt borti natta..
Faan ikke rart en kan bli forbanna? Lurer egentlig på hvem som har kommi på den ideen med å ettermontere partikellfilter på dieselbiler..den personen skulle jeg hatt morro av å snakke litt med gitt..
Ettermontere filter på en common rail diesel kan nok kanskje hvis en omprogramerer styreenhet å litt slikt men nå har det seg sånn da at det er kjempemasse biler med god gammeldags mekanisk diesel ute på norske veier..deriblant busser og lastebiler..hva med de?

Burde jo skrevet ett brev til Kristin Halvorsen å forklart litt om dette..men det hjelper sikkert fælt?? HAHA.. Å sånne folk skal sitte å styre landet..HERREGUD!!!
''Ittno er umulig,det umulige tar bare litt lenger tid''
user posted image

#49 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 19:06

QUOTE(Inge @ 12 Feb 2007, 18:55) <{POST_SNAPBACK}>
Før de i heletatt kan pålegge noen å ettermontere partikkelfilter på en gammel dieselbil bør de sette seg litt inn i hvordan en dieselmotor funker...det er det ingen av de folka der som veit...vi som har sett inni en motor å skjønner litt hvordan en dieselmotor er oppbygd skjønner jo at å sette på ett slikt filter ikke har noen hensikt...hvor leneg går det før det filteret er tett av sot...en litet gjettning fra min side vil jeg si tre dager med kjøring på E6 fra Kløfta til Olavsgaard... Bare noe forbanna tull alt sammen!! Er vel ikke en eneste som har peiling på bil i heletatt som sitter i regjeringa så at de kan sitte å si sånt er jo helt borti natta..
Faan ikke rart en kan bli forbanna? Lurer egentlig på hvem som har kommi på den ideen med å ettermontere partikellfilter på dieselbiler..den personen skulle jeg hatt morro av å snakke litt med gitt..
Ettermontere filter på en common rail diesel kan nok kanskje hvis en omprogramerer styreenhet å litt slikt men nå har det seg sånn da at det er kjempemasse biler med god gammeldags mekanisk diesel ute på norske veier..deriblant busser og lastebiler..hva med de?

Burde jo skrevet ett brev til Kristin Halvorsen å forklart litt om dette..men det hjelper sikkert fælt?? HAHA.. Å sånne folk skal sitte å styre landet..HERREGUD!!!


Hehe.. Tror ikke du trenger å sende det brevet til Kristin.. Med dette innlegget greide du ikke å forklare meg noe heller, og jeg styrer jo litt med biler. smile.gif

-Forklar litt bedre.. Hvorfor kan man ikke montere filter på mekanisk diesel? Hvorfor kan man på Common Rail? Går utfra om man kan på Common Rail, så kan man også på alle TDI'er?

Egentlig et interessant tema vi holder på med, her. Skulle ønske at vi kunne unngå innleggene som ikke bidrar på noen måte. Å slenge ut at Norge er et møkkaland holder ikke. Det er bare å flytte til de fattigese landene, og leve på deres måte, så slipper dere sikkert DPF og miljøavgifter. Men de landene jeg tror dere kunne tenke dere å flytte til er nok på vei i samme retning. Miljø står på agendaen for tiden. La oss heller diskutere DPF, alternativ til avgifter, bio-drivstoff osv...
IPB Image

www.terrengbil.com

#50 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 20:13

husk at diesel er nesten forbudt i usa!

S
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#51 sub6291

sub6291

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 524 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 21:52

Ja folkens, jeg er blandt de som stemte ved forrige valg og som dermed har klagerett. Første bud hvis man skal klage er at man har stemt. Man får som regel de politikerne som får flest stemmer. Og det håper jeg alle her inne husker ved neste stortingsvalg. Selvsagt er det andre ting enn bil som er viktig, men for oss som ikke kan hoppe på trikken eller bussen hvert 5. minutt er det ganske viktig at vi også i fremtiden har råd til å ha bil og kan fylle tanken. Dermed stemmer jeg på det partiet som sier de vil sørge for det. Det er hverken rødt eller grønt, for å si det sånn.
Nå har vi betalt miljøavgift på dekk, batterier, hvitevarer, brunevarer å ditt og datt i årevis. Hvor er de pengene? Har regjeringen bruk de på noe annet enn å bedre miljøet? Da er det ikke vårt problem lenger, for vi har jo betalt for oss. Miljøet vil jo forbedres proposjonalt med hvor mye avgift vi betaler, eller?
Har ofte lurt på hvor disse folka som sitter og finner på stadig nye måter å tyne folk på kommer fra? Hvor blir de utklekt? Det er ihvertfall sikkert at de aldri har gjort et ærlig arbeidsslag i hele sitt liv. Jeg stemmer for at vi flytter regjeringskontorene ut av Oslo til f.eks. Finnmark, en eller annen avsides vestlandsfjord eller hit til Nordgudbrandsdalen. Langt fra både flyplass og offentlig kommunikasjon. Kanskje noen hadde sett lyset. Eller kankje ikke, det kreves litt gangsyn for det. Det ble vaska bort på Utøya og i SU.

Trond

#52 johuse

johuse

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 22:10

På en mazda med dpf er det 2 trykksensorer som registrerer når det er på tide å starte en regenererings prosess for at filteret ikke skal tettes en før dpf+en etter. Når mottrykket i den 1 blir for stort tilføres mer luft for å øke tempraturen i dpf. Det er også 3 tempratursensorer som skal hindre at dpf blir så varm at den smelter. Ved langkjøring skal dette fungere greit, men ved mye småkjøring blir ikke rette kjøresyklusen oppnådd, og regenerering starter ikke. dpf varsellampe lyser og hvis ikke en langtur på motorvei eller lignende blir gjort går bilen i nødprogramm og må på verksted for å få startet regenerering manuelt(de tar det ca 90 min og eksosen blir så varm at avsugs slangen smelter hvis det blir gjort inne,må stå ute) Hvordan ettermontering på eldre biler skal fungere uten store problemer??????? på nye biler blir jo alt dette styrt av ecm(motorstyring)

#53 Chevypia

Chevypia

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1270 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 22:30

ja ka med eksostempraturen da ? økt motstand så fyker den tilvers!!! osv. og dieseleksosen soter som fy vis den blir kjølt ned. blir da tett den driten der på ei uke..
... forbanna tøv. !! blir faen ikke noe slikt under bilene her nei. kjøpe meg en amrikanar med stoor bensiner i da!!!

#54 Ricardo

Ricardo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 12 February 2007 - 23:52

Dette er så typisk norge! Skal ha både i pose og sekk. Kanskje de skulle ta seg en tur opp i gudbrandsdalen som Sub6291 sier, eneste kollektiven som er her, er skolebussen. Vi har bruk for bil til dagen, jeg f.eks pendlet 10 mil om dagen i sommer for å komme meg på arbeid, hva skulle jeg gjort uten bil`? Og nå blir det jo så dyrt at en tjener jo mer penger på sosialen enn når en pendler til og fra arbeid. Jeg skulle gjerne kjørt med dpf jeg, men ikke på min bekostning, koster staten det er det ingen problem, men jeg kunne tenke meg sett ansiktet deres når dem prøver instalere det på min 6.2 diesel!=P
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hvor mange offroadere må til får å skifte en lyspære?

#55 mini_88

mini_88

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 299 Innlegg:

Posted 13 February 2007 - 19:41

QUOTE(johuse @ 12 Feb 2007, 22:10) <{POST_SNAPBACK}>
På en mazda med dpf er det 2 trykksensorer som registrerer når det er på tide å starte en regenererings prosess for at filteret ikke skal tettes en før dpf+en etter. Når mottrykket i den 1 blir for stort tilføres mer luft for å øke tempraturen i dpf. Det er også 3 tempratursensorer som skal hindre at dpf blir så varm at den smelter. Ved langkjøring skal dette fungere greit, men ved mye småkjøring blir ikke rette kjøresyklusen oppnådd, og regenerering starter ikke. dpf varsellampe lyser og hvis ikke en langtur på motorvei eller lignende blir gjort går bilen i nødprogramm og må på verksted for å få startet regenerering manuelt(de tar det ca 90 min og eksosen blir så varm at avsugs slangen smelter hvis det blir gjort inne,må stå ute) Hvordan ettermontering på eldre biler skal fungere uten store problemer??????? på nye biler blir jo alt dette styrt av ecm(motorstyring)


så de dpf EGENTLIG gjør er å sammle på alle disse partikelene helt til det er nesten tett for så å slippe ut ALT dette på ca 90min som ellers ville blitt sluppet ut litt og litt?

ja dette høres jo "veldig" smart ut ser for meg diselbiler som kjører på E16, hvor det plutselig kommer sikkelig svart og tykk røyk fra biggrin.gif
kommer de som renser disse dpf filterene foresten til å få risikotilegg å gå med masse besytelsesutstyr?.. hehe tongue.gif

#56 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 14 February 2007 - 07:02

QUOTE(folbjo @ 11 Feb 2007, 17:48) <{POST_SNAPBACK}>
En mulighet er jo å gjöre som jeg har gjort, flyttet til Sverige og beholdt jobben i Norge !
Billig hus, bil, mat og drikkevarer.......

mvh Björn



Jeg forstår deg godt Bjørn:-)

Nei, jeg forstår bare mindre å mindre av denne regjeringen og har mest lyst til å stemme blankt i protest. Hvem skulle tru de var fokevalgt, når de er folkevonde@

Frode: Finnes det filter som fungerer godt og når kan dette være realistisk det blir påbudt?
Et filter som sparer miløet er jeg helt med på å montere, men det må jo fungere.
Årsavgiften skulle også vært lagt inn i drivstoffprisen, slik ville det ha vært mere riktig. Det er jo forskjell på utslipp på en som kjører 5000km og 30000km i året.

Edited by ingos, 14 February 2007 - 07:27.

Billøs, men ikke hjelpeløs!


#57 Bruker fjernet

Bruker fjernet

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Posted 14 February 2007 - 08:04

Dette sto på en av de første sidene til Hamar Arbeiderblad i dag :

"Varslet krav om partikkelfilter på dieselbiler har gjort mange bileiere nervøse i frykt for store kostnader. Slapp av; miljøkravet gjelder for nye biler og du trenger ikke ettermontere filter dersom bilen din ikke har det."

Har ikke noe abo. så jeg kommer inn å får lest hele artikelen, men papirutgaven ligger vel i postkassen å venter på meg.....

Edited by Mr. Winchester, 14 February 2007 - 08:05.


#58 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 15 February 2007 - 00:00

At den norske stat ikke har en dritt peiling på miljøvern er helt sikkert. De fatter ikke at ting er med i en helhet, men tror at verdensproblemene løses med avgifter.

Hadde et DPF vært subsidiert og kostet bare et par tusen hadde jeg kjøpt og montert på bilen med en gang.

Det er en grunn til at miljøet er i høysetet om dagen, noe holder på å skje i atmosfæren som vi ikke har kontroll over eller mulighet til å forutsi. Men to ting er mulige enten kommer den globale oppvarmingen med økt havnivå og fryktlige stormer, som plutselig kan eksplodere av de milliarder tonnene av metan-is som ligger spesiellt i bermudatriangelet og mye i norskehavet(metan øker drivhuseffekten radikalt). Dem antar at en liten fis av dette stoppet den forrige istid, og bevisene ligger som store hullrom på havbunnen utenfor norskekysten. Eller så kan nedsmeltningen av polene føre til at siden det ikke forekommer mere nedkjøling og ising av hav-vann spesiellt på nordpolen føre til at dyphavsstrømmene stopper opp, og siden disse regnes som motorene i golfstrømmen kan og den også stoppe opp..... Dette vil da føre til at varmt vann ikke varmer opp norskekysten osv og en istid på den nordlige halvkule er i anmars, med voldsom økning av tempraturen i sentralafrika/søramerika som vil ødelegge store deler av dagens urskog som produserer mesteparten oksygenet på jorden....... Siden varme og kulde motsetningene blir store mellom ekvatorområdet og den nordlige halvkule vil voldsomme stormer og naturkatastrofer forekomme.
Hvordan det da vil gå med menneskeheten, med så mye mindere plass å leve på og med mye av resusjene borte kan dere selv tenke dere....

Hvor lenge er det dit???? Jeg tror de yngste av oss vil oppleve det......

Så for å si det sånn så er et partikkelfilter eller en katalysator ikke rare sakene forhold til helheten????

Men hva vil en årsavgift på 10000 gjort med dette!????
Dieselbilene er mest miljøvenlige når det gjelder co2 og global oppvarming, så den globale oppvarmingen vil akslerere litt, og det er vi ikke tjent med.

Håper møkkakjerringa Kristin leser dette, men hun er vel mest opptatt med personlige mål og ikke er smart nok til å se helheten!

Edited by Garret, 15 February 2007 - 15:51.


#59 TheChieF

TheChieF

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 716 Innlegg:

Posted 15 February 2007 - 14:01

Så fint at mitt start innlegg om dette filteret fungerte. selv om det tydeligvis er skrevet i hamar arbeider blad at dette gjelder kun nye biler så er jeg veldig tvilende til det. for det var ikke det hun sa på tv.

Men nok om det fint at så mange engasjerer seg i denne saken, driver å planlegger en underskrifts kampanje mot dette filteret og mot økt årsavgift for diesel biler.(hvis det skulle komme)

Når jeg er klar til å starte kanpanjen, så legger jeg det ut her hvor dere finner den, og vil da samtidig oppfordre dere alle til å skrive under.

Vil da også prøve å få det ut i media, kansje kan vi klare å engasjere alle med dieselbil i norge til å skrive under, det hadde jo vært kjempe fint.

Inntil kampanjen er klar så er det bar e å fortsette debatten.
********TheChieF********

************************
Medlem nr. 393 CCON
Chevrolet Club Of Norway
www.chevyclub.no



#60 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 15 February 2007 - 15:50

QUOTE(TheChevyChieF @ 15 Feb 2007, 14:01) <{POST_SNAPBACK}>
Så fint at mitt start innlegg om dette filteret fungerte. selv om det tydeligvis er skrevet i hamar arbeider blad at dette gjelder kun nye biler så er jeg veldig tvilende til det. for det var ikke det hun sa på tv.

Men nok om det fint at så mange engasjerer seg i denne saken, driver å planlegger en underskrifts kampanje mot dette filteret og mot økt årsavgift for diesel biler.(hvis det skulle komme)

Når jeg er klar til å starte kanpanjen, så legger jeg det ut her hvor dere finner den, og vil da samtidig oppfordre dere alle til å skrive under.

Vil da også prøve å få det ut i media, kansje kan vi klare å engasjere alle med dieselbil i norge til å skrive under, det hadde jo vært kjempe fint.

Inntil kampanjen er klar så er det bar e å fortsette debatten.


Hvorfor ikke lage en kampanje for subsidierte miljøtiltak?? Tydlig at en må vise staten at det finnes bedre tiltak til miljøvern enn avgifter. For det har ikke en dritt med miljøvern å gjøre. Det er vel opp til oss å vise veien, og ikke bare være i mot? argue.gif