En heftig trimmet motor vil forbruke mye mer luft enn en mildere trimmet.
Liten turbo må gjerne pumpe på 1,6 bar for og levere samme luftmengde som en stor som lader 1 bar. Så og referere til at der er hentet ut en viss effekt på kun 1 kg blir særdeles misvisende..
Uansett om den er trimmet eller ikke så er det slagvolumet sammen med turtallet som bestemmer hvor mye luft den forbruker eller trekker inn.
En trimmet motor med slagvolum på 2000 ccm vil forbruke akkurat like mye luft som en utrimmet motor med slagvolum på 2000 ccm ved samme turtall om en tenker seg at de puster like lett. Samme dimensjon på innsug, utblåsning. Lik løftehøyde på ventiler samt samme åpningstid. Dvs kvasshet på kammen.
Der trimmingsgraden spiller inn er at en trimmet motor arbeider vanligvs med høyere turtall for å hente ut mer effekt og når turtallet øker så øker forbruket av luft.
Ergo er det turtallet kombinert med slagvolum som bestemmer luftforbruk og ikke i hviilken grad motoren er trimmet eller ikke.
Om du stiller manometeret på ei stor gassflaske på 1,5 kg så kommer det ikke mer luft ut der enn om det samme manometeret settes på samme trykk og monteres på ei lita gassflaske.
Om du skal få en stor turbo til å levere mer luft enn en liten turbo ved samme trykk så snakker du om at de leverer gjennom innsug av ulike dimensjoner. Som en egentlig har på mange trimmede motorer.
Da er problemstillingen at det går an å få mer luft gjennom et grovt rør enn et tynt rør ved samme trykk.
Ikke at en større turbo leverer mer luft enn en liten turbo med samme trykk.
En turbo er ikke noe mer merkverdig enn ei vifte som leverer trykk ut av en åpning i et rør. Akkurat det å finne rett turbo og viftehastigheter og slikt skal jeg ikke kommentere, men når det gjelder gasstrykk og temperaturekspansjon og laminære og spirale gass-strømmer så kan vi godt diskutere videre.
Noe som er vesentlig er også i hvilken grad det blir en laminær luftstrøm eller om den obstrueres slik at det dannes hvirvler og i hvilken grad en cyclon vil bidra til økt effekt.
Edited by Nöcke Gunnar, 24 March 2008 - 12:12.