Gå til innhold



Foto
* * * * - 4 votes

Terjes suzuki garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
880 replies to this topic

#301 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 01:11

Jeg kjører min uten vacuum, altså bare mekanisk justering av tenninga og ikke noe problem, spinner 7500 uten problem eller feiltenning (1300-fordeler)

Så det kan være at du slipper.. se om du får det til uten først og om det ikke går kan du fikse det da

Edited by ShuDuck, 11 February 2008 - 01:17.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#302 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 10:25

QUOTE(ShuDuck @ 11 Feb 2008, 01:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kjører min uten vacuum, altså bare mekanisk justering av tenninga og ikke noe problem, spinner 7500 uten problem eller feiltenning (1300-fordeler)

Så det kan være at du slipper.. se om du får det til uten først og om det ikke går kan du fikse det da


Jeg kjører med originalt tenningsanlegg og jeg kjørte en tur i går med slangen til vakumklokka plukket av. Gikk ok opp til rundt 3000-3500 turn. Over det henger den ikke skikkelig på, hørtes ut som om den fikk feil tenningstidspunkt. Rundt 5000-5500 ville den liksom ikke mer. Alle turtallene med flatt jern selvsagt. Gassen på en 413 er egentlig bare av eller på.

Nå har min gått en stund siden tenningsjustering og bytte av slitedeler i tenningssystemet så noe kan ligge der,men det er da rimelig å anta at vakumet også har en effekt på tenningen. Hvorfor har de ellers laget og beholdt systemet med at tenningstidspunktet påvirkes av vakum/turtallet?

Edited by Nöcke, 11 February 2008 - 10:30.


#303 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 11:35

Tenningsbank er sån knitrelyd når du kjører?
Tar det lang tid før det blir hull i stempel?
Er det farlig å kjøre med for mye bensin?

Når jeg bygger eksos tenkte eg at røret skulle komme ut forran bakhjul,og skal bare ha ei potte.

#304 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 20:11

QUOTE(Gi Gass @ 11 Feb 2008, 00:20) <{POST_SNAPBACK}>
H Flekket mange med den Escort Mk2'en.... cool.gif


flere som har drevet med skikkelig bil altså biggrin.gif


#305 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 21:05

QUOTE(terje takras @ 11 Feb 2008, 11:35) <{POST_SNAPBACK}>
Tenningsbank er sån knitrelyd når du kjører?
Tar det lang tid før det blir hull i stempel?
Er det farlig å kjøre med for mye bensin?

Når jeg bygger eksos tenkte eg at røret skulle komme ut forran bakhjul,og skal bare ha ei potte.


Angående vacuum på fordeleren er det lurt å gjøre som Gi Gass sier. Lås vektene eller begrens bevegelsen. Tenningen helst ikke over 22 grader.

Tenningsbank høres som banking eller knitring i motoren ja. Serlig under hardt pådrag.

Nei det tar ikke lang tid å kjøre hull i et stempel om du har tenningsbank.

Litt for mye bensin er ikke farlig, bare ryker litt. Kjører du fet blanding er dette med på å kjøle ned stemplene litt, men effekten blir dåligere. Bedre med litt fet blanding en mager blanding. Kjører du magert får du garantert tenningsbank.

Hvordan forgasser skal du bruke?
TG

#306 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 09:43

Er en renualt 5 turbo forgasser

#307 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 22:45

QUOTE(terje takras @ 12 Feb 2008, 09:43) <{POST_SNAPBACK}>
Er en renualt 5 turbo forgasser


Renault 5 turbo (1&2) kjørte originalt med Bosch " K-Jetronic " mekanisk innsprut.

Tror Renault 5 Alpine turbo og muligens første generasjon Renault 5 GT turbo (85-87) kjørte med forgasser. De siste Renault 5 GT turbo (87- en gang tidlig på 90-tallet) kjørte med innsprut.

Er i så fall ikke så mange sånne gassere liggende rundt om kring. De bilene er skjeldene å se. Håper det går å få tak i deler til forgasseren. Den begynner jo å få noen år på nakken.
Blir bestandig litt fikling med forgasseren når man kjører forgasser turbo.

Edited by 57sugge, 12 February 2008 - 22:48.

TG

#308 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 23:10

Gler meg virkelig å trøbles enda mere smile.gif
Har ser dere en vespa med turbo og 0,6 bar trykk.
Ser ikke noe problem med turbo på suzukien da smile.gif


#309 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 23:28

Har lyst på supre...Værdens beste motorlyd smile.gif


#310 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 23:44

QUOTE(terje takras @ 12 Feb 2008, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
Gler meg virkelig å trøbles enda mere smile.gif


Tror det går bra med turbo på Suzukien så lenge du for kontroll på bensin og tenning. Ta det pent til å begynne med. Sjekk pluggene ofte. Da kan du enkelt se på pluggene om det går for varmt.

Du kan jo ta en titt på mine depresjoner. Bygger 305 SBC med singel turbo og forgasser nå. Skal bygge om en holley 750 dobbelpumper å trykke gjennom den. Det blir sikker mange timer med banning før det går greit.

Er noen bilder av hjemmelaget turbo på volvofelt også.

http://nissan4x4.no/....php?f=25&t=268
TG

#311 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 23:57

Den Alpine renault såg kjent ut.
Det var en slik på Stord for en 5-6 år siden

#312 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 00:20

QUOTE(terje takras @ 12 Feb 2008, 23:57) <{POST_SNAPBACK}>
Den Alpine renault såg kjent ut.
Det var en slik på Stord for en 5-6 år siden


Henta bilen min i Haugesund. Han som eide den hadde tatt den in fra Sveits. Finnes så vidt jeg vet bare en original 1600vf i Norge. Resten er nyere biler med V6, eller 4syl med forgasser.
TG

#313 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 00:28

Kansje det var en V6.
Var rå lyd og gikk ganske bra....en gammel man som hadde den.
Han bodde på stord.
Hadde 315 60 15-16 dekk bak

Kansje jeg skal bygge nytt innsug på sukien,lage innsprøytning istede hvis gasseren tuller seg.

Edited by terje takras, 13 February 2008 - 00:29.


#314 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 00:46

Du for garrantert ikke på 315 dekk på bilen min!

For du problemer med den gasseren kan du bare bygge om en Stromberg. Det er gjort på 10 minutter. Trenger bare å lage til en trykkboks. Masse tips på www.savarturbo.se
Der står det komplette tegninger og bilder av hvordan du bygger om Stromberg gasseren.
TG

#315 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 01:28

Såg ikke så komplisert ut!
Men når man får trykk på stemplet,vil ikke det bli vanskelig å lukke/stenge??
http://forum.savartu...t...asc&start=0

#316 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 12:08

Jeg ville heller bygget en inj i stedet for å ha en masse plunder med forgasser. Det å bygge om/ flytte over inj fra vitara er ikke så komplisert og når det er gjort så er det i orden.

#317 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 15:11

Vitara?
Hvilken årsmodell og hva må jeg plukke med meg?
Fikk en tlf fra turbopower idag,bensitrykksregulatoren er her på mandag smile.gif
Da er det bare for meg og begynne å montere alt utenom turboen....må ha bilen kjøranes hver dag.

Kan jeg bruke turbogasseren uten turbo?

#318 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 15:15

QUOTE(Nöcke @ 13 Feb 2008, 12:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg ville heller bygget en inj i stedet for å ha en masse plunder med forgasser. Det å bygge om/ flytte over inj fra vitara er ikke så komplisert og når det er gjort så er det i orden.


He-he... som tidliger nevnt, så er ikke turbo "bare-bare"... Og ikke innsprøytning heller. Ihvertfall ikke når disse to skal kombineres!! Joda, han kan montere opp sprut fra en Vitara, men det kommer ikke til og funke!!
Dvs at han da kanskje har bensin til og kjøre 0,1 kg, før blandingen blir altfor mager...
Nei, kjør på med forgasser og bensintrykksregulator du, Terje. Tror de har nok utfordringer der.. rolleyes.gif
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#319 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 17:05

Prøver først med forgasser da smile.gif

#320 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 17:43

QUOTE(terje takras @ 13 Feb 2008, 17:05) <{POST_SNAPBACK}>
Prøver først med forgasser da smile.gif

Kan godthende det blir helt knall, men jeg tror jeg begynner kjenne deg så mye nå at det blir inj før eller siden.
Og 1600 motor, kanskje med turbo og inj. biggrin.gif