Gå til innhold



Foto
* * * * - 4 votes

Terjes suzuki garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
880 replies to this topic

#261 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 20:32

Trengte ikke å sette den i lav....bare kjørte sakte inn i baken og knuffet den 1 halv meter.
Nok til å kunne komme meg ut.
Har sperr så svingradiusen er ikke god på sukien.
Turboen er/blir montert på normal nyoverhalt motor med alt nytt.
Har nettopp fylt på med tufolje 700 kr liter`n
tufolja er kåret til verdens beste oljetilsetting

#262 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 20:37

Hm så du har ikke andre stempel altså? Har volvo motor i min lurer fælt på å sette på en snurr. Mye vil ha mer.. biggrin.gif Har du esab sperre bak da eller?

#263 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 27 January 2008 - 23:31

Har autolocker som ikke fungerer.Full sperr
Trenger ikke andre stempel,er ikke dragracing jeg skal gjøre.
Motoren er borra og toppen er porta.
Jeg skal ikke kjøre med mere en 0,2-0,3 bar

#264 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 08:40

Jeg skal ikke kjøre med mere en 0,2-0,3 bar
[/quote]

Vet du hvor mye det vil utgjøre på effekten? Hvor mye tror du motoren kan tåle? Hadde en kompis en gang som hadde en mc med turbo som var original fra fabrikken. Der kunne en stille opp trykket noe sinnsykt og fikk en enorm effekt utover det den var levert med uten at den smalt.

#265 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 12:17

Det som kan skje er at topp pakningen ryker.
Kjører man med hode på riktig plass og ikke driver å presser motoren vil det holde ei god stund.
Hvis stempel,råde ,veiv eller toppen sprenges er det noe virkelig galt man har gjort med motoren.
Bra og ny oljeskift ofte.
nok bensin
Tenning riktig.
Håper på en ca 100 hk totalt og 50nm mer

#266 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 15:19

QUOTE(terje takras @ 28 Jan 2008, 12:17) <{POST_SNAPBACK}>
Det som kan skje er at topp pakningen ryker.
Kjører man med hode på riktig plass og ikke driver å presser motoren vil det holde ei god stund.
Hvis stempel,råde ,veiv eller toppen sprenges er det noe virkelig galt man har gjort med motoren.
Bra og ny oljeskift ofte.
nok bensin
Tenning riktig.
Håper på en ca 100 hk totalt og 50nm mer



Skal si du er optimistisk, min gode mann. laugh.gif
Tommelfingerregelen, på bensiner, er 1kg ladetrykk gir ca 100% effektøkning. Motoren din er orginalt på ca 60 hk, så med 0,25bar vil du ende på ca 75 hk. cool.gif

På dieselmotorer er det 70% på 1 kg.

Edited by Gi Gass, 28 January 2008 - 15:20.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#267 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 18:56

64 hk ifølge vognkorte biggrin.gif
Siden motor er borra,porta til volum på ca 1400cm og 0,3 bar 85 hk tongue.gif
Må være optimistisk ikke pesimistisk cool.gif
Vi får se hvor mye det har å si,skal ta sån G-kraft måling før og etter.
Da får jeg sån ca hk måling.
Hvis jeg tar den andre toppen og freser utavden kan jeg kjøre med litt høyere trykk.
Hvis man kjører uten stor nok(ikke for stor) intercooler får du nok dem verdiene,men hvis du kjører med en større intercooler kan effekten bli opp til 10-15% mere fordi den komprimere lufta mere når den blir kjølig.
Det er noe jeg har lest. whistle.gif

Hvordan får man 550 hk i en civic der man ikke kjører mere en 1,5 bar trykk?

Edited by terje takras, 28 January 2008 - 19:07.


#268 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 20:51

He-he, ca 60 hk er vel noenlunde samme som 64 hk'ene du har i vognkortet.. rolleyes.gif
Motoren er borret ja, men hvordan har det påvirket effekten da? Ikke nødvendigvis mer effekt av den grunn..
Venter i spenning på hvordan det går når du får oppstart på den, men er stygt redd for at toppen kommer til og ryke fort. Mest sannsynligvis før toppakkningen.. Freser du utav den andre toppen, er der stor fare for at den ryker tidligere.. Er ikke de mest solide motorene dette, for og si det sånn.
Du får komme en tur her til Bergen, så kan vi sjekke hvor mye hester og dreiemoment du faktisk har fått:
http://www.toyparts.no/Rulle/dyno.htm

Vedrørende kjøleren du nevner, på så lav trykk som du skal kjøre er kjøleren faktisk nesten unødvendig. Du må en god del høyere i trykk for at det skal avgi noe varme på luften, og det er da der er behov for og få ned tempen på innsugsluften. Problemet ditt blir ikke og få nok "luft", men hvor mye motoren tåler. Når du kjører med høyt trykk (over 1 kg) er det at man merker tempraturen på innsugsluften. Det er AF-verdiene (air/fuel) som avgjør hva du kan få utav oppsettet. Kaldere luft, så kan du pøse på med mer bensin og oppnå høyere effekt. "Normal" AF-verdi er ca 14,7 som betyr 14,7 deler luft og 1 del bensin.

Så har du tenningen. Når du kjører trykk, så må tenningen kjøres ned for og unngå tenningsbank.
Magrere blanding er mer eksplosiv, og i tillegg med høyere fortenning mer effekt.
Civicen du nevner er ikke noe problem hvis du bruker 250.000,- kroner på motoren. Smidd innmat, vanninsprøytning i kjøleluften, og den som mapper tør og dra ned AF verdiene og kjøre på med tenning. Hvor mye trykk man kjører avhenger jo også på AR-verdiene på turboen. En stor turbo som lader 1 kg vil pumpe mer luft enn en liten som lader det samme. Disse Civicene har noen svære jævler, som gjerne ikke begynner og lade før på 4500-5000 rpm. Men for og si det slik, så henter de ut 300 hk på sug på disse motorene også..
Mye preik her, men som du skjønner er ikke turbo bare bare.. cool.gif

Edited by Gi Gass, 28 January 2008 - 21:07.

"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#269 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 21:23

biggrin.gif biggrin.gif
Hva er det som ryker på toppen?
Sprekker den?
Har du vært borti dem toppene før?
Kansje hvis jeg stripser den bedre fast i blokka,så løsner den ikke withstupid.gif
Trur det er poly som lager dem civic motorene.
Han ga dem 1 år`s garanti blink.gif

Justere dere/dem inn forgasseren min hvis det er mulig?
Går det bra å ta bilen på benk med sperr?

Hadde vært kult å prøvd biggrin.gif biggrin.gif

#270 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 21:35

QUOTE(terje takras @ 28 Jan 2008, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
biggrin.gif biggrin.gif
Hva er det som ryker på toppen?
Sprekker den?
Har du vært borti dem toppene før?
Kansje hvis jeg stripser den bedre fast i blokka,så løsner den ikke withstupid.gif
Trur det er poly som lager dem civic motorene.
Han ga dem 1 år`s garanti blink.gif

Justere dere/dem inn forgasseren min hvis det er mulig?
Går det bra å ta bilen på benk med sperr?

Hadde vært kult å prøvd biggrin.gif biggrin.gif

Etter det jeg har sett på de toppene, er jeg rimelig sikker på at de kommer til og sprekke. Ikke det beste støpegodset jeg har sett, for og si det sånn..

Etter det jeg vet, var det ikke Polly som bygde motoren i utgangspunktet. Polly har mappet bilen, men i ettertid har Ringstad vært der, og han fikk ut mer hester med samme komponentene. Garantien du nevner vet jeg ingenting om, men vedrørende hvor lenge en motor varer avhenger av belastningen/bruken den utsettes for.

Kan sikkert hjelpe deg med og justere inn og bremse motoren når du er ferdig. Hvis den lever så lenge... whistle.gif

Sperr ingen problem cool.gif
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#271 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 21:45

Han her karen kjører med turbo uten noe problem på orginal gammal motor.
http://suzuki88.mfor...-1-3-con-fotos/

e ha puesto el TURBO de un FIAT UNO TURBO y el carburador de un COPA TURBO, os puedo decir que sopla a 0.4, el coche hace JACOS.

0,4 bar ca?!

Er det bare å møte opp for å skremme noen hester i motoren? smile.gif
Tenkte eg skulle få montert turboen ferdig til helga,og så ta turen en lørdag?
Jag har pappaperm mens kjerringa er på jobb,og tar ikke sjangsen på at ungen blir med i sukien(tilfelle den bryter sammen av uante årsaker wink.gif )

Edited by terje takras, 28 January 2008 - 22:06.


#272 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 28 January 2008 - 22:24

Du bør nok ringe han først og forklare hva det gjelder, og spørre om han kan være behjelpelig. Men "drop in" er ikke tingen. Mange biler i kø...
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#273 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 February 2008 - 20:45

Endelig fikk jeg lov å gå ut av huset og på jobb for å skru bil smile.gif
Fikk bytta flensen på manifoilden pga ny turbo.





Får kansje litt trøbbel her:
bremsekraft forsterkeren dry.gif




Fikk også gjort klart for dem 3 nye målerene som skal inn.
Måtte ofre luftekanalene i mitten som jeg enda ikke har hatt bruk for.


#274 Mats Erik

Mats Erik

    Redaktør

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2021 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 00:16

Lookin` good terje!

Ka e da som gjennstår no før du kan vri om nøkkelen å teste detta her?
Mats Erik Mølster
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops

-Oops...

#275 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 February 2008 - 19:50

Bensintrykksregulatoren.
Bestilt i fra england og skulle ha kommet forje fredag.MEN NEIDA....... mad.gif

#276 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 01:04

Tenkte eg skulle bygge eksosen slik at den kommer ut forran bakhjulet men skal ikke stikke ut,bar akkurat jevnt med kanalen.
Er det noen lover mot slikt eksos?

#277 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 01:26

QUOTE(Gi Gass @ 28 Jan 2008, 20:51) <{POST_SNAPBACK}>
He-he, ca 60 hk er vel noenlunde samme som 64 hk'ene du har i vognkortet.. rolleyes.gif
Motoren er borret ja, men hvordan har det påvirket effekten da? Ikke nødvendigvis mer effekt av den grunn..
Venter i spenning på hvordan det går når du får oppstart på den, men er stygt redd for at toppen kommer til og ryke fort. Mest sannsynligvis før toppakkningen.. Freser du utav den andre toppen, er der stor fare for at den ryker tidligere.. Er ikke de mest solide motorene dette, for og si det sånn.
Du får komme en tur her til Bergen, så kan vi sjekke hvor mye hester og dreiemoment du faktisk har fått:
http://www.toyparts.no/Rulle/dyno.htm

Vedrørende kjøleren du nevner, på så lav trykk som du skal kjøre er kjøleren faktisk nesten unødvendig. Du må en god del høyere i trykk for at det skal avgi noe varme på luften, og det er da der er behov for og få ned tempen på innsugsluften. Problemet ditt blir ikke og få nok "luft", men hvor mye motoren tåler. Når du kjører med høyt trykk (over 1 kg) er det at man merker tempraturen på innsugsluften. Det er AF-verdiene (air/fuel) som avgjør hva du kan få utav oppsettet. Kaldere luft, så kan du pøse på med mer bensin og oppnå høyere effekt. "Normal" AF-verdi er ca 14,7 som betyr 14,7 deler luft og 1 del bensin.

Så har du tenningen. Når du kjører trykk, så må tenningen kjøres ned for og unngå tenningsbank.
Magrere blanding er mer eksplosiv, og i tillegg med høyere fortenning mer effekt.
Civicen du nevner er ikke noe problem hvis du bruker 250.000,- kroner på motoren. Smidd innmat, vanninsprøytning i kjøleluften, og den som mapper tør og dra ned AF verdiene og kjøre på med tenning. Hvor mye trykk man kjører avhenger jo også på AR-verdiene på turboen. En stor turbo som lader 1 kg vil pumpe mer luft enn en liten som lader det samme. Disse Civicene har noen svære jævler, som gjerne ikke begynner og lade før på 4500-5000 rpm. Men for og si det slik, så henter de ut 300 hk på sug på disse motorene også..
Mye preik her, men som du skjønner er ikke turbo bare bare.. cool.gif



hmmmmm er en liten ting jeg ikke får helt til å stemme her.... mager blanding er mer høyekplosiv, greitt nok.. men med mager blanding og litt ladetrykk er det jo en kjennsgjerning at stemplene kommer til å gå fordi du mister den kjølende egenskapen bensinen gir....

angående toppen på 413 tror jeg ikke det er noen stort problem å få den til å holde et marginalt ladetrykk, er relativt tukt gods i den, relativ hard legering også.. delte en topp der kamopplagringen var skjært for noen måneder siden, og den så slik ut:

http://pirate4x4.no/...read.php?t=9406

forresten, hvorfor ikke bare smelle inn denne:

http://suzukird1.com....products_id=57

Edited by sven, 05 February 2008 - 01:26.



#278 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 11:26

forresten, hvorfor ikke bare smelle inn denne:

http://suzukird1.com....products_id=57
[/quote]

Smelle inn en 404 error?
hehe...det var det jeg fikk opp tongue.gif

Bensin skal den få nokk....jeg kjører på 2 liter på mila no og trur ikke det blir mindre når turboen kommer på biggrin.gif

#279 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 13:08

En stor turbo som lader 1 kg vil pumpe mer luft enn en liten som lader det samme.
[/quote]

Jeg er litt i stuss over dette. Om en stor turbo klarer presse inn mer luft ved 1 kg enn en liten ved 1kg slik jeg leser dette til så er det et brudd på Boyles lov.

Jeg kan svært lite om turbo men kan ganske mye om gasser og trykk. 1 kg er 1 kg uansett om det er i en stor eller liten tank. Luftmengden avhenger av dimensjonen på innsuget. Om det settes en stor eller liten turbo utpå der gjør ingen forskjell om begge lader konstant 1 kg. Trykkfallet avhenger av dimensjoneringen i innsugingskanalen.

Det blir som å si at det kommer mer sveisegass gjennom håndtaket om en bruker ei stor gassflaske enn ei lita gassflaske. Det er først når det begynner bli trykkfall på flaskesiden at det kommer mindre gass.

Det er trykkforskjellen over en innsnevring som bestemmer luftmengden som passerer. Ikke størrelsen på beholderne på noen av sidene.

#280 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 13:48

QUOTE(terje takras @ 5 Feb 2008, 11:26) <{POST_SNAPBACK}>
forresten, hvorfor ikke bare smelle inn denne:

http://suzukird1.com....products_id=57
Smelle inn en 404 error?
hehe...det var det jeg fikk opp tongue.gif

Bensin skal den få nokk....jeg kjører på 2 liter på mila no og trur ikke det blir mindre når turboen kommer på biggrin.gif


siden er nede for øyablikket:)

typisn min flaks:)