Terjes suzuki garasje
#261
Posted 27 January 2008 - 20:32
Nok til å kunne komme meg ut.
Har sperr så svingradiusen er ikke god på sukien.
Turboen er/blir montert på normal nyoverhalt motor med alt nytt.
Har nettopp fylt på med tufolje 700 kr liter`n
tufolja er kåret til verdens beste oljetilsetting
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#262
Posted 27 January 2008 - 20:37
#263
Posted 27 January 2008 - 23:31
Trenger ikke andre stempel,er ikke dragracing jeg skal gjøre.
Motoren er borra og toppen er porta.
Jeg skal ikke kjøre med mere en 0,2-0,3 bar
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#264
Posted 28 January 2008 - 08:40
[/quote]
Vet du hvor mye det vil utgjøre på effekten? Hvor mye tror du motoren kan tåle? Hadde en kompis en gang som hadde en mc med turbo som var original fra fabrikken. Der kunne en stille opp trykket noe sinnsykt og fikk en enorm effekt utover det den var levert med uten at den smalt.
#265
Posted 28 January 2008 - 12:17
Kjører man med hode på riktig plass og ikke driver å presser motoren vil det holde ei god stund.
Hvis stempel,råde ,veiv eller toppen sprenges er det noe virkelig galt man har gjort med motoren.
Bra og ny oljeskift ofte.
nok bensin
Tenning riktig.
Håper på en ca 100 hk totalt og 50nm mer
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#266
Posted 28 January 2008 - 15:19
Kjører man med hode på riktig plass og ikke driver å presser motoren vil det holde ei god stund.
Hvis stempel,råde ,veiv eller toppen sprenges er det noe virkelig galt man har gjort med motoren.
Bra og ny oljeskift ofte.
nok bensin
Tenning riktig.
Håper på en ca 100 hk totalt og 50nm mer
Skal si du er optimistisk, min gode mann.
Tommelfingerregelen, på bensiner, er 1kg ladetrykk gir ca 100% effektøkning. Motoren din er orginalt på ca 60 hk, så med 0,25bar vil du ende på ca 75 hk.
På dieselmotorer er det 70% på 1 kg.
Edited by Gi Gass, 28 January 2008 - 15:20.
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#267
Posted 28 January 2008 - 18:56
Siden motor er borra,porta til volum på ca 1400cm og 0,3 bar 85 hk
Må være optimistisk ikke pesimistisk
Vi får se hvor mye det har å si,skal ta sån G-kraft måling før og etter.
Da får jeg sån ca hk måling.
Hvis jeg tar den andre toppen og freser utavden kan jeg kjøre med litt høyere trykk.
Hvis man kjører uten stor nok(ikke for stor) intercooler får du nok dem verdiene,men hvis du kjører med en større intercooler kan effekten bli opp til 10-15% mere fordi den komprimere lufta mere når den blir kjølig.
Det er noe jeg har lest.
Hvordan får man 550 hk i en civic der man ikke kjører mere en 1,5 bar trykk?
Edited by terje takras, 28 January 2008 - 19:07.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#268
Posted 28 January 2008 - 20:51
Motoren er borret ja, men hvordan har det påvirket effekten da? Ikke nødvendigvis mer effekt av den grunn..
Venter i spenning på hvordan det går når du får oppstart på den, men er stygt redd for at toppen kommer til og ryke fort. Mest sannsynligvis før toppakkningen.. Freser du utav den andre toppen, er der stor fare for at den ryker tidligere.. Er ikke de mest solide motorene dette, for og si det sånn.
Du får komme en tur her til Bergen, så kan vi sjekke hvor mye hester og dreiemoment du faktisk har fått:
http://www.toyparts.no/Rulle/dyno.htm
Vedrørende kjøleren du nevner, på så lav trykk som du skal kjøre er kjøleren faktisk nesten unødvendig. Du må en god del høyere i trykk for at det skal avgi noe varme på luften, og det er da der er behov for og få ned tempen på innsugsluften. Problemet ditt blir ikke og få nok "luft", men hvor mye motoren tåler. Når du kjører med høyt trykk (over 1 kg) er det at man merker tempraturen på innsugsluften. Det er AF-verdiene (air/fuel) som avgjør hva du kan få utav oppsettet. Kaldere luft, så kan du pøse på med mer bensin og oppnå høyere effekt. "Normal" AF-verdi er ca 14,7 som betyr 14,7 deler luft og 1 del bensin.
Så har du tenningen. Når du kjører trykk, så må tenningen kjøres ned for og unngå tenningsbank.
Magrere blanding er mer eksplosiv, og i tillegg med høyere fortenning mer effekt.
Civicen du nevner er ikke noe problem hvis du bruker 250.000,- kroner på motoren. Smidd innmat, vanninsprøytning i kjøleluften, og den som mapper tør og dra ned AF verdiene og kjøre på med tenning. Hvor mye trykk man kjører avhenger jo også på AR-verdiene på turboen. En stor turbo som lader 1 kg vil pumpe mer luft enn en liten som lader det samme. Disse Civicene har noen svære jævler, som gjerne ikke begynner og lade før på 4500-5000 rpm. Men for og si det slik, så henter de ut 300 hk på sug på disse motorene også..
Mye preik her, men som du skjønner er ikke turbo bare bare..
Edited by Gi Gass, 28 January 2008 - 21:07.
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#269
Posted 28 January 2008 - 21:23
Hva er det som ryker på toppen?
Sprekker den?
Har du vært borti dem toppene før?
Kansje hvis jeg stripser den bedre fast i blokka,så løsner den ikke
Trur det er poly som lager dem civic motorene.
Han ga dem 1 år`s garanti
Justere dere/dem inn forgasseren min hvis det er mulig?
Går det bra å ta bilen på benk med sperr?
Hadde vært kult å prøvd
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#270
Posted 28 January 2008 - 21:35
Hva er det som ryker på toppen?
Sprekker den?
Har du vært borti dem toppene før?
Kansje hvis jeg stripser den bedre fast i blokka,så løsner den ikke
Trur det er poly som lager dem civic motorene.
Han ga dem 1 år`s garanti
Justere dere/dem inn forgasseren min hvis det er mulig?
Går det bra å ta bilen på benk med sperr?
Hadde vært kult å prøvd
Etter det jeg har sett på de toppene, er jeg rimelig sikker på at de kommer til og sprekke. Ikke det beste støpegodset jeg har sett, for og si det sånn..
Etter det jeg vet, var det ikke Polly som bygde motoren i utgangspunktet. Polly har mappet bilen, men i ettertid har Ringstad vært der, og han fikk ut mer hester med samme komponentene. Garantien du nevner vet jeg ingenting om, men vedrørende hvor lenge en motor varer avhenger av belastningen/bruken den utsettes for.
Kan sikkert hjelpe deg med og justere inn og bremse motoren når du er ferdig. Hvis den lever så lenge...
Sperr ingen problem
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#271
Posted 28 January 2008 - 21:45
http://suzuki88.mfor...-1-3-con-fotos/
e ha puesto el TURBO de un FIAT UNO TURBO y el carburador de un COPA TURBO, os puedo decir que sopla a 0.4, el coche hace JACOS.
0,4 bar ca?!
Er det bare å møte opp for å skremme noen hester i motoren?
Tenkte eg skulle få montert turboen ferdig til helga,og så ta turen en lørdag?
Jag har pappaperm mens kjerringa er på jobb,og tar ikke sjangsen på at ungen blir med i sukien(tilfelle den bryter sammen av uante årsaker )
Edited by terje takras, 28 January 2008 - 22:06.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#272
Posted 28 January 2008 - 22:24
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#273
Posted 03 February 2008 - 20:45
Fikk bytta flensen på manifoilden pga ny turbo.
Får kansje litt trøbbel her:
bremsekraft forsterkeren
Fikk også gjort klart for dem 3 nye målerene som skal inn.
Måtte ofre luftekanalene i mitten som jeg enda ikke har hatt bruk for.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#274
Posted 04 February 2008 - 00:16
Ka e da som gjennstår no før du kan vri om nøkkelen å teste detta her?
Tlf :97143334
Suzuki SJ410 (Standard 2008)
Valen i Kvinnherad
Kvinnherad Offroadklubb!!!
Gud Være med deg... Nei ellers takk eg går sjøl.
----------------------------------------------------
Neisj! bilen tåle nok ein tur te...
Member of Team Oops
-Oops...
#275
Posted 04 February 2008 - 19:50
Bestilt i fra england og skulle ha kommet forje fredag.MEN NEIDA.......
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#276
Posted 05 February 2008 - 01:04
Er det noen lover mot slikt eksos?
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#277
Posted 05 February 2008 - 01:26
Motoren er borret ja, men hvordan har det påvirket effekten da? Ikke nødvendigvis mer effekt av den grunn..
Venter i spenning på hvordan det går når du får oppstart på den, men er stygt redd for at toppen kommer til og ryke fort. Mest sannsynligvis før toppakkningen.. Freser du utav den andre toppen, er der stor fare for at den ryker tidligere.. Er ikke de mest solide motorene dette, for og si det sånn.
Du får komme en tur her til Bergen, så kan vi sjekke hvor mye hester og dreiemoment du faktisk har fått:
http://www.toyparts.no/Rulle/dyno.htm
Vedrørende kjøleren du nevner, på så lav trykk som du skal kjøre er kjøleren faktisk nesten unødvendig. Du må en god del høyere i trykk for at det skal avgi noe varme på luften, og det er da der er behov for og få ned tempen på innsugsluften. Problemet ditt blir ikke og få nok "luft", men hvor mye motoren tåler. Når du kjører med høyt trykk (over 1 kg) er det at man merker tempraturen på innsugsluften. Det er AF-verdiene (air/fuel) som avgjør hva du kan få utav oppsettet. Kaldere luft, så kan du pøse på med mer bensin og oppnå høyere effekt. "Normal" AF-verdi er ca 14,7 som betyr 14,7 deler luft og 1 del bensin.
Så har du tenningen. Når du kjører trykk, så må tenningen kjøres ned for og unngå tenningsbank.
Magrere blanding er mer eksplosiv, og i tillegg med høyere fortenning mer effekt.
Civicen du nevner er ikke noe problem hvis du bruker 250.000,- kroner på motoren. Smidd innmat, vanninsprøytning i kjøleluften, og den som mapper tør og dra ned AF verdiene og kjøre på med tenning. Hvor mye trykk man kjører avhenger jo også på AR-verdiene på turboen. En stor turbo som lader 1 kg vil pumpe mer luft enn en liten som lader det samme. Disse Civicene har noen svære jævler, som gjerne ikke begynner og lade før på 4500-5000 rpm. Men for og si det slik, så henter de ut 300 hk på sug på disse motorene også..
Mye preik her, men som du skjønner er ikke turbo bare bare..
hmmmmm er en liten ting jeg ikke får helt til å stemme her.... mager blanding er mer høyekplosiv, greitt nok.. men med mager blanding og litt ladetrykk er det jo en kjennsgjerning at stemplene kommer til å gå fordi du mister den kjølende egenskapen bensinen gir....
angående toppen på 413 tror jeg ikke det er noen stort problem å få den til å holde et marginalt ladetrykk, er relativt tukt gods i den, relativ hard legering også.. delte en topp der kamopplagringen var skjært for noen måneder siden, og den så slik ut:
http://pirate4x4.no/...read.php?t=9406
forresten, hvorfor ikke bare smelle inn denne:
http://suzukird1.com....products_id=57
Edited by sven, 05 February 2008 - 01:26.
#278
Posted 05 February 2008 - 11:26
http://suzukird1.com....products_id=57
[/quote]
Smelle inn en 404 error?
hehe...det var det jeg fikk opp
Bensin skal den få nokk....jeg kjører på 2 liter på mila no og trur ikke det blir mindre når turboen kommer på
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#279
Posted 05 February 2008 - 13:08
[/quote]
Jeg er litt i stuss over dette. Om en stor turbo klarer presse inn mer luft ved 1 kg enn en liten ved 1kg slik jeg leser dette til så er det et brudd på Boyles lov.
Jeg kan svært lite om turbo men kan ganske mye om gasser og trykk. 1 kg er 1 kg uansett om det er i en stor eller liten tank. Luftmengden avhenger av dimensjonen på innsuget. Om det settes en stor eller liten turbo utpå der gjør ingen forskjell om begge lader konstant 1 kg. Trykkfallet avhenger av dimensjoneringen i innsugingskanalen.
Det blir som å si at det kommer mer sveisegass gjennom håndtaket om en bruker ei stor gassflaske enn ei lita gassflaske. Det er først når det begynner bli trykkfall på flaskesiden at det kommer mindre gass.
Det er trykkforskjellen over en innsnevring som bestemmer luftmengden som passerer. Ikke størrelsen på beholderne på noen av sidene.
#280
Posted 05 February 2008 - 13:48
http://suzukird1.com....products_id=57
Smelle inn en 404 error?
hehe...det var det jeg fikk opp
Bensin skal den få nokk....jeg kjører på 2 liter på mila no og trur ikke det blir mindre når turboen kommer på
siden er nede for øyablikket:)
typisn min flaks:)