Meg som roter litt i hodet og snur skalaen. jeg mener at han kjører på litt fetere blanding enn den standard 1:14,7. Vet at fetere blanding er lavere tall men klarer av og til å skrive høyere tall for fetere blanding.
Klarte gjøre samme feilen for en tid siden når jeg var med på programmering av en datasprut og skulle hjelpe til med å slå inn verdier når jeg fikk beskjed om å gå opp 0,5 fetere blanding. Han skjønte heller ikke hvorfor det ble værre før han så at jeg hadde gått feil veg på skalaen.
Så for å ta det fra begynnelsen Terje; Ut fra måten den går på tipper jeg at du kjører på godt fet blanding.
Hvor langt opp på skalaen kan en turbomotor gå når den er varm og har fult turbotrykk før mer bensin bare er bortkastet?
Hva med en vanlig G16 motor i tilsvarende ved maks pådrag? Hvor fet blandingkan den klare å gjøre nytte av?
Hvilke erfaringer har du med det Gi Gass og hva tror du?
Flere faktorer som spiller inn her.. Magrere blandin og høy tenning = høy effekt. Minusene er tenningsbank, eksostemp og dertil stor fare for diverse brente deler som ventiler, hull i stemplene osv.
Fetere blanding har også en kjølende effekt, som godt kan være en grunn for at ikke motoren har rast.
Har ikke du en ekstra fordeler, Terje?
Demonter den og lås vektene. Disse ligger inne i fordeleren, og blir slengt ut av sentrifugalkraften. Nå har du en fordeler som ikke regulerer tenningen avhengig av turtall. NB: vakum skal ikke tilkobles. Så stiller du den på ca 20-22 grader, og prøvekjør bilen. Du kan godt prøve med litt høyere tenning, opp mot 24-25, men ikke over. Motoren vil være tung og starte. Virker som der er dårlig batteri, men dette er helt normalt.
Lytt nøye etter tenningsbank. Minste tegn, så må du senke tenningen igjen !!!
Kan love at du får deg en a-ha opplevese. Bunndrag fra helvete