Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3041 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 13:12

QUOTE(yakuza @ 30 Aug 2007, 10:12) <{POST_SNAPBACK}>
esj eg hater tysk...

kan noken oversette for meg?
står det her at dei har TUV godkjenning på 275/60-15??

men 900€ er vel en vill pris for en felg..?

Beschreibung:
Die Liste wurde mit größtmöglicher Sorgfalt erstellt, jedoch bedingt durch die große Modellvielfalt und Sondermodelle
können die Auflagen in den Listen nicht berücksichtigt werden.Maßgebend sind immer die entsprechenden TÜV-Gutachten.

Felgengrösse - ET: 10x15 - 38
zulässige Reifengrösse: 275-60R15

<Noen oversett plz?

#3042 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 19:53

hehe eg prøvde www.freetranslation.com men det blir berre vrøvl..

Er litt artig å skrive inn en tekst på engelsk der, oversette den til tysk, så til fransk, og deretter tilbake til engelsk å sjå galskapen. Sjøl dei enklaste rosande setningar blir til grove fornermingar innpå der.. eller ommvendt :s
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3043 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 August 2007 - 20:11

oki, eg har lagt inn clue på maskina mi og finn ut at zulassige betyr tillat.
zulassige reifengrössie betyr tillat dekkstorleik altså.. (det liker vi smile.gif)

Maßgebend sind immer die entsprechenden TÜV-Gutachten.
denne setninga slit eg meir med, men kan bety noke slikt som at at produktet samsvarer med TUV godkjenning?? dette ken eg tolke både som at det er TUV godkjent, og at det kan TUV godkjennast men tysken min er recht und slecht eine grosse schuffung...

#3044 eysteinbjerke

eysteinbjerke

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 31 August 2007 - 13:44

Noen som vet om et sted man kan ta et "DIY" mekaniker-kurs?
Har lett overalt på nettet, men finner ikke noe som passer...

Liker å skru, men har ikke så god greie som jeg kunne tenke meg, og kunne derfor tenke meg å få litt "lett utdanning" på faget...

Edited by eybjerke, 31 August 2007 - 13:48.

-Eystein-

#3045 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 31 August 2007 - 22:46

QUOTE(eybjerke @ 31 Aug 2007, 13:44) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet om et sted man kan ta et "DIY" mekaniker-kurs?
Har lett overalt på nettet, men finner ikke noe som passer...

Liker å skru, men har ikke så god greie som jeg kunne tenke meg, og kunne derfor tenke meg å få litt "lett utdanning" på faget...

righty tighty, lefty loosy

Det du burde gjøre er å lese gjennom prosjektråder rundt om på nettet så får du en forståelse om hvordan forskjellige ting funker. Og det er jo der basisen ligger for å kunne skru smile.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#3046 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 31 August 2007 - 23:31

Utdanna Møbelsnekker jeg og har aldri skrudd særlig bil før eg kjøpte suzukien.
Den har jeg klart å skrudd i småbiter og satt sammen igjen opp til flere ganger uten å ha noe utdanning + at ting virker(etter et par forsøk whistle.gif )TAKKE være offroad.no....

#3047 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 01 September 2007 - 08:19

Eg setter Caravella mi på verksted for å skifte olje, men skrur lett girkasser frå 413. Suzukien din er i alle fall en perfekt plass å begynne. Om ting skjerer seg er det ikkje så stor kostnad å få tak i nytt, og alt er igrunn lagt opp ganske enkelt.
www.suzukiinfo.com har en servicemanual på 380Mb som er god, ellers ligg der forskjellige haynesbøker også.

Godt verktøy er såklart halve jobben. Du trenger ikkje verdens dyraste verktøy, men styr unna det absolutt billigste, og pass på å bruk rett størrelse nøkler til bolter og rett type skrujern. På suzuki er det nyttig med mange nøkler i 10,12,14,17 og 19, samt phillips stjerneskru i ph2 og ph3 og kanskje ph4(?). et slagskrujern er også fint å ha. fastnøkler er absolutt å anbefale, gjerne slike med skrallefunksjon. fins på biltema i løsvekt.
1/2"Pipesett med sekskantpiper, gjerne slike som legger trykket litt innafor hjørnet på mutteren er bra.

ellers fins det TV-serier som inneholder både litt nyttig mekkeinfo, og god suzukiunderholdning! "a 4x4 is born" som gikk på discovery er konge. eg fant denne til nedlasting en eller plass, sikkert på torrent?
Har den her så kan sende på CD om noken vil ha den.

#3048 eysteinbjerke

eysteinbjerke

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 01 September 2007 - 16:10

QUOTE(ShuDuck @ 31 Aug 2007, 22:46) <{POST_SNAPBACK}>
righty tighty, lefty loosy
Det du burde gjøre er å lese gjennom prosjektråder rundt om på nettet så får du en forståelse om hvordan forskjellige ting funker. Og det er jo der basisen ligger for å kunne skru smile.gif

Joda, jeg ser den...

Har jo skrudd det meste på suzukien allerede, har skrud fra hverandre en delemotor nå, som jeg tenkte jeg skulle sette istand, og da med 1.6 muligens :-)...
Men litt sånne mer kompliserte ting som; feilsøking, kompresjonsproblemer, stempelringer, rådelagre og -bolter, VENTILER, tilskruing av bolter (hardt/løst).. osv, har jeg LITE peiling på.. Er ikke det at jeg ikke bruker "prøv og test"-metoden, det er det jeg pleier, men hadde vært greit å ha litt mer peil på hva jeg driver med... rofl.gif

Apropos; hvordan løsner jeg egentlig veivakselen? Ser liksom ikke noen umiddelbar løsning....

-Eystein-

#3049 -=Vollan=-

-=Vollan=-

Submarine'r

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 01 September 2007 - 19:04

Fikk pakke fra yakuza i dag. I pakken lå det adapterplate. Det er bare å si en ting. PROFT!!! Takker

#3050 Double Toy

Double Toy

Sjef

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 01 September 2007 - 20:43

Heisann alle sammen, må bare ha deres mening på noe noexpression.gif

Lurer på å lage meg noen coilspacere til vitara'en min, har lest litt om dette på zuwharrie dribble.gif Men jeg har allere gjort biltemaløften (ca 2"-3"), oxo lurer jeg på hvordan bilen vil bli med 1" eller 2" til?
Noen som har no mening om dette?
Og noen som vet hvor jeg får tak i UHMW plast, i et hele tatt?Eller MDPE plast? devil.gif
Legger en link til zuwharrie (håper det er greit blink.gif ) http://bbs.zuwharrie....html#msg481283

Edited by Supervitara, 01 September 2007 - 20:47.

Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#3051 Tumbleweed

Tumbleweed

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 01 September 2007 - 23:42

M'ok karer. Spekulerer på å selge highroofern min (sj413) i løpet av høsten, og må ha noen innspill på pris og sånn. Den har mye nytt: tennkabler, fordelerlokk, rotor, bensinpumpe, coil. Skal vises på PKK i september, og jeg regner med den går greit gjennom så fremt jeg får rensa tanken og lagt opp nye rør, så jeg slipper båt-tanken bak forsetet.Etter at jeg fikk rigga provisorisk bensintank har bilen starta og gått hver gang, ikke antydning til fusk. Noe rust er det selvsagt, men jeg har sett atskillig verre eksemplarer (ingen synlige hull). Originale felger og dekk (205 sommer og 195 vinter m/pigg - en vinterfelg har en seriøs bulk....)

Bilen har gått 165k, og bruker en del olje. En av drivknutene er nok moden for bytting, men det funker enda. En smule kast i bremseskivene, men det merkes ikke før man har passert 80 m/t, og hvor ofte er nå det da......
Følger med bensinpumpe (funker), coil (funker), fordeler, og en ekstra Mitsubishiforgasser (funker som f, men trenger ny pakning til foten)

Så...hva skal jeg begynne på? 10k? 15k? 5k? 20k?

#3052 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 September 2007 - 00:07

QUOTE(eybjerke @ 1 Sep 2007, 17:10) <{POST_SNAPBACK}>
Apropos; hvordan løsner jeg egentlig veivakselen? Ser liksom ikke noen umiddelbar løsning....

du løsner alle lagerbukkane under. når det gjelder kva som må byttast, kan du sjekke i servicemanualen. der står det ofte kva som er krava for kvar del og kvar slark. kan avogtil være litt vanskelig uten avansert måleutstyr, men ser det jevnt og fint ut er det som regel ok, og er det rimelig å bytte så er det vel best når en er i gang likevel.
og er en i tvil er det berre å spørre her, gjerne poste bilder.

Eg har også etpar motorer liggande i atomar i kjelleren.. har det meste av deler nytt så er berre å finne tid så skal den sammen igjen..

#3053 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 September 2007 - 01:28

Inatt fikk jeg vit hvorfor jeg skulle forsterke opphenge til krypekassa sad.gif
Fikk ikke bilen i noen gir i skogen!!!
FAN!!!
Skulle ha hørt på folk med erfaring:)

#3054 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 September 2007 - 22:35

Monterte på ny /gammel forgasser fra toyota starlet....passa perfekt..måtte bare bytte boltene...Det smarteste eg har gjort siden eg kjøpte suzukien smile.gif

#3055 SkogsBjønn

SkogsBjønn

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 05 September 2007 - 10:27

I går kom fyren fra bergen å hentet sukin sin, han hadde forøvrig en 410 ifra før smile.gif Så nå blir han værstingen i gato med 1 ekstra gir + 0,3 liter større motor wink.gif

#3056 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 September 2007 - 11:43

QUOTE(terje takras @ 2 Sep 2007, 01:28) <{POST_SNAPBACK}>
Inatt fikk jeg vit hvorfor jeg skulle forsterke opphenge til krypekassa sad.gif
Fikk ikke bilen i noen gir i skogen!!!
FAN!!!
Skulle ha hørt på folk med erfaring:)

sikker på at det ikke bare er spaken som har gluppet ut av sporet da??

eller har festene vridd seg slik at noe står i spenn???

#3057 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 05 September 2007 - 12:29

Det var feste som hadde vridd seg så kraftig at akslingen gikk oppi den tverbjellken/staget som går på tvers over+ at eg fikk den bare i 4 høy med hjelp av co-piloten.
Fikk skrudd av og benka den med slegge og så sveist 5 mm vinkelstål på,så no vil den tåle mye mere.
Skulle egentlig gjøre det før eg satte inn den nye krypekassa men var så spent på hvordan den virka så det gikk i glømmeboka smile.gif

#3058 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 05 September 2007 - 17:24

Eg har tenkt å selge SJ min i løpet av våren på grunn av nytt prosjekt. Regnar med dei fleste her veit korleis den ser ut, sjekk www.terrengbil.no og galleri osv. for meir info. regnar med eg selger bilen uten kryper og uten sperrer, men med heving og dekk og bredderar. Den blir solgt med vanlige suzukiseter.
Ingenting er i vognkortet av det som er uvanlig for en SJ, men har vore på to PKK uten problem anna en vanlige feil og mangler. OME fjører og skikkelige klosser til bodylift. ingen feil eller mangler anna enn litt rust her og der, ingenting alvorlig.

Men, kva i alle dagar skal en ta for noko slikt? eg regnar med bilen i original stand er verdt ca 15000,- så om eg legg på 6000,- for hjula, 3000 for heving, 2000 for breddera, 2000 for diverse anna plukk så ender eg opp på 28000,-

Men er det realistisk at nokon betaler det for bilen?

#3059 ZukiJack

ZukiJack

Huffroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 05 September 2007 - 22:50

QUOTE(yakuza @ 5 Sep 2007, 18:24) <{POST_SNAPBACK}>
Eg har tenkt å selge SJ min i løpet av våren på grunn av nytt prosjekt. Regnar med dei fleste her veit korleis den ser ut, sjekk www.terrengbil.no og galleri osv. for meir info. regnar med eg selger bilen uten kryper og uten sperrer, men med heving og dekk og bredderar. Den blir solgt med vanlige suzukiseter.
Ingenting er i vognkortet av det som er uvanlig for en SJ, men har vore på to PKK uten problem anna en vanlige feil og mangler. OME fjører og skikkelige klosser til bodylift. ingen feil eller mangler anna enn litt rust her og der, ingenting alvorlig.

Men, kva i alle dagar skal en ta for noko slikt? eg regnar med bilen i original stand er verdt ca 15000,- så om eg legg på 6000,- for hjula, 3000 for heving, 2000 for breddera, 2000 for diverse anna plukk så ender eg opp på 28000,-

Men er det realistisk at nokon betaler det for bilen?

Det er lite trolig egentlig Arnfinn...
Skjelden man får så mye som bilen er verdt med alt slikt ekstra.
Har sett flere eksempler på at folk tjener mer på å ribbe ned bilen til orginal igjen og selge utstyret i deler og bilen i orginal stand.

#3060 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 05 September 2007 - 23:25

skaulle eg ha solgt bilen min med alt eg hadde lagt ut på den...ca 80 000..litt usansynlig smile.gif
Du får kansje 20 000 med kryp og sperr.
Ka prosjekt skal du starte med no da? ny suzuki ettersom du ikke selger med kryp og sperr??!!