Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#4181 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 13 June 2008 - 23:15

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 13 Jun 2008, 19:43) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet hvordan ramma er behandlet innvendig?

Godt nok!

ruster ikkje sjøl etter 23 år på ytre sunnmøre i sjøsprøyt og salta bytraffikk i ålesund..

mi ramme hadde et karroseri som var bortevekk, men ramma var ok med unntak av litt krokan. den skal få litt oljer og slikt, det får holde.

if it works, don't fix it!
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4182 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 June 2008 - 20:25

QUOTE(yakuza @ 14 Jun 2008, 00:15) <{POST_SNAPBACK}>
Godt nok!

ruster ikkje sjøl etter 23 år på ytre sunnmøre i sjøsprøyt og salta bytraffikk i ålesund..

mi ramme hadde et karroseri som var bortevekk, men ramma var ok med unntak av litt krokan. den skal få litt oljer og slikt, det får holde.

if it works, don't fix it!

Det siste er det mest vettuge som kan sies. Ramma mi har litt flekker utvendig og så har det spist litt i dybden i kroker hvor salt og møkk har fått ligge uforstyrret.

Nå har jeg gått over med varmepistol sparkel og stålbørste og fjernet all seig guffe/Tectyl og ramma er gullende ren utvendig. Deilig er det. Rett og slett. Skal sveise de få feilene som er og så skal rustflekkene sandblåses og behandles kjemisk med rustkiller fra ferro-bet før ramma får tre lag rusthemmende sealer pluss tre lag sink pluss to lag lakk. Utenpå det en type herder/epoksy som er gjennomsiktig.

Innvendig blir den spylt med rustløsende rusthemmer som knekke eventuell begynnende rust men som ikke ødelegger beskyttelsen som ligger der fra før.

Dette bør holde lenge for det er mye jobb. Så får balja og akslinger tilsvarende behnadling.

Edited by Nöcke Gunnar, 14 June 2008 - 20:27.

#4183 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 21:01

Høres ut som mye arbeid der ja smile.gif
Skal du ha bilen så lenge at det er værd det?
Jeg har lagt ut 100 store på min til nå og kommer ALDRI å få det igjen sad.gif
Ramma mi er så og si rustfri....bare festene til "hytta som er litt rusta.
ramma har vart i over 22 år på kysten,så vist jeg fikser litt på festene så holder den sikkert i 10 år til smile.gif

Edited by terje takras, 17 June 2008 - 21:02.

#4184 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 21:42

Gunnar, husk at du skal bruke bilen til offroad kjøring. rolleyes.gif Den første rota eller stein som slår oppi ramma eller akslingene så er all behandling vekk. wink.gif Gjør som vi andre, klin på litt tykk tektyl og dette holder i 5 år cool.gif Så gjentar du dette når det har gått 5 år. Så holder dette like lenge som det du gjør nå. whistle.gif Det viktigste nå er at du får den ferdig til suki treffen. Sykkeltur med kona kan du bare glemme i sommer. whistle.gif Gresset og vedlikehold av huset får du et par polakker til å gjøre, disse er veldig flinke til dette. rolleyes.gif Hadde en polakk som kom flere ganger i fjor å ordnet hagen. cool.gif 300spenn og bli kone biggrin.gif det er det vert.
I dag har jeg vært på Kongsberg og kjørt, tøffe løyper i sand og skog. En bakke de fleste ikke kom opp dro jeg opp på 4 gir. Det er et vanvittig bunndrag i motoren. Kjører kun på 3 og 4 gir uansett hvor bratt det er.
Glemte selfølgilig kamera hjemme.

#4185 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 22:06

Har bare fått en skrudd ide på at jeg skal gjøre det. Tro det blir bra jeg. Om jeg ikke gjør noe så er den rustet i stykker på kort tid. På en måte spiller det kanskje ikke så stor rolle.

#4186 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 22:12

Regne med på lavgir?
Hvis ikke,wow.....flyvende suki på toppen av bakken smile.gif
Kjekt med moment smile.gif

#4187 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 17 June 2008 - 22:42

Det er temmelig tilfredstillande å vite at en gjer noko skikkelig med bilen. Dersom en gjer dette grundig så har en nok igjen for både tid og penger en legg ned i det, i alle fall når en er entusiast som oss og skal holde på med SJ.

Eg for min del er ikkje akkurat ved et punkt i livet der eg kan forsvare å bruke så mykje tid på bil, med hus som skal pussast opp, familie på fire, hund, hyttetomt, full jobb+ overtid osv osv..

Dersom eg får en bil som gjer det eg vil i skogen, og tek meg til og frå jobb, barnehage og andre oppdrag som en ok bil nr. 2, er eg igrunn fornøgd. Eg lapper sammen som best eg kan no, og så holder eg utkik etter et karrosseri med mindre rust etterkvart. den jobben eg gjer no holder nok noken år, og om ikkje så har eg svetsen klar til å klatte det sammen igjen på en ledig kveld..

#4188 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 11:16

Om noen år kanskje vi må ha sveiseapperatet fast montert i bilen biggrin.gif
Når det gjelder suzuki treffen i august så har jeg leid hytte på campingen og her er det plass til 4.
Hvis noe som trenger tak over hodet (og ikke snorker for jævlig) whistle.gif

#4189 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 16:55

Høres bra ut Svein, flott at vi blir en trivelig gjeng smile.gif
Eg er fortsatt usikker på om det blir SJ eller VW nedover...

Har bedt om tilbud på forsikringer i Vesta, og der fant dei ikkje SJ413 i listene sine ohmy.gif nermaste vi kom var samurai og det er egentlig greit nok.. Dama i andre enden også syns det var rart, for ho visste no om fleire som hadde/hadde hatt slike biler. Har dei ramla ut på alder kanskje?
1200 var igrunn billigare enn 1700 som eg betaler i gjensidige i dag, men nesten alle dei andre forsikringane var dyrare så eg blir nok..
Har full bonus og 6000km årlig lengde.
Trudde egentlig det var dyrare med en typisk ungdomsbil.

Edited by yakuza, 20 June 2008 - 17:00.

#4190 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 21:30

QUOTE(yakuza @ 20 Jun 2008, 17:55) <{POST_SNAPBACK}>
Høres bra ut Svein, flott at vi blir en trivelig gjeng smile.gif
Eg er fortsatt usikker på om det blir SJ eller VW nedover...

Har bedt om tilbud på forsikringer i Vesta, og der fant dei ikkje SJ413 i listene sine ohmy.gif nermaste vi kom var samurai og det er egentlig greit nok.. Dama i andre enden også syns det var rart, for ho visste no om fleire som hadde/hadde hatt slike biler. Har dei ramla ut på alder kanskje?
1200 var igrunn billigare enn 1700 som eg betaler i gjensidige i dag, men nesten alle dei andre forsikringane var dyrare så eg blir nok..

I Gjensidige betaler jeg kr 2.045,- for min 413. Det er ansvar, delkasko og ulykke. Det er 8000 km i året. 75% bonus.
Uten egenandel på delkasko.

#4191 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 01:00

jeg betaler 1700 med det du har gunnar,men har bare 70% bonus og 8000km
Sparebanken jeg har med 6 forsikringer(3 biler) i og da har man 10% avslag på forsikringene smile.gif

#4192 are

are

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 08:33

QUOTE(yakuza @ 20 Jun 2008, 16:55) <{POST_SNAPBACK}>

Jeg har forsikring i Vesta og i min oppgave står den under "Suzuki SJ 410/413".
Hadde den vært rød hadde det vært min "lille røde sportsbil" dribble.gif

#4193 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 22:23

vilt jeg betaler nesten 4k eller noe for min. husker ikkje heilt,, men er jo bare 19år da, kan ha noe å si:P

#4194 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 22:38

QUOTE(Esbensj @ 21 Jun 2008, 23:23) <{POST_SNAPBACK}>
vilt jeg betaler nesten 4k eller noe for min. husker ikkje heilt,, men er jo bare 19år da, kan ha noe å si:P

Jeg har rabatt for alderspensjonister biggrin.gif biggrin.gif

#4195 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 22:41

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 21 Jun 2008, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har rabatt for alderspensjonister biggrin.gif biggrin.gif

hmm jaja er jo noen som får det til:P hehe jeg er tilogmed total kunde hos de alikevel klarer de og loppe meg for 12k i året for to biler... :/

#4196 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 22:56

Eg har NITO rabatt.. ingeniører har vist få skader, så vi får det billigare.. samme med akademikere meiner eg Gunnar?

#4197 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 23:01

QUOTE(yakuza @ 21 Jun 2008, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
Eg har NITO rabatt.. ingeniører har vist få skader, så vi får det billigare..

eg au biggrin.gif betaler 1700 i året og er 22, får en del penger tilbake når jeg er 25 hvis jeg fortetter å kjøre skadefritt
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#4198 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 23:03

jaja jeg klager ikkje sj'en er jo gøyeste bil jeg har hatt på veien å lært meg mye i garasjen(den i virkeligheten) alt fra små rep, til litt større;P uansett denne bilen er verdt de penga de skal ha for at jeg skal kunne kose meg både på og av veien ;P hehe

#4199 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 23:28

QUOTE(ShuDuck @ 22 Jun 2008, 00:01) <{POST_SNAPBACK}>
eg au biggrin.gif betaler 1700 i året og er 22, får en del penger tilbake når jeg er 25 hvis jeg fortetter å kjøre skadefritt

hehe jau, du har vel hverken velta, fått motortrøbbel i en tunnel i oslo, hatt bilbrann eller noke slikt nei... biggrin.gif

tikka inn et bilde no:

Den første som tipper kven bilde er frå, kva land og dekkstorleik får premie smile.gif

Edited by yakuza, 21 June 2008 - 23:30.

#4200 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 21 June 2008 - 23:36

jimny island og 35" ? tongue.gif

QUOTE(Esbensj @ 22 Jun 2008, 00:33) <{POST_SNAPBACK}>
jimny island og 35" ? tongue.gif

ser egentlit større ut en 35 syntes jeg ved nærmere ettersyn... 38, eller kansje tilog med større:P neida.. holder en knapp på 35" så får vi se...