Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#4501 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 07:34

QUOTE(Buford T Justice @ 23 Sep 2008, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Takk for svar når det gjelder å få opp skruane, har spraya på eindel 5-56 men ser ut til eg må sveise på mutterer på dørene.
Uansett so tenkte eg at det hadde våre artig med karosseriheving på zukien, eg ser at settene fra http://www.lowrangeo...samsuspkits.htm og http://www.rocky-roa...ukbodylift.html er kjempebillige men tipper dem er ikke godkjente, Let7.dk skryter av Tuv men prisen er mykje stivare. Er bodyliften frå Usa dårligare reint praktisk, er det galskap å ikkje ha godkjent heving?, dei fleste kjøyrer med for store dekk f.eks. Eller finst det eit billigare alternativ frå Noreg som er godkjent?

Galskap er det nok ikkje å kjøpe uten TUV, men ikkje særlig smart heller. Det som det koster ekstra for å få et BL sett med TUV er ikkje så mykje så det er vel anvende pengar å kjøpe med papiret.
Eg sette på mitt BL før det kom med TUV, og no når eg bygger ny bil er det ikkje tvil i at det skal bli med papir denne gongen.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4502 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 10:21

QUOTE(yakuza @ 25 Sep 2008, 08:34) <{POST_SNAPBACK}>
Galskap er det nok ikkje å kjøpe uten TUV, men ikkje særlig smart heller. Det som det koster ekstra for å få et BL sett med TUV er ikkje så mykje så det er vel anvende pengar å kjøpe med papiret.
Eg sette på mitt BL før det kom med TUV, og no når eg bygger ny bil er det ikkje tvil i at det skal bli med papir denne gongen.

Nå er vel kanskje jeg inhabil grunnet galskap, men jeg legger ned MYE arbeid og penger i at alle ombygginger på bilen min er godkjente. Når jeg først har en hobby vil jeg gjøre det skikkelig.

Hva er poenget med å sette på en bodylift en ikke vet kvaliteten på, som ikke er godkjent slik at ved en kontroll kan en risikere at skiltene plukkes av om en møter den rette gnomen, bare for å spare noen hundrelapper.

En annen ting er også andrehåndsverdien. For mange vil en ombygd bil uten godkjenning være mindre verdt enn om den ikke var ombygd. En godkjent ombygging øker alltid verdien på bilen.

Det finnes egentlig ingen rasjonelle argumenter for å kjøpe et bodyliftsett som ikke er godkjent siden prisforskjellen ikke er større enn den er.

Synes nå jeg i en sky av galskap huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif smile.gif mad.gif cool.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

#4503 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 11:10

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 25 Sep 2008, 11:21) <{POST_SNAPBACK}>
Synes nå jeg i en sky av galskap huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif smile.gif mad.gif cool.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif

Støtter den.
Ingenting er som å komme i en teknisk kontroll med alt i orden, og se dem krype rundt for å finne feil :->
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4504 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 13:20

QUOTE(Bergum @ 25 Sep 2008, 12:10) <{POST_SNAPBACK}>
Støtter den.
Ingenting er som å komme i en teknisk kontroll med alt i orden, og se dem krype rundt for å finne feil :->

Og når en møter hyggelige folk ute på kontrollen kan en ha en trivelig prat omkring det med ombygging og når en møter noen av de litt lavpannede tullingene kan en slenge i dem kommentarer om at det de holder på med er trakassering og at de har dårlige fagkunnskaper.

Har du bilen full av ulovlige ombygginger blir du tvunget til å krype for de sure drittsekkene for at de ikke skal være alt for harde med deg risikere at de tar skiltene på stedet/gir bruksforbud på bilen.

Det er ingenting som er mer verdt enn å kunne møte surprompene ansikt til ansikt og be de klappe igjen uten at de kan gjøre det minste tilbake.

#4505 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 16:01

Hei og takk for svar

Skal eg ha bodylift som eg nesten må ha sidan eg skal ha store dekk so kjøper eg Tuv godkjent bodylift, berre fordelar med Tuv som dokke sa. Ett raskt spørsmål til, røynder det veldig mykje på drivverket med 31 tommar dekk? Blir mest veikjøring men blir naturlivis litt i terrenget også. rolleyes.gif rolleyes.gif

Edited by Buford T Justice, 25 September 2008 - 16:01.

There's no substitute for cubic inches

#4506 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 16:19

QUOTE(Buford T Justice @ 25 Sep 2008, 17:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hei og takk for svar

Skal eg ha bodylift som eg nesten må ha sidan eg skal ha store dekk so kjøper eg Tuv godkjent bodylift, berre fordelar med Tuv som dokke sa. Ett raskt spørsmål til, røynder det veldig mykje på drivverket med 31 tommar dekk? Blir mest veikjøring men blir naturlivis litt i terrenget også. rolleyes.gif rolleyes.gif

Hvis du gir full guffe med 4x4 inne lavserie opp ei relativt slett steinur og bilen hopper og danser litt med 5000 turn på motoren og så vrir rattet over til siden mens hjulet kjører seg ned i en kile mellom to store steiner så røskes stikkalslingen foran i biter.

Til normal veg og ikke alt for vill offroadkjøring vil drivverket ditt tåle 31". Bak er det ingen problem med 31" og du skal ikke være redd for det foran heller.

Det du kan være like mye bekymret over er den økte belastningen på bremsene dine de får jo også en økt belastning.

#4507 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 16:28

Tror ikkje eg kjøyrer so ekstremt med det første, men eg skal passe på bremsene. Men med bodyliften til let7.dk er det mykje styr å montere det? Hevesettet frå statane tek omlag 2 timar å sette på hevdar selgaren. Og får ikkje Suzuki 4x4 klubben 10% rabatt med let7? Blir mest sannsynlig bodylift snart biggrin.gif:D

#4508 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 17:25

QUOTE(Buford T Justice @ 25 Sep 2008, 17:28) <{POST_SNAPBACK}>
Tror ikkje eg kjøyrer so ekstremt med det første, men eg skal passe på bremsene. Men med bodyliften til let7.dk er det mykje styr å montere det? Hevesettet frå statane tek omlag 2 timar å sette på hevdar selgaren. Og får ikkje Suzuki 4x4 klubben 10% rabatt med let7? Blir mest sannsynlig bodylift snart biggrin.gif:D

Alle bodylifter går ut på det samme i prinsippet. Klosser settes inn og bensinpåfyllingsrøret må forlenges. Vær obs på girspaken til fordelingskassa den kan lett klædde mot kanten på åpningen så det hender en må kutte litt der.

Skal du ha den rabatten må du bestille gjennom sven.

Monterer du det på to timer er du kjapp og ingen skruer som krangler.

Ville nok beregnet litt lenger tid. Ta en side av gangen. Det ligger flere beskrivelser ute på nett om hvordan det skal gjøres.

En fordel med BL er at eksos og fordelingskasse kan løftes litt opp og få enda bedre bakkeklaring.

#4509 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 17:33

Hei takk for svar. Er ikkje noke mål å gjer det på kjempekort tid, mange kloke mennesker her inne. biggrin.gif Eit siste spørsmål, har fått kjøpt 31 tomms dekk med en kar på Geilo (3580 ) og vil ha dem sendt til Ørsta (6150 ) Dekkene veger omtrent 105 kilo til saman, kva er den billigaste måten å frakte den på uten om å hente dei sjøl ( har ikkje anna en traktorlappen)

#4510 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 18:29

to timer på bodylift, aldri i livet.. eg har sett på BL på to biler.. men det går nok fint på to kveldar.
31" dekk ville eg ikkje satt på uten at eg først hadde lavare giring. då heller 30" dekk. Ville heller ikkje satt på 31" dekk uten 4" heving. mykje meir krøll enn moro med 31" dekk. husk også at en må ha 8" felg med ET-20 eller tilsvarande for å kunne svinge tilstrekkelig.

31" dekk frå Geilo og hit vil koste omlag 700-1000,- i frakt med f.eks linjegods el.l.

#4511 Harald Th

Harald Th

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 19:36

Det går en dag(8timer) å montere 2"BL på VitaraSWB. Husk å ha lengere bremseslanger der det trenges. På Vitara trengte jeg 3 nye slanger og måtte flytte det ene festet.
Dersom du leter i forumet finner du bilder av jobben på sj.
Lykke til med Suzukien.
Harald
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#4512 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 21:54

QUOTE(yakuza @ 25 Sep 2008, 19:29) <{POST_SNAPBACK}>
to timer på bodylift, aldri i livet.. eg har sett på BL på to biler.. men det går nok fint på to kveldar.
31" dekk ville eg ikkje satt på uten at eg først hadde lavare giring. då heller 30" dekk. Ville heller ikkje satt på 31" dekk uten 4" heving. mykje meir krøll enn moro med 31" dekk. husk også at en må ha 8" felg med ET-20 eller tilsvarande for å kunne svinge tilstrekkelig.

31" dekk frå Geilo og hit vil koste omlag 700-1000,- i frakt med f.eks linjegods el.l.

hehe då kan ikkje bodyliften frå usa vere skikkelege saker, her er forresten bilde av dekkene http://img219.images...p1010084od5.jpg, dei er berre store men det er ikkje offroad dekk. 16 tomsfelg. So sjølv til veibruk bør eg heve bilen meir + lavare giring, eller tenker du meir terreng her?
betaler 1500kr for 4 dekk inkl felg, virker nesten litt for godt til å vere sant. Er vell ikkje noko problem å sette på 30 toms dekk.

takk for svar

#4513 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 22:32

Jeg brukte en kveld på å montere BL...alene.
truck er en fin ting når du skal gjøre det smile.gif

31" slite godt på hjul lagerene...dem gamle hjul lagerene wink.gif
Har bytta alle mine,dem røyk etter 1 år med 30" alle sammen...
Men nå er det ingen lyder....enda;)
Peiser du på med 30mm spacere ryker dem enda fortere,spesielt fremme.
Det er en ting jeg lurer på når det gjelder større hjul...blir styringssystemet(fra ratte og ned)utslitt raskere.
Må jo bruke 3 ganger mere kraft nå en med orginalt

#4514 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 25 September 2008 - 22:37

QUOTE(terje takras @ 25 Sep 2008, 23:32) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg brukte en kveld på å montere BL...alene.
truck er en fin ting når du skal gjøre det smile.gif

31" slite godt på hjul lagerene...dem gamle hjul lagerene wink.gif
Har bytta alle mine,dem røyk etter 1 år med 30" alle sammen...
Men nå er det ingen lyder....enda;)
Peiser du på med 30mm spacere ryker dem enda fortere,spesielt fremme.
Det er en ting jeg lurer på når det gjelder større hjul...blir styringssystemet(fra ratte og ned)utslitt raskere.
Må jo bruke 3 ganger mere kraft nå en med orginalt

Vitaran min ble kjørt i flere år med både 31" og 33" hjul uten at det ble slitt noe på lagrene. Bak er det de samme lagrene som på SJ... SJ'n jeg hadde gikk med større hjul den også, merket aldri noe slitasje på lagrene på den heller.

Nå blir det SJ med 32" eller 33" whistle.gif
Tlf: 98883546

#4515 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 26 September 2008 - 07:32

QUOTE(Buford T Justice @ 25 Sep 2008, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
hehe då kan ikkje bodyliften frå usa vere skikkelege saker, her er forresten bilde av dekkene http://img219.images...p1010084od5.jpg, dei er berre store men det er ikkje offroad dekk. 16 tomsfelg. So sjølv til veibruk bør eg heve bilen meir + lavare giring, eller tenker du meir terreng her?
betaler 1500kr for 4 dekk inkl felg, virker nesten litt for godt til å vere sant. Er vell ikkje noko problem å sette på 30 toms dekk.

takk for svar

Veit du kva geometri det er på felgane? et trent auge som mitt laugh.gif synes kanskje dette ser ut som 7" felg, og på en SJ vil du då få litt krøll å snu nede på plassen framfor huset dokka hehe... evnt kan du sette på spacer men det er egentlig ei halv løysing syns eg, sjølv med TUV papir på dei.
Men at felg og dekk der er verd 1500 er nok lite tvil i, men synd at dei ligg avsides til. Du bør få bilde av alle fire, frå begge sider før handel..

du som er vant til ATV og skogsvegar og åmbøhålå berre 2 minutt heimanfrå bør nok velge dekk med grovare mønster biggrin.gif

Det med heving og 31" er tenkt mest på terreng. går bra å kjøre på veien med 2" hevings og 31" dersom du kutter vekk litt i skjermane her og der.
Giring og 31" er kjekt både på veg og skogen, aller mest i skogen. 5te giret blir meiningslaust med 31" og 413 org. giring. bilen blir slapp, spesielt i motbakkar langs vegen. I skogen begrenser du lavgiret betydelig med 31" dekk, noko som for meg er viktig sidan eg liker å krype fram.
Liker du meir gassing og slikt er det ikkje så viktig.

Edited by yakuza, 26 September 2008 - 11:50.

#4516 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 26 September 2008 - 08:38

QUOTE(yakuza @ 26 Sep 2008, 08:32) <{POST_SNAPBACK}>
Veit du kva geometri det er på felgane? et rent auge som mitt laugh.gif synes kabnskje dette ser ut som 7" felg, og på en SJ vil du då få litt krøll å snu nede på plassen framfor huset dokka hehe... evnt kan du sette på spacer men det er egentlig ei halv løysing syns eg, sjølv med TUV papir på dei.
Men at felg og dekk der er verd 1500 er nok lite tvil i, men synd at dei ligg avsides til. Du bør få bilde av alle fire, frå begge sider før handel..

du som er vant til ATV og skogsvegar og åmbøhålå berre 2 minutt heimanfrå bør nok velge dekk med grovare mønster biggrin.gif

Det med heving og 31" er tenkt mest på terreng. går bra å kjøre på veien med 2" hevings og 31" dersom du kutter vekk litt i skjermane her og der.
Giring og 31" er kjekt både på veg og skogen, aller mest i skogen. 5te giret blir meiningslaust med 31" og 413 org. giring. bilen blir slapp, spesielt i motbakkar langs vegen. I skogen begrenser du lavgiret betydelig med 31" dekk, noko som for meg er viktig sidan eg liker å krype fram.

Hvorfor ikke heller bytte ut de orginale akslene med Samuraiaxler?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4517 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 September 2008 - 09:42

QUOTE(Bergum @ 26 Sep 2008, 09:38) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor ikke heller bytte ut de orginale akslene med Samuraiaxler?

Nei for all del gjør det vanskeligst mulig.

#4518 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 26 September 2008 - 17:01

QUOTE(yakuza @ 26 Sep 2008, 08:32) <{POST_SNAPBACK}>
Veit du kva geometri det er på felgane? et trent auge som mitt laugh.gif synes kanskje dette ser ut som 7" felg, og på en SJ vil du då få litt krøll å snu nede på plassen framfor huset dokka hehe... evnt kan du sette på spacer men det er egentlig ei halv løysing syns eg, sjølv med TUV papir på dei.

Hmm jaa du har eit poeng med at eg burde hatt litt grovare dekk, biggrin.gif Men er ikkje sikkert det blir kjøp likevell sidan frakta vart så ekstremt dyr, kan helder bruke den ekstra tusenlappen (minst) på dekk frå nærområdet. Men sei ifrå då om du skolle komme over nokre tøffe dekk men helst ikkje så veldig store sidan det blir kun 2'' hevesett med det første ( er litt begrensa med kun lærlinglønn og sparing til annan bil tongue.gif ) veit forresten ikkje kva gemetri det er på felgane tongue.gif

Edited by Buford T Justice, 26 September 2008 - 17:02.

#4519 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 27 September 2008 - 18:12

Nå ser det ut som om det kommer et Suzuki karrosseri til RC. Ikke sikker på når det kommer, men vet jeg må ha et!

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#4520 McZuk

McZuk

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 27 September 2008 - 19:17

De var kul eg liker dekkene på den hvite