Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#4461 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 19:36

QUOTE(sven @ 5 Sep 2008, 18:25) <{POST_SNAPBACK}>
Nei....

hydraulisk håndbrekk får man ikke godkjent for bruk på vei...

det har med at et hydraulisk brekk vil alltid kunne miste trykket... f. eks om du trekker til brekket mens bremsene er varme...

det blir godkjent på rallybiler, men ikke på gata...

Tro meg, jeg vet alt om at trykket forsvinner. Var en gang i Fredrikstad å hentet en løps Porche som hadde vært til tuning, den datt nesten av hengeren...
Tlf: 98883546

#4462 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 05 September 2008 - 21:04

QUOTE(Svein54 @ 5 Sep 2008, 13:05) <{POST_SNAPBACK}>
HJELP.
Er det noen som har lysrele boksen til 413. (svart boks under dasjen på høyre side)

tror jeg har et par tre slike liggende....

#4463 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 13:53

Har hatt en diskusjon med BT på telefon i dag. Det er utrolig hvor langt inne det sitter når det gjelder endring av dekkdimensjon utover 5% regelen.

Der er de knallharde og tolker regelverket på strengeste måte. At en felg er godkjent med en dekkdimensjon gir ingen mulighet for å få godtatt samme dekkdimensjon på en felg av samme materiale, samme innpress og samme dimensjoner på alle vis.

Men en felg på 9"x15 med 26 mm negativ innpress med innpreget RG-D delta 44 gir adgang til å sette 33" dekk på en 413. Men er den i samme dimensjon uten merkingen så er den ikke godkjent.

Har vært i kontakt med produsenten av felgen i dag og den er ike lenger lagervare

#4464 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 14:15

Hvordan er dette preget inn i felgen?
Kan jeg skjære ut dette og legge det på felgen og lakkere over så ser det ut som det er preget i felgen whistle.gif

#4465 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 15:30

QUOTE(Svein54 @ 8 Sep 2008, 15:15) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan er dette preget inn i felgen?
Kan jeg skjære ut dette og legge det på felgen og lakkere over så ser det ut som det er preget i felgen whistle.gif

Jeg vet ikke og en kan bli fristet til slike ting, men jeg foretar ikke dokumentforfalskning for å få på 33" på bilen. Da kjører jeg heller ulovlig og tar støyten med forsikringen om det skulle skje noe.

Men det må da være en vei gjennom dette. Jeg får sjekke hva det koster å få Tüv til å se på større dekkdimensjon på bilen. Koster det ikke all verden kunne det vært en løsning. På pur trass i grenseløst sinne.

Jeg skal bare ha fatt i originalpapirene på den Tüv en så skal jeg kjøre en sak med anke helt til kongen i statsråd. bare på pur trass. Kan hende det går gjennom. Og så skal jeg kikke i den Tüv räderkatlog som ligger på BT, det kan de neppe nekte innsyn i og får jeg ikke det så klager jeg der også.

Herregud så lei de skal bli av meg biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Edited by Nöcke Gunnar, 08 September 2008 - 15:33.

#4466 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 18:54

Vi som sitter på sidelinja og følger med på hva du gjør Gunnar fryder oss over hvor mye hodebry du klarer å lage for de nissene som sitter og tviholder på et regelverk som dem mener er "vanntett" når det gjelder forandringer som er lovt til å gjøre. Hadde vært gøy til å fått til at en 10 - 15 stk av oss hadde ringt samme mann og lagd litt extra hodebry. devil.gif devil.gif tongue.gif biggrin.gif
Tror at når du har løst denne floken kan du lage en ny mastergrad på universitetet som heter "hvordan knekke Bt" koden. Der hadde du stått med glans. Stå på. tongue.gif

#4467 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 20:41

laugh.gif laugh.gif
stå på gunnar.... cool.gif

#4468 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 05:18

QUOTE(terje takras @ 8 Sep 2008, 21:41) <{POST_SNAPBACK}>
laugh.gif laugh.gif
stå på gunnar.... cool.gif

"duskdamene" dine står på sidelinja og heier deg i mål.... laugh.gif
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4469 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 10:08

Jeg ble liggende i går kveld og lure på hva jeg kunne argumentere med. Da kom jeg opp med følgende. Ved å kreve at det skal være samme produsent av deler i forhold til Tüv godkjenninger ivaretar man ikke lenger det sikkerhetsmessige men forflytter seg over til en ivaretagelse av økonomiske interesser. Siden grunnlaget for avslag ligger i produsentnavnet og ikke tekniske testede forhold er det kun en beskyttelse av økonomiske interesser. Dette er ikke nevnt i forarbeidet til loven som noe loven skal befatte seg med, en kan hevde latente utilsiktede relasjoner, men det er urelevant i forvaltningen av regelverket.

Der produktet ikke lenger markedsføres av produsenten vil det ikke engang være noe mening i en beskyttelse av økonomiske interesser siden produsenten av det opprinnelige produktet ikke lenger har noen økonomisk interesse men har oppgitt denne gjennom opphøret av produktet.

Da vil jeg hevde et produkt som samsvarer med de tekniske betigngelsene som er oppført i Tüv en vil oppfylle Tüv ens intensjoner og dermed oppfylle lovens intensjoner og at dette må sette til side en utilsiktet praksis som har ført til restriksjoner utover hva loven har som intensjon.

Her kommer lik behandling av tilsvarende saker også inn i bildet.

De må faktisk behandle det. Helt til topps og det skal bli morsomt å høre motargumentene.

#4470 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 10:19

unsure.gif ohmy.gif Du Gunnnar du Gunnar, du må prøve og sove litt og. rofl.gif Med disse argumentet er jeg sikker på at dem kommer til å klø seg i hodet til dem blør. cool.gif

#4471 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 10:31

QUOTE(Svein54 @ 9 Sep 2008, 11:19) <{POST_SNAPBACK}>
unsure.gif ohmy.gif Du Gunnnar du Gunnar, du må prøve og sove litt og. rofl.gif Med disse argumentet er jeg sikker på at dem kommer til å klø seg i hodet til dem blør. cool.gif

Det som er herlig i dette systemet er at bare en instans sier ja er en berget. Her er det ingen aktor som kan anke avgjørelsen og få den omstøtt.

Men jeg mener egentlig dette er et viktig poeng. Lovverket benyttes til å beskytte økonomiske interesser og ikke primært til å sørge for trafikksikkerhet.

#4472 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 10:55

En ting som er litt spes med dette med hjuldim, er at sjøl om f.eks 33"x12.5"x15" blir godkjent som alt. hjuldim, er ikkje f.eks 32" lov på samme bil med samme oppsett ellers.. kva er fornuften i det?
Og 5% regelen gjelder ikkje på alt. dekkdim heller blir det sagt. usikker på om der er rom for tolkinger.

Har du forresten funne felgprodusent som er villig til å selge laus felg med TUV for alt. dekk dim. i det heile?
Eg har sendt etpar mailer til tyske levernadører, men får ikkje svar.. Ein av grunnane er vel at eg skriv på engelsk. Dei (få) svara eg har fått har vore negative eller kryptiske på elendig engelsk.
Har forresten samme problem med å bestille ettermarkeds nøkkelsender til caravella mi på ebay.de.
Heilt utrulig så språksvake folk som driver et firma kan være..
Takke meg til nederlendere som ofte kan både tysk, engelsk og fransk og i noken tilfeller skandinavisk også.

Stå på Gunnar!!

Dette med at TUV blir sett oppimot et bestemt merke er konkurransvridning og ikkje i takt med EU sine intensjoner om et fritt marked. samtidig er det vel ikkje så mange firma som gidder å få gjennom godkjenninger for konkurrenten, men når produktet ikkje er i produksjon lenger er det vel ikkje noko problem med vern av produktets markedsverdi.

Kva om vi alle sendte eposter til felgprodusenter der vi forespurte om felger med TUV, ville det då bli meir aktuelt for dei å ta oppigjen produksjon av felger som allereie har ei godkjenning?
Sikkert meir sjangs for å få gjennomslag for det, enn å få en ny produsent til å betale for ei ny godkjenning hos TUV.

For noken år sida var vi mange som sendte eposter til trailmaster og masa på bodyliftsettet og TUV godkjenning og det vart ein realitet til slutt.
Har hørt at markedspotensialet for setta vart en smule overvurdert så eg trur at det ikkje ville være så dumt å handle inn setta mens dei fortsatt fins i produksjon.

edit:typo..

Edited by yakuza, 09 September 2008 - 11:13.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4473 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 12:02

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 8 Sep 2008, 15:30) <{POST_SNAPBACK}>
Og så skal jeg kikke i den Tüv räderkatlog som ligger på BT, det kan de neppe nekte innsyn i og får jeg ikke det så klager jeg der også.

Herregud så lei de skal bli av meg biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Sjekket med BT's tekniske avdeling engang om denne TUV raderkatalog, og de tre forskjellige kontrollantene jeg pratet med hadde aldri hørt om den en gang.. de hadde litt problemer å svare for seg når jeg spurte hvorfor de ikke hadde tilgang på teknisk underlag deres eget regelverk godtok...

"Neei..." var det eneste jeg fikk ut av en av dem.. "vi bruker bare STRO boka vi"

#4474 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 12:19

QUOTE(sven @ 9 Sep 2008, 13:02) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekket med BT's tekniske avdeling engang om denne TUV raderkatalog, og de tre forskjellige kontrollantene jeg pratet med hadde aldri hørt om den en gang.. de hadde litt problemer å svare for seg når jeg spurte hvorfor de ikke hadde tilgang på teknisk underlag deres eget regelverk godtok...

"Neei..." var det eneste jeg fikk ut av en av dem.. "vi bruker bare STRO boka vi"

Det er et flertall av BT sine stasjoner som ikke engang har boka. Enda den er referert til i lovverket som godkjent. Det sier noe om hvordan det er utviklet en bedriftskultur for å avslå søknader fremfor å bistå søkrne i hvordan de kan gjøre lovlige trafikksikre endringer på kjøretøyene.

Men jeg skal ha en kikk i boka, formulere en søknad slik at den er perfekt avstemt opp mot en ankesak hvor jeg går løs på beskyttelse av økonomiske interesser kontra trafikksikkerhet.

#4475 McZuk

McZuk

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 18:34

Gunnar, hvorfor er ikke du advocat? Med det du har visst her så kunne du gjør bra syns eg.

#4476 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 19:45

QUOTE(McZuk @ 9 Sep 2008, 19:34) <{POST_SNAPBACK}>
Gunnar, hvorfor er ikke du advocat? Med det du har visst her så kunne du gjør bra syns eg.

Ja kanskje det. Men jeg får nøye meg med å fordype meg i kjøretøyforskriftene.

#4477 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 September 2008 - 12:17

Er det noen som har noen anelse om felg 9 x 15 med offset -26 mm eller BS 3,5" finnes å få kjøpt noe sted. Det ser ut som de fleste har enten 8 eller 10" men jeg skulle absolutt hatt tak i den oenfor nevnte for å plage BT med søknad.

Har diskutert saken i dag og fått innspill på at dersom de kun godtar felger fra en fabrikant dersom de forøvrig er like kan det hevdes konkurransevridende og det er ikke lov. Litt på kanten men et argument.

#4478 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 11:55

GRATULERER MED DAGEN ZUKIJACK smile.gif
Tlf: 98883546

#4479 ZukiJack

ZukiJack

Huffroader