SKRAVLEPLASS/chattekrok!
#4421
Posted 26 August 2008 - 22:00
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#4422
Posted 27 August 2008 - 08:51
#4423
Posted 27 August 2008 - 13:19
På en Jeep er det så mange versjoner med ulike oppsett at de som tar PKK på dem ikke har mulighet til å ha kunnskap om hvilke som hører til de ulike årgangene av de forskjellige modellene. Dermed er ikke behovet for godkjenning like stort. Men det blir ikke mer lovlig av den grunn og plutselig treffer man på en som stiller spørsmål ved en PKK og da er det kjedelig å ha kostet på 30 lapper, kvittet seg med originaldelene for flere år siden.
Da blir det som en portet 410 som står til salgs på Finn.no ,, uten skilt. Den ville jeg prutet max satt inn en 1600 motor og fått meg en billig bil.
#4424
Posted 27 August 2008 - 17:16
Harald
ps Er det ingen offroadere i nærheten av Bryne??
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#4425
Posted 27 August 2008 - 18:03
#4426
Posted 27 August 2008 - 18:16
Harald
ps Er det ingen offroadere i nærheten av Bryne??
Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av å sette på DOT merker uten at det faktisk er DOT godkjent, grunnen til det er at strafferammen for dokumentfalsk er ganske romslig.
Det skal anerkjennes utstyr som er korrekt DOT merket.
Har du spesifike eksempler på utstyr som er merket men ikke blitt godkjent?
#4427
Posted 27 August 2008 - 19:33
#4428
Posted 27 August 2008 - 19:56
Du har sikkert pådratt deg en overledning et sted. Hvordan tilfeldige overledninger slår ut er omtrent umulig å forutse eller søke fram
Virket baklysene før du koblet på hengeren?
Over til noe annet?
Noen som klarer gjette hva dette er, og er det andre som vil være med på å gjøre det samme?
Jeg kan bare love at dette er det ultimate.
#4429
Posted 27 August 2008 - 20:09
Virket baklysene før du koblet på hengeren?
da må det være overledningensom er grønn med rosa og turkise prikker i såfall
Noen som klarer gjette hva dette er, og er det andre som vil være med på å gjøre det samme?
Jeg kan bare love at dette er det ultimate.
data sprut?
Edited by Øyvind Dotsetsveen, 27 August 2008 - 20:12.
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#4430
Posted 27 August 2008 - 20:13
Dette må være en form for måling av de forskjellige verdiene i en motor, for å få den pertekt justert og kunne lese av alle værdier.
Er med på nesten alt som har noe for seg.
#4431
Posted 27 August 2008 - 21:46
#4432
Posted 28 August 2008 - 08:21
Founder Suzuki 4x4 Norway
#4433
Posted 28 August 2008 - 10:17
Noen som klarer gjette hva dette er, og er det andre som vil være med på å gjøre det samme?
Jeg kan bare love at dette er det ultimate.
megasquirt???
#4434
Posted 28 August 2008 - 10:52
Ja jeg kommer til å bygge megasquirt etter nyttår. Jeg har sittet nok å loddet og fiklet med små deler tidligere og siden MS har tatt følelsen i fingrene mine kjøper jeg settet ferdig montert i bokser slik at det jeg får å gjøre er å sette opp data på sensorer og dyser og mate dette inn i hjernen (bruker de originale på motoren) på Megasquirt.
Jeg kommer til å bytte O2 sensoren fra den originale smalbånd til en bredbånd slik at jeg kan programmere slik at bilen ved landeveiscruising bruker minimalt med drivstoff uten å brenne sylindre (får tåle litt økt utslipp) ved tomgang hvor de stort sett måler utslipp programmeres den til minimalt utslipp mens ved 80% pådrag på gassen så går den for max effekt og tåler litt ekstra utslipp.
Kommer til å lage litt ulike profiler slik at jeg kan "chippe" om motoren til ulik type bruk.
En G16 motor på 96HK med Dough Thorley eksos og 2" eksos helt ut pluss endret innsug med sportsfilter vil kunne yte rundt 150 HK med en riktig tunet Megasquirt.
Megasquirten vil sannsynligvis komme på rundt 5 opp til 6 tusen. (Inklusive MSD).
Den originale ecu skal jeg bruke til bla startsperre etc men de som ikke har slike ting kan fjerne den helt.
Samtidig skal jeg sette inn MSD tenningsanlegg så jeg får skikkelig kontroll på tenningen inn i programmeringen.
#4435
Posted 28 August 2008 - 11:03
Høres ut som CE merker. Jobba tidligere på fabrikk som laga komfyrer og dei komfyrane som ikkje var tid til eller som en ikkje fikk Nemko godkjent (som regel eksport) vart satt på CE merker. Er ikkje verdt papirer det er trykka på..
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#4436
Posted 28 August 2008 - 16:30
Tar kontakt neste gang jeg er hær nede.
Har lyst å se litt på bilen din da.
Skal også få lånt meg en anne bil og kjøre med.
Harald
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#4437
Posted 28 August 2008 - 17:50
Koster bare 2100,-den sjekker man det meste på
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#4438
Posted 28 August 2008 - 18:00
Koster bare 2100,-den sjekker man det meste på
Det er jo et måleinstrument.
Jeg skal ha en bredbåndslambda til ECU og da koster det myye mindre.
Fordelen med bredbånd er jo at en kan justere noe annet enn stimetrisk blanding på 14,7:1 som en smalbånd er konstruert for. Hvor bredbåndet er måleapparatet ditt 11 til 18 eller enda bredere. Hva har du planer om å justere deg inn på, helt ned på 12,5 eller hvordan blir det med turbo?
#4439
Posted 28 August 2008 - 20:29
Jeg har ikke peiling(enda)på det
Kjekt å ha sier dem,ser med en gang på tempraturen i eksosen om motoren brenner for magert osv
Sveiser på en lamdasonde på grenrøret etter helgen når jeg har fått den(følger med)
Edited by terje takras, 28 August 2008 - 20:30.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#4440
Posted 28 August 2008 - 21:14
Jeg har ikke peiling(enda)på det
Kjekt å ha sier dem,ser med en gang på tempraturen i eksosen om motoren brenner for magert osv
Sveiser på en lamdasonde på grenrøret etter helgen når jeg har fått den(følger med)
Det er vel ikke temp en justerer etter men mengden uforbrent oksygen, men eksosen blir jo varm på mager blanding.
En kan jo måle tempen på eksosen også men det kan vel diskuteres hva det egentlig er verdt. Effekten i en motor er jo egentlig avhengig av hvor mye oksygen en klarer å få inn i sylinderen og brenne. Rester av o2 kan gi lave utslipp men gir ikke maks effekt.
Med en megasquirt kan du mappe under kjøring og laste det ut til en bærbar pc etterpå da får du ut de dataene som du får på den måleren men satt sammen med alle andre data som turtall, map, temp, pådrag etc etc og da er det lettere å foreta fintuning.







