Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#4421 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 26 August 2008 - 22:00

en digresjon kanskje, men det virker som det ikkje er "nødvendig" å få godkjent ting som andre fangere, bøyler, bremseendringer, servomontering og mye slikt smådill på en Jeep.. Kva kan det ha seg?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4422 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 08:51

Tror kanskje dem tenker som mange av oss med suki at dette er ikke nødvendig, men jeg vet at mange jeep eire har det samme problemet og få godkjent ting som Gunnar allrede har fått godkjent på suki.

#4423 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 13:19

QUOTE(yakuza @ 26 Aug 2008, 23:00) <{POST_SNAPBACK}>
en digresjon kanskje, men det virker som det ikkje er "nødvendig" å få godkjent ting som andre fangere, bøyler, bremseendringer, servomontering og mye slikt smådill på en Jeep.. Kva kan det ha seg?

På en Jeep er det så mange versjoner med ulike oppsett at de som tar PKK på dem ikke har mulighet til å ha kunnskap om hvilke som hører til de ulike årgangene av de forskjellige modellene. Dermed er ikke behovet for godkjenning like stort. Men det blir ikke mer lovlig av den grunn og plutselig treffer man på en som stiller spørsmål ved en PKK og da er det kjedelig å ha kostet på 30 lapper, kvittet seg med originaldelene for flere år siden.

Da blir det som en portet 410 som står til salgs på Finn.no ,, uten skilt. Den ville jeg prutet max satt inn en 1600 motor og fått meg en billig bil.

#4424 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 17:16

Dersom det er mulig og få godkjent utstyr som DOT merking skal det ikke være mange begrensinger på hvordan vi kan bygge opp bilene våre. Problemet er at BT ikke godkjenner fx en winsjfanger selv om den har DOT merke. Dette fordi vi bruker EU regler. DOT merker finnes å kjøpe i løs vekt.

Harald
ps Er det ingen offroadere i nærheten av Bryne?? sad.gif
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#4425 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 18:03

Jeg bør ca en halv time fra Bryne men suzukien er ikke kjørebar i disse dagene, var faktisk på Aarbakke på Bryne idag fra 9 til 15

#4426 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 18:16

QUOTE(Harald Th @ 27 Aug 2008, 18:16) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom det er mulig og få godkjent utstyr som DOT merking skal det ikke være mange begrensinger på hvordan vi kan bygge opp bilene våre. Problemet er at BT ikke godkjenner fx en winsjfanger selv om den har DOT merke. Dette fordi vi bruker EU regler. DOT merker finnes å kjøpe i løs vekt.

Harald
ps Er det ingen offroadere i nærheten av Bryne?? sad.gif

Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av å sette på DOT merker uten at det faktisk er DOT godkjent, grunnen til det er at strafferammen for dokumentfalsk er ganske romslig.

Det skal anerkjennes utstyr som er korrekt DOT merket.

Har du spesifike eksempler på utstyr som er merket men ikke blitt godkjent?

#4427 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 19:33

Fra DOT til dette som plutselig ble mitt problem. Skulle koble til hengern og sjekke baklysene. Ikke noe baklys. Sjekket alle sikringer og koblinger. Da jeg vrei lysbryter kom baklyset på. Kan det være et rele som har kuttet ut? Dette skjedde samtidig som fjulpumpa sluttet og virke. Det var en merkelig summing i det grå releboksen under dasen på høyre side. Noen som har en forklaring.

#4428 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 19:56

QUOTE(Svein54 @ 27 Aug 2008, 20:33) <{POST_SNAPBACK}>
Fra DOT til dette som plutselig ble mitt problem. Skulle koble til hengern og sjekke baklysene. Ikke noe baklys. Sjekket alle sikringer og koblinger. Da jeg vrei lysbryter kom baklyset på. Kan det være et rele som har kuttet ut? Dette skjedde samtidig som fjulpumpa sluttet og virke. Det var en merkelig summing i det grå releboksen under dasen på høyre side. Noen som har en forklaring.

Du har sikkert pådratt deg en overledning et sted. Hvordan tilfeldige overledninger slår ut er omtrent umulig å forutse eller søke fram

Virket baklysene før du koblet på hengeren?

Over til noe annet?
Noen som klarer gjette hva dette er, og er det andre som vil være med på å gjøre det samme?
Spill_inn.JPG

Jeg kan bare love at dette er det ultimate.

#4429 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 20:09

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Aug 2008, 20:56) <{POST_SNAPBACK}>
Du har sikkert pådratt deg en overledning et sted. Hvordan tilfeldige overledninger slår ut er omtrent umulig å forutse eller søke fram

Virket baklysene før du koblet på hengeren?

da må det være overledningensom er grønn med rosa og turkise prikker i såfall tongue.gif

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Aug 2008, 20:56) <{POST_SNAPBACK}>
Over til noe annet?
Noen som klarer gjette hva dette er, og er det andre som vil være med på å gjøre det samme?
Spill_inn.JPG

Jeg kan bare love at dette er det ultimate.

data sprut? huh.gif

Edited by Øyvind Dotsetsveen, 27 August 2008 - 20:12.

If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#4430 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 20:13

Baklysene virket ikke før jeg koblet til henger. Slutta antagligvis når fjulpumpa sluttet og virke.

Dette må være en form for måling av de forskjellige verdiene i en motor, for å få den pertekt justert og kunne lese av alle værdier. blink.gif unsure.gif

Er med på nesten alt som har noe for seg. tongue.gif

#4431 epa b loco

epa b loco

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 27 August 2008 - 21:46

så igjennom bildene fra zuki-treffet nå, mange fine biler, skulle ha vært der ja unsure.gif

#4432 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 08:21

Sandnes her smile.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#4433 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 10:17

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Aug 2008, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
Over til noe annet?
Noen som klarer gjette hva dette er, og er det andre som vil være med på å gjøre det samme?
Spill_inn.JPG

Jeg kan bare love at dette er det ultimate.



megasquirt???


#4434 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 10:52

QUOTE(sven @ 28 Aug 2008, 11:17) <{POST_SNAPBACK}>
megasquirt???


Ja jeg kommer til å bygge megasquirt etter nyttår. Jeg har sittet nok å loddet og fiklet med små deler tidligere og siden MS har tatt følelsen i fingrene mine kjøper jeg settet ferdig montert i bokser slik at det jeg får å gjøre er å sette opp data på sensorer og dyser og mate dette inn i hjernen (bruker de originale på motoren) på Megasquirt.
Jeg kommer til å bytte O2 sensoren fra den originale smalbånd til en bredbånd slik at jeg kan programmere slik at bilen ved landeveiscruising bruker minimalt med drivstoff uten å brenne sylindre (får tåle litt økt utslipp) ved tomgang hvor de stort sett måler utslipp programmeres den til minimalt utslipp mens ved 80% pådrag på gassen så går den for max effekt og tåler litt ekstra utslipp.

Kommer til å lage litt ulike profiler slik at jeg kan "chippe" om motoren til ulik type bruk.

En G16 motor på 96HK med Dough Thorley eksos og 2" eksos helt ut pluss endret innsug med sportsfilter vil kunne yte rundt 150 HK med en riktig tunet Megasquirt.

Megasquirten vil sannsynligvis komme på rundt 5 opp til 6 tusen. (Inklusive MSD).

Den originale ecu skal jeg bruke til bla startsperre etc men de som ikke har slike ting kan fjerne den helt.

Samtidig skal jeg sette inn MSD tenningsanlegg så jeg får skikkelig kontroll på tenningen inn i programmeringen.

#4435 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 11:03

QUOTE(Harald Th @ 27 Aug 2008, 18:16) <{POST_SNAPBACK}>
DOT merker finnes å kjøpe i løs vekt.

Høres ut som CE merker. Jobba tidligere på fabrikk som laga komfyrer og dei komfyrane som ikkje var tid til eller som en ikkje fikk Nemko godkjent (som regel eksport) vart satt på CE merker. Er ikkje verdt papirer det er trykka på..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4436 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 16:30

QUOTE(vidar @ 28 Aug 2008, 08:21) <{POST_SNAPBACK}>
Sandnes her smile.gif


Tar kontakt neste gang jeg er hær nede.
Har lyst å se litt på bilen din da.
Skal også få lånt meg en anne bil og kjøre med.

Harald
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#4437 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 17:50

Jeg har bestilt meg sån bredbåndslambda til min suki....så får jeg håpe å kunne klare å justere bensin nivået riktig.
Koster bare 2100,-den sjekker man det meste på

#4438 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 18:00

QUOTE(terje takras @ 28 Aug 2008, 18:50) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har bestilt meg sån bredbåndslambda til min suki....så får jeg håpe å kunne klare å justere bensin nivået riktig.
Koster bare 2100,-den sjekker man det meste på

Det er jo et måleinstrument.

Jeg skal ha en bredbåndslambda til ECU og da koster det myye mindre.

Fordelen med bredbånd er jo at en kan justere noe annet enn stimetrisk blanding på 14,7:1 som en smalbånd er konstruert for. Hvor bredbåndet er måleapparatet ditt 11 til 18 eller enda bredere. Hva har du planer om å justere deg inn på, helt ned på 12,5 eller hvordan blir det med turbo?

#4439 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 20:29

Det blir ikke jeg som skal justere,blir en som jobber med trimming av biler på stord.
Jeg har ikke peiling(enda)på det smile.gif
Kjekt å ha sier dem,ser med en gang på tempraturen i eksosen om motoren brenner for magert osv
Sveiser på en lamdasonde på grenrøret etter helgen når jeg har fått den(følger med)

Edited by terje takras, 28 August 2008 - 20:30.


#4440 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 August 2008 - 21:14

QUOTE(terje takras @ 28 Aug 2008, 21:29) <{POST_SNAPBACK}>
Det blir ikke jeg som skal justere,blir en som jobber med trimming av biler på stord.
Jeg har ikke peiling(enda)på det smile.gif
Kjekt å ha sier dem,ser med en gang på tempraturen i eksosen om motoren brenner for magert osv
Sveiser på en lamdasonde på grenrøret etter helgen når jeg har fått den(følger med)

Det er vel ikke temp en justerer etter men mengden uforbrent oksygen, men eksosen blir jo varm på mager blanding.

En kan jo måle tempen på eksosen også men det kan vel diskuteres hva det egentlig er verdt. Effekten i en motor er jo egentlig avhengig av hvor mye oksygen en klarer å få inn i sylinderen og brenne. Rester av o2 kan gi lave utslipp men gir ikke maks effekt.

Med en megasquirt kan du mappe under kjøring og laste det ut til en bærbar pc etterpå da får du ut de dataene som du får på den måleren men satt sammen med alle andre data som turtall, map, temp, pådrag etc etc og da er det lettere å foreta fintuning.