Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#1681 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 23 August 2006 - 23:00

hvis det er bremse kraft fordeling som gjelder så er det bare å montere lasteavhengi ventil. eller eventuellt en reduksjons ventil bak.

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#1682 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 23 August 2006 - 23:00

hey, sweet. Da er det ikke noe å utsette på motoren min, skulle ikke forundre meg om den var lettere siden all krimskramset er revet vekk biggrin.gif

_____________________________________________________
Sj413 | OME2"+3/4"| 4.16:1 | 2xlockers | 1600cc w/header,kam|31"10.5" on 8" RC
medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway


#1683 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

så var det vel slik at calipere er like på vitara og SJ, og dei har like store bremsekraftforsterker meinte noken her??
så då er det vel igrunn berre diameter på hovedsylinder som kan være forskjellig?

mao dersom bremsene er nokså like på SJ og vitara så må en vel kunne få til ei godkjenning skulle en tru?

Suzuki i Tyskland utstedte et papir på at 410 motor var ok i LJ og 413 var ok i 410 vel?


- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#1684 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Dersom du får godkjent volvomotor, legg inn kopi av vognkort å du får ei flaska fin Cognac tilbake.

toya
Allt kan repareres, bare hammern e stor nokk!

#1685 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
seff er det ting om max framakselvekt som og må tas hensyn til, slik at bremsefordelingen blir riktig... men all logikk tilsier jo at motorens utforming og efekt ikke bør ha all verden å si.....
Opprinnelig postet av sven



Så et litt søkt spørsmål.
Hilux aksler er jo beregnet på større last, og har dermed bremser beregnet for dette.
Med slike aksler, burde en jo kunne sette inn tyngre motor....

Hvorfor skal det være så vanskelig å skifte aksler?

__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#1686 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

dokumentasjon på akslingar og kva vekt dei tåler er vel ei sperre der.
Vognkortet frå bilen dei stammer frå er ikkje tilstrekkelig.

- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#1687 thaugen

thaugen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 651 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Men da bør en jo helst være sikker på at ramma er beregnet for en bredere sporvidde og vekt... Kan vel vanskelig dokumenteres...


Kopi av melding:

Så et litt søkt spørsmål.
Hilux aksler er jo beregnet på større last, og har dermed bremser beregnet for dette.
Med slike aksler, burde en jo kunne sette inn tyngre motor....

Hvorfor skal det være så vanskelig å skifte aksler?

__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

Opprinnelig postet av Bergum



thaugen

#1688 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Hvorfor det egentlig?
Ramma får jo samme bæringspunkter med bare litt økning i vekta....

__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

#1689 thaugen

thaugen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 651 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

vridning ved brems feks....

Ikke sikkert det betyr noe, bare en tanke.

Er jo veldig vanlig på gamle Willyser og Jeeper, samt de aller fleste hot-rod å bokse eller forsterke ramma på annet vis ved ombygning.


Kopi av melding:
Hvorfor det egentlig?
Ramma får jo samme bæringspunkter med bare litt økning i vekta....

__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748

Opprinnelig postet av Bergum



thaugen

#1690 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

hvis boltsirkel er lik på sj og vitara så er det bare å modifisere caliperfester .

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#1691 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 24 August 2006 - 23:00

Stemmer Frank.. likedens bak.. Men det bør jo se ordentlig ut...

www.zuki.no


#1692 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

For en tid tilbake da jeg bodde i Oslo fant jeg en 413 som hadde en volvo motor innskrevet i vignkortet, tror det var en ned trimmet B21a, ikke sikker. I dette vognkortet stod det at det var lagt inn forsterkning på fremfjørene, OME selger add-a-leaf for 100kg pluss konstant vekt på fremfjører til Suzuki, kanskje disse kunne hjelpe Frank?

Tipper at en må se på sertifisering av sveising av motorfester, vektfordeling. Tipper en må kunne skrive noe om tyngdepunktet på bilen, skal prøve å få tak i den formelen de bruker på BT.

SPOA som du Frank har skaper også en del problemer, styringen...

Spennende, si fra om jeg kan hjelpe.

Ja Lj80 er godkjent fra Tyskland Suzuki med 410 motor
Ja Sj410 er godkjent med 413 motor fra Suzuki Tyskland.

Vidar
Tze Suzuki meizter...
Founder Suzuki 4x4 Norway

#1693 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Hei vidar..
Det vil bli low rider igjen når dette blir aktuellt, så add a leaf vil være en aktuell ting.
Sveisinga er ikke noe problem. jeg har lov å sveise ramme med mine sveisekunnskaper. det var dette vi snakket om tuidligere angående rett varme og rett tråd til rett jobb.
Jeg sveiste også bussen min i ramma når jeg tok rustl, dette syntes BT var ikke noen problem så lenge jeg hadde kunnskap om dette.

Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#1694 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Hei vidar..
Det vil bli low rider igjen når dette blir aktuellt, så add a leaf vil være en aktuell ting.
Sveisinga er ikke noe problem. jeg har lov å sveise ramme med mine sveisekunnskaper. det var dette vi snakket om tuidligere angående rett varme og rett tråd til rett jobb.
Jeg sveiste også bussen min i ramma når jeg tok rustl, dette syntes BT var ikke noen problem så lenge jeg hadde kunnskap om dette.

Mvh Frank
Opprinnelig postet av fra-norm


"Om du har kunskap om dette...."
Var du da heldig å treffe på en "slepphendt" kontrollør, eller....
Trodde at det var dokumentasjon som gjelder. I dette tilfelle.... har man papirer på at man er godkjent sveiser... Trodde at "synsing" ikke er nok for BT for å kunne stemple godkjenninger i et vognkort.



->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#1695 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hei vidar..
Det vil bli low rider igjen når dette blir aktuellt, så add a leaf vil være en aktuell ting.
Sveisinga er ikke noe problem. jeg har lov å sveise ramme med mine sveisekunnskaper. det var dette vi snakket om tuidligere angående rett varme og rett tråd til rett jobb.
Jeg sveiste også bussen min i ramma når jeg tok rustl, dette syntes BT var ikke noen problem så lenge jeg hadde kunnskap om dette.

Mvh Frank
Opprinnelig postet av fra-norm


"Om du har kunskap om dette...."
Var du da heldig å treffe på en "slepphendt" kontrollør, eller....
Trodde at det var dokumentasjon som gjelder. I dette tilfelle.... har man papirer på at man er godkjent sveiser... Trodde at "synsing" ikke er nok for BT for å kunne stemple godkjenninger i et vognkort.

Opprinnelig postet av ZukiJack



Slik eg har forstått reglane rundt sveising i bil opp mot BT regelverk er at dette skal være fagmessig utført. Folk får tross alt godkjent taksenking og rodbygging i Norge. (har fått..)

Det som gjelder er då enten bilfagkunnskap eller sveisefagkunnskap eller ein kombinasjon av desse. Noke meir vil dei ikkje forlange. Sveising er no ikkje slikt et mysterium heller og er i hovedregelen nokså enkelt å styrkeberegne.

avsporing: har folk forresten sett på sveisane i suzukibalja si?
i sparkeplata foran og plateskøyter her og der er det grelle greier igrunn...

- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#1696 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Jeg har jobbet som sveiser i for nordsjøen i 8-9 år med papirer på både G6 2"-22" rør. også på u-jern+ 4-kant kanal rør å vinkel jern konstruksjoner.så det kan da vel umulig bli bedre enn det.
Men det som blir sveiset i et kaross. er vel ikke helt det samme som å sveise i grøvre gods. blir mye fuggel skit på karrossen men i grøvre så legges det inn masse prosedyrer i ramme.
En skal alltid slipe start å stopp, en skal alltid ved ramme sveis kappe i zigzag mønster eller en Z fomasjon for å få lengere innfestning i rammeskjøter.
Blir på samme prinsippet som i fingerskøting på treverk. Sveisen knekker ikke , det er på utsiden av sveisen det svikter. ved korekt sveising.
ZukiJack vet at min buss ble godkjent med min sveising.
Mvh Frank




Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#1697 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

Slapp av gutter smile.gif jeg tenkte ikke på en konkurranse på hvem som er best smile.gif hi hi

Tror nok om du gjør det slik du pleier så skal de noe til at BT sier noe på sveisene dine, mine fuglelorter derimot.....

Snakket med han fra BT her i Rogaland som er den veiledene eksperten på ombygginger, og han sa at det viktigste stikkordet i fremtiden blir dokumentasjon.

Så la oss se for oss dette scenarioet :

Sj413 standard med Volvo B18 19 eller 21 eller noe sånt.
Motoren er festet i motorrommet med sertifiserte ny sveisa motorfester, gearkasse er festet med nye sveisa fester, dokumentasjon.
Kardangen fra motor til x-fer kasse er sveiset / skjøtet av et mekanisk verksted og balansert, dokumentasjon.
Suzuki Norge kan vi glemme, ingen dokumentasjon.
Motorvekt, den gamle kontra den nye, overload og hvor mye akselen foran veier selv om hva den er konstruert for, maks aksellast foran, se vognkort
Vekt: TuV papirer på add-a-leaf eller overload fjær fremme, dokumentasjon.
Så kommer det til bremser, bremsene på 413 er rimelig store og er laget i største laget smile.gif men bremsekraft forsterker er nok et must. En kan her vise til at Sj413 / Samurai / Santana 1,9td har større motor og de samme bremsene.
Dekk, tipper en kan kaste på 30x9,5x15 med de tyske TuV dokumentene og få det godkjent, men pass på det må IKKE forekomme noe som helst rubbing med karross ved maks stuffing av dekk.

ELLER

Reis til Belgia, Frankrike eller abdre eu land og kjøp en 1,9 td og chip denne, kongemotor og kongebil smile.gif

MEN

ikke halvdelen av morroa om en skulle få det godkjent smile.gif

Vidar
Tze Suzuki meizter...
Founder Suzuki 4x4 Norway

#1698 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

men er den gamle 413 motoren så håplaus då?

Fins no plenty trimmedeler til den og min slitne med 2" eksos og weber er igrunn tilstrekkelig til å følge trafikken med mine 31" dekk.

Suste opp rudshøgda i venstre fil i 100-110 og kom forbi den trøtte køa med bubiler på veg heim frå treffet og noke meir enn det treng eg jammen ikkje.

Har 1600 vitaramotor liggande "klar" men det er så mange andre mods eg prioriterer langt før meir motorkraft så den blir berre liggande..

- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#1699 straumstein

straumstein

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

Mitt nye leiketøy:)smile.gif levert på døra av Benz i dag tidlig:)
Det står til og med suzuki motor i denB)

arctic-cat puma


I shot a man in reno, just to watch him die...

#1700 Klatti

Klatti

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 26 August 2006 - 23:00

Var det bare for å gi fotografen et godt motiv du stoppa akkurat her Roar?wink.gif