SKRAVLEPLASS/chattekrok!
#1681
Posted 23 August 2006 - 23:00
Mvh Frank
Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#1682
Posted 23 August 2006 - 23:00
_____________________________________________________
Sj413 | OME2"+3/4"| 4.16:1 | 2xlockers | 1600cc w/header,kam|31"10.5" on 8" RC
medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway
#1683
Posted 24 August 2006 - 23:00
så då er det vel igrunn berre diameter på hovedsylinder som kan være forskjellig?
mao dersom bremsene er nokså like på SJ og vitara så må en vel kunne få til ei godkjenning skulle en tru?
Suzuki i Tyskland utstedte et papir på at 410 motor var ok i LJ og 413 var ok i 410 vel?
- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#1684
Posted 24 August 2006 - 23:00
toya
Allt kan repareres, bare hammern e stor nokk!
#1685
Posted 24 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
seff er det ting om max framakselvekt som og må tas hensyn til, slik at bremsefordelingen blir riktig... men all logikk tilsier jo at motorens utforming og efekt ikke bør ha all verden å si..... Opprinnelig postet av sven
Så et litt søkt spørsmål.
Hilux aksler er jo beregnet på større last, og har dermed bremser beregnet for dette.
Med slike aksler, burde en jo kunne sette inn tyngre motor....
Hvorfor skal det være så vanskelig å skifte aksler?
__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#1686
Posted 24 August 2006 - 23:00
Vognkortet frå bilen dei stammer frå er ikkje tilstrekkelig.
- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#1687
Posted 24 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Så et litt søkt spørsmål.
Hilux aksler er jo beregnet på større last, og har dermed bremser beregnet for dette.
Med slike aksler, burde en jo kunne sette inn tyngre motor....
Hvorfor skal det være så vanskelig å skifte aksler?
__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
Opprinnelig postet av Bergum
thaugen
#1688
Posted 24 August 2006 - 23:00
Ramma får jo samme bæringspunkter med bare litt økning i vekta....
__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
#1689
Posted 24 August 2006 - 23:00
Ikke sikkert det betyr noe, bare en tanke.
Er jo veldig vanlig på gamle Willyser og Jeeper, samt de aller fleste hot-rod å bokse eller forsterke ramma på annet vis ved ombygning.
Kopi av melding:
Hvorfor det egentlig?
Ramma får jo samme bæringspunkter med bare litt økning i vekta....
__________
GPS Fantom. Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
Tlf 90123 748
Opprinnelig postet av Bergum
thaugen
#1690
Posted 24 August 2006 - 23:00
Mvh Frank
Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#1691
Posted 24 August 2006 - 23:00
#1692
Posted 25 August 2006 - 23:00
Tipper at en må se på sertifisering av sveising av motorfester, vektfordeling. Tipper en må kunne skrive noe om tyngdepunktet på bilen, skal prøve å få tak i den formelen de bruker på BT.
SPOA som du Frank har skaper også en del problemer, styringen...
Spennende, si fra om jeg kan hjelpe.
Ja Lj80 er godkjent fra Tyskland Suzuki med 410 motor
Ja Sj410 er godkjent med 413 motor fra Suzuki Tyskland.
Vidar
Tze Suzuki meizter...
Founder Suzuki 4x4 Norway
#1693
Posted 25 August 2006 - 23:00
Det vil bli low rider igjen når dette blir aktuellt, så add a leaf vil være en aktuell ting.
Sveisinga er ikke noe problem. jeg har lov å sveise ramme med mine sveisekunnskaper. det var dette vi snakket om tuidligere angående rett varme og rett tråd til rett jobb.
Jeg sveiste også bussen min i ramma når jeg tok rustl, dette syntes BT var ikke noen problem så lenge jeg hadde kunnskap om dette.
Mvh Frank
Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#1694
Posted 25 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Hei vidar..
Det vil bli low rider igjen når dette blir aktuellt, så add a leaf vil være en aktuell ting.
Sveisinga er ikke noe problem. jeg har lov å sveise ramme med mine sveisekunnskaper. det var dette vi snakket om tuidligere angående rett varme og rett tråd til rett jobb.
Jeg sveiste også bussen min i ramma når jeg tok rustl, dette syntes BT var ikke noen problem så lenge jeg hadde kunnskap om dette.
Mvh FrankOpprinnelig postet av fra-norm
"Om du har kunskap om dette...."
Var du da heldig å treffe på en "slepphendt" kontrollør, eller....
Trodde at det var dokumentasjon som gjelder. I dette tilfelle.... har man papirer på at man er godkjent sveiser... Trodde at "synsing" ikke er nok for BT for å kunne stemple godkjenninger i et vognkort.
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-
#1695
Posted 25 August 2006 - 23:00
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hei vidar..
Det vil bli low rider igjen når dette blir aktuellt, så add a leaf vil være en aktuell ting.
Sveisinga er ikke noe problem. jeg har lov å sveise ramme med mine sveisekunnskaper. det var dette vi snakket om tuidligere angående rett varme og rett tråd til rett jobb.
Jeg sveiste også bussen min i ramma når jeg tok rustl, dette syntes BT var ikke noen problem så lenge jeg hadde kunnskap om dette.
Mvh FrankOpprinnelig postet av fra-norm
"Om du har kunskap om dette...."
Var du da heldig å treffe på en "slepphendt" kontrollør, eller....
Trodde at det var dokumentasjon som gjelder. I dette tilfelle.... har man papirer på at man er godkjent sveiser... Trodde at "synsing" ikke er nok for BT for å kunne stemple godkjenninger i et vognkort.
Opprinnelig postet av ZukiJack
Slik eg har forstått reglane rundt sveising i bil opp mot BT regelverk er at dette skal være fagmessig utført. Folk får tross alt godkjent taksenking og rodbygging i Norge. (har fått..)
Det som gjelder er då enten bilfagkunnskap eller sveisefagkunnskap eller ein kombinasjon av desse. Noke meir vil dei ikkje forlange. Sveising er no ikkje slikt et mysterium heller og er i hovedregelen nokså enkelt å styrkeberegne.
avsporing: har folk forresten sett på sveisane i suzukibalja si?
i sparkeplata foran og plateskøyter her og der er det grelle greier igrunn...
- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#1696
Posted 25 August 2006 - 23:00
Men det som blir sveiset i et kaross. er vel ikke helt det samme som å sveise i grøvre gods. blir mye fuggel skit på karrossen men i grøvre så legges det inn masse prosedyrer i ramme.
En skal alltid slipe start å stopp, en skal alltid ved ramme sveis kappe i zigzag mønster eller en Z fomasjon for å få lengere innfestning i rammeskjøter.
Blir på samme prinsippet som i fingerskøting på treverk. Sveisen knekker ikke , det er på utsiden av sveisen det svikter. ved korekt sveising.
ZukiJack vet at min buss ble godkjent med min sveising.
Mvh Frank
Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117
#1697
Posted 26 August 2006 - 23:00
Tror nok om du gjør det slik du pleier så skal de noe til at BT sier noe på sveisene dine, mine fuglelorter derimot.....
Snakket med han fra BT her i Rogaland som er den veiledene eksperten på ombygginger, og han sa at det viktigste stikkordet i fremtiden blir dokumentasjon.
Så la oss se for oss dette scenarioet :
Sj413 standard med Volvo B18 19 eller 21 eller noe sånt.
Motoren er festet i motorrommet med sertifiserte ny sveisa motorfester, gearkasse er festet med nye sveisa fester, dokumentasjon.
Kardangen fra motor til x-fer kasse er sveiset / skjøtet av et mekanisk verksted og balansert, dokumentasjon.
Suzuki Norge kan vi glemme, ingen dokumentasjon.
Motorvekt, den gamle kontra den nye, overload og hvor mye akselen foran veier selv om hva den er konstruert for, maks aksellast foran, se vognkort
Vekt: TuV papirer på add-a-leaf eller overload fjær fremme, dokumentasjon.
Så kommer det til bremser, bremsene på 413 er rimelig store og er laget i største laget men bremsekraft forsterker er nok et must. En kan her vise til at Sj413 / Samurai / Santana 1,9td har større motor og de samme bremsene.
Dekk, tipper en kan kaste på 30x9,5x15 med de tyske TuV dokumentene og få det godkjent, men pass på det må IKKE forekomme noe som helst rubbing med karross ved maks stuffing av dekk.
ELLER
Reis til Belgia, Frankrike eller abdre eu land og kjøp en 1,9 td og chip denne, kongemotor og kongebil
MEN
ikke halvdelen av morroa om en skulle få det godkjent
Vidar
Tze Suzuki meizter...
Founder Suzuki 4x4 Norway
#1698
Posted 26 August 2006 - 23:00
Fins no plenty trimmedeler til den og min slitne med 2" eksos og weber er igrunn tilstrekkelig til å følge trafikken med mine 31" dekk.
Suste opp rudshøgda i venstre fil i 100-110 og kom forbi den trøtte køa med bubiler på veg heim frå treffet og noke meir enn det treng eg jammen ikkje.
Har 1600 vitaramotor liggande "klar" men det er så mange andre mods eg prioriterer langt før meir motorkraft så den blir berre liggande..
- tanke og draum er himmelske køyrety..
http://www.terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#1699
Posted 26 August 2006 - 23:00
Det står til og med suzuki motor i denB)
arctic-cat puma
I shot a man in reno, just to watch him die...
#1700
Posted 26 August 2006 - 23:00