Gå til innhold



Foto

aksling ikke sentrert...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#21 Sætre

Sætre

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 989 Innlegg:

Posted 09 May 2007 - 21:46

Holy crap!!
512......Du vinner "most info in a thread" pokalen i dag:-)
Kudos for arbeids og dokumentasjonsiver!
Et lite spørsmål:
Hvordan og hvor målte du castervinkel....inclinometer med magnetfot...eller noen annen smart løsning?
"The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of low price is forgotten"

#22 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 10 May 2007 - 01:51

QUOTE(512TR @ 9 May 2007, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Feilvisning av spedometret.
Original dekkstørelse som spedometeret er kalibret etter er 215/75/15, siden jeg nå har puttet på 31"x10,5"x 15 vil feilvisningen bli ca. 13% ...dvs. spedometeret viser 13% for lite med 31x10,5 dekka.

Lagde en ny spedometer skive som er tilpasset 31 tommerne.

Gammel skive


Hmm, jeg sjekket min XJ med 31 tommere med GPS, den var 100% nøyaktig o.o

Men uansett, tøft med hvite skiver..

Edited by Coltaine, 10 May 2007 - 01:52.




#23 512TR

512TR

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 10 May 2007 - 10:39

QUOTE(Sætre @ 9 May 2007, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
Holy crap!!
512......Du vinner "most info in a thread" pokalen i dag:-)
Kudos for arbeids og dokumentasjonsiver!
Et lite spørsmål:
Hvordan og hvor målte du castervinkel....inclinometer med magnetfot...eller noen annen smart løsning?



Brukte en slik, kan måle på toppen av øvre bære kule, på diffdeksel flaten eller toppen av de 2 diffcover-boltene som står over/under senter aksling.



Akslingen , diffhuset og knokkelen er sveist fast med en vinkel på 9 grader mellom CL knokkelopplagring og diffhuset (CL pinion aksling)

Når en har denne vinkelen kan en måle vinkelen som diffhuset står i, da er det bare å trekke fra 9 grader
eks. vinkel diff = 5 grader, dette gir caster vinkel = 5-9 = 4 grader.




QUOTE(Coltaine @ 10 May 2007, 01:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm, jeg sjekket min XJ med 31 tommere med GPS, den var 100% nøyaktig o.o

Men uansett, tøft med hvite skiver..




Hvis spedometeret ditt er rett med 31” dekk var det ca 13% feil med original hjula...
Det er fysisk umulig at spedometeret er viser riktig med begge dekkdimensjonene

Original dekk: (225/70/15)
Diam: 695.96 mm
Omkrets= PI x d = 696 mm x 3,14= 2186 mm

31”x 10,5” dekk
Diam = 787 mm
Omkrets= 787 mm x 3,14 = 2471 mm

Diameter og omkrets kan variere på forskjellige dekktyper av samme dimmensjon.

Forskjell 13% større rulle omkrets på 31” dekket, og så lenge spedometret får impulser basert på hjulomdreininger vil spedometret vise 13% forlite med 31 tomms dekk.

Det kan jo tenkes at forrige eier har byttet spedometer-drev på bilen, og derfor viser riktig med 31 tommere.

Edited by 512TR, 10 May 2007 - 10:44.

512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari