Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#361 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 00:37

Da har jeg endelig montert giveren for oljetrykk.. Jævla kaldt og holde på med ledninger i friluftsgarasjen! Fikk en meget positiv overraskelse.. på VARM motor har jeg 2 bars oljetrykk på tomgang med 10w40 semi-synt olje. Øker jeg turtallet til 2000 o/min har jeg 5 bar! biggrin.gif Den orginale oljetrykksmåleren har aldri vist over 3 bar... Den nåværende plasseringen av oljetrykksgiveren er midletidig.. Skal fjerne den orginale og sette den nye i dens plass... Trykkvakta til DPC-modulen er koblet fra inntill videre.. Skal kobles inn senere...


Jeg skjønte at noe var feil.. Jeg reklamerte på instrumentet i dag pga.. lyset i nålen fungerte ikke.. Fikk med en ny giver med bedre tilkoblingsterminaler.. Nå er oljetrykket "normalt". På varm motor har jeg litt over 1 bar tomgang og mellom 3 og 4 bar på 2000 o/min.. Litt nedtur, men viser at det orginale instrumentet ikke er så feil allikevel...

Edited by wazzza, 03 March 2008 - 13:18.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#362 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 15:11

Etter å ha kjørt med 3" rakarør siden midtsommers har både jeg og naboene gått lei av bråket.. Gamlingen har gått lei av den svarte sotflekken som kommer hver gang jeg starter kald motor.. Kjøpte den minste simons gjennomstrømningspotten på bilxtra i håp om å dempe lyden litt, men samtidig ha litt lyd når jeg trøkker på.. Har også sviest på en liten bøy på eksosutløpet. Stikker litt langt ned, så før noen offroadkjøring skal denne gjøres avtakbar med ei klemme...

Resulttat: Fikk sjokk for en forskjell det var.. Starta opp og lurte på om turboen "va dævva".. Nada plystring og ingen lastebillyd når jeg trøkker på.. Ble nesten litt skuffet sad.gif Ingen vits å dra på forbi damene nå lenger.. Ingen som snur seg tongue.gif

To bilder her.. Sveisene ble ikke særlig fine.. Gadd ikke slipe reint det gamle røret før jeg sveiste...




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#363 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 15:34

Hm.. ingen plystring hørtes ikke bra ut. Tror det er best du fjerner den igjen til somMeren da damene er ute å valser mere rundt tongue.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#364 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 16:05

hva med å lage en bypass-ventil?? Så kan jeg kjøre eksosen forbi potta om jeg vil biggrin.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#365 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 16:07

Den der hørtes pine ikke dum ut! tongue.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#366 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 17:03

Det siste brommet før lyddemperen ble montert.


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#367 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 19:02

åååååå, plis fjern den demperen tongue.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#368 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 20:01

Har funnet løsningen biggrin.gif

http://store.summitr...mp;autoview=sku

og

http://store.summitr...mp;autoview=sku





Må nesten ha den lyddempern der til vanlig.. Bor øverst i et boligfelt med MASSE småunger og sure mødre.. Har et godt forhold til de fleste naboene, men tror de vil sette pris på lyddempern...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#369 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 20:19

bare meg eller sto det ikke noe pris på det der?
Lunne blitt megetøft med den der tongue.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#370 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 20:45

Joda, står pris der.. 150 dollar. Funker fint å bestille fra de.. Lurtep åom jeg heller skulle lage en manuell med spjeld slik at jeg stenger for eksos gjennom potta og samtidig åpne for bypass.... Hmm...
Skal ut på plattforma på torsdag.. tror det blir mange sene kvelder framfor tegnebrettet der ja...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#371 hår ball

hår ball

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 23:49

en slik bypass funksjon kommer til og gi deg effekt tape, så hele vitsen med 2,5/3 toms eksos er borte, ved en slik løsning, eksosen vill stange, og dytte i mange krinker og kroker, og utvikkle varme..


jeg hadde beholdt potta.. da kanskje damene som snur seg også vill sitte på..
Jeg kan ikke fordra bråk å rammel når det kommer til lang kjøring..har ikke noe problem me motor lyd, men det får da være måte påtongue.gif

tror lyden ville blitt mindre "dempet" med en rundt potte, det er værtfall mine erfaringer på simons pottene, og kanskje flytta potta lengre fram mot motoren..

Edited by hår ball, 04 March 2008 - 23:50.

85 rocky 2,8TD: hilux akslinger og 35 to come.
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.

#372 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 05 March 2008 - 00:32

QUOTE(hår ball @ 4 Mar 2008, 23:49) <{POST_SNAPBACK}>
en slik bypass funksjon kommer til og gi deg effekt tape, så hele vitsen med 2,5/3 toms eksos er borte, ved en slik løsning, eksosen vill stange, og dytte i mange krinker og kroker, og utvikkle varme..
jeg hadde beholdt potta.. da kanskje damene som snur seg også vill sitte på..
Jeg kan ikke fordra bråk å rammel når det kommer til lang kjøring..har ikke noe problem me motor lyd, men det får da være måte påtongue.gif

tror lyden ville blitt mindre "dempet" med en rundt potte, det er værtfall mine erfaringer på simons pottene, og kanskje flytta potta lengre fram mot motoren..



Jeg har ikke kjangs på damer uansett tongue.gif Nå har jeg sittet her i hele kveld og tegnet eksosventil. På papiret vil denne ventilen gi ren og fri gjennomstrømning gjennom et rakt rør og som da kan legges over til eksospotten. Blir mere motstnd gjennom ventilen og potten når den brukes, men blir ikke å hente ut så mye hester av motoren over tid at et er noe problem. Det uansett MYE bedre enn det orginale sugerøret som går bakover tongue.gif

Du sier noe om potteplasseringen. Mulig jeg hadde fått mer lyd om potta var plassert lengre frem, men det passet jækla bra å sette potta akkurat DER fordi det var den biten av anlegget jeg var minst fornøyd med biggrin.gif...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#373 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 05 March 2008 - 08:56

Deilig lyd å høre på uten demper:-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#374 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 05 March 2008 - 17:20

Jess.. Digger lyden biggrin.gif

Har endelig fått festet instrumentene.. Har laget ei plate av 6mm aluminium og forsenket ned skruene slik at den er helt plan oppå.. Er skrudd i 4 stk orginale 6mm hull. Instrumentpoden er skrudd nedi aluminiumsplata... Plata er stor nok å montere CB-radio på høyre side uten å lage masse ekstra hull o dashbordet.. Plata skal lakkes når temperaturen tillater det.. Bør jeg bruke noen form for syregrunning på aluminiumen?? Beklager men bare mobilbilder...




Har loddet på en plugg til alle ledningene til instrumentene slik at de kan kobles fra veldig enkelt...

Edited by wazzza, 05 March 2008 - 17:21.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#375 hår ball

hår ball

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 05 March 2008 - 23:54

på jobb,"jobber med VAG" brukes kun syre grunning på der det har vært rust og det er rust porer, på blank stål brukes kun 4085 som spice hecker serien heter.. som er den vanlige grunninga, samme på alu, kun 4085, og 5310, som er fyller/slipe grunning.. kjært barn, mange navn.. ¨


jeg hadde nokk bare fått pada ned/slipa ned alu plata og sprøyta på noe vanlig spray boks grunning, den har en tendens til og sette seg bedre enn og peise base/farge rett på aluen..
Men mulig det holder med kun lakkering rett på slipt flate og, ser mange spay boks leverandører skriver det på boksene sine..

Men det er opp til hver enkelt, og produsent til produsent kan variere på lakk oppbyggninga si, men syre/ epoxy grunning trenger du ikke på alu..
85 rocky 2,8TD: hilux akslinger og 35 to come.
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.

#376 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 21:47

Da er jeg tilbake fra "el grecko" (statfjord A). Kom hjem i natt etter noen timers venting på flesland med dertil mange pils tongue.gif..

Har fått rollerdekselet av typen WARN som jeg bestilte fra 4wd.com. Til min store skuffelse passet det ikke min roller.. Det viser seg at den er noe breiere enn andre rollere.. Kappet rolleren i to kortet den inn ca 2,5 cm.. Dreide nye spor til låseklipsene på akslingene til rullene.. Trenger dekselet når jeg skal inn til BT og prøve å få fangeren godkjent (25. mars).. Vòila... Beklager det dårlige bildet..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#377 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 22:03

Lykke til med godkjenningen!
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#378 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 March 2008 - 22:05

QUOTE(ingos @ 20 Mar 2008, 22:03) <{POST_SNAPBACK}>
Lykke til med godkjenningen!


Takker.. Blir spennende å se.. Har snakket en en kontrollør der og sånn som jeg tolka det så var det ikke umulig å få den godkjent.. Får krysse fingra.. I Verste fall må jeg vise bilen med orginal fanger om den ikke blir godkjent...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#379 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 16:13

Da har jeg prøvd nye sommerhjul. 33x12,5x15" på 8" ET=-20 felger.. Det subber AKKURAT med et slitt BFG-hjul i skjermkanten fremme.. Med ET=0 felg vil det gå klar.. Har plenty med plass inn til bladfjærene og andre ting.. Hadde håpet på å kunne bruke mine gamle felger, men det ser ikke slik ut.. Med ET=0 felg vil det gå uten hevesett til (om) jeg får kjøpt det... Takk til Per Martin for lån av hjulet... smile.gif Noen som vet om det finnes 8x15" felger med ET=0 innpress?? Har bare funnet 8x16....






Full innflex her...







Til slutt et bilde av 45`en hans...


Edited by wazzza, 24 March 2008 - 16:16.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#380 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 March 2008 - 00:28

Jeg trenger litt råd nå... Ser at det er en del folk som er på utkikk etter kort patrol.. Det gjør at jeg faktisk vurderer å selge min om noen kommer med et brukbart bud.. Litt av grunnen er at jeg begynner å gå lei av rustsveisinga, selv om det ikke er mye som gjenstår.. Har også veldig lyst på en 260, selv om disse er veldig sjelden i Norge..

Hva skal jeg gjøre? Har lyst til å invistere i OME hevesett, men gidder ikke sløse bort 15K på det om bilen skal selges.. Det er penger jeg aldri får igjen...

Ruststatus pr. dags dato:

Ramma er uten hull og gikk glatt gjennom EU-kontroll.. Er fylt med syre og olje innvendig for å hindre den i å ruste videre.. Den bakerste 1,5 meter er tynnrustet fra innsiden.. Dette merket jeg da jeg slo i rammeveggen fra utsiden med slegge.. Da lagde jeg faktisk bulk i ramma... Jeg har dog ikke sett noe til sprekking eller bevegelser i ramma under flexing eller andre påkjenninger på bilen.

Karosseriet begynner å bli bra..
*Det som gjenstår nå for å få det bra er blikket over venstre blink og parklys må lages nytt.. Dette er laget i glassfiber av en tidligere nisse...

*Begge hjørnene bak (spesielt høyre) bakhjulene er opprustet. Her har også en tidligere eier "støpt" nye hjørner av glassfiber. Det vises ikke utenpå bilen og har ingen betydning på EU-kontroll eller noe, men jeg har planer om å lage nye hjørner til sommeren.

*Har ett hull i dørken på førerside, som også er dekket av glassfiber.. Har planer om å ta det også til våren.

Ellers så skulle sviesene i mottorrommet vært slipt og tette litt bedre.. Ble gjort litt for fort i høst da bilen skulle på EU-kontroll.. Har mest estetisk betydning...

Lakkmessig er bilen fin til å være amatørlakkert...

Teknisk er bilen god.. Nyoverhalt foraksling med 4 nye kingboltlager, 2 nye hjullager, nye tetteringer ved diffen, nye skiver og klosser. Motor har fått IC og 3" eksos..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363