Wazzza`s RAMgarasje
#381
Posted 25 March 2008 - 00:33
Bilen er megakul. Mye kulere en 260
- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8
#382
Posted 25 March 2008 - 09:08
Om du ønsker deg 260, så er det bare å bytte front på bilen... så er du nesten i mål
#383
Posted 25 March 2008 - 14:02
Hva skal jeg gjøre? Har lyst til å invistere i OME hevesett, men gidder ikke sløse bort 15K på det om bilen skal selges.. Det er penger jeg aldri får igjen...
Ruststatus pr. dags dato:
Ramma er uten hull og gikk glatt gjennom EU-kontroll.. Er fylt med syre og olje innvendig for å hindre den i å ruste videre.. Den bakerste 1,5 meter er tynnrustet fra innsiden.. Dette merket jeg da jeg slo i rammeveggen fra utsiden med slegge.. Da lagde jeg faktisk bulk i ramma... Jeg har dog ikke sett noe til sprekking eller bevegelser i ramma under flexing eller andre påkjenninger på bilen.
Karosseriet begynner å bli bra..
*Det som gjenstår nå for å få det bra er blikket over venstre blink og parklys må lages nytt.. Dette er laget i glassfiber av en tidligere nisse...
*Begge hjørnene bak (spesielt høyre) bakhjulene er opprustet. Her har også en tidligere eier "støpt" nye hjørner av glassfiber. Det vises ikke utenpå bilen og har ingen betydning på EU-kontroll eller noe, men jeg har planer om å lage nye hjørner til sommeren.
*Har ett hull i dørken på førerside, som også er dekket av glassfiber.. Har planer om å ta det også til våren.
Ellers så skulle sviesene i mottorrommet vært slipt og tette litt bedre.. Ble gjort litt for fort i høst da bilen skulle på EU-kontroll.. Har mest estetisk betydning...
Lakkmessig er bilen fin til å være amatørlakkert...
Teknisk er bilen god.. Nyoverhalt foraksling med 4 nye kingboltlager, 2 nye hjullager, nye tetteringer ved diffen, nye skiver og klosser. Motor har fått IC og 3" eksos..
160 er en japse,260 er laget på lisen i spanja,det er stort sett samme bilen,skjermer å front er mod..+bakluke/lys speil..
260 blei leve med 3.3, sener me 2.8 disel,blafjeren ble beholt..enkelt å byge om din 160 til 260 ...
Delen er ikke så dyre ny...
#384
Posted 25 March 2008 - 14:33
En ting skal være sagt om BT i Tromsø.. Har vært der flere ganger med div. biler og utstyr.. Har bare møtt på trivelige folk bak på kontrollhallen. Isteden for å gi meg blankt avslag på støtfangeren sa han at jeg heller skulle bruke den orginale så skulle jeg få det godkjent... Klapp på skulderen til de
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#385
Posted 25 March 2008 - 14:52
#386
Posted 25 March 2008 - 19:21
Kansje det er noe annet når man har en kort patrol ? Er ikke så veldig mange som har ringt på min de ukene jeg har hatt den til salgs, rundt 10 stykker og 7 av de var kun intresert i div deler
Var til og med en trønder som bydde meg 500 kr pr stykke for skjermbredderne mine om jeg reiv de av bilen og betalte frakt kniiis
Men er det så dyrt som 15.000 for OME ? Mente jeg hørte rundt 10.000.
Kjenner spørsmålene du har inni deg da, om man skal selge bilen eller ikke når man har jobbet med de i så jæævli mange timer. Er ikke lett å finne ut av det der.
Om du selger den kommer du sikkert til å savne bilen, om du ikke selger den så kommer du til å tenkte " faen at jeg ikke solgte den når jeg hadde sjangs"
#387
Posted 25 March 2008 - 21:50
@skogsbjønn
De lange patrolene er det litt flere av kan du si, selv om din er veldig spesiell... Har sett flere annonser rundt om der folk er på utkikk etter kort patrol. Var en som hintet frampå om at han kunne gi 35K for bilen-minus noe av det utstyret som står på. Jeg betalte selv 35K for bilen, noe som var 20K for mye. Da sitter jeg igjen med INGENTING. Kun dårligere hørsel og dårligere syn etter X-antall timer med vinkelsliper og sveiseapparat...
Tror ikke bilen går for den prisen, men mindre jeg kommer over en ny 160 eller 260 her i nærheten...
OME er dyrt.. Alle tilbudene jeg har innhentet ligger på 15000 +/- 1000 kr ca. Monterte du OME styredemper på din? Min styredemper er der mest for syns skyld.. Ingen virkning i den.. Det smeller og slår noe jævli i rattet når jeg kjører i litt ulendt terreng...
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#388
Posted 26 March 2008 - 11:38
Den gamle demperen var bøyd, og ødelagt. Så jeg monterte ome demperen samtidig som BL og 35" dekka. Bilen ble bedre å kjøre med dette oppsettet en den var originalt.
#389
Posted 26 March 2008 - 14:29
En liten godværshistorie:
Var hos en elektrobedrift i dag og snakka med de ang. sommerjobb.. Ikke noe problem så jeg kjørte hjem litt seinere.. Solg og flott vær, men mye dritt langs veiene så bakruta mi var helt nedgrodd.. Sidespeilene står i offroad-posisjon (ned mot bakhjula) osv.. Musikk på full guffe og syntes at livet var herlig.. Plutsleig ble jeg oppringt fra bedriften om at jeg måtte snu og komme tilbake.. Hadde glemt å skrive under på noe greier.. "okey" tenkte jeg og snudde ganske fort.. Det ikke jeg så var at politiet hadde kontroll rett framfor meg der jeg snudde.. Jeg dro ut girene helt til rødstreken og følte meg jækla kul.. Var noen jenter som gikk der osv
Helt tilfeldig ser jeg glimt av blålys i speilet mitt.. Der lå jaggu snuten på hjul etter meg De hadde trodd at jeg prøvde å stikke av fra de Tenkte at DER gikk røyk lappen.. Onkel blå kom gående opp til bilen min og spurte hvorfor jeg snudde.. Jeg har aldri blitt stoppet før og var dritnervøs
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#390
Posted 26 March 2008 - 14:38
En liten godværshistorie:
Var hos en elektrobedrift i dag og snakka med de ang. sommerjobb.. Ikke noe problem så jeg kjørte hjem litt seinere.. Solg og flott vær, men mye dritt langs veiene så bakruta mi var helt nedgrodd.. Sidespeilene står i offroad-posisjon (ned mot bakhjula) osv.. Musikk på full guffe og syntes at livet var herlig.. Plutsleig ble jeg oppringt fra bedriften om at jeg måtte snu og komme tilbake.. Hadde glemt å skrive under på noe greier.. "okey" tenkte jeg og snudde ganske fort.. Det ikke jeg så var at politiet hadde kontroll rett framfor meg der jeg snudde.. Jeg dro ut girene helt til rødstreken og følte meg jækla kul.. Var noen jenter som gikk der osv
Helt tilfeldig ser jeg glimt av blålys i speilet mitt.. Der lå jaggu snuten på hjul etter meg De hadde trodd at jeg prøvde å stikke av fra de Tenkte at DER gikk røyk lappen.. Onkel blå kom gående opp til bilen min og spurte hvorfor jeg snudde.. Jeg har aldri blitt stoppet før og var dritnervøs
Så du følte kansje for å begynne med pampers... greit om det kommer ei teskje bløtt Rakk ikke å få sendt dynamoen med Silverfox denne gangen. Men han kjører sikkert flere turer. Skal få den med han neste gang
#391
Posted 31 March 2008 - 13:44
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#392
Posted 08 April 2008 - 12:21
Edited by wazzza, 08 April 2008 - 12:22.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#393
Posted 10 April 2008 - 09:56
#394
Posted 10 April 2008 - 10:47
#395
Posted 10 April 2008 - 21:22
Ang. sommerhjul så har jeg endelig fått av dævla 225-dekka ... Heiv på sommerhjulene mine i dag.. Riktignok de gamle i dimensjonen 31*10,5-15 på -19 felger.. Bygger AKKURAT ut til at dekkene flukter med skjermkantene... Har begynt å slipe ned vinterfelgene og skal pusse de opp...
Tror nok jeg blir å beholde bilen.. Har begynt å samle deler til litt sommerjobbing.. Bestilt nye hjørner bak fra veng. Bestiller via Bilxtra så jeg får de ganske rimelig..
Har kjøpt motorolje og bestilt nytt olje og dieselfilter. Motorn har gått ca 5000km siden jeg byttet i høst.. Dieselfilteret har vel gått det dobbelte..
Planen videre er å sveise opp hjørnene bak og lakke opp venstre side av bilen (fra dørene og bakover).. Her er det juksa litt tidligere opp mot hardtoppen så sparkelet har begynt å sprikke. Det er heller ikke klarlakk på den siden, så det blir fort rosa... Dørene må enten byttes eller sveises opp.. De er opprusta på innersiden.. Lakkes på nytt må de muligens etter at de sveist uansett.. Var en delebil tilsalgs her på øya med nye dører, men den ble solgt mens jeg var ute i nordsjøen på jobb...
Alt interiøret skal ut.. Merker at det lukter innestengt støv i bilen når sola står på. Skal banke ut alle 4 (!!!) lagene med asfaltplater som ligger i dørken og sveise et hull der.
Det er mye rust i karosseriet rett over de fremste karosserifestene.. Dette skal også taes...
Går og venter på en 24V ViaAir luftkompressor som jeg hadde tenkt å montere bak sideplatene oppå hjulhusene bak.. Kompressor på ene siden og tank på andre...
Jeg og en kompis holder på å lage oss en dysetester for dieseldyser.. Bruker pumpa fra en 2-tonns flaskejekk fra Biltema. Etter våre beregninger skal den klare i overkant av 400 bar.. Skal ta med meg en NPT-nippel og sveise fast på pumpa så vi får festa manometeret.. Dette er bare versjon 1.0 av testern.. Om dette fungerer blir vi å lage den litt mer gjennomført neste gang..
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#396
Posted 11 April 2008 - 00:11
#397
Posted 11 April 2008 - 08:22
Heya, sku ha en dynamo hos han.. Om du kunne tatt den me så hadde d vært flott...
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#398
Posted 12 April 2008 - 10:11
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#399
#400
Posted 15 April 2008 - 21:11
Jeg er litt usikker på om jeg skal gå opp på 16" felg eller gå for 15".. Hadde håpet på at jeg skulle kjøpe hans gamle 33*12,5-15, men siden han ikke skulle selge allikevel, står jeg fritt til å velge 15" eller 16". Skal innrømme at jeg personlig liker 15" bedre pga mere gummi, men det ser litt mer nøytralt ut med 16", noe som kanskje er like greit siden det aldri blir godkjent uansett. 11" brede var litt smått synes jeg, ja jeg like breie hjul selv om litt smale hjul er bedre å kjøre med.. Om jeg går for 16" blir jeg nok å gå for 305/70-16 og samme felger som Per Martin (han jeg lånte hjulene hos) .
31x10,5-15 versus 285/75-16
På bil. Bilen flexer inn der og står nesten på bumpstop på den siden
Nesten full innflex.. Helt vilt
Og til slutt et lite skavvelbilde Det verste jeg vet er sidehelning.. Har snurra rundt med bil tildligere (totalvrak), så det sitter enda litt i
Edited by wazzza, 15 April 2008 - 21:15.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363