Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#541 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 October 2008 - 13:47

Måtte av med manifoldene igjen.. Jeg hadde stappa en papirklomp inn i innsuget for å hindre at dritt skulle komme inn.. Denne glemte jeg seff når jeg starta opp.. SLURP sa det og bilen gikk plutselig på 5 sylindre.. Papirklumpen lå og sperrer for luft inn i 6. sylinder... Har funnet ut at eksoslekkasjen kommer fra turboens utblås... Om jeg fjerner downpipen blir det "stille", dvs lekkasjelyden forsvinner...

Jeg måtte kjøpe et nytt slangebend til trykksiden på turboen.. Turbodiesel uten turbo går ikke akkurat styggfort avgårde... Var akkurat som å kjøre moped.. Fikk 45 over brua her hvor jeg normalt sett får 100... Røyk så jævli at jeg knapt så lysene på bilen bak, som lå på LANG avstand biggrin.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#542 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 24 October 2008 - 14:02

QUOTE(wazzza @ 24 Oct 2008, 14:47) <{POST_SNAPBACK}>
Måtte av med manifoldene igjen.. Jeg hadde stappa en papirklomp inn i innsuget for å hindre at dritt skulle komme inn.. Denne glemte jeg seff når jeg starta opp.. SLURP sa det og bilen gikk plutselig på 5 sylindre.. Papirklumpen lå og sperrer for luft inn i 6. sylinder...

Fort gjort..... whistle.gif
Lord.......
XL-7

#543 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 October 2008 - 18:05

Er det mulig å bli mer møkkforbanna??? Nå har jeg holdt på i hele dag med den jævla eksoslekkasjen... Lekkasjelyden kommer når jeg setter på downpipen. Min første tanker er jo da; okey, det er lekkasje i downpipen en plass eller i flenser.. Har hatt den av og sveist om en rekke ganger for å få dette tett.. ikke hælvette at det vil....

Men så, helt tileflig ser at innsugsmanifolden er svart av sot på undersiden.. (Nå ligger jeg under bilen og gir gass med en trekloss).Helvette heller.. Det er fra manifold-pakningen det lekker.. har hatt av nå to ganger og snudd pakning, smurt pakningstoff på osv.. Ikke fan at det blir tett... Nå skal jeg ut på byen...

Planen for i morgen er da å legge på den gamle pakninegn i tillegg.. Denne er tykkere og tar opp mer ujevnheter den den uorginale.. Takk for tipset Offroad King smile.gif

Dette innlegget skulle helst ha vært skrevet på ekte nordnorsk dialekt for å gi mening og for å vise hvor irritert og frustrert jeg er, men frykter for at det ikke ville gått gjennom sensuren da...

Ha en jævli triveli kveld...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#544 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 14:31

biggrin.gif

Endelig.. Demonterte og la på begge pakningene.. Nå er det tett... Har montert boostcontrolleren og justert til ca 1 bar... Litt småting igjen å fikse.. Oljelekkasje fra retur fra turboen osv... Pakningene som fulgte med turboen er ikke akkurat noe å rope hurra for... Men det viktigste er at bilen er kjørbar igjen tongue.gif Fikk btw dysespissene mine idag... Får se nårtid jeg gidder.. Har fått nok skruing påei stund nå..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#545 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 22:16

Og SÅ lenge var adam i paradis.. Rett etter at jeg skreiv det forrige innlegget var jeg ute og testkjørte.. Ladda ca 1,3 bar opp en bakke da jeg plutselig mistet turbotrykket og turboen lagde en fryktelig hyle/gnisselyd.. Jeg bråstopper og røsker av trykkslangen ut av turboen! Vil ikke ha metallspon inn i motoren.. Jeg kjører rolig hjemover og prøver å holde turtalle nede så ikke turboen skal spoole sånn.. Et frykteli spetakkel... Diagnose: Det er MYE lagerslakk OPP&NED, samt INN&UT. Det er også kast i akslingen.. På eksossiden mangler det biter av noen av bladene på "propellen".

SÅ, etter mange dager med skruing og fanskap er jeg tilbake til der jeg var.. Med orginal turbo... Nå blir det iværtfall ikke skruing på ei stund...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#546 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 07:58

Jøss, d må æi si. Du har jo litt uflaks du ohmy.gif
Men må si du har fått gjort en del me biln din sia du kjøpte den da wink.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#547 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 11:58

Nei fan.. har den ikke fått smøring som den skal? ohmy.gif

Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#548 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 13:55

Den har fått olj eog alt det der.. Fylte motorolje i turboen før jeg satte på oljerøret.. Turboeb snurret lett og fint.. Tror rett og slett at turboen er laget så jævla billig av billige materialer at propellen eksploderte pga. senterfugal-kreftene... Ladda jo 1,3 bar da det smalt... Akslingen ble bøyd og lagrene er havarert...

Men men.. sånn er det.. Neste turbo får bli en Garret GT28R... En gang....
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#549 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 13:57

jævla kjedelig.. må du bygge om igjen eksosen igjen nå da? tilbake til den gamle turboen? sad.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#550 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 14:27

Bytta bare downpipen... Lagde ny til den nye turboen, så jeg heiv bare på den gamle igjen smile.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#551 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 19:14

Var det "kina-turbo" som havarerte?
Pajero "Tassen"

#552 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 19:40

jepp.. Den hadde sikkert fungert med standard turbotrykk.. Kjørt en dag med det før jeg gradvis justerte på...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#553 Rebel-Rider

Rebel-Rider

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 22:13

Kinaturboer har dårlige lager dårlig støypgods og er ofte dårlig balansert. Har en kjenning på New Zeeland som kjøpte 3L topp og Ct20 turbo (til toyota hilux) laget i Kina, først røyk turboen og så sprakk toppen.
Garasje: Hilux 3.0D4-D SR+ - F.A.Q lykter, lys & regler
Quote Craig Ferguson: "Wellcome wellcome wellcome!, its very nice to see ya, how are ya doing?"
Quote Johny Rotten: “Im fat, 50, and im back!.”

#554 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 21:23

QUOTE(wazzza @ 26 Oct 2008, 13:55) <{POST_SNAPBACK}>
Den har fått olj eog alt det der.. Fylte motorolje i turboen før jeg satte på oljerøret.. Turboeb snurret lett og fint.. Tror rett og slett at turboen er laget så jævla billig av billige materialer at propellen eksploderte pga. senterfugal-kreftene... Ladda jo 1,3 bar da det smalt... Akslingen ble bøyd og lagrene er havarert...

Men men.. sånn er det.. Neste turbo får bli en Garret GT28R... En gang....

Garret GT28R har nonk bare en t25 flens mellow.gif
Se på dene funke fint på min bil.http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?cPath=129_21&products_id=465
Har dene ligene

#555 Nismek

Nismek

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 108 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 21:25

QUOTE(wazzza @ 26 Oct 2008, 13:55) <{POST_SNAPBACK}>
Den har fått olj eog alt det der.. Fylte motorolje i turboen før jeg satte på oljerøret.. Turboeb snurret lett og fint.. Tror rett og slett at turboen er laget så jævla billig av billige materialer at propellen eksploderte pga. senterfugal-kreftene... Ladda jo 1,3 bar da det smalt... Akslingen ble bøyd og lagrene er havarert...

Men men.. sånn er det.. Neste turbo får bli en Garret GT28R... En gang....

Garret GT28R har nok bare en t25 flens mellow.gif
Se på dene funke fint på min bil.http://kimmit-sport.com/e-shop/product_info.php?cPath=129_21&products_id=465
Har dene ligene

Attached Thumbnails

  • IMG_0096.JPG


#556 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 12 November 2008 - 18:37

Endelig kom snøen tongue.gif

Men jeg kan ikke fatte å begripe at folk mener at det går helt fint å kjøre med BF mud på vinterstid.. mine dekk ble produsert for ett år siden og er brukt i ca 2 mnd.. Bilen er jo en 2 tonn tung kjelke... Hadde et par nestenkræsj i dag, så jeg bestemte meg for å legge på vinterhjulene.. Jessunavn den ble teit nå sad.gif 225/70-16 på 7" whitespoke med bobilinnpress....








Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#557 mercemann

mercemann

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1199 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 09:20

QUOTE(wazzza @ 12 Nov 2008, 19:37) <{POST_SNAPBACK}>
Endelig kom snøen tongue.gif

Men jeg kan ikke fatte å begripe at folk mener at det går helt fint å kjøre med BF mud på vinterstid.. mine dekk ble produsert for ett år siden og er brukt i ca 2 mnd.. Bilen er jo en 2 tonn tung kjelke... Hadde et par nestenkræsj i dag, så jeg bestemte meg for å legge på vinterhjulene.. Jessunavn den ble teit nå sad.gif 225/70-16 på 7" whitespoke med bobilinnpress....










Der e en hemmelighet som e viktig når du ska kjøre med mud-dekk på vintern.....

BRUK HODET

Har hatt et nestenuhell på 4 vintre. Regner det som lite. Kunne nok likegodt hatt det nestenuhellet med personbil og piggdekk også.
Dersom du tenker som om du kjører en to tonn tung kjelke. Så går ting bedre skal du se.
Mattis. Offroader og pirat....

#558 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 09:24

QUOTE(mercemann @ 14 Nov 2008, 10:20) <{POST_SNAPBACK}>
Der e en hemmelighet som e viktig når du ska kjøre med mud-dekk på vintern.....

BRUK HODET

Har hatt et nestenuhell på 4 vintre. Regner det som lite. Kunne nok likegodt hatt det nestenuhellet med personbil og piggdekk også.
Dersom du tenker som om du kjører en to tonn tung kjelke. Så går ting bedre skal du se.


Hjelper ikke å bruke hodet når det ikke finnes friksjon i dekkene... Måtte ned i 1 gir og EKSTREMT lav fart for å klare å svinge i kryss... Bilen "skyter fart" når jeg tråkker på bremsa...

Helt uforsvarlig spør du meg...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#559 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 16:42

Hmmm skal du kjøre rundt med teite hjul hele vinteren??? eller blir du til å pigge og seipe mud dekkene???

Ellers så skal jeg si meg ening i at mud dekk uten seip og pigg er stygg glatt rundt 0 føre. På Volvo'en kjører jeg med mud dekk som ikke har verken pigg eller seip. Men kan la den stå når føret tilsier det.

#560 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 18:35

QUOTE(1911 @ 14 Nov 2008, 16:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmm skal du kjøre rundt med teite hjul hele vinteren???


Er overhengende fare for det unsure.gif . Blir muligens å seipe de nå som de er av bilen bilen.. Skal uansett innom ei dekksjappe for å få de balansert.. Ska høre på pris på midt-seiping også... Kan sikkert helseipes også siden jeg ikke skal ha pigg i de....
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363